Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzka wordt een

Valk merrie
88 (24%)
Valk hengst
62 (17%)
Bruine merrie
18 (4%)
Bruine hengst
11 (3%)
Palomino merrie
40 (11%)
Palomino hengst
24 (6%)
Vos merrie
11 (3%)
Vos hengst
10 (2%)
Smoky Black merrie
44 (12%)
Smoky Black hengst
32 (8%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Zwarte hengst
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 362

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 21:45

Qimm: ah! Ik ga meteen kijken en stippen. :))

jokari: Ik kan het niet helpen. Ik vertel veel te graag. :')

troi: De Turkmenen hielden er zeer strikte regels op na: alleen jonge kinderen rijden de jongste paarden. Een paard werd pas klaargestoomd voor het echte werk, rooftochten van honderden en zelfs duizenden kilometers achter elkaar, wanneer ze minimaal 7 of 8 jaar oud waren. Voor die tijd was er alleen "kinderspel" en races met kinderen en jeugd bij speciale gelegenheden en wat rechtuit stappen bij parades. Dat werd gestaag opgebouwd en de paarden werden letterlijk spelenderwijs ruitermak gemaakt. Met zes maanden werden ze namelijk gespeend en aangebonden naast de tenten en dan speelden de kinderen met hun familiepaard. De paarden werden dan individueel gehouden en gevoerd en waren altijd onder de mensen. Historisch een heel andere manier van omgaan dan veel andere nomaden en paardenculturen in de regio. Echt hard werken (in hun ogen; het werk waar ze echt stuk of dood van konden gaan) was voorbehouden voor volwassen paarden. Daar waren ze heel streng in. Evenals zweepgebruik. Een zweep was voor show of om vijanden te slaan; iemand die een paard sloeg werd uitgekotst.
In tegenstelling tot zo ongeveer alle andere nomadenvolken in Centraal-Azië rust er nog altijd een enorm taboe op het eten van paardenvlees bijvoorbeeld. Het is ook vaak de eerste vraag die Turkmenen aan toeristen en buitenstaanders stellen: eet je paardenvlees? Ze verafschuwen het idee alleen al.
Ze hebben ook historisch gezien dus wel degelijk een enorm respect voor paarden... maar het lijkt wel enorm heftig een kind dat op de rug van een zes maanden oud veulen kruipt... en een paardje dat met anderhalf al een eerste race loopt met dat kind. Dat ben ik met je eens. Toen dit nog de traditie was (tot ong. 100-150 jaar geleden, m.u.v. Afghanistan en Iran, waar veel tradities zelfs nu nog stand houden of de laatste 10-20 jaar verdwenen zijn of aan het verdwijnen zijn) werden veel AT toch gewoon nog oud - 25, 30 en zelfs 40 jaar oud en die leeftijd was ze vaak niet eens aan te zien.
Voor Turkmenen is hun paard hun familie. Diverse Turkmeense spreekwoorden onderstrepen dat ook. En ter illustratie: traditioneel had een gezin er 1-2 en alleen hele rijken er 3-4; vergelijk dat met de enorme kuddes van nomadenfamilies in andere delen van Centraal-Azië. Een paard als deze vertegenwoordigde dan ook een enorme waarde: economisch en emotioneel. Hun leven hing af van deze paarden dus al klinkt het heftig waren ze wel degelijk zuinig op hun paarden en voedden ze hun drachtige merries en veulens met veel liefde nog het eten uit eigen mond weg (terwijl zijn veulen opgroeit verandert zijn meester in een magere hond). Een eigenaar die zijn paard onvoldoende te eten gaf werd als een zondaar gezien en verafschuwd. Iemand die zijn paard ruw behandelde werd op neergekeken en geminacht. Het mes snijdt dus wel aan twee kanten en het is een totaal andere paardencultuur dan wij gewend zijn. :j

En laten we wel wezen, ik zou zelf nooit zo jong al een paard beleren. Beetje spelenderwijs afhankelijk van hoe het paard zich ontwikkelt oké, maar de mijne is ook pas met 4 zadelmak gemaakt en pas met 5 ingereden en daarna heel rustig doorgereden. :j Is ook wel afhankelijk van het paard, maar overbelasting ligt bij zulke jonge paarden al heel snel op de loer.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 07:06

Had het al gezegd maar ook hier nogmaals: gefeliciteerd! *\o/* Ben echt zooo benieuwd wat ze ervan gaat maken, nu nog zo lang wachten :=
Als ze iets over tijd gaat komt Muzka mooi op mijn verjaardag :P

Muronia

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 07:54

Gefeliciteerd, wat mooi dat het is gelukt. Nu duimen dat de 40 dagen scan ook goed is en dat ze dan lekker naar huis kan. Mijn merrie is eergisteren ook drachtig gescand (40 dagen) dus hier is het lange wachten nu ook begonnen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:13

Geweldig! Wat een fantastisch nieuws!

En nu maar veel wachten, duimen en knuffelen

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:51

Oh ik word er zo blij van je interessante topic verhalen. Blijf schrijven... Echt leuk en leerzaam.

En nu keuze stress dus. Ga ik het eerste gokje doen??? 4 mei had ik al gezegd. Ik vind een smokey black hengst wel een gave keuze. Dat gaat em worden denk ik.
Nu wachten maar.

Shaoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 15:34

Dat is nog eens leuk nieuws *\o/* Nu heel veel wachten en hopen op een gezond veulen!

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:22

Bedankt voor je reactie op mijn vraag. Voor mij 'ver van mijn bed' maar wel onwijs interessant.

amaniblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 23:36

Allereerst gefeliciteerd met de dracht. Ik heb op een palomino merrie gegokt. Ik vindt het een mooi ras. Ik heb naar aanleiding van jouw stukken eens op verschillende sites van stoeterijen gekeken en er staan hele gave paarden tussen. (en ook paarden die ik niet zo mooi vind).
Even of topic, ik heb je boek over de fries gelezen, ik had hem in één ruk uit. Ging je nou ook zo'n boek over de paarden in het Midden-Oosten schrijven? (of is die al af?)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:50

Wat een ontzettend leuk topic. Super interessant om te lezen over de AT. Heb ooit eens op een hengst gereden bij vrienden die hem in training hadden staan. Zo ontzettend koel en gefocust op de ruiter, heerlijk dier.
Gefeliciteerd met de eerste tekenen van een veulen, hopelijk mag je het over een tijdje in je armen sluiten.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 18:27

Fenrir: :D Moet ik er een officieel gokje van maken? :P
Mooie goudvalk hengst op je verjaardag.

Murosch: wat fijn, gefeliciteerd! De 40 dagen scan van Muzanna staat gepland op 11 juli. Is die goed, dan gaan we haar gelijk ophalen. :j Ik hoop het in elk geval van harte, dan kan het lange wachten echt gaan beginnen. Ik ga even kijken of ik je topic kan vinden, ben wel benieuwd. Vind het wel leuk om een paar andere merries die vrij gelijk op gaan ook te volgen.

khirshanta: :D Ik kijk er echt naar uit dat ik haar weer kan knuffelen en omhelzen. Het voelt een beetje als de tijd tussen aankoop en aankomst uit Rusland. Dat leek ook eeuwig te duren en was ook erg onwerkelijk. Ik had een paard, maar die stond ergens in Zuid-Rusland. :))

jeetje77: *\o/* ik maak een lijstje aan en die plaats ik hopelijk 11 juli als we goed nieuws hebben. Smoky black is meestal moeilijk te zien, zie bijvoorbeeld deze hengst. Ook de vader van Muzanna was een smoky black; daar heeft zij haar crème-gen van geërfd (en ja, die hengst liep hoog in de dressuur). Maar omdat ik het veulen ook DNA en bloed moet laten typeren en daarnaast laat testen op NFS, zal ik waarschijnlijk ook een kleurenpakket meenemen, en natuurlijk helemaal zeker als het een zwarte is, want er kunnen twee soorten zwarte uit komen. :D

Shaoud: *\o/*

Tooeet: over het algemeen hebben weinig mensen ervaring met dit ras en nog minder mensen kennis van dit ras. Er is vaak iets blijven hangen van goudglans en iele renpaarden met een rotkarakter uit de handboeken geschreven door mensen die ook al geen ervaring met het ras hadden. :)) Dat terwijl dit juist hele veelzijdige paarden zijn, die veel meer zijn en zouden moeten zijn dan renpaarden en showpaarden. Vooral het karakter en het feit dat ze een hogere botdichtheid hebben met fantastisch spijkerhard beenwerk en hoeven zou wat bekender mogen zijn. Dan nog zijn dit geen paarden voor iedereen. :Y)

amaniblauw: er zijn inderdaad hele mooie, gave AT en hele lelijke. En hele goeie en ronduit slechte. :7 Zo zijn er heel wat hengsten die ik met geld toe nog niet eens in de buurt van mijn merrie zou willen. Ik vond dat er in Nederland geen geschikte hengst was (niet dat er hier geen goeie zijn, hoor) en voor een eerste dracht wilde ik ook niet aan diepvries beginnen.
Ik had bovendien al heel lang mijn zinnen gezet op Asat dus voor mij een logische keuze. Ik had geluk dat hij relatief dichtbij staat en niet, zoals een aantal kwalitatieve hengsten, helemaal in Hongarije bijv.
En, leuk compliment! Het boek over oosterse paarden vordert erg langzaam omdat ik me op dit moment concentreer op deel 2 over het Friese paard, gericht op de 19e en 20e eeuw, aangezien ik daar in het eerste boek niet genoeg ruimte voor had en het een studie op zich verdient. Daar begin ik officieel na de zomer mee, maar ben al druk bezig met de voorbereidingen en het rondkrijgen van de financiering. Dat onderzoek zal een jaar of drie in beslag nemen.

Maaike_Indy: wat leuk, weet je zijn naam nog? Het ras staat erom bekend enorm op de ruiter te zijn gericht en mee te denken. Is overigens op buitenrit weer heel anders, want daar letten ze ook enorm op hun omgeving, juist om op hun ruiter te passen en mee te denken. :j Vind het een fijne eigenschap, maar het vergt wel een andere manier van rijden, omdat ze samenwerking willen en dan het beste tot hun recht komen. Was het een hengst in Roemenië?

De 40 dagen scan staat dus gepland voor 11 juli. Nog een week of anderhalf in spanning afwachten of Muzka braaf is blijven plakken. :*

Vorig weekend werd het Europees kampioenschap voor de AT gehouden, dit keer in Bábolna, Hongarije (bakermat van de Shagya Arabier). We zouden er alleen overwegen heen te gaan als Muzanna weer thuis zou zijn en dat was niet het geval dus we hebben het dit keer laten schieten.
Mooi weer was het wel en er was een heel andere selectie paarden aanwezig dan bij de kampioenschappen verder westelijk/noordelijk. :j Maar, mooi excuus om nog eens een keer die kant op te gaan. Zo zit er een fokker met hele mooie paarden, waar ik altijd al eens een kijkje wil gaan nemen. Hij heeft een groot deel van zijn bestand destijds aangekocht bij dezelfde stoeterij toen deze opdoekte en heeft o.a. een erg knappe halfzus van Muzanna.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:22

Ik weet zijn naam niet meer. Het is echt al jaren geleden, ergens in 2004 denk ik. Hij was niet heel groot (E-pony formaat voor zover ik mij kan herrinneren), schimmel en de eigenaren hadden een erg deftige naam. Het was in Nederland. Ik heb er nog wel foto's van maar die liggen bij mijn schoonouders in Nederland.

Ooit lijkt het me leuk om hier in Roemenië op kleine schaal wat veulens te fokken. Ik vind Arabieren geweldig en de Shagya Arabier is hier bijvoorbeeld goed vertegenwoordigd. Door jouw enthousiaste verhalen over de Akhal Teke lijkt me dat ook wel een erg leuk ras. In ieder geval om me wat meer in te verdiepen. Dus wie weet!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 20:25

Gargantua?

Hoeveel AT er in Roemenië zijn zou ik zo niet durven zeggen, maar in Hongarije en Oekraïne zitten bijv. diverse fokkers. In Hongarije zit ook een grote AV stoeterij waar ze sinds een tijdje diverse AT hengsten hebben staan om kruising AV x AT te fokken voor de sport. De eerste nakomelingen lopen inmiddels o.a. in endurance.

Als je vragen hebt over het ras kun je ze in het topic uit mijn onderschrift stellen, of via PB. Geen idee of dat hier ook mag of off topic is nl. :+

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 11:57

Tijd voor appeltaart! *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

Even snel tussen de bedrijven door. Drukke dag vandaag.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:02

Jaaaaa *\o/* *\o/* *\o/* Y)(^) :)F

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:07

Jaaaa!! *\%/*
Mag Muzanna nu naar huis? :D

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:12

*\%/* Muzka! *\%/*
*\%/* Muzka! *\%/*
*\%/* Maak ons gek! *\%/*

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:37

super! !!

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:45

Ik gok op een vos hengst.
Super mooie ouders <3

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 12:49

Even mobiel op weg naar vergadering...

Super leuk jullie enthousiasme! Ben zelf heel erg blij! :D

Het is idd de bedoeling Muzanna deze week weer op te halen. Ze is nu 40 dagen drachtig! Muzka zag er goed uit op de scan.

Maar, als overbezorgde eigenaar zit ik wel een beetje in dubio: http://m.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=59&t=1925018
Ervaren fokkers zijn bij dezen uitgenodigd hun mening te geven in bovenstaande link en hopelijk mijn zorgen een beetje weg te nemen... Mijn man wil de ruin er voor geen goud meer bij, maar mannen (niet een paardenman) staan wellicht ook anders in die dingen...

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:03

Ik heb op meerdere stallen gewerkt, met fok merries.
Wij deden idd de ruinen apart van de merries, die liepen in hun eigen kudde. Ook de brave ruinen mochten er in het seizoen er niet bij.
Ik wist nooit waarom wij geen gemengde groepen hadden, nu dus na het lezen van dat topic is het me wel duidelijk.

Het zou ontzettend zonde zijn als ze haar veulen verliest door zo iets simpels.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:03

Gefeliciteerd!!

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:14

Proficiat!

Vraag anders eens bij het sportfokkers topic of deel 3 de herenigde pennies fokken door. Hier zitten veel ervaren fokkers.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 22:15

Allereerst gefeliciteerd!

Mijn merrie stond naast een ruin op stal en tussen de ruinen in de wei (met 1tje in de wei)
Is goed gegaan, maar in jouw geval zou ik het risico niet willen nemen omdat het wat lastiger is als met KI en de hengst toch al 28 is, is de kans dat er geen 2e keer komt een stuk groter als bij mijn merrie.

Echter staat mijn merrie nu inmiddels alleen maar bij merries en dit geeft toch een fijner gevoel!

Als ze een maand of 4-5-6 drachtig is zou ik het eerder aandurven.

Succes met deze lastige overwegingen

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 19:40

LaPluche: dankjewel, ook voor het meedenken. Ik voel me wel een beetje overbezorgd zo, en ergens verwacht ik dat Muzanna zich door geen enkel paard zal laten intimideren maar ik vind het toch erg moeilijk om de beste keuze te maken, omdat ik inderdaad zo min mogelijk risico neem.

mauvestraat: veel dank voor de tip!

celine14: dat is het dus ook, vooral een gevoelskwestie. Ik zou Muzanna te liefst spreekwoordelijk in bubble wrap wikkelen. :+

Inmiddels ook even op stal erover gehad, maar voelde me niet heel erg gehoord in die zin dat ze het volgens mij maar onzin vonden, maar me best wel wat tegemoet wilden komen. := Voel me zo'n dramaqueen dan. :+ :+

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:53

Is het geen optie om Muzanna tijdelijk op een andere stal in de buurt te plaatsen tot het 'veilig' is om haar weer bij de ruin te zetten? Het zou wel erg jammer zijn als het nét misgaat straks :(