Twee Bolero'kes op komst in het hoge noorden (Welsh NWR's)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby_KR

Re: Twee Bolero'kes op komst in het hoge noorden (Welsh NWR's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:19

Ga je trouwens ook naar de hengstenkeuring? Ben benieuwd wat er dit jaar allemaal tussen loopt :) Ik ga in ieder geval de zaterdag, vrijdag weet ik nog niet.. :7

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:33

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 23:25

Katja, kan heel goed hoor. Vind Roos ook echt een typisch NON koppie hebben, dus als die van jou dat ook heeft zal het wel veel op elkaar lijken. De volle zus van Roos heeft ook juist bijna geen wit, maar kwam er deze zomer een keer langs en is wel best hetzelfde type pony.

En uiteraard ga ik naar de HK! Zitten nog even naar overnachting te kijken momenteel, maar de bedoeling is wel beide dagen. Ben ook wel erg benieuwd naar Jonkers' Jayden die vorig jaar via de herkeuring is goedgekeurd, maar ook met name een beetje naar zijn karakter. Verder hoop ik op wat leuke 3-jarigen.

Fleur, leuke pony ook. Wel nog een echt popje, maar Bolero was dat ook nog met 3 jaar. Hoop dat er volgend jaar een half-broertje van Lies op de HK komt ook van Bolero. Dat is dus ook een Bolero x Czardas.

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:26

Jonkers Jayden vond ik vorig jaar idd ook al een aansprekende hengst!

22 januari hebben ze ook een bijeenkomst in Ermelo over de NWR fokkerij. Geen idee wat dat precies inhoudt, maar twijfel of ik daar wel/niet heen zal gaan..

Mooie pony inderdaad Fleur, zag hem ook voorbij komen. Wel nog echt onbespierd, alhoewel hij natuurlijk ook pas (bijna) 3 is.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:45

Ja dan is onze Troy wel meer ontwikkeld, die heeft er een dikke hals op zitten! Denk dat deze meer op Bolero lijkt. Moest mezelf inhouden we hebben nog een lege stal hihi

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 10:46

Ja, had ik ook gezien. Ik heb een avonddienst, maar anders had ik het ook nét te ver gevonden om even heen en weer te rijden.
Mocht jij wel heen gaan, krijg ik graag een verslag ^_^

Onbespierd vind ik nog niet zo erg voor een ruintje van nog geen 3 jaar. Vind hem sowieso nog jeugdig, zou zo eentje iig nog een zomer het land op gooien, misschien wel langer :o

Deze wou ik gisteren nog delen;
Afbeelding
Alle aftellende tellers sinds gisteren onder de 100 dagen!! *\o/* *\o/* *\o/*

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:49

Klopt ik zou hem ook nog even tijd geven om te ontwikkelen! Ik merk ook aan Troy dat hij na 3 dagen alleen buiten gespeeld te hebben dat hij daarna weer fijner onder het zadel is. Af en toe rust is echt goed voor ze. En slim dat hij is! Ik leer alle paarden aan dat ik zelf het hek van de bak open doe als ik erop zit en dan stap ik naar de stallen. Dat kent die zo goed dat die daarna direct de bak uit wil maar dat hebben we inmiddels afgeleerd. Ze zijn toch slimmer dan ik dacht haha

Onder de 100 dagen dan lijkt het al weer korter! Als nog kan je ze er wel uit kijken denk ik haha! Merrie hier thuis is in mei uitgerekend die zit nog lang niet onder de 100 dg :( ze krijgt eindelijk meer een buikje! Maar niet te vergelijken met jouw pony's haha

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 00:28

Ja ik ben er wel voorzichtiger mee geworden. Lies is ooit met goed 3,5 jaar beleerd, na een hele zomer op het land gestaan. Was op dat moment wel goed ontwikkeld en (iets te :o ) goed in het vlees. Daarna ook doorgereden, maar zelfs nog het idee dat ze er mentaal niet helemaal aan toe was achteraf. Maar het is voor iedereen heel persoonlijk natuurlijk. Ligt ook aan het doel wat je ermee hebt.

Roos is nogal ziek geweest als jaarling, dus wou ik sowieso de tijd gunnen. Toen zij de drie jaar gepasseerd was, was ik zelf ziek. Dus die heeft afgelopen zomer voor het eerst met een bitje in aan de longe gelopen, maar kent verder nog steeds weinig.
Maar ja, ze mogen nu eerst lekker mammie worden. Na het veulen gaan we maar even kijken, dan moet ze ook keuringsklaar gemaakt worden. Maar ondertussen is ze bijna 6, dus tijd heeft ze genoeg gehad :P

Ja, nu slecht twee cijfers op de teller ipv drie betekent dat het de goede kant op gaat *\o/*
Tegen de tijd dat die van mij uitgeteld zijn, is het gelukkig voor jou ook bijna mei :P

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:16

Goed dat je ze zo de tijd gunt! Heb je later ook alleen maar meer profijt van inderdaad! Larissa is beleerd toen ze 3 jaar en 10 maanden was, maar heel rustig aan gedaan toen.

Duurt inderdaad niet zo lang meer! Wordt wel spannend nu! :D

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:26

Onze Bolero ging vandaag voor het eerst mee, was impuls tussen de grote jonge paarden dus losrijden werd niks hij werd omver gereden maar in de ring deed die het zo goed! Alsof die er hoort! Galop heeft die thuis nog veel moeite mee kreeg die zelfs een 8 voor een volte! Hij was zo lekker nuchter heerlijke pony! :) kreeg nog een winstpunt ook ondanks de "beginners"foutjes en tussen hele kwaliteitsvolle paarden!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 11:12

Fijn dat hij het zo goed heeft gedaan op zijn eerste wedstrijd! Beloofd een leuke wedstrijdpony te worden dus!

Hier een beetje druk geweest, maar heb vast wat sneeuwfoto's van afgelopen weekend:
Afbeelding
Ten eerste dacht ik even Lies haar veulen kwijt te zijn := :=

Afbeelding
Maar ze had hem gewoon even anders verstopt :wow:

Afbeelding
Ook heeft ze mijn ambitie over te gaan nemen om aan de slalom mee te doen. Heb de lol voor haar maar niet verpest, met het nieuws dat ze dan toch echt ski's onder zou moeten :+

Er is nog veel meer, maar ik ben er nog niet helemaal doorheen met uitzoeken :o

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 14:55

Wat een leuke foto's! :D

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:10

Mooi hoor in de sneeuw! Hier 'helaas' geen sneeuw gevallen. Mooi voor de foto's, maar verder vind ik het wel prima. Het geeft altijd zoveel rotzooi :P

Mijn merries vandaag ook maar weer eens door de knip- en scheerstraat gehaald. Kunnen ze weer door het leven als normale pony's ipv bospony's! Floortje is ondertussen 210 dagen drachtig, nog minimaal 125 te gaan :7
Afbeelding

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:04

Ruby_Stables schreef:
Floortje is ondertussen 210 dagen drachtig, nog minimaal 125 te gaan :7

Nog minimaal??
Nog 110 te gaan voor dat ze veilig is.
Maar of ze inderdaad de 335 dagen vol maakt?

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:21

Nou ja, dat bedoel ik ;) Het is nog nooit vroeg gekomen, dus ga bij haar altijd uit van minimaal 11 maanden.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 22:21

Katja, mooie foto hoor, ziet er inderdaad weer mooie sportief uit zo.
Hier worden de manen ook alweer behoorlijk lang, maar nog geen gaatje gevonden om hier wat aan te doen. Misschien als het op stal slapen voor het waken begint. Dan een keer op een avond ofzo.

Wel wat voortgang gespot vandaag. Toevallig bij de laatste buikfoto's (drie weken terug) ook eens de uier op de foto gezet als uitgangspunt en dan vandaag:
Afbeelding
Lies heeft wel hele harige tietjes :o

Bij Roos is nog niet zoveel te zien:
Afbeelding

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:23

Leuk om straks mee te vergelijken! Ga ik ook doen met mijn drachtige merrie. Ze krijgt eindelijk een mooie volle buik! Zaterdag gaat onze bolero voor het eerst officieel mee! Bijna thuis wedstrijd maar 10 minuten rijden, hoeft die ook niet zo lang op de vrachtwagen, dan is die nog wel een stamperd hoor! Vandaag liep die weer zo stoer tijdens de les met mijn zusje! Zal eens wat filmen als jullie dat leuk lijkt :)

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:04

Ik blijf het knappe merries vinden!!! :j

Hoeveel dagen zijn ze eigenlijk drachtig? Ik vergeet het steeds :') :=

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 09:37

Normaal gesproken ga je uit van 340 dagen
Ik ga echter altijd uit van 11 maanden en dat is 335 dagen (dit jaar 336)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 18:18

Ja, blijft ook leuk om later terug te zien.
Spannend die eerste wedstrijd! Filmpjes vind ik leuk om te zien hoor (evt. In pb), maar leuk om andere Bolero's te zien.

Kimberley, dankje.
Ik ben uitgegaan van 342 dagen, maar het verschilt vaak een beetje. Zijn ook mensen met merries die vaak wat eerder komen en die rekenen ook al wat korter. Lies en Roos krijgen allebei hun eerste, dus weet nog niet hoe ze het gaan doen en ben gewoon braaf van de gemiddelde draagtijd uit gegaan ;)

Maak me hier ondertussen wel een klein beetje zorgen. Had het geloof ik nog niet hier gemeld, maar Roos valt de afgelopen maand/6 weken toch wat veel af ineens. Ook is ze loom/hangerig.
Zijn al wat omhoog in voer gegaan en heb er nu probreed (merriemuesli) nog bijgehaald voor haar en ze krijgt haar eten apart van de groep. De voerleverancier zei ook nog dat ze wel meer kennen die gewoon alles aan het veulen geven ook in de dracht al.
Maar denk dat ik toch de DA ook nog even bel om te overleggen en haar als hij geen geruststellend antwoord heeft, nog even laat controleren.

Afbeelding
En vanmiddag in de voorbereiding weer wat inkopen gedaan. Wil begin maart wel alles klaar hebben, waaronder dus het camerasysteem werkend.
Helaas lijkt het alleen niet mogelijk om de beelden te gaan streamen ivm geen internet op stal :\

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:03

AniekR schreef:
Ja, blijft ook leuk om later terug te zien.
Spannend die eerste wedstrijd! Filmpjes vind ik leuk om te zien hoor (evt. In pb), maar leuk om andere Bolero's te zien.

Kimberley, dankje.
Ik ben uitgegaan van 342 dagen, maar het verschilt vaak een beetje. Zijn ook mensen met merries die vaak wat eerder komen en die rekenen ook al wat korter. Lies en Roos krijgen allebei hun eerste, dus weet nog niet hoe ze het gaan doen en ben gewoon braaf van de gemiddelde draagtijd uit gegaan ;)

Maak me hier ondertussen wel een klein beetje zorgen. Had het geloof ik nog niet hier gemeld, maar Roos valt de afgelopen maand/6 weken toch wat veel af ineens. Ook is ze loom/hangerig.
Zijn al wat omhoog in voer gegaan en heb er nu probreed (merriemuesli) nog bijgehaald voor haar en ze krijgt haar eten apart van de groep. De voerleverancier zei ook nog dat ze wel meer kennen die gewoon alles aan het veulen geven ook in de dracht al.
Maar denk dat ik toch de DA ook nog even bel om te overleggen en haar als hij geen geruststellend antwoord heeft, nog even laat controleren.

[ [url=m/b43rGx.jpg]Afbeelding[/url] ]
En vanmiddag in de voorbereiding weer wat inkopen gedaan. Wil begin maart wel alles klaar hebben, waaronder dus het camerasysteem werkend.
Helaas lijkt het alleen niet mogelijk om de beelden te gaan streamen ivm geen internet op stal :\

Ik heb je PBtje gedaan over het voer, drachtige merrie hier was echt heel mager en die is nu super goed opgeknapt!
Ben benieuwd of je de camera's werkend krijgt! Ik breng de merrie naar een kraamstal kwartiertje verderop, wordt voor haar en mij het eerste veulen dus wil geen risico's lopen. Sowieso lijkt het mij wel erg fijn om camera's in de stallen te hebben, ze staan hier paar honderd meter achter het huis. Ga binnenkort eens een filmpje plaatsen!

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 09:10

Misschien ook de moeite waard om haar mest even te (laten) checken op wormen? Kun je dat in ieder geval uitsluiten óf behandelen :)

Camera's zijn wel fijn ja! Scheelt je een heleboel opstaan straks ;)

Als je je merrie wegbrengt voor de bevalling, zorg er dan wel voor dat je dat op tijd doet. Dan kan de merrie nog antistoffen maken tegen de kiemen die in die omgeving zitten en daar hebben ze wel minimaal 4 weken voor nodig. Dan krijgt het veulen namelijk de juiste antistoffen mee vanuit de biest :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 09:18

Mooie cam aniek...ook niet duur.

Roos zit nu ook in de periode dat het veulen veel meer vraagt en dat kan voor een jonge merrie vooral heel zwaar zijn.

Hopelijk zal het extra voer haar goed doen

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 22:33

Ja hopelijk geeft de camera ook een beetje goed beeld. Wil er eigenlijk ook een tweede bij hangen, maar eerst maar eens zien dat het allemaal werkt.

Bedankt voor je PB'tje Fleur.
Ik heb vandaag met de DA gebeld en toch besloten haar na het weekend nog even te laten onderzoeken, hij vindt ook dat ze het er toch wel erg zwaar mee heeft dan, vooral ook voor zo'n jonge merrie. Gebit wil ik dan toch ook even nagekeken hebben, en inderdaad evt. bloed en mest. Even zien wat hij er zo op het oog van zegt in ieder geval en nodig acht.
Hopelijk valt het allemaal mee en kunnen we gewoon nog meer voeren, maar wil eerst gewoon het zekere voor het onzekere nemen. Na haar als jaarling al doodziek mee te hebben gemaakt, ben ik gewoon liever te voorzichtig...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:36

Gelijk heb je hoor Aniek
Dan maar een extra check

Overigens heb ik ook een volg topic gemaakt
(zie onderschrift)