En toen ineens... drachtig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosemarin

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 23:43

Bedankt voor de vele reacties :)

- het is een klein binnen longeer bakje achteraan de stallen, het is daar dus niet druk. Ik sta op een een kleinschalige pensionstal. Op het zand komt een hele lading stro te liggen. De bacteriën maak ik me niet zo druk om, want ze staan nu maar een paar iir per dag buiten en ze staat vaak in het binnenbakje. De mogelijkheid on haar buiten te laten bevallen heb ik helaas niet. De stal is naar mijn mening toch te klein, ik wil niet dat ze klem komt te liggen. Ik zet haar iedere dag al even een paar uur in het binnenbakje todat ze er al gewend aan raakt. :)

- voor de mok heb ik een hormonenzalf van de DA die erg goed werkt. 1 been is al over zag ik vandaag :) Als het toch nog erger wordt ga ik dr een aantal keer op een kuur van groene klei? (Dacht ik) zetten, maar voor nu lijkt het me niet nodig Want het slaat aan.

- de koliek, ik heb haar nu van bijna al het krachtvoer afgehaald. Ik heb met de stalbaas overlegd dat ze onbeperkt hooi krijgt. 2x daags krijgt ze een halve emmer lucerne met daardoorheen een halve kilo merriebrok. Dat komt dus neer op 1 kilo merriebrok, 1 emmer lucerne en onbeperkt hooi. Verder geef ik haar niks meer bij. Het onbeperkt ruwvoer is sinds eergister, ook op advies van de DA.
Verder kook ik 1/2 x in de week lijnzaad, en voer dit aan haar.

Ik duim gewoon dat alles snel beter gaat, want alles bij elkaar op, met Bessy, en de ongelukken, maakt me toch echt wel een beetje down.

- mn auto ongeluk: ik reed op de voorangsweg, en moest een stalgenootje langs huis afzetten. Ik deed even mn knipperlicht aan (want moest rechts) en toen zei zij: ooh mn fiets staat nog bij jou! Ik deed mn knipperlicht uit en reed rechtdoor. Maar op de uitrit van rechts stond een auto die er nu dus voorschoot, ik trapte vol op de rem maar door de regen schoot ik door. Ik sta wel in mn gelijk aangezien ik op de voorangsweg reed en zij vanuit een uitrit kwam. Vervolgens stapte het meisje uit met haar moeder (ze was 17) en ik kreeg een hele tiran van schelwoorden en ziektes over me heen. Ik moest maar uitkijken op straat etc. En ze hoopte dat mn famillie stierf aan ziektes. Dat maakte dus alles net ietsjes erger.

Ik ben een erg rustig en vriendelijk persoon van mijzef, en kon dan ook niet bevatten dat ze zo tegen me uitviel. Maar waarschijnlijk bij hoor natuurlijk ook de schrik. Ik heb voor €1500 aan schade, en als ik niet in mn gelijk wordt gesteld is mn potje voor het veulen dus ook weg :( ik zit dut nu wel een beetje te stressen, maar hoop dat alles goedkomt :)

Ps: ik typ op mn mobiel dus sorry voor evt. Spelfouten of onduidelijke alinea's.

gezienanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:50

Goh wat jammer dat je zo'n lading ellende over je heen kreeg! Daar zou ik ook erg mee in mijn maag zitten denk ik, ik hoop voor je dat het geluk nu weer aan jou/jullie zijde mag staan!

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 23:51

Dankjewel :) dat hoop ik nu zeker ook!

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:52

Ten eerste van harte gefeliciteerd met de ongeplande dracht! Maar wat schrikken van jou ongeluk en van je vriendin...
Wat ontiegelijk onredelijk dat mensen zo kunnen reageren. Ergens hoop je toch dat zo'n reactie door de schrik komt...
Ik hoop ontzettend erg dat jij in jou gelijk wordt gesteld! En je geld er gewoon blijft voor je veulentje! Ik blijf dit topic zeker volgen en wens jou in iedergeval nu heel veel sterkte toe!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:52

Waarom zoveel lucerne?

(na 3 slokdarmverstoppingen ben ik wat huiverig voor lucerne)

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 23:58

@mignonne dankjewel :) dat hoop ik ook, anders is er weer een stressfactor bij.

@rindin: anders schrokt ze haar eten in 1 x op. Ze staat te schrapen tijden het eten en kauwt de brokken niet eens. Ze heeft in de kudde gestaan dus kent rustig eten niet. De lucerne houdt haar bezig, en kan geen kwaad.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:01

Heb je de mest gecheckt op zand? Ivm diarree..

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 00:04

De diarree is alweer over en de mest is meerde malen gecheckt, elke keer maar een theelepeltje vol. De koliek komt puur doordat het veulen de darmen klem legt .

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 01:00

Dat bakje lijkt me prima plek, zeker met stro!

Hormoonzalf bij een drachtige merrie? Hmm... Heb je wel de bijsluiter goed gelezen?
In Duitsland (niet in NL, maar zie dat je dicht op de grens zit) verkopen ze bij de drogist/supermarkt "melkfett", lijkt beetje op vaseline oid, dat helpt heel goed bij rasp/mok bij mijn Tinkers.

Luzerne zitten heel veel eiwitten in. Veel Tinkers/koudbloeden kunnen dit in hun lichaam niet aan, bij Tinkers zie je dan regelmatig dat ze de zgn afvalstoffen/overschot er via de benen uit komt = mok/rasp. Behandelen van buitenaf helpt dan niet of slechts tijdelijk. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de merriebrok, ook dat heeft best wel veel eiwitten. Over het wel/niet geven van merriebrok zijn veel Tinkerfokkers het niet eens. Wel is het zo dat velen beamen dat bij het teveel voeren de paarden mokgevoelig worden, verlagen van de hoeveelheid zou dan oplossing bieden. Mijn merrie krijgt enkel Care4Life tijdens haar dracht (en momenteel -zeer ongezonde-maisvlokken bij om haar gewicht op peil te houden). Onbeperkt ruwvoer is uitstekend! Waarom kook je lijnzaad? Makkelijker en effectiever is psyllium, oa te bestellen via pit-pit.com. 10 dagen 100 gram (dus precies 1 pot van 1 kg) per 6 - 8 weken zou het beste werken. Maar via agradi en vele andere sites kan je ook psyllium zaadjes/vezels/husk bestellen.

Tegen gulzig eten zijn ook andere dingen te bedenken :)

Wat een vervelende samenloop van omstandigheden met het ongeluk, hopelijk dekt de verzekering!

Duimen draaien dat nu al het ongeluk voor jullie voorbij is!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 15:28

Hoe is het nu met jullie? Weer een beetje bijgekomen van alle stress?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 15:33

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 15:37

gefeliciteerd!

als het een bonte wordt vind ik zelf bontfire of duo penotti erg leuk :D :o

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:01

Hoe gaat het nu ?

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:17

Wat een verassing van het drachtig zijn, heb je de oude eigenaars nog kunnen contacteren? Wat vervelend van het ongeluk! Beter heb je al goed nieuws gekregen.

Hoe staat het nu met alles?

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 16:24

Bessy wordt steeds dikker maar in de uier nog weinig verschil :) Ik verwacht nog ongeveer 4 weekjes voordat de beeb er is :j . Ik zal morgen of vnv wat fototjes uploaden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:16

ja, zo zonder foto's is natuurlijk niks... ;)
Hoe is het met je vriendin?
Zaterdag komt onze hunk... :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:23

Tinkers worden in Ierland heel arm gevoerd. Dwz, vaak alleen maar hooi. Ze hebben eigenlijk ook al die toevoegingen niet nodig. Ik denk dat als je alles weglaat en alleen onbeperkt hooi geeft, ze geen last meer heeft van mok en koliek.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 02:15

:):) Spannend!!!! Weet je eigenlijk wat je met het veulen gaat doen? Verkopen of houden, of pas kiezen nadat het geboren is?

Nou dan ben ik toch lang niet met je eens janderegelaa. Dat een Tinker in het land van herkomst (de meesten in NL komen uit UK) enkel hooi krijgen, wil niet zeggen dat ze meer niet nodig hebben. De generatie Tinkers die momenteel oud wordt bij ons in Europa, is grotendeels import, en geloof me, je mag blij zijn als jouw Tinker de 20 - 25 haalt. Naar mijn inziens zou een verklaring daarvoor kunnen zijn dat de dieren op jongere leeftijd in het land van herkomst tekorten hebben gehad waardoor ze niet optimaal ontwikkeld en gesterkt zijn. Tevens is het leven van een gemiddelde Tinker hier compleet anders ingericht dan het leven van die dieren daar, om van het bodemverschil nog maar te zwijgen.

Het rantsoen van deze merrie is al uitgebreid aan bod geweest. Ieder zijn mening en wensen, toch? De mokproblemen kunnen velen oorzaken hebben, daar valt niet 1-2-3 wat over te zeggen. In stro (en hooi) zitten bijvoorbeeld vaak mijten die ook jeukproblemen in de sokken veroorzaken waardoor de huid mok-achtig aan kan gaan doen. Maar ook nattigheid, een hormonaal probleem of stress, een niet goed werkende lever en tal van andere oorzaken kunnen grond leggen aan dit probleem.

De koliek kwam omdat het veulen op de darmen drukte, niet door het voer.

Mijn Tinkermerrie doet het prima op Pavo Care4Life, maar toen zij na zware koliek en afspenen vorig veulen te dun was kreeg zij maisvlokken erbij (ik weet dat ze niet zo gezond zijn, maar drachtig en dun de winter in is ook niet gezond). En als ze meerdere malen per week (4-6 dagen) dressuurmatig getraind wordt, dan krijgt ze ook nog brok.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:00

janderegelaa schreef:
Tinkers worden in Ierland heel arm gevoerd. Dwz, vaak alleen maar hooi. Ze hebben eigenlijk ook al die toevoegingen niet nodig. Ik denk dat als je alles weglaat en alleen onbeperkt hooi geeft, ze geen last meer heeft van mok en koliek.
y
Maak daar maar van in ierland worden tinkers stelselmatig zwaar verwaarloosd of uitgehongerd.

sascha_tttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:20

Wat leuk!! Tword vast een prachtig veulen.

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 11:32

Ooh jee ik heb nog steeds geen fotos geplaatst :+ sorry was even druk met de toetsweek en werk. Ik ga vanmiddag fotos plaatsen.

Ze is gister voor het eerst dikkertje genoemd, de buik wordt steeds dikker. Kan het zijn dat rond de 10e maand het veulen anders gaat liggen? Want ze is wel ineens heeeeel dik geworden :j

sascha_tttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:35

Leuk! Verhuig me er op!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:22

Nou Rosemarin, nu meld ik me ook even in jou topic :)
Onze Tinker werd ook ineens heel dik, toen ik haar liet opvoelen twijfelde ik nog een beetje maar een week daarna was er ook echt geen twijfel over mogelijk en kon iedereen zien dat ze drachtig was. Dat ging ook ineens heel snel dus. Nu is ze inmiddels zo dik dat ik me elke keer afvraag of ze nog dikker kan... Tot nu toe blijkt dat nog elke keer te kunnen :+

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:24

En hoe gaat het met mams?

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 23:55

Het gaat prima met dr, ik zit nu in noorwegen met heel bagger internet :+ er is ook altijd wat met mij he haha :') er is nog steeds niks veranderd aan de uier, maar krijg de fotos er hier niet op :(

Ik ben dinsdag terug dus ga woensdag de fotos plaatsen. Ze moet dus sowieso nog even wachten met bevallen tot ik terug ben :+