5 shetlandveulens op komst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

peetjjuh

Re: 5 shetlandveulens op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:06

Leuk leuk, ik ben dol op foto's hoor! :)

Ah, nee toch! Daar moet je niet aan denken dat iemand die voorpluk eraf knipt! |(
Daar doe je jaren over.. En de keuringen kun je dan wel vergeten! Hopen dat niemand dat mee maakt!

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 20:59

Vreselijk!!! Kennissen van ons hebben het dus meegemaakt hè, met één van hun toppers. Hij kon wel janken....
Foto's ga ik nu mailen! ;-)

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:01

Nou ik zou janken !! :P

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:13

Als iemand de voorpluk van Mini eraf zou halen zou ik echt jankend door het lint gaan, haar manen zijn echt heilig.

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:19

Leuk toch van die meisjes die de pony's willen 'redden' :').

Je hebt een paar super pony's lopen zeg!En die mooie buikjes. Jammer dat het nog zo lang duurt ik ben super nieuwsgierig!

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 07:35

Nou, dat vind ik nou ook Djoopie! De eerste maanden gaan best snel, maar die laatste weken kruipen voorbij :z
Bij de 3 eerste is alles nog rustig. Candora lijkt zowaar een beginnetje van uiervorming te geven; en dat terwijl zij de 'slechtste' is qua voortekenen. Maar is werkelijk nog niets hoor. Dus we wachten nog rustig af.
Afgelopen zaterdag is onze 3-jarige Fachenda opgenomen in het stamboek met een mooie lijst. Ze meet precies een meter; hebben we dus voor de verandering ook weer eens een grotemaats pony in de wei lopen :D Eens kijken of we haar ook met onze eigen hengst dekken; zelf zou ik er liever een mooie, wat grotere zwarte hengst op zetten. Candora gaat dit jaar ook uit logeren, dus wie weet mag Fachen ook mee :j

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 16:24

Gewoon een fotootje van de drachtige dames aan hun maaltijd. In de regen, blegh. Wat een snertweer vandaag. Ben toe aan lente. Okay, en aan veulentijd :D
Maar nog weinig veranderingen. De eerste 3 hebben nog nauwelijks uier, maar dat is hier niet zo ongewoon. En ze moeten ook nog een kleine maand, dus vooruit. Maar weer even namen checken dan, haha.

Afbeelding

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:55

blehh, het is bij jullie ook zo lekker nat.
De weides zijn hier gelukkig droog, de paddocks is een ander verhaal. -:(-

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:14

Wat een leuke foto's plaats je :)

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:40

Blegh wat een weertje! Laat de veulens nu nog maar even in mama's warme buikjes zitten hoor!!

Benieuwd welke hengst straks voor fachenda! Zag leuke foto's van haar op jullie site!

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 08:35

Dank je m1992 !
Ja echt bah, dat vieze weer. Moet zeggen dat wij de weilanden meestal aardig droog kunnen houden, maar het is op dit moment inderdaad wat bagger. Nou ja, veulies moeten inderdaad nog maar even lekker blijven zitten. De uiertjes zijn nog de beruchte 'theezakjes', alhoewel er wat werking in lijkt te zitten. Normaal gesproken niet genoeg, maar met die dames hier weet je het maar nooit :P
Nou hè Petra, ik zal eens kijken of ik manlief kan overhalen tot een andere hengst voor Fachenda. Alhoewel ze zelf ook al een beetje apart gefokt is en toch ook best leuk gelukt is :+

Afbeelding
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 08:40

Wat een knapperd! Is het een koffievos?

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 08:43

Mooie merrie! Hoe zag haar lijst er uit? Leuk tweespan met mijn Finley :-)

Koper, deze merrie is zwart

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 15:26

Inderdaad een zwarte merrie. Over haar lichaam zie je wel iets een bruine gloed, maar dat is niets bijzonders.
Haha, tweespan- plannen? ;-) Ik denk dat deze dame iets te veel karakter heeft; is een pittige tante. Loeisterk ook. Heb er echt wel wat mee, maar op een bepaalde manier altijd op mijn hoede bij haar. Ze had een mooie lijst; bijna alles in het groen. Redelijk hoge punten voor beweging en een 2 voor hoofd (is juist heel goed). Een minpunt was haar steile croupe; daar werd ze wat op afgestraft en dat snappen we wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 15:59

Awh die geitties <3

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:07

Arianne schreef:
Inderdaad een zwarte merrie. Over haar lichaam zie je wel iets een bruine gloed, maar dat is niets bijzonders.
Haha, tweespan- plannen? ;-) Ik denk dat deze dame iets te veel karakter heeft; is een pittige tante. Loeisterk ook. Heb er echt wel wat mee, maar op een bepaalde manier altijd op mijn hoede bij haar. Ze had een mooie lijst; bijna alles in het groen. Redelijk hoge punten voor beweging en een 2 voor hoofd (is juist heel goed). Een minpunt was haar steile croupe; daar werd ze wat op afgestraft en dat snappen we wel.

Voorlopig geen tweespanplannen hoor :D ook hier mijn handen vol aan 1, ligt aan de jaargang zeker? Ook loeisterk en ook nog eens monsterlijk eigenwijs, oh en met klapkaken, hij heeft een bijtfase ;)
We zijn wel al wat aan het oefenen met de lange lijnen, dan stap, draf, ho en links en rechts.

Wij moeten nog even wachten met de keuring, de 18de april pas aan de beurt. Finley heeft wel een langer hoofd als ik het zo kan vergelijken en hij is ook wat aan de dunne kant, maar dat komt denk ik omdat hij de hele dag door aan het klieren is :D

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 08:20

Nou, er zit zowaar wat schot in hier. Niet dat we het gelijk deze week al verwachten, maar met name Candora (zowaar!!) laat wat uierontwikkeling zien (een net gevuld theezakje hoor, niet meer dan dat) en ook bij de kling doet ze het meeste van de 3. Even dit natte weer achter de rug en laat dan maar komen hoor! :D De melder is nog niet om, maar we hebben vannacht wel voor het eerst het check-rondje gemaakt. Ze staan allemaal gewoon in de wei, dus geen luxe camera's voor ons maar het ouderwetse werk ;-) Heeft ook wel weer wat. Oh ik heb er echt weer zin in, ben zoals altijd weer veeeeel te benieuwd.
Morgen krijgen we de eerste gastmerrie alweer; best vroeg wat shetlanders betreft. Maar onze man is gauw in training gegaan voor z'n nieuwe meisje. Maar goed ook, want hij groeit van lucht en mag wel een paar kilootjes kwijt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(okay, foto's zijn van 2 weken geleden, maar ik vond ze gewoon leuk :D)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 08:28

Wat een knappe man,dat blesje/snebje maakt het helemaal af. <3

Heb jij ook van die fopmerries die bevallen zonder tekenen? Ik hoor het graag eens van een ander,want soms voel ik me zo alleen. :P

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 08:37

Dank je; mijn grote vriend. Ik vind 'm zoooooo leuk, topkarakter én mooie nakomelinen. Blij mee.
Oh gut ja; voel je maar niet meer alleen hoor! Alleen onze Sjirkje doet het volgens het boekje; de rest is drama. Wat ik in het DBT al schreef is Candora het ergst. En die is al een keer een kleine 5 weken te vroeg bevallen (gelukkig alles goed), dus dat is altijd weer lastig. Zij begint nu dus een heel klein beetje uier te krijgen en dat is al heel wat. Vanaf dit weekend het halster maar om; ze is alleen de enige die heel veel ligt :Z Sonneke is ook een echte fopmerrie; die hebben we ook al een paar keer gemist. De laatste jaren missen we er verder niet al te veel, maar dat komt doordat we ze voor het huis hebben lopen en ze in elk geval nog kijkerig zijn en wel flink aan het lopen gaan een paar uur voor het veulenen. Op Candora na dan; die staat als een huis. Naar dier :+ De anderen krijgen ook maar een heel beperkt uiertje, maar die zijn iets beter te voorspellen door gedrag.
Bij jou nog wel eentje die het wel een beetje netjes doet, of zijn het allemaal boefjes?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 08:48

5 weken te vroeg,ja dan kan ik geloven dat je alert bent! Hoe ver is ze nu dan?
Ik denk dat het echt iets shetlander-gerelateerd is,dat drama. :=

De meesten gaan inderdaad aan het lopen ja! Ik had er vorig jaar ook 1 die stoicijns rustig bleef,echt niks aan te zien maaarrrr ze liet netjes de melk lopen dus dan weet je het wel. Toch ging ik nog snel naar huis gaan ontbijten (is 2 straten verder) en toen ging het alarm af. Boterhammetje lag er smiddags nog half opgegeten. :=

Ook nog één vorig jaar die netjes ging harsen en kegelen en héél onrustig werd vlak ervoor! Bleek toen wel een voorbeentje achtergeslagen te liggen,vandaar dat het allemaal zo extreem toonde. Is wel goedgekomen met hulp van de DA.

Maar Lisa harst of kegelt nooit en krijgt dus ook geen vol uier. Diegene die daarna aan de beurt is trouwens ook nooit,en dit wordt haar 5e veulen. Zij heeft echt niks van uier tot een dag of 3 ervoor,als de uier begint te vullen dan mag je al zeker zijn dat het eraan komt.

Ik vind het wel leuk om te horen hoe andere shetlanders het doen,want veel kunnen er toch wat van hoor. Ik ben maar blij dat ik ook een alarm heb maar dan moet je het nog op tijd omdoen natuurlijk. :=

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:07

Er komt schot in de zaak! :):)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:28

Leuk joh bij anderen kijken hoe het bij hen gaat.
Leuk al die kleine paardje ook.
Vind je hengst ook prachtig hoor!

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 12:52

Dank je R.X. En helemaal met je eens; blijft leuk om bij anderen ook mee te kunnen kijken (en mee te leven).

Kijk je uit het keukenraam, zie je dít! :D Vermoeiend hoor, dat drachtig zijn; alle vijf even aan 't relaxen.

Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:05

héérlijk. <3 Wat een zwaar leven hebben ze toch.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:30

Hahaha wat een leuk stel zeg. Volgens mij hebben ze het prima naar hun zin daar!