Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
randalinpony schreef:Natuurlijk is er altijd een risico in dit soort keuzes. Maar ik heb nagezocht wát die risicos nou precies inhielden. Statistisch gezien verdubbelt de kans bij mensen (maar zal voor paarden niet veel anders zijn) op een genetisch homozygote misstap in eerste graads inteelt, maar dat is dus van 2% (bij een vrije aanparing) naar 4 procent. Statistisch, dus in individuele gevallen kan dat anders liggen.
En dat is in onze combinaties dan weer minder hoog, die staan verder van elkaar met ertussen ook nog 'vrij' bloed. Dat geeft al met al in principe maar een kleine verhoging op het risico wat je toch al loopt.
safina schreef:randalinpony schreef:Natuurlijk is er altijd een risico in dit soort keuzes. Maar ik heb nagezocht wát die risicos nou precies inhielden. Statistisch gezien verdubbelt de kans bij mensen (maar zal voor paarden niet veel anders zijn) op een genetisch homozygote misstap in eerste graads inteelt, maar dat is dus van 2% (bij een vrije aanparing) naar 4 procent. Statistisch, dus in individuele gevallen kan dat anders liggen.
En dat is in onze combinaties dan weer minder hoog, die staan verder van elkaar met ertussen ook nog 'vrij' bloed. Dat geeft al met al in principe maar een kleine verhoging op het risico wat je toch al loopt.
Ik las dit en het verbaasde me. Ik ben benieuwd wat je bron van die info is. Kan je me die eens noemen?
Voor wat cushing betreft zijn er aanwijzingen dat het een genetische grondslag heeft (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16677122, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16677122 en bij mensen zijn er inmiddels verschillende erfelijke vormen van Cushing bekend: http://survivethejourney.blogspot.nl/20 ... hings.html). Wel is nog onduidelijk hoe genen en omgeving in interactie kunnen zorgen voor het omtstaan van cushing en hoe het zich vererft. Maar als een ziekte op uitzonderlijk vroege leeftijd optreedt, is het extra aannemelijk dat er sprake van een genetische kwetsbaarheid is. Kruis je zo'n merrie met een genetisch nauw verwante hengst, dan schat ik de kans dat de nakomeling cushing of aanverwante metabolische stoornissen gaat ontwikkelen aanmerkelijk hoger dan de door jou genoemde 4%.
Ik zeg het niet om je te veroordelen hoor. Het zijn jouw dieren. Je moet helemaal zelf weten welke risico's je wilt lopen. Ik zou het er wel eerlijk bij zeggen als je de pony verkoopt, zodat eventuele nieuwe eigenaren bedacht kunnen zijn op symptomen van metabolische problemen. Maar ook dat is verder geheel aan jou natuurlijk.![]()
De enige reden dat ik het opschrijf is dat anderen dit topic lezen en er misschien door deze informatie te licht over gaan denken. En dan zou ik wel willen aanraden: bedenk je nog eens even heel goed voordat je met een merrie met cushing fokt...en al helemaal als je lijnenteelt wilt doen.
Als de merrie uberhaupt drachtig wordt natuurlijk, want ook dat gaat met cushing lastiger.
Zoe_97 schreef:misschien dit via PB doen? die discussie was hier over.
safina schreef:En bovendien schreef ik mijn bericht vooral voor anderen die wellicht overwegen hetzelfde te doen (lijnenteelt fokken met een pony met cushing). Dus dan heeft een bijdrage per PB weinig zin.
Citaat:Ik zou het er wel eerlijk bij zeggen als je de pony verkoopt, zodat eventuele nieuwe eigenaren bedacht kunnen zijn op symptomen van metabolische problemen. Maar ook dat is verder geheel aan jou natuurlijk.