Speciale Combinatie Mini x KWPN

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:45

EvaC schreef:
Of gebruiken ze bij paarden tegenwoordig ook gesekst sperma?

Misschien offtopic, maar ja, dat is tegenwoordig in theorie al mogelijk :j De praktijk zal niet zo lang meer op zich wachten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:50

Ik heb er helemaal niks mee, maar wat ik waardeer is dat je er in ieder geval een bepaalde visie bij hebt en een doel, niet alleen een maffe kruising 'om te zien wat er uit komt' o.i.d. Ik had het alleen beter gesnapt als je bijvoorbeeld een beeldschone en goed bewegende welsh merrie erbij had gezet of een goed bewegende NRPS pony.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:22

TS, ik begrijp je keuze van nieuwe bloedvoering maar de keuze voor deze combi is voor mij een raadsel. Jij denkt dat het veulen geregistreerd kan worden bij het NMPRS maar naar mijn idee is dit niet het geval vanwege deze regel

Hengst, merrie en veulen mogen opgegeven worden ter registratie bij het N.M.P.R.S. waarvan redelijkerwijs van verwacht kan worden dat zij de uiterste stokmaat van 1.06 meter niet overschrijden. Iedere kleur en ras zijn toegestaan.

Denk niet dat het redelijk is te denken dat dit veulen binnen de maat blijft.

Daarbij komt het moederdier niet op papier en ben je bezig om veulens met een half papier te fokken.

Je hengstkeuze....je praat over het luxer fokken van het uiteindelijke veulen. Waarom dan in hemelsnaam de keuze voor Jet ? Het is een hengst die derde premies draait en dit is niet zonder reden. Het type van Jet is niet gewenst binnen het NMPRS, te grof en te zwaar dus waarom geen hengst die daadwerkelijk luxer fokt ? Daar lopen er toch meer dan voldoende van rond. Ok, die zijn geen champagne maar de kleur is in mijn ogen het laatste wat belangrijk is in de keuze van je hengst.

Nogmaals, het is te prijzen dat je nieuw bloed in wil brengen maar deze combi is voor mij een groot dik raadsel en volgens mij alleen op kleur, emotie en gevoel gebaseerd en daar zet je geen goede fokkerij mee neer.

Ynepien

Re: Speciale Combinatie Mini x KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:44

Leuk experimentje ... alleen ben ik bang dat het niet uit gaat pakken zoals je hoopt .
Ik denk dat hier een leuk paardje voor jezelf uitkomt , maar meer ook niet.Mocht het toch een leuke kleine maat merrie worden,is het nog maar de vraag wat daar weer uitkomt als je daar mee verder fokt.Grote kans dat je daar weer alleen grote veulens uit krijgt.
Ik hoop echt voor je dat het word wat je er van hoopt,want het idee er achter is goed,maar ben er bang voor .

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:49

Ik kan het eigenlijk alleen maar eens zijn met de mening van Bassenqua.
Het idee is op papier leuk, maar de praktijk vind ik alles behalve optimaal en ik ben bang dat je verwachtingen niet uit zullen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:50

Ik ben nogmaals benieuwd of jou merrie zon mega beweger is. Je geeft aan dat je een veulen wil met extreme beweging. Maar dat moet jou merrie wel hebben. En dat zie ik niet op de foto.

Dus nogmaals ben ik benieuwd waarom je dit wilde? Als het echt te verbetering van het ras was. Had je een Welsh moeten pakken en een luxe nmrps.

Daarbij spreek je over 3 generaties.. Wat ga je dan doen met de 3 die nog niet goed genoeg zijn? Er is geen markt voor papierloze ponys

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:55

Nini_roosje,

ook mijn angst.
Verbetering van het ras kon op 100 anderen en voor mijn gevoel betere manieren...
maar ik hoop dat ze krijgt wat ze wil ;)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:05

Ik zou het zelf ook nooit bewust gedaan hebben,maar hé,ik heb me ook al meermaals afgevraagd hoor wat er zou gebeuren mocht ik één van onze kleine hengstjes mijn warmbloedmerrie laten dekken hebben.

Nu krijg ik de kans het eens te zien,dus ik ben ook héél benieuwd!!
Kan best iets heel leuks uitkomen,het kan ook heel erg gaan tegenslaan,maar dat is de gok die je dan neemt.
Hoop natuurlijk voor jou dat het héél erg meevalt!

(en ben ook erg benieuwd naar de 2 andere veulens van Jet en of deze 3 op elkaar gaan gelijken!)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:08

ik hoop voor je dat er uit komt wat je verwacht en dat het veulen ook weer mooie maat veulens gaat geen als ze eenmaal oud genoeg is

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:29

ponyparadijs schreef:
EvaC schreef:
Ik weet dat het bij een natuurlijke dekking sowieso niet kan, maar dit is echt geen natuurlijke dekking geweest hoor.

Ze heeft het al eerder in het topic verteld dus even het hele topic lezen kan helpen.
Maar dit is WEL een natuurlijke dekking geweest

Ik had voor deze reactie het hele topic al gelezen, zelfs gisteren al gereageerd :) ik heb haar opmerking over de mesthoop e.d. sarcastisch opgevat.

Cayenne schreef:
EvaC schreef:

Misschien offtopic, maar ja, dat is tegenwoordig in theorie al mogelijk :j De praktijk zal niet zo lang meer op zich wachten.

Grappig dat ze daar bij koeien al wel zo ver mee zijn. Ik heb er bij paarden idd ook nog nooit van gehoord.

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:57

Cayenne schreef:
EvaC schreef:

Grappig dat ze daar bij koeien al wel zo ver mee zijn. Ik heb er bij paarden idd ook nog nooit van gehoord.[/quote]

Dat is, omdat het zich bij paarden (nog) niet loont. Seksen van sperma is namelijk een dure ingreep, die ook nog niet eens 100% betrouwbaarheid geeft. Bovendien is het een extra manipulatie die de kwaliteit toch ook weer kan beïnvloeden.
Feit is nu eenmaal dat de gemiddelde paardenhengst laten we zeggen max 100 merries per jaar dekt. Een gemiddelde stier zit al eerder aan de duizenden koeien per jaar, dus dan is die investering veel gemakkelijker te maken.

Maargoed, dat is allemaal nogal offtopic :')

Ik blijf erbij dat ik het een zeer gewaagde, maar ook wel een potentieel waardevol risico vind. Tuurlijk, er is een reële kans dat het echt een ugly wordt, fokken is gokken. Dus wie weet komt er wél iets goeds uit. En als TS zegt dat ongeacht wat eruit komt, ze in de toekomst wel de ruimte heeft om het aan te houden, dan zou ik zoiets in de toekomst ook wel durven gokken. In mijn ogen is nieuwe bloedvoering altijd een heel positief iets. Niet alleen met het oog om nieuwe eigenschappen in te brengen, maar ook kom de inteelt weer wat te laten dalen. Want dat zijn gewoon de grootste problemen met al die stamboeken.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:20

Maar wat doe je met een 'mislukt' experiment? Verkoop je dat gewoon weer? en dan zonder papieren? Ik bedoel: voor hetzelfde geld komt er iets uit wat volledig uit verhouding is. Daar is ook geen markt voor. Je geeft zo'n dier wel een onzekere levenswaarde. Dat is met 'normaal' fokken al zo, maar hier is heel bewust extra risico genomen zonder dat je de uitkomst weet en dan is het nog maar afwachten of het goed uitpakt. Zeker in deze tijd vind ik dat best wat :=

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:21

Cayenne schreef:
Maar wat doe je met een 'mislukt' experiment? Verkoop je dat gewoon weer? en dan zonder papieren? Ik bedoel: voor hetzelfde geld komt er iets uit wat volledig uit verhouding is. Daar is ook geen markt voor. Je geeft zo'n dier wel een onzekere levenswaarde. Dat is met 'normaal' fokken al zo, maar hier is heel bewust extra risico genomen zonder dat je de uitkomst weet en dan is het nog maar afwachten of het goed uitpakt. Zeker in deze tijd vind ik dat best wat :=

Ben ik het wel mee eens,daarom vraag ik me ook af, als het veulentje "gezond" is maar wel misvormd maar dus zonder pijn ermee kan leven,alleen kan er niet op gereden worden,wat de TS zou doen. Omdat het wel een risico is en zij bewust deze keuze gemaakt heeft....

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:21

Cayenne schreef:

ts had toch ruimte voor het beestje snap niet waar jij je druk om maakt?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:22

Ik volg, ben erg benieuwd :D

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:23

IvankBacardi schreef:
Cayenne schreef:

Ik vind dat Cayenne dat toch best mag vragen? Ieder heeft een mening, denk dat we allemaal delen dat we hopen dat het veulentje gezond geboren mag worden etc, maar zo'n aparte dekking brengt wel vragen met zich mee

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:26

IvankBacardi schreef:
Cayenne schreef:

Maar ook wanneer TS wel ruimte heeft, loop je nog het risico dat het dier met bijvoorbeeld een groot hoofd, kort nekkie en lange beentjes word geboren. Een pony of paard kan wel 30 jaar oud worden. Wil jij bewust deze gok nemen en een dier tot zo'n bouw 'veroordelen' wanneer het op die manier geboren word, met alle gebreken vandien? Dat bedoel ik dus met risico. Bij ons liep zo'n 'foutje' en die kon amper bij het gras komen, moest helemaal door de beentjes buigen en had daarom op jonge leeftijd al artrose. Zo'n experiment kan ook fout uitpakken en het beestje zit dan met de gebakken peren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:27

Wat ik zelf merkt bij de appaloosa's dat is dat goede gangen fokken nog zo makkelijk niet is. Een van de merrie's geeft allemaal super bewegers, behalve die ene keer dat ze met een appaloosa gekruisd is. Ze heeft de bewegingen wel iets verbeterd, maar het viel echt tegen. Zo hebben eigenlijk alle nakomelingen die ik van de appaloosa hengst nog heb lopen hetzelfde bewegingspatroon. Deze kinderen met kleur kruis ik nu echter met hengsten die wel goed kunnen bewegen en hoop zo behalve kleur ook een betere bouw en beweging te krijgen. Het eerste veulen is er inmiddels, geen bewegingswonder maar wel al veel correcter en zowel bij NRPS als NAS een 1e premie gehaald. Ik heb dan dus al 2 generatie's gebruikt om betere gangen te krijgen (goed bewegende merrie's met appie hengst en kind daarvan met goede hengst). Maar het is bij lange na nog geen NRPS of NWR die je ziet lopen, daar gaan vast nog wel 2 generatie's overheen voor het daarop begint te lijken. Beweging hangt nou eenmaal samen met exterieur eigenschappen.

Ik hoop dus dat je mazzel hebt en niet straks een c pony met matige gangen en een matig exterieur...

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 13:31

ik heb de ruimte dus dat is allemaal geen probleem.

bassenqua ik heb het bij het nmprs nagevragen en dit was geen probleem.

verder houd ik van een gewaagde gok en we zulle zien hoe het schip gaat stranden.

beweging heeft de merrie weldegelijk anders had ik haar niet laten dekken. alles is van te voren al uitgedacht en overlegd met dierenartsen welke ook heel benieuwd zijn hoe het zal worden.

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:33

PaardjesFan1 schreef:
mag ik wat vragen?

hoe is uberhoudt die hengst op je merrie gekomen...
die hengst is harstike klein

kunstmatige inseminatie ??

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:34

Nou ik ben benieuwd straks..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:35

Dustinlover schreef:

verder houd ik van een gewaagde gok en we zulle zien hoe het schip gaat stranden.

beweging heeft de merrie weldegelijk anders had ik haar niet laten dekken. alles is van te voren al uitgedacht en overlegd met dierenartsen welke ook heel benieuwd zijn hoe het zal worden.

De andere twee merries drachtig van dit hengstje, zijn die wel klein?

Ben ontzettend benieuwd!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:36

Dustinlover schreef:

Maar als het veulentje nou misvormd blijkt te zijn en er zal nooit op gereden kunnen worden maar wel zonder pijn als weigenootje kunnen leven? mag die dan ook blijven ?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:38

Ik ben heel benieuwd wat hier uit gaat komen. Misschien een hele domme vraag maar wat als het veulen nu zo klein is dat het niet kan drinken? Ga je dan flessen?

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:43

verleg maar lekker de grenzen, dit kan geen kwaad, hoe groot zou het worden ??

hoogte vader + hoogte moeder : door 2 ??

hou je ons op de hoogte ??