Harsjes, oeh dat begint ergens op te lijken! Maar het blijft afwachten, ik denk zelf dat de uier nog wel wat moet vullen, al heb je zat merries die dat pas op het laatste moment hebben.
Het is een eerste veulentje voor deze merrie dus op het uier is niet altijd een pijl te trekken, maar ik zie ook wat harsjes! Heel benieuwd Iris, houd me op de hoogte
KittyDylan
Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-20 21:54
Vanavond zat er een groter wit harsje? op de speen. Ben benieuwd. Ik ga er vanacht een paar keer uit om te kijken.
Als er hars aan hangt zou ik haar goed in de gaten houden! Vind uier best flink al, het zijn maar kleine ponys. En eerste veulentje natuurlijk. Spannend!
Even terug gezocht naar mijn eigen. Die van mij had in de middag rond 1 uur zulke hars zoals jouw merrie op foto. half8 was het nog meer geworden en om kwart voor 3 had ik mn veulen
KittyDylan
Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-20 22:10
Ja toch? Zelf vind ik de uier echt nog niks
Vriendin van mam die fokker is had gezegd dat het ook te maken kon hebben met het draaien van het veulen?
Nee ik ga zeker een paar keer kijken. 3 graden is me toch te koud om op stal te gaan liggen
Elk uier is anders. Bij mij riep iedereen " dat duurt nog weken want uier is veel te klein''. Merrie toch met klein uier bevallen en toen druk eraf was was het nog maar heel klein uier. Veulen toch genoeg melk gehad. Heb je haar onder camera staan? of evt PH testen?
Janinevv
Geplaatst: 04-05-20 22:14
Oké beetje gek maar als je niet ph kunt testen en het word echt melk dan zou je ook kunnen proeven.. smaakt het zoet dan komt het er snel aan
KittyDylan
Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-20 22:16
PH strips heb ik maar Fflur slaat me het licht uit als ik uitgebreid ga lopen testen Niet aan gedacht toen ik ze kocht
Camera heb ik niet en alarm zou ik woensdag pas halen.
Vorige week hier een merrie. Had nog totaal geen uierontwikkeling, en dan echt helemaal geen. Dag erna stond veulen erbij en uier was vol. Het is inderdaad niet zo'n groot uier maar wat Nynke en ik al zeiden, het is een eerste veulen. Je weet nooit wat de merrie dan gaat doen. Kan nog twee weken duren maar het kan er ook over een uur zijn. Lekker in de gaten houden komende nacht en evt dagen.
Ik ben benieuwd hoe jullie de nacht doorgekomen zijn...
KittyDylan
Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-20 08:09
Niks aan de hand. Alleen een boze pony dat ik de nachtrust kwam verstoren
Meteen even gebruik genomen van haar verdwaasde situatie en de PH kunnen meten. Was 6.7 geloof ik. Dat is nog niet zo spannend volgens mij?
Wat de banden betreft, daar heb ik echt geen kijk op. Wel heeft Fflur flink staan te schuren vannacht, aan de staart te zien.
Klijntje
Geplaatst: 05-05-20 08:22
He, jammer, hoopte op een spannende update Ik wilde ook ph strips aanschaffen, uiteindelijk niet meer gedaan, Jula is op z’n zachtst gezegd ook niet blij als ik eraan zit en bovendien valt er volgens mij sowieso nog niks te meten bij haar.
Oh en onze kindjes snappen het concept van fokken en een vaderdier met heel veel nakomelingen nog niet helemaal Ze denken geloof ik ook dat de veulens dan weten dat ze familie van elkaar zijn. Schattig wel, haha.
Dat ziet er nog niet echt uit als een geschuurde staart, dan heb je echt coupe pleeborstel waarbij de haren recht overeind staan en gebroken zijn
De banden kun je controleren door haar billen te voelen. Normaal zijn de billen best stevig maar voor de bevalling worden ze pudding zacht en drillen ze tot bovenop zonder dat je hard hoeft te duwen. Dan zijn ze los. Ook kun je de staart vaak heel erg makkelijk op de kont leggen.
Aan haar uier te zien lijkt het nog wel even te duren inderdaad maar het zegt zeker niet alles. Iedere merrie is weer anders en iedere dracht ook. Uiteindelijk ken jij je merrie het beste en vaak merk je wel aan haar gedrag of ze anders is dan anders
KittyDylan
Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-20 15:49
Ik zie wel duidelijk een verschil ten opzichte van anders. Ik heb ook een met Zomereczeem staan dus hoe een echte coupe pleeborstel er uit ziet weet ik wel Daar is dit niks bij nee. Ik merk wel een verandering in d'r karakter. Vooral vandaag. De banden zijn dan nog absoluut niet los. Ik weet niet hoe lang voor een geboorte dat gebeurd?
Op de foto lijken haar billen nog heel rond, als de banden los zijn krijgen ze een puntkont, net alsof ze mager zijn. Maarja, het blijft bij elke merrie weer afwachten, misschien merk je het bij haar niet zo duidelijk. Hetzelfde met het schuren, niet elk paard schuurt heel hard. We gaan het gewoon afwachten!