Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzka wordt een

Valk merrie
88 (24%)
Valk hengst
62 (17%)
Bruine merrie
18 (4%)
Bruine hengst
11 (3%)
Palomino merrie
40 (11%)
Palomino hengst
24 (6%)
Vos merrie
11 (3%)
Vos hengst
10 (2%)
Smoky Black merrie
44 (12%)
Smoky Black hengst
32 (8%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Zwarte hengst
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 362

Retjethorse

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 16:53

Ja wat leuk!! *\o/* *\o/* *\o/*
Nu ongeduldig afwachten. :')

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 17:11

Jaaaaa wat goed, van harte gefeliciteerd, kan je snel je meisje weer knuffelen TS

Feline3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 17:12

superleuk!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 17:19

Gefeliciteerd!! *\o/*

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 17:21

Geweldig! En nou nog 10 en een halve maand wachten. Oh, en dat duurt láng... :+

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 18:33

Jaaaaa... En nu blijven plakken.

Arianaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 18:35

*\%/* *\%/*

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 18:51

Yeah...... Ik doe nu alvast een gokje.... Namelijk op mijn verjaardag 4 mei

Ff zonder gekkigheid, wat onwijs leuk. Gefeliciteerd. En wat fijn dat ze nu gewoon weer naar huis kan komen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:05

Gefeliciteerd :D

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:14

Wat een leuk nieuws !
Gefeliciteerd !

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:25

Yes yes, wat leuk! *\o/*

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:45

Jeetje wat gaaf!!

Gefeliciteerd! Nu mag je meissie naar huis en moet je knuffelen voor 2 (wat een straf :D )

Ga je ook nog een 6 weken scan laten doen als het zo ver is? Ik volg jullie al vanaf haar aller eerste topic en jullie hebben me echt gefascineerd!

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:51

Gefeliciteerd ☺️

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 10:24

Gefeliciteerd met haar zwangerschap!!!!

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:08

Jeeee gaaf!! Nog lang geduld hebben, maar ben zo benieuwd wat eruit komt :D

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:12

Wat super!
Gefeliciteerd!

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:31

Gefeliciteerd! Ik ga volgen.

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar wat doe je zelf met Muzanna? En wat ga je straks met het veulentje doen? Ik las dat ze vroeg vooral in de rensport gebruikt werden, maar zou je ze daar ook voor gaan trainen?

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:00

Gefeliciteerd!!!

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 10:58

Jee gefeliciteerd! Eindelijk komt je mooie meisje weer naar huis :)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 11:19

Ik volg zeker! Wat een prachtige bijzondere combi!
En gefeliciteerd met de dracht!
Laatst bijgewerkt door sanso op 23-06-17 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 11:52

Super!!! Gefeliciteerd!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 21:02

Wat leuk dat zoveel mensen meeleven! Dankjulliewel voor de felicitaties. :D We hadden de echo ook al naar verschillende familieleden en vrienden gestuurd en hoewel de meerderheid meteen wist dat het om Muzka ging, was dat niet bij iedereen het geval, want ja... een echo... een echo?! :oo :oo :oo

Dus... :Y)

Ik reageer op een aantal van jullie met vragen e.d. individueel. Had niet zoveel reacties en "onder steen vandaan"-felicitaties verwacht. :D

Azmay: :D De hengstenhouder bracht het ook erg leuk, moet ik zeggen. "Nieuwe info over Muzanna" mailde hij. In de mail: "Dit is haar veulen" *foto*

Mijn reactie was echt :oo :wow: *\%/*

Pandora2: *\o/* ze mag nog heel eventjes op het resort blijven tot we de 40 dagen scan gehad hebben. :D
Dan is het grootste risico op afstoten geweken, want eerlijk gezegd denk ik niet de manschappen weer op te kunnen trommelen om deze onderneming, heen en terug, nog eens te doen deze zomer mocht Muzka besluiten op reis te gaan en weer weg te zwemmen. := Dus duimen dat Muzka blijft plakken en we "appeltaart in huis kunnen halen" zoals mijn beste vriendin al zei, want zwangere paarden houden van appeltaart. :))

Miefje: ik ben het natuurlijk met je eens. Het is een ras met zo'n bijzonder, mensgericht karakter. Op de echo staat "Hund" en ik moest een beetje grinniken, want eigenlijk klopt dat beter dan "Pferd". :D

Leo: hihi, dankjewel. Vruchtje heet Muzka. :P

Qimm: *\o/* oh wat leuk! Van welke hengst is Zafira drachtig?

jokari: je kunt zelfs bij ons op stal logeren. (Of bij ons thuis, al wordt daar nog verbouwd op dit moment) :D :D

Zuchini: ja, ik ben zo blij dat ik nu voorzichtig aan de terugreis kan gaan organiseren. Zo raar om met zulk mooi weer niet heerlijk in de avondzon op buitenrit te gaan en elke avond door haar te worden begroet...

Ibbel: hahaha, ja, het is dat je het door de groeiende buik niet spontaan weer kunt vergeten. O ja, drachtig ja... *\o/*

CarinaR: en anders pakken we sticky tape! :Y)

jeetje77: Enne wat denk je dat Muzka is? Een valk hengst, een zwarte merrie, een...? :D :Y)

Molfre: wat leuk! Is alweer zo'n eeuwigheid geleden, maar herinner me haar komst nog als de dag van gisteren. Zo onwerkelijk... had er al zo lang naartoe geleefd en toen kreeg ik ineens een touwtje in de handen gedrukt "hier, alsjeblieft, je paardje". :oo
Ik heb ook tegen de pups van mijn teef gepraat toen ze nog in de buik zaten (vandaag zijn ze precies 1 jaar) dus ik zal ook wel hele verhalen op gaan hangen tegen Muzka tzt. :))
We laten haar rond 40 dagen nog eens scannen en als het hartje klopt halen we ze naar huis. Ik denk niet dat we daarna nog eens laten scannen, maar dat overleg ik met de dierenarts. Muzanna heeft niet gevraagd om dit hele circus dus ik wil haar eigenlijk alleen wanneer het echt noodzakelijk is nog scannen e.d.

Amburtjoz: oh, ik vind het wel meevallen, maar ik had deze combinatie dan ook al in mijn hoofd zitten toen Muzanna nog in de opfok stond en zo al zeker 5 jaar op de planning dus ik ben al lang blij dat we nu in het hele traject zitten en de dekking is geslaagd. Heeft die oude heer toch maar weer goed gedaan met zijn 28 jaar! Die zwemmertjes die zwemmen wel, dat blijkt wel weer.

Tooeet: Muzanna is een veredeld hobbypaard. Zonde, want ze heeft veel talent, maar door een ernstig ongeluk en mijn eigen gezondheid houden we het vooral op buitenrijden en hoeft het voor mij niet meer. Het zou een gave eventer of endurancepaard zijn geweest en ook heeft ze erg veel cowsense en is extreem wendbaar (blijkbaar zo sterk dat ik door diverse western ruiters ben gevraagd of ze Quarter bloed heeft, of dat dit ras ook voor koeienwerk wordt gebruikt in het land van oorsprong... waar alleen schapen rondlopen overigens - het gebied is o.a. beroemd om de Karakoelschapen). Of ze een van die disciplines ook echt op een (internationaal) hoog niveau had kunnen doen is natuurlijk lastig te zeggen, maar onvermoeibaar is ze iig nog steeds - getraind of ongetraind. Wellicht als ik een ambitieuze ruiter zou treffen dat ik er anders over zou denken, maar ze hoeft van mij niet meer te presteren. Het is goed zo. Ik ben blij dat ze er nog is.

Het veulen is voor de verkoop, maar als we de mogelijkheid hebben zullen we het veulen aanhouden, zeker als het een hengst van voldoende kwaliteit is aangezien Asat geen opvolger heeft en Muzanna een erg goede merrie is (afwachten of zich dat ook in de nafok laat zien...) Of een fokker moet zich al melden die graag een hengst uit deze combinatie zou willen.
Officieel zal het veulen dus voor de verkoop zijn. :j Twee paarden in pension is een behoorlijke aanslag op de portemonnee... helaas... intussen droom ik verder van een (kleinschalige) fokkerij... /3 /3 /3

Ze worden trouwens nog steeds voornamelijk gebruikt op de renbaan, met name te Pjatigorsk. Elk jaar komt er van diverse grote stoeterijen, met name in de Russische Caucasus, een nieuwe lichting jonge paarden voor de baan. Een aantal wordt na hun carrière op de baan verkocht, een aantal wordt in het eigen fokprogramma opgenomen of tzt uitgewisseld met andere stoeterijen. Zowel merries als hengsten worden getest op de baan vanaf een leeftijd van 2 jaar.
Ook in Turkmenistan wordt de AT voornamelijk ingezet op de baan, al heeft Gurbanguly Berdymukhamedov inmiddels al enorme hoeveelheden geld (miljarden) geïnvesteerd in het bouwen van grote sportcomplexen voor allerlei FEI disciplines. Er is echter weinig kennis over westerse disciplines in Turkmenistan dus of dit echt van de grond gaat komen is afwachten.
In Rusland is ook een stoeterij die zich sinds enige tijd op westerse disciplines, met name dressuur, richt. Diverse van hun paarden lopen inmiddels grand prix en er zullen er meer volgen. Een van hun paarden wordt sinds kort door een Olympisch ruiter gereden dus wie weet zien we over niet al te lange tijd wel weer een AT schitteren op het hoogste niveau in navolging van de meervoudig kampioenshengst Absent.

Voor de rensport trainen in Nederland heeft weinig zin, aangezien er geen wedstrijden voor zijn. Daarbij is er door enkele liefhebbers gekeken naar die mogelijkheid, maar er zijn weinig AT in Europa en er is te weinig animo onder eigenaren (het is toch een risico en het is een relatief duur ras) om hierin te investeren en dit te realiseren. Zo is er wel de mogelijkheid geweest races te organiseren te Pardubice, maar het is vooralsnog gebleven bij novelty races vanwege te weinig animo onder Europese eigenaren. Het is nl. ook niet zomaar wat om een paard voor de baan te trainen en zelfs met kennis en kunde brengt het risico's met zich mee. Daarbij zijn er weinigen die zin hebben om hun jaarlingen al in training te zetten... in Europa geldt voor de meeste AT fokkers en eigenaren zadelmak maken met een jaar of 4 en nauwelijks eerder. Ook mijn eigen merrie is met 4,5 zadelmak gemaakt en pas het jaar erna ingereden. Oorspronkelijk werden ze in Centraal-Azië al met zes maanden ruitermak gemaakt en liepen ze hun eerste race met anderhalf jaar (in beide gevallen overigens met een kind als ruiter). Dat is voor een Europeaan alsnog niet voor te stellen.

Ook in Rusland neemt de interesse in AT races overigens af tov races met EV. Het is moeilijk om de banken vol te krijgen en ook prijzengeld neemt af.

Onbedoeld weer een hele lap tekst. :o

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 21:09

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 21:10

Als jij ooit géén lap tekst reageert, gaan wij ons zorgen maken. :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 21:11

Van harte!

En ook bedankt voor je verhaal, opnieuw erg interessant! Wel heftig zeg met 6 maand al ruitermak :oo Ik vind de amerikanen al maf om hun dieren met 18/24 maand al te beleren maar blijkbaar valt dat nog wel mee.