We verwachten 4 mini veulentjes in 2016!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 18:42

Waar ik vorig keer nog zo zei dat ik Violatta haar uier nooit zou kunnen scheren, zo geweldig heeft ze zich vandaag van haar goede kant laten zien. Zusje was er en die wilde wel helpen, dus ach waarom geen poging wagen ;) Het is wel met een klein apparaatje gedaan, want de grote vind ze eng. Het ging zo goed, gelijk maar haar flanken gedaan. Nu was ze braaf dus van profiteren :D

Dit was de eerste keer dat ik flanken heb geschoren. Het ziet er altijd zo makkelijk uit als ik foto's van anderen zie, maar dat viel me nog best tegen haha.Heb nogal veel bij haar buik weggehaald zag ik op het einde en ook vrij hoog geschoren. Eens moet de eerst keer zijn dus mooi is anders _O- maar als het maar functioneel is!
Afbeelding

Dan hebben we ook de eerste uier-foto's :j

Silver dag 281
Afbeelding
Violetta 274 dag
Afbeelding
Isabella dag 277.Je kan wel goed zien dat ze een maiden merrie is.
Afbeelding
Jenske dag 269
Afbeelding

Irisx

Re: We verwachten 4 mini veulentjes in 2016!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:07

Ik vind ze zo leuk! En wat zoet van Violetta, in positieve zin verbaasd haha

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:33

Wat een mooie merrietjes heb je, daar moeten wel prachtige veulentjes van komen!

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 14:10

Nog steeds weinig spannends te melden :+ Maar vandaag vond ik het toch wel even leuk wat foto's van de dames te plaatsen, in jawel....de sneeuw! Het sneeuwt hier al heel de dag, dus ondertussen ligt er al een mooie dikke laag :D

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Verder staan de dames nu al een week s'avonds/s'nachts op stal. Ze moesten wel even wennen, maar nu vinden ze het volgens mij wel lekker :) De camera's werken nog niet helemaal zoals ik wil, dus daar passen we nog even wat op aan. Zal van de week een foto plaatsen hoe het er vanaf de camera uitziet!

Dan had ik nog een vraag, over de navelstreng. Zoals al eerder het over de navelklem ging, kon ik het toch niet echt vinden.
Mocht het nodig zijn, hoe doe je dan precies de navelstreng met de navelklem afbinden en afknippen. Op welke afstand enzovoort?

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 14:12

Jaloers! Hier sneeuwt het wel.. maar blijft het niet liggen :brr:

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 14:13

Omg, wat een fluffy's!

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:34

wat een leukerts !! :D
en sneeuww woowww <3 dacht dat ik het dit jaar niet ging zien en tot nu toe klopt het :') en zie ik het alleen vanuit mijn scherm :=

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:55

:wow: wat een pak sneeuw!!!
Hoeveel km zit ik bij je vandaan? 70?? Hier nog geen vlokje!!!
Maar ssssst niet te hard zeggen; sneeuw betekend files en files betekenen laaaaaaange dagen voor mij :( zo bij jou is het prachtig!! Hou maar daar ;) :') hihi levert wel super leuke foto's op!! :D

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 22:45

Er is inderdaad een redelijk pak gevallen, stond echt even vreemd te kijken toen ik naar buiten stapte vanmorgen :+ En het heeft tot een uur of 8 vanavond gesneeuwd, nu is het eindelijk droog volgens mij! Het is mooi, maar ook onhandig. Was veel langer buiten bezig dan normaal. Maar ach, die ene keer dat er eens sneeuw ligt :')

Gek he Linda, zelf een paar plaatsen verderop lag een heel stuk minder sneeuw! Hoop wel dat het morgen niet glad is, oo daar heb ik zo'n hekel aan.. En ben geen held in de auto met sneeuw :n Dacht trouwens dat je veel verder weg woonde hah

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:49

Je woont bij Zwolle toch?
Hier ( noordoostpolder) regent het nu alleen nog maar.. hoop toch wel dat het inderdaad niet glad word!

Desondanks knappe pony's hoor in het winter wonderland :)

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:37

Mooie foto's. De buikjes gaan iets omhoog lijkt het wel.
Hier enkel natte sneeuw. pfff echt de hele dag. Alles weer kliedernat. grrr

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 23:28

Er ligt nog steeds sneeuw op stukken waar de zon niet echt veel schijnt op het moment. Dus het halve weiland is nog wit, de pony's vinden het in ieder geval leuk om in te rollen :+

Het is zo leuk, sinds ze op stal staan zie ik bijna iedere avond met afsluiten het veulentje van Isabella bewegen <3 Zal eens kijken of ik het eens kan filmen!

Vanavond heb ik ook de flanken van Silver en Isabella geschoren, alleen Jenske nog. Is dat ook mooi klaar en makkelijk met de uier checken :)

Over 4 weken is Silver gewoon al uitgerekend! *\o/* En over 1,5 week kan het al veilig geboren worden, wauw de tijd vliegt! Voor mijn gevoel is het nog lang niet zo ver..

Wist er iemand toevallig nog een antwoord op mijn laatste vraag? :)
Citaat:
Dan had ik nog een vraag, over de navelstreng. Zoals al eerder het over de navelklem ging, kon ik het toch niet echt vinden.
Mocht het nodig zijn, hoe doe je dan precies de navelstreng met de navelklem afbinden en afknippen. Op welke afstand enzovoort?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:40

navelstreng heb ik twee keer een klem op moeten zetten, normaal gesproken breekt hij vanzelf op de juiste plek, ik heb dan de klem op een ruime centimeter ongeveer gezet vanaf de buik en dan afgeknipt met nog een cm of twee eraan, dat droogt op en valt er dan af, ik heb geen idee of dat de goede manier is, maar heb er verder nooit last mee gehad ofzo, dus zal wel goed zijn :j

op hoeveel dagen reken jij? vanaf de laatste dekking? ik reken 330 dagen

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 11:03

Bedankt voor je uitleg :)

Ik reken met 320 dagen voor de mini's!

Vanochtend even snel voor het werk foto van Silver en Isabella gemaakt met hun kale buikjes, nu lijken ze nog dikker door het verschil met/zonder vacht :')

Afbeelding

Afbeelding

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 23:15

Een voer-vraagje :D

Ik merk dat Isabella toch wel redelijk veel aan het inleveren is door de dracht. Vanavond op stal viel het me opeens op :(:) Ze krijgt al merriebrokken, wortelen en zo goed als onbeperkt arm (bijna droog/hooiachtig) kuilgras. Daarnaast staat ze natuurlijk op de wei overdag, maar die is zo goed als kaal. Maar ben bang als er straks een veulen bij staat er na een tijdje niet heel veel van haar over blijft.. De rest van de merries zien er gewoon prima uit.

Ik ben bang als ik meer brokken ga voeren dat het voor zo'n kleintje al snel te veel word.. Geven jullie nog iets anders extra bij of zeggen jullie gewoon meer brok voeren als ze dat nodig heeft?

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 07:21

Ik gaf een drachtige merrie die ook wat dun was senioren priores. De slobber :) werkte perfect en worden ze niet druk van :)

Wel minimaal zoveel uur laten weken! Ivm met bietenpulp (staat wel op de zak)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 07:46

Ik merkte hier ook dat haar rug wat schraal word, maar ik voerde nog geen merriebrok dus daar ben ik mee begonnen, ik voer er een hand luzerne bij en als dat allemaal te weinig blijkt ga ik pulp bijvoeren. Jupi had ook echt pulp nodig, vooral toen het veulen eenmaal geboren was... Pulp is voor mij dus de oplossing als merriebrok en luzerne niet voldoende zijn :j

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 14:10

Pulp heb ik inderdaad al vaker over gehoord. Kan je dat gewoon overal kopen en hoeveel geef je daar dan van? En hoe lang moet dat weken?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:19

Hoe lang weken hangt een beetje af van de pulp.
Ik gaf 100 gram droog, dat was eigenlijk al best veel voor een mini

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:50

Je hebt speedibeet, die is geloof ik in 10 minuten geweekt maar is wel duurder, de normale heeft minimaal 4 uur nodig dacht ik :? (het staat volgens mij op de zak).
Ik zet het sochtends klaar voor de avond en maak savonds nieuwe voor de ochtend. Dus het staat hier altijd 12 uur, werkt perfect!

Je kunt goed zien wanneer het is uitgezet en als ik het doorroer kijk ik altijd even of ik geen "brokjes" meer zie.
Ik gebruikte in het begin altijd te veel water, het te veel aan water kun je altijd afgieten. (Dat is minder schadelijk dan te weinig water ;) )
De hoeveelheid ligt er aan hoe veel ze nodig hebben. Ik ben begonnen met een kwart kg-schep (ongeweekt) en naarmate Pico ouder werd en meer van Jupi begon te vragen heb ik dat heb ik opgevoerd naar uiteindelijk echt 1 of 2 emmers geweekte pulp.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:02

Ik gaf die pony (D pony) 2 kg per keer. 2 scheppen van het pulp ( droog dus) en dan mengen met (warm) water tot het inderdaad niet meer uitzet. :)

Moest minimaal 4 uur weken. Kan het hier gewoon bij de welkoop halen. Subli senioren priores

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:25

Ja antwoord is al gegeven. Pulp of eventueel luzerne. of beide is ook lekker.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:18

Wat zien ze er goed uit!! En netjes geschoren hoor!

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 21:01

Bedankt voor de adviezen! Ik ga morgen eens speedibeet halen, vind het toch wel een voordeel dat dat zo snel klaar is :)
Moet je het met koud water maken of kan warm ook? En moet het dan nog wat papperig zijn als het klaar is, of een vrij droge substantie?
Misschien heeft iemand een foto van hoe het er uit ziet als je het gaat voeren? :)

Manda, bedankt voor je compliment :D

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:11

Er moet zoveel water bij dat het gewoon niet verder meer uitzet.. want dat wil je niet in de keel van je paard.

Staat vaak wel op de verpakking :)

Ik deed altijd heet water ;) naar mijn idee weekte het dan beter. Maar dat zal aan mij liggen :P