Vandaag is mijn nog geen 3 jarige merrie hoogdrachtig gescan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Re: Vandaag is mijn nog geen 3 jarige merrie hoogdrachtig gescan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 12:30

Ik laat gaar de rest van dit jaar met rust.. Ze wordt althans niet meer gedekt..
Op zijn vroegst volgend jaar en ander het jaar erna.. In het najaar wil ik haar wel weer voor de kar oppakken als ze dat tegen die tijd weer aankan.. Anders schuiven we dat ook door naar volgend jaar..

Maar t kan ook geestelijk niet kwaad dan? Ik bedoel, weet zo'n jonkie wel hoe ze moeder moet zijn?

Ik snap wel dat de natuur zijn werk vast wel doet..
Maar zijn er geen grotere kansen dat het veulen verstoten wordt omdat ze niet weet wat ze ermee aan moet?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:32

Niet te zenuwachtig worden van de naderende bevalling en alle horrorverhalen in de boeken en op internet.

Belangrijk is dat je weet wat je zelf moet doen als er iets niet volgens het boekje gaat, maar de meeste bevallingen gaan vanzelf zonder dat je er iets aan moet doen.
Zorg voor een volle telefoon, met spoednummers van enkele dierenartsen erin, stapel schone handdoeken, (warm) schoon water en een fles jodium om de navel te ontsmetten. Emmer voor de nageboorte is ook handig dan kan je hem met de DA (of een ervaren paardenfokker) nog even nakijken of hij compleet is.
En niet je camera vergeten met volle accu en lege geheugenkaart.
(ik zat bij de eerste bevalling waar ik alleen bij was met een volle kaart en wist van de zenuwen niet meer hoe ik oude opnames moest wissen)

Als er iets niet goed gaat de DA bellen en zijn/haar instructies opvolgen, meestal zal dat oplaten staat en lopen zijn, behalve bij een redbag dan moet het veulen er juist snel uit.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:37

tiwi1969 schreef:
Niet te zenuwachtig worden van de naderende bevalling en alle horrorverhalen in de boeken en op internet.

Belangrijk is dat je weet wat je zelf moet doen als er iets niet volgens het boekje gaat, maar de meeste bevallingen gaan vanzelf zonder dat je er iets aan moet doen.
Zorg voor een volle telefoon, met spoednummers van enkele dierenartsen erin, stapel schone handdoeken, (warm) schoon water en een fles jodium om de navel te ontsmetten. Emmer voor de nageboorte is ook handig dan kan je hem met de DA (of een ervaren paardenfokker) nog even nakijken of hij compleet is.
En niet je camera vergeten met volle accu en lege geheugenkaart.
(ik zat bij de eerste bevalling waar ik alleen bij was met een volle kaart en wist van de zenuwen niet meer hoe ik oude opnames moest wissen)

Als er iets niet goed gaat de DA bellen en zijn/haar instructies opvolgen, meestal zal dat oplaten staat en lopen zijn, behalve bij een redbag dan moet het veulen er juist snel uit.

Mee eens, ik heb maanden in de stress gezeten omdat mijn 3 jarige merrie drachtig was..
IK moest en zou er bij zijn, maar uiteindelijk gooide ze het er zaterdag op zondag nacht zelf uit. Mijn knappe maiden merrie van 3 jaar jong.

Alles is gewoon goed gegaan!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 12:43

Ik hoop t.. Iedereen om me heen zegt ook dat ik rustig aan moet doen en dat het vanzelf goed komt..

Ik heb ook al gehoord dat ze t er vaak toch pas uit gooien als ze alleen zijn en als je net vijf minuten niet kijkt..

Ik heb het telefoonnummer van drie dierenartsen uit de buurt in mijn telefoon.. Trailer staat klaar.. Handdoeken, navelklem, betadine, handschoenen etc heb ik ook..

Nu nog kalmeringstabletten voor mezelf hahaha.. :))

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:46

Wat bij mijn paard goed werkte om de bevalling te voorspellen is temperaturen, nu mee beginnen om de basis temp van je pony te weten.
Zodra de bevalling nadert daalt de temperatuur met ongeveer 1 graad.

Dit jaar bij de moeder van mijn paard werkte het ook, temp zakte en binnen een paar uur een veulen.

Ik temp ze altijd 's morgens en 's avonds.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 12:55

Werkt dat echt? Dan is t het proberen zeker waard!

Maar stomme vraag.. Maar zou de temperatuur niet eerder stijgen ivm stress en inspanning?

Voel me nu net een 12 jarige penny.. Vreselijk dit.. :')

Blabla73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:58

Ik ben helemaal geen kenner op het gebied van fokkerij, maar kan me uit een ander topic herinneren dat er een soort stripjes zijn die de Ph-waarde van het vocht uit de uier bepalen. Op basis van die waarde kun je bekijken hoe lang de bevalling nog op zich laat wachten. Vlak voor de bevalling schijnt er een specifieke Ph-waarde te zijn (hoewel ik niet weet of dat een waterdicht systeem is). Wellicht kun je daar eens naar kijken? Ik heb helaas geen link voor je...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:01

Dat werkt echt en de temperatuur zakt, dat is ook zo bij koeien en honden...

Een paard heeft geen stress van een naderende bevalling, ze worden eerder rustig en in zich zelf gekeerd, de blik in de ogen verandert en wordt zachter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:11

Blabla73 schreef:
Ik ben helemaal geen kenner op het gebied van fokkerij, maar kan me uit een ander topic herinneren dat er een soort stripjes zijn die de Ph-waarde van het vocht uit de uier bepalen. Op basis van die waarde kun je bekijken hoe lang de bevalling nog op zich laat wachten. Vlak voor de bevalling schijnt er een specifieke Ph-waarde te zijn (hoewel ik niet weet of dat een waterdicht systeem is). Wellicht kun je daar eens naar kijken? Ik heb helaas geen link voor je...

pH van de melk daalt van ong 8 naar 5,8-5,5 als de bevalling eraan komt. Heel veel merrie eigenaren gebruiken het, misschien dat je het eens in het dikke buiken topic kan vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:35

Een Geboortemelder of camera is eigenlijk wel een must, die kan je ook huren
Je moet zorgen dat je erbij bent voor het geval er complicaties zijn en dat heeft niks met haar leeftijd te maken
Ook de rest van het jaar rust gunnen is misschien helemaal niet nodig, als je goed gras hebt en vriendjes voor het veulen dan is het een welkome afwisseling voor een merrie om een stukje te gaan wandelen, mennen, longeren. Zoveel energie kost dat niet en ze wordt er fitter van

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:37

nine1987 schreef:
Nee helaas niet, want er zouden geen hengsten zijn.. Dus ik vermoed OF een klophengst.. OF een bezoekje van/aan de buurman.. OF de waarheid werd me niet verteld.. Al denk ik niet dat dit laatste waar is.. Althans.. Dat hoop ik..

Heeft er geen hengstveulen bij in het land gelopen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 21:22

Nee ook niet.. Aldus oude eigenaar.. Zoiets dacht ik idd zelf ook.. Of een ruin die een klophengst bleek te zijn.. Maar ga er denk ik niet achterkomen..

Vanmiddag weer geweest, maar nog niks.. Ze stond rustig te eten..
Dus merriebrok gegeven en weer naar huis gegaan.. Ik had t ijskoud..

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 06:21

Niet te gekke dingen gaan doen, laat haar maar eens lekker uitbollen Nien :)

Gehannes met temperaturen, toeters en bellen, wichelroedes, aardstralen komt de beeb iig niet eerder van. Je kent me, joe noo maai nuchterheid/ervaring he :+

Mocht je wel een goed veulensysteem willen: Wolters Abfohlsysteem is wel aardig betrouwbaar. Weinig onnodige telefoontjes midden in de nacht. Krijgt Parelje wel een intieme piercing :') Info: http://www.abfohlsystem.de/cms/nederlands/startpagina

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:32

In mijn weiland stond voor tijdelijk een shet merrie die voor het eerst een veulen kreeg.Ze zou pas moeten bevallen in Juli en dan zou ze alweer opgehaald zijn.Maar op een morgen liep er een veulentje in de wei! ze had álles in haar eentje gedaan,en alles was goed gegaan.
Ik geloof ook in jou merrie,dat zij het allemaal wel kan.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:43

Wow nog maar 2 jaar en nu al drachtig :n

Ik hoop echt dat het een ongelukje is geweest bij de vorige eigenaar!

Ik gok 17 maart een zwarte merrie :j

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:15

Bij 1 van onze merries kun je heel duidelijk zien wanneer de bevalling eraan komt. Wordt ze drukker en gaat ze zwaaien met der hoofd (zelfde wanneer ze los in de bak druk doet)
Bij de andere is het minder duidelijk.
Het lastige is dat je het gewoon niet weet bij de eerste x.
Wij hangen een camera op en kijken dan regelmatig.
In de meeste gevallen gaat het allemaal vanzelf en hoef je er niks aan te doen - vooral niet storen als dat niet nodig is. (Vandaar dat ik een camera ook zo fijn vind)
Mocht de nageboorte uit de merrie hangen, dan moet je daar even een knoop in maken, zodat ze er niet op gaat staan.
Is een beetje vies misschien, maar wel beter.

Verder vind ik de leeftijd geen probleem. Ze worden wat sneller volwassen en ze kunnen is langer doorgroeien en zal de hoogte halen die genetisch is vastgelegd. Mits je natuurlijk zorgt voor geen tekorten.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 21:34

Weer even een update..
Dit was haar uier de 22e..
Afbeelding

Dit was haar uier een uurtje geleden..
Afbeelding

Het kan zijn dat het me nu pas opvalt, omdat ik nu alles om haar heen als een arend in de gaten hou, maar ze eet als een dijkwerker.. Ze heeft onbeperkt toegang tot hooi en ze staat echt de hele tijd te eten.. :D

Verder wel nog rustig, maar uiertje groeit lekker door..

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:39

Jetje wat vervelend. .. Maar ook wel heel spannend natuurlijk! Ik duim voor een snelle goede bevalling en dat jou zenuwen het houden tot die tijd hifi. Ik gok 8 maart. (Mijn verjaardag) valk hengst. Heel veel succes!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:18

Ik vraag me ernstig af of die maart nog gaat halen als ik die uier zie... pas maar op, straks loopt de beeb er van de week al naast :D

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 22:20

Ik ben t er nu ook echt uit aan t kijken hoor..

Heb dr staart al opgetild en geroepen, maar t mocht niet baten..

Al meende ik een zacht antwoord te horen: krijg de schijt in dat koude weer daarbuiten, mens!! Hier bij mama zit ik warm!! :))

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:26

Volgens mij was het zo dat haar eetlust sterk afneemt als ze gaat bevallen dus zolang ze gulzig eet is ze nog flink aan het bouwen aan het veulen in dat buikje van dr :P

Lightmare

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:56

Ik ben een stille meelezer, maar ben nu ook wel benieuwd wanneer het veulen komt!
Uiers zijn wel groot hoor!
Ga je een camera ophangen? Als hier al antwoord op is gegeven sorry

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:57

maart haalt ze wel lijkt me maar april denk ik niet.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:02

Stille meelezer wil ook een gokje wagen!!
Ik gok 3 maart, een bruin merrietje.

cavallo_uomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:35

Als ze zo vreet is ze energie aan het maken voor bij de bevalling, vlak voor de bevalling eten ze juist meer ;) goed teken dus!