Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tiwi1969 schreef:Niet te zenuwachtig worden van de naderende bevalling en alle horrorverhalen in de boeken en op internet.
Belangrijk is dat je weet wat je zelf moet doen als er iets niet volgens het boekje gaat, maar de meeste bevallingen gaan vanzelf zonder dat je er iets aan moet doen.
Zorg voor een volle telefoon, met spoednummers van enkele dierenartsen erin, stapel schone handdoeken, (warm) schoon water en een fles jodium om de navel te ontsmetten. Emmer voor de nageboorte is ook handig dan kan je hem met de DA (of een ervaren paardenfokker) nog even nakijken of hij compleet is.
En niet je camera vergeten met volle accu en lege geheugenkaart.
(ik zat bij de eerste bevalling waar ik alleen bij was met een volle kaart en wist van de zenuwen niet meer hoe ik oude opnames moest wissen)
Als er iets niet goed gaat de DA bellen en zijn/haar instructies opvolgen, meestal zal dat oplaten staat en lopen zijn, behalve bij een redbag dan moet het veulen er juist snel uit.
Blabla73 schreef:Ik ben helemaal geen kenner op het gebied van fokkerij, maar kan me uit een ander topic herinneren dat er een soort stripjes zijn die de Ph-waarde van het vocht uit de uier bepalen. Op basis van die waarde kun je bekijken hoe lang de bevalling nog op zich laat wachten. Vlak voor de bevalling schijnt er een specifieke Ph-waarde te zijn (hoewel ik niet weet of dat een waterdicht systeem is). Wellicht kun je daar eens naar kijken? Ik heb helaas geen link voor je...