En toen ineens... drachtig.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

guusjew

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:46

Wat verschrikkelijk dat ongeluk wens haar maar beterschap super goed gehandeld door jullie allemaal wel erg heftig wat ze allemaal heeft gelukkig heeft bessy niks zal wel ontzettend schrikken zijn zeg :(:)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:53

Iedere merrie draagt natuurlijk anders, maar pint je niet teveel vast op een datum of periode. Sommige merries dragen 320 dagen, andere 370, jij weet nog niet eens wanneer ze gedekt is, dus het is echt kwestie komt wanneer het komt. Gewoon op de uier en gedrag letten, soms kan je kort van de voren ook zwelling van de kling zien. Geniet ervan!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:21

Bessy is een ontzettend leuk paard. Vreselijk lief en een lekkere frummelaar met haar snorretje. <3 Echt een heerlijk karakter, en daar ga je nog veel plezier mee beleven (en ook avonturen... :D )

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 23:18

Weer even een minder leuke update, ik heb vanavond een auto ongeluk gehad. Ik heb gelukkig geen pijn, en lichamelijk is er niets aan de hand.

Ik zal morgen even een grote update geven, maar ga nu slapen want ben echt kapot.

Bessy had gister ook weer koliek, en de mok is veel erger geworden.

Vanaf nu vervloek ik de maand februari :(

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:20

Owh wat een rot nieuws allemaal gaat niet helemaal lekker daar hoop dat alles vanaf nu beter gaat

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 23:26

Dankjewel, jaa hoop ik ook. Gelukkig is het bijna Maart :)

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:34

Wat naar, sterkte!

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:42

Ohnee! Sterkte!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:53

Wat een ongelukken allemaal
Voor jou en je beste vriendin heel veel sterkte heftig hoor!

Koliek heb ik hier ook wel op stal met die drachtige mutsen ik heb altijd colosan op stal en geef dit ook indien verschijnselen van koliek

Wij hebben inmiddels al 4 veulens (tinkers) en zijn nog 5 veulens in aantocht een tinker rest andere rassen

Wij voeren hier 24/7 hooi smorgens en savonds bietenpulp en 75gram mineralen
En 2x perdag wortelen
Hier doen de merries het elk jaar heel goed op geen merrie brok niks
Zeker omdat het gevoelige rassen zijn

In een stal van 3,5x3,5 kan je merrie zeker bevallen dikke laag stroo erin en hupsakee en dan overdag lekker na buiten hoor
In een bak (met zand) is echt geen geschikte plek voor je merrie die bevalt of met een veulen aan de voet

Verder zijn 80% van de merries uit Ierland drachtig daar lopen ze vaak in kuddes en zo goed als niemand kijkt er na om (wij hebben er een uit Ierland en vroeger meerdere gehad)

Uiers zegt echt helemaal niks :n
Hier hebben we n merrie die 1,5mbd voor de bevalling vol schiet en eentje die n uur voor de bevalling nog 0,0 uier had en net na de bevalling leek de uier te ploffen :+

Qwa tips ga ik met marijeR mee :)

Ik ben heel benieuwd na je veulentje en blijf zeker volgen
Als je vragen hebt m'n inbox staat open voor je

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 04:50

Waarom is een zandondergrond (bak) niet fijn? Wilde mijn merrie eigenlijk ook in de bak gaan zetten voor de bevalling, verder geen ervaring mee nog. (met in de bak bevallen dan he ;) )

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 05:28

Omdat nattigheid en zand al geen goede combi is.. veulen ligt nat in de bak, merrie likt het schoon en krijgt veel zand binnen. De bak is altijd vies waardoor er sneller infecties op kunnen treden aan bijvoorbeeld het navelstompje. . In de weide of op stal heb je daar niet zo snel last van. :o

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:24

+ is het 't beste om de merrie minstens een maand in dezelfde omgeving (stal) te hebben. Zo dat ze antistoffen aan maakt en deze doorgeeft aan het veulen d.m.v. biest :) Zo is hij beschermd tegen deze omgeving. Is in een bak wat lastiger.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:54

Dat is in een bak geen ander probleem dan in een box hoor.
Het gaat om de omgevings bacterieen en die heb je in de bak natuurlijk net zo goed.
Dat zand zou ik ook niet gelukkig van worden.
Zou ze niet al op een stukje land kunnen?

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:12

Tsja, maar een bak is wel een flink stuk groter en er komen over het algemeen toch sneller andere mensen en paarden bij. Je kan mij niet wijs maken dat het hetzelfde of beter zou zijn dan een stal. Zou zelf ook liever in m'n bed bevallen dan in de tuin :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:19

Ik ben niet TS, maar wil toch even reageren. Mijn merrie is afgelopen jaar op de graspaddock bevallen. Ze staat 24-7 buiten en is gewend daar ook te bevallen, dus op stal zetten begin ik sowieso niet aan. Ook op de graspaddock zat het veulen onder de modder en is het natuurlijk knoeiboel met vruchtwater, dat heb je overal. Reden voor mij om nu de bak boven het weiland te verkiezen is de omheining en mogelijkheid voor licht. In de bak is het gewoon baklicht aan en klaar, anders moet ik gaan klungelen met felle bouwlampen of auto-lampen op het moment zelf (als ik er al bij ben), plus dat er 8 andere paarden bij staan welke ik niet allemaal even goed vertrouw op dat moment.

Zolang bak, stal en weide op een terrein liggen maakt het voor de bacteriën echt niet uit.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:20

Op een pensionstal heb je in een box niet alleen de bacterieen van dat ene paard maar van alle paarden op stal.
Andere mensen heb je in een box ook.
Nee qua afweer in de biest is een bak niets meer en niets minder dan een box.
Zo maakt het ook niet uit om de merrie bijvoorbeeld een dag of 3 voor bevallen naar een andere box te zetten binnen dezelfde stal.
Daar heersen namelijk dezelfde bacterieen

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:30

Goh, wat gek. Ben dit toch zo vaak tegen gekomen en meerderen zien doen. Maar dan zal dit wel niet kloppen. Ik geloof je zonder meer hoor :)
Ik blijf wel bij mijn mening dat het me prettiger lijkt in hun veilige eigen stalletje dan de bak. Dat is toch veel te druk? Daar komen toch over het algemeen veel meer mensen langs, denk ook aan evt kantine e.d. Nee denk niet dat een merrie baat heeft bij die drukte. Maar dat is weer een hele andere discussie :) Thanks voor je verduidelijking!

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:31

Ligt er denk ik ook aan wat voor soort stal het is :)
Misschien is t wel van iemand alleen, dan zou het wel kunnen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:33

De meeste bevallen toch in de nacht dus dan heb je al die mensen niet meer.
Overigens weten die paarden feilloos wanneer het een rustig moment is.
Zijn zelfs paarden die al die reuring heerlijk vinden.
Moet zeggen dat ik het persoonlijk ook niet zou trekken.
Maar een paard is toch iets anders dan een mens.
Als de merrie altijd buiten staat zou ik haar ook niet op stal zetten.
Daar worden ze over het algemeen niet rustiger van

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:37

Ik zou een paard beslist niet binnen zetten om te bevallen, tenzij het echt extreem slecht weer is. Niet zo vermenselijken :)

Een paard is al gewend op de stal, dus ook aan het ritme, ze kiest zelf wel een geschikt moment.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:41

Ik lees steeds over de koliek. Heb niet alle pagina's gelezen, maar zag in het begin van het topic dat je flink veel krachtvoer en dat soort toestanden voerde... Doe je dat nog steeds?

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:43

Stal en weide is iets heel anders. Als de merrie sowieso al op de wei stond, laat je haar natuurlijk daar staan. Maar om bewust in de bak te zetten... Zou ik persoonlijk niet doen. Maar ja ieder paard is anders natuurlijk. Dan zal ik net die merries getroffen hebben die de rust heerlijk vonden :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:47

In de wei laten is voor mij eigenlijk geen optie ivm kuddegenootjes waarvan ik niet 100% zeker durf te zeggen dat het gelijk goed gaat, plus omheining waar ze doorheen kunnen. Mijn bak is ahw een hoek uit het weiland, dus veel contact, maar met hout omheind waardoor het erg veilig is voor moeder en kind. Momenteel doet de bak ook dienst als paddock dus de merrie kent het principe.

Rosemarin, wat doe je momenteel tegen de mok en koliek? Staat ze buiten/binnen, wat voor ondergrond, en wat krijgt ze te eten? Wie weet hebben mensen tips. Beterschap voor jullie beiden! :(:)

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:59

Ik had dan ook puur een drukke pensionstal / manege voor ogen, daar zou ik niet snel voor de bak kiezen. In jouw geval begrijp ik het volkomen en ligt het denk ik ook net wat anders. Hangt af van de situatie en het paard :)

TS: Zelfde vraag hier, wat doe je tegen de mok/koliek? Hoe is het met jou, nog last van het ongeluk?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:09

Wat een pech heb je TS! Hopelijk komt er straks wel een mooi veulentje uit :)