Verwarring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:30

De medicijnen van honden hadden op dat moment geen bewezen werking voor paardachtigen en werden mij dan ook afgeraden. Ik weet niet beter dan dat ze mij toen vertelden dat het niet gevaarlijk was dus ik ben benieuwd naar artikelen waaruit dat wel blijkt, voorlopig vind ik de berichten over potentiële gevaarlijke situaties een beetje bangmakerij.
Desalniettemin zou ik ts nogmaals aanraden een uitwendige scan te maken of te laten opvoeden maar als ts dat niet wil is dat zijn/haar goed recht, niet mijn beest dus niks over te zeggen.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 20:45

Wauw,wat een discussie..en dat alleen maar omdat ik niet in paniek raak en 1 en 1 bij elkaar kan optellen?!
Diverse kansen voor dracht...maar er word nu de nadruk gelegd op schijndracht.....Beste mensen...er was van de week nog een dierenarts die echt niet in paniek raakte zoals sommige van jullie :)
Scannen of afwachten was het advies...ik kies voor afwachten :)
Volg dit topic...of verwijder jezelf als je je stoort eraan en mijn omgang met Chica in twijfel trekt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:49

janflicka schreef:
Wauw,wat een discussie..en dat alleen maar omdat ik niet in paniek raak en 1 en 1 bij elkaar kan optellen?!
Diverse kansen voor dracht...maar er word nu de nadruk gelegd op schijndracht.....Beste mensen...er was van de week nog een dierenarts die echt niet in paniek raakte zoals sommige van jullie :)
Scannen of afwachten was het advies...ik kies voor afwachten :)
Volg dit topic...of verwijder jezelf als je je stoort eraan en mijn omgang met Chica in twijfel trekt :)

Ik snap de paniek ook niet goed hoor. Maar laat die mensen die er zo van in paniek van raken dan maar eens goed uitleggen waarom.... ;)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:03

Blijven sommige nou echt doorgaan totdat ze gelijk krijgen? %) 8)7 :wave:

Jullie weten nu toch wel hoe de ts erover denkt?

Wat voor hengst kan de vader zijn en wanneer was ze ontsnapt?

Bruma

Re: Verwarring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:05

Ik gaf je alleen maar een tip. Ook over de uier.
Maar dan niet :/
Succes ermee en ik hoop dat je een normaal leuk veulen krijgt. Als die er überhaupt is.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 21:18

Chica kan in feite van april tot september gedekt zijn...
Alles in de tussentijd is mogelijk dus ;)
Vanaf april tot september...Dierenarts raakt niet in paniek en wrm ik dan wel?
Laat mij lekker mn merrie in de gaten houden,en heb ik het fout...horen jullie dat ook ;)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 21:21

linnie grootste kans was eind april...begin mei...
Ze heeft toemn blijkbaar een nacht tussen hengsten gestaan.

Bam16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 00:36

Mensen houden eenmaal van sensatie en mekaar gek maken.
Nogmaals chica heeft tijd van dr leven gehad.
En is de.tijd komt het.heus wel.
Je.kan.altijd ingrijpen.dierenarts staat zo voor.je deur.
Voorlopig kan nog alle.kanten opdraaien.
Mensen hou het gezellig

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 12:27

Hier ter vergelijking een foto van afgelopen zomer,toen ze op het land stond.
Op deze foto is ze op zn dikst in al de jaren dat ik haar heb.
Ze is normaal gesproken vrij rank voor een shetlander,maar het gras smaakte goed blijkbaar ;)

Afbeelding

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:50

Ik volg, ben heel benieuwd :) als er wat in zit is het al helemaal een verassing wat eruit komt, je had het over meerdere hengstjes toch die evt de papa kunnen zijn?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 14:28

Ja,er stonden destijds meerdere hengstjes Plovesb.
Dus ben wat dat betreft wel benieuwd wat er uit gaat komen.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:45

Ben benieuwd!
Laat je niet gek maken, je weet zelf het beste Hoe je pony is ;)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 15:07

Ja inderdaad Monster ;)
Ik heb zelf lang getwijfeld,maar twijfel er zelf totaal niet meer aan.
Ze is zo gigantisch veranderd dat ik er niet omheen kan.
Daarbij krijgt ze steeds meer tekenen.
Ik merkte het eerst voornamelijk aan haar gedrag...maar lichamelijk krijgt ze nu ook behoorlijke tekenen zoals: Dikke buik,ene keer links dikker soms rechts dikker,we zien en voelen beweging,zucht bij dr uier,Staart begint ze nu te schuren,bijna hysterisch op eten maar kan minder hooi eten dus eet in gedeeltes,Soms staat ze met dr oren in haar nek naar haar buik te kijken die alle kanten opgaat.
Dus mijn twijfel is weg :)

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:39

Fijn dat alles goed gaat. De dierenarts maakt zich niet al te druk lees ik. Lijkt me prima dan.
Mooie pony met dat blauwe oogje. Mooie kleur verder ook dus als ze een veulen zou krijgen zou het vast een leukie zijn!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 15:48

Dat blauwe oogje ben ik toen echt voor gevallen Djoopie :D
Zag een advertentie hier op bokt van haar als veulen,en was meteen verliefd.
Haar andere oog heeft alleen een blauw randje erin,ziet er ook apart uit :)

ldeGraaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:19

Schijndracht: Als ongeveer na de 16e dag het embryo verloren gaat, blijft het corpus luteum nog een tijdje voortbestaan. Afhankelijk van het tijdstip van embryonale sterfte kan het corpus luteum behouden blijven tot 35-90 dagen na de bevruchting. In deze periode is de merrie schijndrachtig. Met een hormooninjectie (PGF2a) kunnen deze merries in oestrus worden gebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:48

ldeGraaff schreef:
Schijndracht: Als ongeveer na de 16e dag het embryo verloren gaat, blijft het corpus luteum nog een tijdje voortbestaan. Afhankelijk van het tijdstip van embryonale sterfte kan het corpus luteum behouden blijven tot 35-90 dagen na de bevruchting. In deze periode is de merrie schijndrachtig. Met een hormooninjectie (PGF2a) kunnen deze merries in oestrus worden gebracht.

Nou, als ze uiterlijk september gedekt is, lijkt schijndracht me dus ook uitgesloten. :Y)

Tijd om namen te gaan bedenken, TS! Hoewel ik me een topic kan herinneren over een vermeend drachtige merrie die zich bij nader inzien tonnetje rond had gevreten..... :D

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 17:30

Ik zie trouwens dat ik het gister fout heb neergezet...de keer dat ze een nacht tussen de hengsten stond was eind mei/begin Juni....ipv eind april/begin mei ;)
Safina,ik heb al een aantal namen in gedachte :D
Kwa tonnetje rond eten,dat is vrijwel onmogelijk ;)
Ze krijgt al jaren hetzelfde en werd daar nooit dikker van.
Enige wat veranderd is,is dat ze nu ipv haar kruidenmuesli 2 maal daags een handje merriebrok krijgt.
Dit krijgt ze pas sinds ongeveer een maandje,omdat ze toen een flinke toeter begon te krijgen en we het goed zagen bewegen en ik het ook voelde.
Mn andere helaas verleden jaar zomer overleden pony,werd wel van de lucht dik...dus ik weet dat je een shet niet moet overvoeren ;)

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:56

Ze is wel een goede ontsnapster... Twee stroomdraadjes, een houten hek, en nog twee dubbele stroomdraadjes. Blijft knap...
Hoop dat er iets gezonds uitkomt. Waren op dat moment, twee hengstjes die dekte. Een dekhengstje, waarbij het bij twee andere merrie's ( die een heel seizoen bij hem hebben gestaan) niet aangeslagen is, en een jaarling hengstje, die wist hoe alles werkte.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 18:02

Chica heeft een sterke wil Caitlin hahaha.
Als veulen kreeg ze een tik van het schrikdraad..maar dat maakte haar alleen maar bozer!
Ze nam een nieuwe aanloop en hoppa er dwars doorheen...stond ze 2 turven hoog ineens tussen een fries en een Gelder,ik kreeg zowat een hartverzakking :)
Volgens mij stond Kaliber er in die tijd ook nog...of was die al weg?
Ik dacht hier op bokt te hebben gelezen dat de nieuwe eigenaar die sinds de zomer van 2014 heeft?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 20:23

Soms is ze die buik ff zat...en reageerd nergens op ;)
Soms heb ik even medelijden met haar...beestje lijkt niet te weten wat haar gebeurd :(
Afbeelding

Bam16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:15

Ach me kind breekt dr nek uit school om bij zwangere huismus te.komen haja

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:21

ldeGraaff schreef:

Die van mij is nooit bij de hengst geweest dat jaar. Stond met een mega buik melk te druppen en slappe banden. Toen ik bij de kliniek kwam stonden ze me keihard uit te lachen want die was duidelijk hoogdrachtig. Tot ze dr arm erin stak en het dier gewoon leeg was..

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 21:30

Ik laat me niet langer gek maken...ze is drachtig tot het tegendeel bewezen is :)
Heb genoeg reden dat te denken ;)

Bambina laat het kind dr nek maar breken..wij kennen Chica inmiddels wel :)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 21:33

Daarbij is Chica zelf al leuk genoeg..Dus komt er niets ook goed :)