2 amha miniveulens verwacht bij SKS met een lach en traan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xjessie74

Re: 2 amha miniveulens verwacht bij SKS met een lach en traan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:20

Mooi profiel weer! Je hebt ook allemaal heerlijke paardjes op stal staan! Daar mag je echt trots op zijn. Ging alles goed vandaag met de D.A.?

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:25

Laatst een hele discussie gehad op een bijeenkomst met veeartsen.
Ent stof zeker wanneer er langere tijd is geent dan bouwen ze genoeg antistoffen op om niet elke jaat geent te hoeven.
Je kunt titer laten bepalen om te zien aan welke entstof er behoefte is.
Dit geldt ook voor honden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:26

esje01 schreef:
Laatst een hele discussie gehad op een bijeenkomst met veeartsen.
Ent stof zeker wanneer er langere tijd is geent dan bouwen ze genoeg antistoffen op om niet elke jaat geent te hoeven.
Je kunt titer laten bepalen om te zien aan welke entstof er behoefte is.
Dit geldt ook voor honden.

Helaas zijn de instanties zoals de KNHS nog niet zo ver.
Die spekken liever de portemonee van de dierenarts

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:21

Voor fokmerries hoeft dat geen probleem te zijn, als ze toch niet het erf af komen.
Zit er hier ook weer tegenaan te hikken Sandra, heb er ook een paar bij die altijd ziek worden en ze moeten voor 16 december. Maar goed, liever laat in de dracht dan vroeg in de dracht.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:40

MarijeR schreef:
Voor fokmerries hoeft dat geen probleem te zijn, als ze toch niet het erf af komen.
Zit er hier ook weer tegenaan te hikken Sandra, heb er ook een paar bij die altijd ziek worden en ze moeten voor 16 december. Maar goed, liever laat in de dracht dan vroeg in de dracht.

Voor keuringen en shows geeft dat ook geen probleem?

Ik zou er voorstander van zijn als ze alleen geënt worden als het nodig is.
Maar dat moet vanuit het KNHS enzo geregeld worden.
Veel stamboeken kiezen voor de regels van het KNHS

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 17:42

Mira dan mag je al blij zijn,karakter is voor mij het meest belangrijk...Speelmaatje is idd wel erg fijn,..hoe oud is hij nu?

En op de rest terug te komen, hier rondje enten gehad behalve Blonde,ik had het al besloten maar da was het helemaal met mij eens.
Desert entte ik ook niet meer,volgens internist Utrecht hebben ze inderdaad al aardig antistoffen opgebouwd en kon het in zijn ogen meer kwaad dan goed toen.
De jonkies hebben nu nog tetanus erbij gehad de andere alleen influenza.

Ik vind het lastig,onze fokmerries komen niet van het terrein,maar ik weet hoe zorgvuldig ik zelf alles alle jaren doe incl ontwormen maar helaas gaan andere niet altijd net zo gezond om met hun dieren.
En de rest komen wel in contact met andere paarden,op keuringen etc en er komen ook gastmerries hier.
Tsja wat is wijsheid?

Pepper zit het volgens mij tussen zijn oren die had na 5 minuten al zijn zieligste blik. :(:)

Maar ik ben zeker trots op mijn kudde gewoon los, snoepje en prikje en dan lief blijven kroelen <3

Marije ja lastig he....mijn ervaring is wel dat in de hals enten minder bijwerkingen heeft dan in borst,maar het blijft van de gekke dat een frummel als Nikan dezelfde hoeveelheid entstof krijgt als een grote Fries....

En op Blonde kom ik zo even op terug,even wat dingen nakijken.... ;)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:45

Op shows moeten ze wel geënt zijn maar daar zie je zelden een fokmerrie.
Merriekeuring niet geloof ik.

Als ik een zo goed als gesloten bedrijf zou hebben, zou ik ook flink minder gaan enten. Helaas voor mij op het moment niet mogelijk maar mijn DA zou idd ook uitzoeken hoe het met titer bepalingen zou werken en dan eventueel halve hoeveelheid van de entstof gaan gebruiken.
De mini's krijgen net zoveel entstof binnen gespoten als een shire van 2m.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:50

is dat zo? dat een mini net zoveel krijgt als een grote? wat raar eigenlijk :?
hier word in maart geent, in de hals, heb er tot nu toe nog nooit een ziek gehad, en ja , hier ook van die braafjes, gewoon los staan, snoepje en klaar, heerlijk <3

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:54

Hij is vijf. Tot zijn 3e hengst geweest dus heel speels hij speelt ook met andere paarden maar heb het idee dat ie toch wat mist. Het is voor een ruin een enorme kroelkont haha.

Wbt enten heb er nooit echt op gelet hoeveel Pip ingespoten krijgt. Sta op een pensionstal dus ik ent hem wel. Maar die antistoffen blijven ze die altijd aanwezig in het bloed? Hier ook een die zo braaf is. Eigenlijk met alles wel

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 18:43

Die van mij moeten elk jaar geent worden op stal, helaas. Maar gelukkig hebben die van mij nog nooit last van bijwerkingen gehad.

lovis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:34

Raar eigenlijk dat die kleintjes net zo veel entstof krijgen als bv lovis. Die is met zn 1.73 toch een stuk groter.
Laat hem ook altijd in de hals enten. Borst is tie zo vervelend dat gaat tie bijten en krijg ik echt zn deken niet meer vast. Rest van de stal wordt standaard in de borst geënt dus geef het iedere keer weer door.
Hier wordt om het half jaar de hele stal geënt. Ijsbrand heeft dat nodig voor de fei wedstrijden geloof ik en om het makkelijk te houden wordt de hele stal gedaan.
Lovis reageerd alleen licht op de rhino enting. Dan krijgt tie na een paar dagen een wat dikker achterbeen wat een dag of vier aanhoud. Loopt er goed op,is puur wat vocht

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:20

rhino krijgen die van mij niet, onzin enting
Spoiler:
oeps zei ik dat hardop
:=

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:25

Het beste kan een paard geënt worden in de bil als ze reageren op een entstof.
Griep entstof wordt op ei gekweekt en dat zou de boosdoener ook kunnen zijn.
Er zitten altijd sporen van het ei in de entstof.
Er zijn een aantal diverse merken entstof en elk is toch iets anders.
En de ene entstof geeft meer of minder reactie of zelf geen.
Ook is het mogelijk om met homeopathie ondersteuning te bieden.
Alleen moet je dan wel weten welke entstof er wordt gebruikt.

Sinds dit jaar is er ook een merk dat entstof heeft wat niet op ei is gekweekt en dat zou nog een optie zijn voor de paarden die heftig reageren op de griep enting.

Elke keer heftige reactie op entstof is niet geheel ongevaarlijk en kan blijvende schade veroorzaken.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:39

Wat een mooie combinaties. Ik volg mee. En wat een zonde van die overleden merrie.
Alsnog sterkte ermee. Ik hoop dat je mooie gezonde veulens mag verwelkomen op deze wereld.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:32

Ik hoorde dat er veel paarden heftiger reageerde op de enting van dit jaar. Bente hier vindt enten echt niet leuk! Die bijt.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 22:52

Het is hier al jaren een gepuzzel,laatste 2 jaar reageert Blonde niet,maar 1 keer was het zo heftig met omvallen en al....
En ja de entstof is hetzelfde maar dat is ook bij de honden het geval,een chihuahua krijgt hetzelfde als een Sint bernard .....
Maar dit heb ik ook met ontwormen aan het eind van dracht, toen Blonde is bevallen van haar overleden babe had ik haar die dag ontwormd....toeval? Niemand weet het...

Maar goed weer eens ontopic gaan ;) misschien moeten we hier eens een apart topic over maken als die nog niet bestaat over ervaringen enten,zou best leerzaam zijn...

Blonde heeft dus idd al hele volle melkklieren,nog geen uier gelukkig,maar ik ben driftig op zoek naar aantekenboekjes (zitten nog in dozen met verbouwing hier)en degene die wel vond gaat ze nu te hard,wel hetzelfde als altijd en ook mijn gevoel en dat ze erg op zichzelf is etc,maar damn dat mag pas normaal vanaf volgende maand beginnen.
Het was hier al ineens even een jankpartij,alle aantekeningen zijn van haar en Desert samen en nu hadden we het ook zo gepland dat ze samen met Desert liep,die 2 hadden zo steun aan elkaar en dan vind je foto's van die 2 dikbuikies en de aantekeningen en dan ineens het intense gemis...
Nooit meer |( en Desert en ik genoten zo samen van de babe in haar buik.....
Jullie snappen het vast wel...

xoranlover dank je wel!!! :D

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:10

Wat een geweldige opening! Ik ben een hele hele stille meelezer (en genieter van je topics). Ik blijf zo vreselijk emotioneel van desert. wat vind ik dat verlies erg zeg... voor een paardje dat ik alleen maar'ken' van jouw topics. Ik hoop op gezonde veulens voor jullie dit jaar!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:12

Ach lieve Sandra :(:)

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:25

Dikke knuf San!
En Blonde gedraag je eens netjes volgens het boekje van San(dat ze niet kan vinden)

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 23:56

Syb_sem schreef:
Wat een geweldige opening! Ik ben een hele hele stille meelezer (en genieter van je topics). Ik blijf zo vreselijk emotioneel van desert. wat vind ik dat verlies erg zeg... voor een paardje dat ik alleen maar'ken' van jouw topics. Ik hoop op gezonde veulens voor jullie dit jaar!

Dank je wel,wat vind ik dit lief dat je als stille meelever toch even reageert _/-\o_
Ja ik hoop door mijn openheid over het wel en wee van Desert tenminste 1 iemand en belangrijker paard geholpen te hebben.

cam (alhoewel ik je echte naam veel leuker vind :+ ) :*

cobelens,haha je weet er altijd weer een humordraai aan te geven :*

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 00:03

Hele dikke virtuele knuffel.
Blonde je houd het veulen nog mooi een maand binnen, is nog veelste koud voor de babe om buiten te spelen! Moeten we het straks aankleden... Krijgt je baasje bokt over dr heen dus lekker binnen houden Blonde

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 00:11

Desert,...vandaag gewoon iets teveel emo,dit was de da die haar ook heeft in laten slapen dus daar begonnen we mee, 6 dec een half jaar geleden en ook al was deze keuze het beste voor haar,ik heb heel soms stiekum een boosheid dat ik het gewoon allemaal even oneerlijk vind :o
En alle aantekeningen,foto's van haar en Blonde en gewoon even to much,ik had het haar zo erg gegund nog 1 keer.

en de rest dierenarts perikelen van vandaag:

Nikan 2 ballen, rijp voor castratie,slik...

Ach wat dierenarts ook al zei met Blonde ,meer dan goed in de gaten houden en waken kun je niet doen en dat doe je al.....
Blonde heeft zo'n jeuk onder haar buik met iedere zwangerschap en nu helemaal erg,ook gelijk na laten kijken en haha zelf nooit last van gehad maar lang leve vrouwelijke dierenartsen, zij herkende het,het uitzetten van buik en gespannen staan kan dat veroorzaken,schoonhouden en kriebelen deed ik al,nu ga ik de onderkant scheren zodat het makkelijker in te smeren is om soepel te houden en schoon te houden :)*

en wel een stil hoera,haar knijpende ademhaling heeft niets met haar longen te maken,die waren goed,dus geen pufjes meer,echt gewoon met haar dikke buik en ze is echt Huge!!!! :wow: Tijd voor foto's? *-:)
Maar in de regel komen er scharminkels uit en heel veel vruchtwater,kan je badderen met een redbag delivery := want dan krijg je die plons over je heen....

En weer even logisch nadenkend, ze kan niet verder zijn want ik heb haar laten scannen.... :)*

Maar deze week wieber ik Wynn uit Desert haar stal en zet Princess daar en dan komt er zachtjes een camera te hangen....ik heb ze al uiteraard aan 2 kanten belicht zelfs.....

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 00:11

Ach we kunnen natuurlijk wel al gaan breien voor een leuke outfit voor baby blonde
Maar idd blijf nog maar even binnen mooi veulentje, Sandra is nog niet klaar voor je.

hahaha Sandra ja nu weet je mijn echte naam, maar je bent een van de weinige hoor dus Sssssssssssss :D

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 00:15

Haha Mira,laat heel bokt maar komen dan hoor }:) dekjes genoeg.....
Ik vrees dat deze babe ook met weinig vacht de wereld in komt.
Kaylee geboren in november(we hadden Desert drachtig gekocht) kwam eruit als een lama,zou beter zijn..
Maar laat hem of haar maar zeker 2 maanden binnen blijven hoor dan is het veilig levensvatbaar.....

cam neeeeee zou nu geen overlevingskansen hebben dus zitten blijven!!!!
en kan jij breien??? O:)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 00:18

Nou breien is een groot woord, een sjaal lukt wel hoor.
Maar een hele pony baby deken is misschien iets te hoog gegrepen.
Maar als het moet dan ga ik er voor hoor.
Dan kan je hem zo bij me bestellen :=