Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 23:50

Bedankt voor de tips met de touwtjes. Foto's heel graag!

En hoe maak je dat koehalster precies vast? Daar zou ik ook graag een beeld van hebben zodat ik hem snap.

Er stond toevallig zo'n geboortekrik te koop in de buurt vandaag. Maar dat durf ik toch maar niet.

Die app ga ik opzoeken Alike. Die cursus zie ik wel eens langskomen. Ja wie weet is dat iets. Meer mesen die cursus gedaan?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 23:56

Ik heb wel eens een veulen bij de achterbenen in de lucht genomen, van voor naar achter gezwierd en met een plofje laten neerkomen in het stro. Wel gecontroleerd natuurlijk. Dit was na een redbag waarbij het veulen niet meteen ademde. Maar dat zal met een groot veulen al moeilijker zijn.

Ik vraag me ook af wat voor touwen het beste zijn. Strokoorden kunnen zo knellen? Weet wel dat ze rond de koten gaan? En dan altijd meetrekken richting achterhoeven van de merrie.
Idee van koordjes is dat je meer grip hebt.
Zowiezo belangrijk om eerste voelen of er geen schouder geblokkeerd zit, eens dat gecorrigeerd kan al veel helpen.

Verder lees ik graag de kennis en tips hierrond verder.
Laatst bijgewerkt door Knolselder op 24-03-25 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 00:02

Met zo’n krik werken is zeker niet zonder risico bij koeien. Je mag niet recht achteruit trekken maar dat moet in de richting van de achterpoten. Anders trek je de koe kapot.

Ja, kalveren hebben we zo ook wel eens geholpen.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 06:23

Touwtjes maak je het beste op deze manier vast:
Afbeelding
(Beste foto die ik zo even snel kon vinden op internet).
Op deze manier heb je minder kans om het gewricht te beschadigen dan wanneer je de touwtjes enkel aanlegt tussen kogel en hoef. Al is de enkele aanleg ook zeker een acceptabele oplossing als het niet anders kan.
En dan leg je in het uiteinde van je strokoord die je in je handen hebt een klein lusje en dan door dat lusje steek je een stokje. En dan trek je aan dat stokje, is veel minder pijnlijk voor je handen dan aan de koord zelf trekken. Aan een stokje kan je desnoods ook met 2 trekken moest het nodig zijn.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 06:47

Precies zoals hierboven inderdaad, zo heb ik ze er weleens vanaf gekregen, wij hebben zo’n waslijntouw van de action gebruikt met een stokje :j

Ik heb veel geleerd van onze stalhouder wat dat betreft, die staat gelukkig ook bij spoed altijd paraat. Zulke mensen zijn gewoon goud waard om van te mogen leren.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:11

Goede foto en uitleg D S. Is de enkele legging boven de kogel dus ook goed?
Is er nog iets te zeggen over de dikte van het touw wat beste is?

Als je op google op foal dystocia zoekt vind je ook heel veel over verkeerde liggingen en hoe te handelen (naast DA bellen).

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:39

Knolselder schreef:
Goede foto en uitleg D S. Is de enkele legging boven de kogel dus ook goed?
Is er nog iets te zeggen over de dikte van het touw wat beste is?

Als je op google op foal dystocia zoekt vind je ook heel veel over verkeerde liggingen en hoe te handelen (naast DA bellen).

Als je gebruik maakt van een enkele legging leg je deze tussen de kogel en hoef (op het smallere gedeelte dus). Met een enkele legging boven de kogel heb je meer kans om iets kapot te trekken.

Dikte van het touw best strokoordjes of de echte verlostouwtjes. Dunner zal vlug snijden, veel dikker en je verliest grip.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:27

Ik lees nu je topic pas, jeetje zeg! Heel veel sterkte met het verlies!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:18

Het blijft spannend.

In 2022 kwam de veearts nog de enting doen en die zei ook; in de basis moet je veel zelf kunnen, want we zijn er vaak niet snel genoeg. Dat vind ik ook wel een naar idee, maar meestal gaat het natuurlijk wel goed.
Ik denk ook dat ik in echte nood de buurman met koeien vraag, die is er sneller en heeft wel bergen ervaring ook.

Mooi dat je nu weer een hengst hebt uitgekozen. Alles loopt natuurlijk anders, maar hopelijk kijk je dan volgend jaar weer positief naar een veulentje uit en krijg je ook vertrouwen terug.

(off topic)Heb jij een vrouwelijke veearts? Een vaste bij Arts&Dier?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 19:32

Ik heb onze touwtjes-methode voor je op de foto gezet. Wij doen de touwtjes boven de hoef en onder de kogel, ook op advies van de dierenarts. Het is een soort strop, maar je wil niet dat het touwtje afglijdt. Het geeft net extra grip bij gladde pootjes/beentjes, niet dat je dan als een malle gewicht eraan moet hangen. En het is snel weer los.
Ik hoop dat dit zo duidelijk is:
Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 21:15

D__S schreef:
Touwtjes maak je het beste op deze manier vast:
[ Afbeelding ]
(Beste foto die ik zo even snel kon vinden op internet).
Op deze manier heb je minder kans om het gewricht te beschadigen dan wanneer je de touwtjes enkel aanlegt tussen kogel en hoef. Al is de enkele aanleg ook zeker een acceptabele oplossing als het niet anders kan.
En dan leg je in het uiteinde van je strokoord die je in je handen hebt een klein lusje en dan door dat lusje steek je een stokje. En dan trek je aan dat stokje, is veel minder pijnlijk voor je handen dan aan de koord zelf trekken. Aan een stokje kan je desnoods ook met 2 trekken moest het nodig zijn.

Dit lijkt me qua drukverdeling wel fijn, maar ik ben misschien een kluns, hoe maak je die lussen?

LaDonna super, duidelijk dank je wel!

Superpony ik heb normaal dap Onstwedde. Daar wel vrouwelijke dierenartsen (Aliedje en Marieke). Bij calamiteiten of als zij geen dienst hebben, dan heb ik arts&dier Klijndijk. Dat zijn mannelijke dierenartsen

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:29

Hoe maak je de lussen? Ik ga het proberen zo beeldend mogelijk te beschrijven want ik heb geen video/foto’s bij de hand.
De bovenste lus maak je zoals LaDonna voordoet. Waar haar vingers door zitten steek je dus het been van het veulen door, en leg je boven de kogel. Met de strop/uitende touw aan de bovenkant van het been. Daarna laat je het uiteinde van je touw naar de hoef toe gaan van het veulen. Wanneer je aan het smalle gedeelte (dus tussen kogel en hoef) toekomt hou je halt. Je houdt het uiteinde van het touw met een vinger/hand vast aan de bovenzijde van het been. Daarna ga je met het touw rond het been tot je helemaal rond bent gegaan en dus aankomt aan het deel die je op zijn plaats hield bovenaan. Dan ga je met het uiteinde van je touw onder het gedeelte die je vast hield waardoor je dus een tweede lus creëert die zichzelf ook aanstropt als je aan het uiteinde van je touw trekt nu.

Hele vage uitleg waarschijnlijk zo zonder beelden :') . Maar ik zou zeggen, oefen puur het aanleggen van de touwtjes gewoon even op iemands arm, zo leerden wij het ook op school.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:40

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 21:41

De link werkt helaas niet

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:59

Nu ook niet?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:01

Muronia
Ik kan de link wel openen en er staat iets van dat het "veeverlostouw" heet, misschien kan je deze term gebruiken om het op te zoeken?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 22:01

Ja nu wel! Deze zijn dan dus voor een enkele legging en dan zou je een stok aan de uiteinden kunnen vastmaken?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:06

Jee, ik lees nu pas het vreselijke verdrietige bericht. Wat erg om zo je veulen en je prachtige merrie te moeten verliezen. Heel veel sterkte!
Moedige beslissing om toch door te gaan met fokken.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 08:38

Ik vind alle wat is gebeurt verschrikkelijk, maar het topic in de huidige vorm is érg informatief. Daarvoor dank. :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 09:58

er zijn speciale touwen te koop, maar strotouwtjes werken ook, die zijn alleen misschien iets scherper.

over reanimeren. Ik heb de dierenarts een keer met een kalf bezig gezien. Die maakte soort pompbewegingen met de voorpoot. dat was om het hart op gang te krijgen vertelde hij. Dus de voorpoot naar voren en een beetje naar boven trekken, en dan buigen en terug naar het lijfje.. en dat een aantal keer herhalen.
Zorgen dat de neus en mond vrij van slijm zijn. Ik weet niet of in de neus blazen helpt, maar er zijn voor kalveren wel soort sprays wat zou kunnen helpen: https://www.beltagri.nl/respi-boost-ademspray
slingeren of over een hek hangen om het slijm uit de longen te krijgen hebben we ook wel gedaan, maar vaak zijn kalveren daar te zwaar voor, dat lukt niet altijd.
Een emmer water over de kop om een schrikreactie te krijgen wordt ook wel gedaan...

allemaal tips, maar helaas hebben we er zelf niet heel veel positieve ervaringen mee, als een kalf dood lijkt, is dat meestal ook wel zo.

nogmaals veel sterkte en succes voor de toekomst. Mooie combinatie heb je voor komend seizoen!!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:55

Ik las dat als je in de neus blaast, je het andere neusgat moet toedrukken

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 19:54

Ademspray heb ik in huis, hebben we ook gebruikt maar dat mocht niet baten. Is wel een aanrader om in huis te hebben voor de mensen die fokken.

Klopt knolselder, het veulen ligt op zijn/haar zij. Het onderste neusgat druk je dicht en het bovenste neusgat beadem je. Ik las dat als je met zn tweeën bent het inderdaad 15 keer compressie en 2x beademen enz. is. Als er na 15 minuten geen hartslag is, stoppen.

Dat wat je vertelt over de pomp-beweging met een voorpoot ken ik niet. Ik wil hier toch wat filmpjes van proberen te vinden.

Dit soort kennis hoop je nooit nodig te hebben, maar wat eerder ook al werd genoemd, vaak duurt het wel even voordat een dierenarts ter plaatse is en dan is het verhipte handig als je zelf wat meer kan.

Ik wil graag die "kant en klare" verlos-touwtjes kopen waar al een lus in zit. Ik zie voor me dat ik met die lussen ga lopen klooien als er nood aan de man is en hiermee kan het niet fout gaan. Dan wil ik er ook meteen een stok aan vastmaken zodat dat gewoon klaar ligt.

Ik ben blij dat dit topic en Elonia's verhaal een nuttige functie heeft gekregen.

Het is nog steeds eng leeg in de stal en buiten mist ze ook gewoon heel erg. Elonia was een heel mensgericht paard, kwam altijd meteen bij je en was gewoon een verschijning die je niet over het hoofd zag. We gaan door en de wereld draait door, maar vooral als ik alleen ben heb ik echt nog wel mn momenten dat het even weer keihard binnenkomt.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 19:57

Muronia ik kom ook van de boerderij en mijn ouders hadden vroeger idd witte zachte/ gladde touwtjes waar idd al een lus inzat.
Die hoefde je alleen maar over de hoefjes van het kalf te schuiven.
Heeft de welkoop zoiets niet?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 19:58

Welkoop weet ik zo niet maar op internet staan een heleboel. Maar ze zijn in allerlei lengtes en ik ben nog even aan het nadenken welke lengte goed zou zijn.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 19:59

Heb ook net ff gekeken. Welkoop heeft ze voor 6,95 euro