Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 22:21

Blij te lezen dat je toch door gaat met fokken.
Ik vind dat je altijd zo mooi over alles nadenkt, ook nu dus weer ondanks alle ellende.
Petje af voor jou muronia! :(:)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 22:28

Wauw wat een respect voor je, hoe jij ermee omgaat. Echt knap.

Dat wilde ik even gezegd hebben.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 03:19

Je hele proces voelt zo herkenbaar voor mij, ik herken je gevoel en je gedachten zo ontzettend en allereerst nogmaals een dikke knuffel lieve Claudia.

Ik weet dat het nu heel moeilijk is, maar probeer, voor je alweer verder gaat denken over een volgende bevalling, eerst even goed tot rust te komen en deze traumatische gebeurtenis te verwerken. Hiermee bedoel ik niet dat je niet moet dekken , maar meer : het duurt nog minimaal 11 maanden voor eventueel een nieuw veulen er is.

Ik herken veel van het overanalyseren wat je nu doet, wat mij vorig jaar echt een beetje de das om heeft gedaan om nog plezier te hebben in de paarden. Tot vriendlief me een schop onder mn kont gaf en zei: Chey nu kun je kiezen om weer te gaan genieten, of anders kun je het spul net zo goed weg doen. Waarna ik eerst echt de traumatische jaren van het fokken zo goed mogelijk ben gaan verwerken.

En ja , ook ik betrap me er nu op dat hoe dichterbij onze merries bij de veilige datums komen, ik stiekem weer in die modus ga van: hoe ga ik er alles aan doen om te voorkomen dat het weer zo mis gaat. Dat ik ontzettend uitkijk naar volgend jaar, want we dekken dit jaar niks, dus eindelijk een jaar mentaal rust en geen angst. De kunst is dan om rustig en rationeel te blijven, en te blijven genieten.

Fokken blijft risicovol, het blijft een zegen als je een gezond veulen en een gezonde merrie als eindplaatje hebt, soms vergeten we dat weleens, door dit soort situaties word je weer keihard met je neus op de feiten gedrukt. Mijn advies is altijd aan medefokkers : geniet van de dingen die goed gaan, leer (waar mogelijk) van de dingen die fout gaan, maar vergeet nooit om los te kunnen laten wanneer iets buiten je macht ligt. We willen als mensen altijd zo graag alles verklaren en alles voorkomen, maar dat is nu eenmaal niet hoe het leven/de natuur werkt.

Terugkomend op je vragen:

Een krik voor paarden is niet te adviseren, wel kun je stro touwtjes/ander sterk touw gereed hebben liggen om beter te kunnen helpen. Glijmiddel hebben wij ook altijd op stal in de bevalkoffer.

Zo’n bad voor paarden : geen idee, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het perse had geholpen in jullie situatie.

Blijf vooral delen wat je wilt delen, praat met mensen met wie je wilt praten en hopelijk zien we in de toekomst nog heel veel knappe Muronia veulens geboren worden :j

Sanet

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 08:50

Het is echt vreselijk.
Zou het water in een aquatrainer niet hoog genoeg kunnen dat ze idd drijven? Maar ja, hoe krijg je die ergens? Zeker omdat de merrie zo slecht was. Ga je de merrie dan vervoeren, dat had ik ook niet gedaan, denk ik?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:02

Dapper besluit Muronia! En heel fijn om alle overdenkingen en aanvullingen hier in het topic te lezen. Fokken is inderdaad gewoon niet zonder risico en meestal gaat het goed maar ik heb het idee dat als het fout gaat bij paarden dat het dan ook vaak gelijk goed fout gaat.

Ik ben destijds mijn merrie ook op een traumatische manier verloren tijdens de bevalling, toen was er op mijn werk een merrie drachtig en mijn leidinggevende die zei al dat het goed was als ik bij de bevalling zou zijn. Ik wilde dat niet, zag het niet zitten..was pas een paar maanden later. Maar die merrie besloot te gaan bevallen terwijl ik aan het werk was dus was ik er toch bij..dat was echt moeilijk en confronterend, maar uiteindelijk ben ik zo blij dat ik er bij was geweest. Het ging vlot (ervaren moeder) en na een half uurtje was er een veulen, nageboorte er af en stond de merrie alweer te eten en heb ik zelf nog de navelstreng doorgeknipt. Dat heeft echt wel geholpen bij de verwerking.
Al moet ik wel zeggen dat ik door ook dat enorme schuldgevoel wat ik altijd heb gehouden er wel moeite mee zou hebben een eigen merrie te dekken. Ik denk dat die angst nooit meer helemaal weg gaat, daarom vind ik het dapper wat je doet.

Jij hebt natuurlijk al een hele lijn opgezet en dat geeft ook wel aan dat het meestal gewoon goed gaat anders waren al die paarden er niet. Misschien geeft dat idee ook houvast?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:26

Wat fijn te lezen dat je doorgaat met fokken. Je hebt in Veronia een hele fijne merrie waar al mooie nakomelingen van zijn gekomen. Sylfonia is nu natuurlijk nog veel te jong maar over een paar jaar is ook zij volwassen genoeg om de lijn uit te breiden. Vergeet ook Leon niet. Als hij een topper zou worden voor de dekdienst dan kan hopelijk vanuit die lijn ook de stam voortgezet worden.

Ik kijk uit naar een nieuw topic van je.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 15:13

Vervoeren was echt geen optie. Dan had het liggend gemoeten maar de dierenarts vond dat eigenlijk ook geen optie. Nee ik denk dat we in Elonia's geval echt alles hebben gedaan wat we konden. Maar voor de toekomst zou ik zo veel mogelijk willen weten over wat je kan doen bij een zware bevalling om merrie en veulen beter te kunnen helpen.

Die strotouwtjes, hoe gebruik je die precies? Glijmiddel heb ik ook standaard in huis voor het insemineren. Dat hebben we nu ook gebruikt.

Ja overanalyseren, misschien wel hoor, ik weet het niet.

Veronia heeft 3 veulens gehad, dus ze weet hoe het gaat. Dat scheelt wel iets. Leon is inmiddels gecastreerd dus hij mag een mooie toekomst als sportpaard krijgen en niet voor de dekkerij. Met Sylfonia zou ik in de toekomst wel graag willen fokken.

Dit wordt de combinatie voor dit jaar. Heel anders dan gepland, maar ik denk wel een mooie combinatie:

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:26

Bij zo'n maiden merrie kan het gewoon zwaar zijn. Dat was ook zo bij het eerste veulen van onze merrie.
Daar hebben we ook echt de touwen en stok bij moeten gebruiken. Vond dat best heftig om te zien, maar idd de daadwerkelijke bevalling moet gewoon niet te lang duren. dan is het ook echt "god-zege-de-(vaste)-greep".
Goed dat je voor jezelf de balans om weer te gaan fokken hebt opgemaakt. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat de onzekerheid toeslaat als het moment daar (weer) is. Voor mij (maar ik spreek echt voor mijzelf) zou ik bij een maiden merrie toch kijken of ze naar een beval stal kan. Daar is gewoon heel veel ervaring ter plekke. En dan kan het nog mis gaan he? Maar ik zou het zelf te spannend vinden. Dus het is echt een overweging waard.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 15:41

Daar ben ik ook stevig over aan het nadenken Babootje, in eerste instantie sowieso voor een volgende bevalling, daar heb ik ook uitgebreid over gepraat met de mensen om me heen. Ik denk alleen dat dat me niet gaat helpen om het vertrouwen erin terug te krijgen. Bij Sylfonia in de toekomst sluit ik het zeker niet uit, want inderdaad maiden en dat maakt het dubbel. Wat ik nu wil gaan doen is met mijn eigen dierenarts om de tafel en haar vragen om een privé telefoonnummer voor noodgeval, stel het gebeurt weer in een weekend. Ik denk en hoop dat ze dit wil doen, zodat ze me erdoor kan praten mocht ik wel in paniek slaan. Zij kent mij en mn paarden goed, het is een (hele fijne) dorps dierenartsenpraktijk.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:42

Ik snap je gevoel en overanaliseren. Ik heb op een stal gewerkt waar ze een krik wel gebruikte. Hadden Belgen en omdat de veulens soms erg zwaar waren werd de krik toch met regelmaat gebruikt. Ik denk wel dat dit heel nauwkeurig komt hoe dit gebruikt word. Ik vraag me dan af of dit had geholpen de schade beperkt te houden.

Ik vindt het heel knap dat je doorgaat met fokken. Het blijft een mooi iets. Als alles goed gaat uiteraard :knuffel:

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 16:05

Ik weet niet of het vervoeren op mijn verhaal ging... Maar ik bedoelde met op de klep zetten, echt letterlijk op de klep zetten.

Dus niet vervoeren, maar enkel in de houding zetten met voorhand hoger dan achterhand, dus de vrachtwagen of trailer op lopen, en dan op de klep stil zetten ( en dan uiteraard verder trekken aan het veulen).
Moeten ze uiteraard wel laden om überhaupt op de klep te komen.

Verder kun je helaas niet veel doen.

Soms is iets ook gewoon echt pech helaas.

Wij meten bij onze koeien de bekkenmaat.
Als je aangeeft dat moeders ook altijd wat zwaar veulent, is het wellicht de combinatie grotere veulens, met een wat kleiner bekkenmaat van de moeder.

Alleen bij paarden wordt dat natuurlijk nooit gemeten. Dus het heeft ook geen zin om dat nu wel te doen. Want je weet het van de rest niet, dus kunt er ook geen rekening mee houden bij het kiezen van je hengst.

Blij om te horen dat je blijft fokken. Je hebt alles gedaan wat je kon, en dit kan er helaas bij horen.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 16:51

Mooie combinatie TS, toen ik de hengst zag op Facebook dacht ik al : dat zou een mooie kunnen wezen in combinatie met Veronia van Claudia. :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:17

Goed bezig Claudia en een extra vangnet lijkt me heel fijn.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:29

Sky As: ik zie het nog niet helemaal voor me. De meeste merries gaan toch liggen met veulenen? Hoe zet je ze dan op de klep en hou je ze rechtstaand? Met risico dat ze ernaast donderen wanneer ze gaan liggen?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:41

Onze dame is altijd bereikbaar en gaf ook aan touwtjes klaar leggen voor het geval dat. Op het moment dat het nodig is klets hij me er doorheen geeft hij aan. Mijn moeder heeft bij een merrie van mijn zus met touwtjes gewerkt dus dat is fijn dat we die ervaring in huis hebben. Ik merkte dat dit topic helpt om erover na te denken wat als.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:46

Mooie hengst muronia. Je denkt altijd goed na over de vaderdieren, ik ben benieuwd waarom je voor deze hengst hebt gekozen? Ben verder niet bekend met het stamboek dus interessant om te horen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 19:23

Alleen maar goed als het zo toch ergens nuttig voor kan zijn sonjim.

Ik denk dat het de bedoeling is dat de merrie op de klep gaat liggen dan? Lijkt mij ook wel gevaarlijk hoor.

Riviera dank je wel maar ik denk dat dat straks iets is voor als ze weer een eigen volgtopic krijgt, dan wil ik daar alles over vertellen. Voor nu voelt het nog een beetje.. ja ergens wel fijn dat de keuze is gemaakt maar ook wat wrang omdat Elonia degene was die gedekt zou worden en ik daar ook al een hele mooie hengstenkeuze voor had gemaakt.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 19:24

Ik lees het nu pas. wat een verschrikkelijke nachtmerrie. Nogmaals heel veel sterkte gewenst.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 19:53

Begrijpelijk. Heel veel kracht gewenst voor de aankomende periode.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:27

Knolselder schreef:
Sky As: ik zie het nog niet helemaal voor me. De meeste merries gaan toch liggen met veulenen? Hoe zet je ze dan op de klep en hou je ze rechtstaand? Met risico dat ze ernaast donderen wanneer ze gaan liggen?

Dit doe je ook niet bij een standaard bevalling natuurlijk maar dit is in de fase, of eigenlijk net ervoor.....het moet nu en maakt niet uit hoe.

Je moet dan met een paar man zijn en het is de bedoeling dat de merrie in de benen blijft als het even kan.
Dus dat kan niet als je maar met 1-2 man bent. En je moet natuurlijk wel paarden mensen hebben die weten wanneer ze aan de kant moeten gaan staan.

Maar nogmaals, dit is in de bijna paniek fase als soort van laatste redmiddel.... Niet om zo maar bij iedere bevalling even te proberen.

Net zoals op een gegeven moment moeten besluiten, veulen kan niet meer gered worden, laat maar even zitten en dan maar in stukken er af.

Ook dat hebben we een keer met een koe mee gemaakt. Kalf ademde niet meer, dus ik zei tegen mijn vriend laat maar hangen, en laat de dierenarts ( die al onderweg was) hem maar in stukken er af halen. Enige wat je dan nog kunt doen is zorgen dat de koe er zo min mogelijk mee lijdt. Dus niet een dood kalf er dan toch nog af willen trekken met het risico dat de moeder niet meer kan staan.

Maar goed, daar gaat het hier verder niet meer om. Ik post dit eigenlijk alleen maar mocht iemand er in de toekomst misschien wel iets aan hebben.....

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:54

Ik lees het nu pas, wat heftig! heel veel sterkte :knuffel:

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 23:05

Sky_As dat is ook helemaal prima hoor. Alle mogelijke tips en ideeën zijn welkom.

Ik zou nog wel graag willen weten hoe je die (stro)touwtjes precies gebruikt. Ik neem aan tussen hoef en kogel vastmaken? Is daar een bepaalde knoop voor die je goed kunt gebruiken?

Nog zo'n vraag. 1 van de meiden die meehielp heeft nog geprobeerd om het veulen te reanimeren. Hoe reanimeer je een paard/veulen? Ze zei dat hij op een bepaalde zij moest liggen (zodat het hart verder boven is). Is het dan net als bij een mens 15 x pompen en 2 keer beademen enz?

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 23:16

Er is een app genaamd foal cpr

Verlostouwtjes maak ik zelf een lus en dan idd tussen kogel en hoef.

Misschien dat de cursus van dierenarts iris van gulik nog wat voor je is.
Persoonlijk werd ik er alleen maar banger van wat er allemaal mis kan gaan . Maar je weet wel beter te handelen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 23:20

Wat wij bij glibberige lammetjes-pootjes doen is een lus maken in het touw en die om het pootje schuiven. Die trek je ook zo weer los. Ik zal kijken of ik een foto kan maken morgen.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 23:36

Wat wij ook wel doen bij de koeien, ipv een krik.
We pakken een koeien halster maken vast aan de poten. En dan heb je een lus waar je zelf in kunt hangen. Is beter voor de rug, en je bent iets sterker. Qua kracht ben je dan minder agressief dan met een krik.