Knolselder schreef:Sky As: ik zie het nog niet helemaal voor me. De meeste merries gaan toch liggen met veulenen? Hoe zet je ze dan op de klep en hou je ze rechtstaand? Met risico dat ze ernaast donderen wanneer ze gaan liggen?
Dit doe je ook niet bij een standaard bevalling natuurlijk maar dit is in de fase, of eigenlijk net ervoor.....het moet nu en maakt niet uit hoe.
Je moet dan met een paar man zijn en het is de bedoeling dat de merrie in de benen blijft als het even kan.
Dus dat kan niet als je maar met 1-2 man bent. En je moet natuurlijk wel paarden mensen hebben die weten wanneer ze aan de kant moeten gaan staan.
Maar nogmaals, dit is in de bijna paniek fase als soort van laatste redmiddel.... Niet om zo maar bij iedere bevalling even te proberen.
Net zoals op een gegeven moment moeten besluiten, veulen kan niet meer gered worden, laat maar even zitten en dan maar in stukken er af.
Ook dat hebben we een keer met een koe mee gemaakt. Kalf ademde niet meer, dus ik zei tegen mijn vriend laat maar hangen, en laat de dierenarts ( die al onderweg was) hem maar in stukken er af halen. Enige wat je dan nog kunt doen is zorgen dat de koe er zo min mogelijk mee lijdt. Dus niet een dood kalf er dan toch nog af willen trekken met het risico dat de moeder niet meer kan staan.
Maar goed, daar gaat het hier verder niet meer om. Ik post dit eigenlijk alleen maar mocht iemand er in de toekomst misschien wel iets aan hebben.....