Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnsoDM

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:34

Wat dapper dat je beslist om verder te doen. Na dit gebeuren ben ik aan het twijfelen om mijn (nu nog) jaarling merrie over 3 jaar de laten dekken bang om haar dan ook te verliezen. Maar goed e heb nog wel wat tijd om daarover na te denken.
Maar een hele dappere keuze! Ik wens je nogmaals heel veel sterkte van dit grote verlies!

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 21:01

Wat verschrikkelijk. Ik mag zo graag jou familie volgen en nu ..... deze afloop.

Dat doet wat met je. Heel veel sterkte

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 21:48

Och wat erg het verlies van het veulentje en je mooie merrie.
Ik wil je heel veel sterkte wensen.
Heel verdrietig, maar je hebt alles gedaan wat maar kon.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 06:10

Ach.. ik lees dit topic bij en dan ineens zo’n vreselijke update. Heel veel sterkte met het verwerken van deze traumatische gebeurtenis meid :(:).

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:59

Wat verdrietig. Heel veel sterkte!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 13:11

Ik vond ondanks het op een nette wijze in laten slapen van mijn pony dat een naar beeld. Daar had ik veel meer last van dan ik had verwacht. Na 2 weken had ik dat beeld nog op mn netvlies staan met een naar gevoel en moeilijker om erover te praten dan ik had verwacht. Dat slijt wel maar het blijft heel naar. Ik dacht zelf dat ik omdat ik wist dat het kwam dat ik het beter zou kunnen plaatsen.

JeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 15:52

Nee toch, ik ben aan het bijlezen en dan de slechte updates.... wat vreselijk! Heel veel sterkte met het verlies van beide paarden. Heel naar. Je hebt alles gedaan wat je kon :(:)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 16:54

Dank jullie wel nogmaals. En ook dank voor het lieve kaartje die ik vandaag van een bokker heb gekregen. Ik weet niet wie je bent maar ik vond hem ontzettend lief <3

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 00:34

Heel veel sterkte gewenst

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 00:57

Gaat het een beetje? Ik hoop dat je een beetje afleiding kan vinden . Het is niet niks wat er gebeurd is en lijkt mij ook lastig om al die leuke berichtjes te zien van mensen die eerdaags een veulen verwachten of net hebben gekregen.
Het voelt dan zo oneerlijk.. ook al gun je die mensen het wel. Hopelijk kun het schuldgevoel wel al een beetje wegstoppen want jij kon er niks aandoen. Je hebt er alles aan gedaan en een beter baasje kon ze zich niet wensen! Vergeet dat niet ;-)
Nogmaals sterkte! En super knap dat je alweer online bent hier..

juuljb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 23:36

Sterkte met dit enorme verlies :knuffel:

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 14:32

Hier ook een stille meelezer.. volg jullie altijd wel een beetje, altijd leuke verhalen, maar oef.. dit is heftig! kan mij voorstellen dat je je verscheurd voelt van verdriet..

Heel heel veel sterkte!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 20:19

Ik ben veel aan het nadenken geweest, ook veel gepraat over wat er is gebeurd en dat helpt wel. Ik heb contact opgenomen met mijn eigen dierenarts (die er dus niet bij was dit weekend) en het hele verhaal verteld. Gewoon omdat ik vond dat ze ervan moesten weten, ze kennen mij en mijn paarden goed en komen altijd aan huis als ik ze ergens voor nodig heb. Ze vonden het oprecht heel erg dat het zo mis was gegaan en ik had vandaag zelfs een kaart van ze in de bus. Dat deed me goed.

Verder was ik gisteren nog even bij de boer die had geholpen met de shovel en zijn vrouw. Daar hebben we het er ook over gehad dat er eigenlijk maar weinig hulpmiddelen beschikbaar zijn voor paarden als je het vergelijkt met koeien. Dat koebad was in Elonia's geval waarschijnlijk haar beste kans geweest om dit te kunnen redden. Daar staan ze dan tot 6 uur in zonder gewicht te hoeven dragen (dat doet het water) waardoor zenuwen en spieren ruim de tijd krijgen om wat te herstellen, zonder dat ze moeten liggen, wat voor meer schade zorgt. Maar Eloontje paste daar niet in, te lange benen begreep ik. Is zoiets er dan niet voor paarden vraag ik me af of zou het niet heel nuttig zijn als zoiets er wel zou komen?

Daarnaast maken ze bij koeien gebruik van een geboortekrik. Dat is een apparaat die ervoor zorgt dat je als mens minder kracht kwijt bent aan het meetrekken in de weeën en dat een kalfje niet weer een stukje terugzakt tussen de weeën in. Doordat alles glibberig is heb je al minder grip, we hebben uiteindelijk handdoeken gebruikt. Touwen had ook nog gekund maar je wil de gewrichten ook niet beschadigen. Maar zo'n krik kan volgens mij niet voor paarden worden gebruikt, zijn daar dan nog andere hulpmiddelen voor als het veulen klem zit en je moet het er zo snel mogelijk uit zien te trekken?

Allemaal van die dingen die ik me nu afvraag. Ik wil dat nog graag met mijn eigen dierenarts bespreken. Gewoon voor ALS zo'n situatie zich ooit nog eens voordoet.

Veronia is een merrie die we altijd wat mee moeten helpen bij de bevalling, dus op zich zijn we dit gewend, maar mijn vertrouwen dat het goedkomt is wel heel erg beschadigd door wat er nu is gebeurd.

Toch heb ik besloten om door te gaan met het fokken. Ik heb hier zoveel jaren met liefde en toewijding dingen opgebouwd. Wat Elonia en haar zoon is overkomen zal niet voor niks zijn en ik wil mijn stam graag voortzetten. Ik heb dan ook in overleg met haar amazone besloten dat Veronia dit seizoen opnieuw gedekt gaat worden. Wel gaan we laat in het seizoen beginnen (eind mei/juni) zodat we tot de winter door kunnen onder het zadel en voor de wagen, voordat het te zwaar voor haar zal worden. De hengstenkeuze is ook gemaakt. Ik hoop met mn hele hart dat ze ons nog een mooi merrieveulen mag geven om te kunnen aanhouden, maar bovenal, dat het allemaal goed mag verlopen en dat mijn vertrouwen weer een klein beetje terug mag komen. Ik heb getwijfeld om te wachten tot volgend jaar maar ik ben bang dat dan de drempel voor mij alleen maar hoger wordt en dat zou denk ik jammer zijn.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 21:03

:(:) wat een moeilijke maar dappere beslissing. Elke keuze was natuurlijk goed geweest maar het klinkt echt alsof je hier goed over na hebt gedacht en je je hart volgt.

Fijn dat je met je dierenarts hebt kunnen spreken.
Ik heb zo’n krik een keer gebruikt zien worden bij een koe en dat kan heel makkelijk doordat ze van die uitstekende heup botten hebben. Voor paarden ken ik dat inderdaad niet. Alleen touwtjes voor om de voorbenen heb ik altijd liggen, maar die methode heb je zo te lezen al.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 21:14

Wat kan je goed reflecteren over alles Muronia.
Dat het helemaal mis is gegaan is vreselijk. Als je er iets “goeds” aan overhoudt, houdt het je ook wakker en neem je niet meer als vanzelfsprekend dat alles goed gaat. Ergens is dat niet leuk, maar je blijft wel alert. Tenminste zo ervaar ik het. En dan nog gebeuren er soms zaken die je niet in de hand hebt.

Ik had een paar jaar geleden ook een echt zware geboorte bij een merrie. Ik ben toen letterlijk op mijn kont moeten gaan zitten terwijl ik mijn voeten tegen haar billen afzette om het veulen eruit te kunnen trekken. Die mini gewrichtjes dat vind ik dan ook zo doodeng. Zeker bij miniatuurpaardjes.

Ik ben blij dat je kiest om verder te doen. De trotsheid over je fokkerij spat altijd van je berichten af en dat vind ik heel mooi om te lezen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 21:20

Allereerst nog ontzettend veel sterkte. Altijd ellendig en verdrietig zulke dingen.

Wij hebben dikbilkoeien dus zijn qua zware geboortes veel gewend. Maar koeien kunnen gewoon veel meer hebben dan paarden....
Met een krik zet je zonder dat je het door hebt nog veel meer kracht.

Kans dat je een merrie dan helemaal uit elkaar trekt is groot. Ook een veulen kan veel minder hebben dan een kalf.....
Dus denk dat een krik enkel te gebruiken is als je daar echt veel ervaring mee hebt al.

Op onze vorige stal was ook een keer een merrie met een zware bevalling, die na dat het veulen er uit was zo aan het persen ging dat de baarmoeder er uit kwam, dat was helaas ook einde oefening.... dus je wil ik niet te veel druk zetten.

Bij koeien gebeurt dat ook wel eens, maar daar kun je de baarmoeder 9/10 keer terug doen en dichtzetten.

Wat ik wel eens gehoord heb is bij een zware bevalling de merrie op een schuine klep te zetten ( bijvoorbeeld van trailer of vrachtwagen)..... Zodat de zwaartekracht mee helpt en de achterkant wat lager staat.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 21:29

Je hebt er goed over nagedacht; ik gun je een gezonde dracht met goede afloop.
Welke hengst heb je in gedachten?

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 21:47

Wat ontzettend verdrietig. Maar dapper dat je dit jaar weer je merrie wil laten dekken. Sterkte ermee!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 21:51

Goed van je!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 21:54

Ik denk dat de enige optie die ik ken bij een veulen wat er niet uit wil/te groot is, de zaagmethode is. Vreselijk natuurlijk en dan moet er dus wel een dierenarts zijn, maar met een groot veulen dat dood is denk ik bij een paard wel veiliger dan het op krachtmethodes te gaan zoeken. Natuurlijk is dat ook iets wat je hoopt nooit mee te maken.

Ik zat nog de andere kant op te denken, aangezien Veronia ook meegeholpen moet worden bij de bevalling en je van die gave reuzenpaarden hebt. Bij andere diersoorten zie je ook dat de steviger gebouwde dieren soms moeite hebben (of het helemaal niet kunnen) met zelfstandig bevallen. Dan denk ik even aan bijvoorbeeld dikbilkoeien en bulldogs.
Zou het iets zijn waar je qua hengstenselectie rekening mee kan houden? Ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk te achterhalen is, maar wellicht een hengst die wat kleinere veulens fokt of waarvan de moederlijn heel makkelijk bevalt oid?

Misschien een goede om nog navraag over te doen bij je dierenarts. In paarden onder de 5 jaar is volgens mij de buikkant van het bekken nog niet aan elkaar gegroeid, kan dat wat te maken hebben met de achterhand problemen die Eloon had? Er worden natuurlijk heel veel 3 jarigen gedekt, dus ik denk niet dat je dat jezelf kwalijk moet nemen als het zo is.
Dat scheelt je misschien ook wat zorgen met deze dracht, aangezien dat bij Veroon sowieso al wel aan elkaar zit.

Ik denk er best veel over wat jou is overkomen, dus als deze vragen juist niet helpend zijn, negeer ze alsjeblieft.

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 22:00

Ik lees allemaal mooie, heilzame stappen die je gezet hebt. Het delen van je verhaal, er lessen uit proberen te trekken, zelfreflectie mbt wel of niet stoppen. Knap hoor en inspirerend om te lezen. Ik ga je graag weer volgen als je weer een topic maakt.

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 22:02

@mooney: moeilijk he, om mee te lezen/leven en te reageren. Ik heb mijn berichtje ook nog eens herlezen, omdat ik ook graag de juiste toon wil raken naar Muronia toe

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 22:16

Nou weet je, als we hier kunnen leren van elkaar en ideeën kunnen bespreken waardoor we adequater kunnen ondersteunen bij bevallingen, dan is dat alleen maar heel goed. Daar kan iedereen wat aan hebben.

Ik had al iets gehoord over de geboortekrik en de heupbeenderen van koeien. Dat die anatomie anders is waardoor het wel (zo nodig) gebruikt kan worden bij een koe maar niet bij een paard. Maar ja wat zijn dan wel goede opties/mogelijkheden bij een paard he?

De zaagmethode ken ik helaas ook al. Een paar jaar geleden een mini pony gehad waarbij het veulen helemaal verkeerd lag en niet geboren kon worden. Die is er in 2 delen uit gekomen. Ook een verschrikking om mee te maken. En juist omdat ik dat had meegemaakt, ging ik ervan uit dat ik mijn pech wel had gehad en dat zoiets mijn deur wel voorbij zou gaan in de toekomst. Nou, zo werkt het helaas dus niet (natuurlijk niet).

Als ik nu zeg dat ik daar dus al expres rekening mee had gehouden in mijn hengstenkeuze en een hengst had gekozen die bijna 10 cm kleiner was dan Eloon en niet te fors. Ook dat zegt dus niet alles, de merrie geeft zelf ook genen mee en het veulen was prachtig, maar wel fors.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 22:16

(Stille meelezer van dit topic)

Allereerst natuurlijk zeer veel sterkte! Verschrikkelijk wat er gebeurd is.

Daarnaast wilde ik als dierenarts zijnde nu toch ook even reageren. Je kan koeien en paarden totaal niet vergelijken met elkaar. Voor koeien zijn er idd veel meer hulpmiddelen omdat die ertegen kunnen, bij een paard moet je daar niet aan beginnen, want dat gaat toch fout. Met een krik ga je paarden bijvoorbeeld letterlijk kapottrekken. En een koebad gaat niks oplossen als het paard een inwendige bloeding heeft. De reden dat koeien meestal plat gaan na de bevalling is calciumtekort, wat bij paarden niet van toepassing is. Zo’n bad kan dan helpen om te recupereren bij koeien, bij paarden niet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 22:20

In Elonia's geval hadden de zenuwen in het bekken lang bekneld gezeten doordat het veulen vast had gezeten. Nog even voor de beeldvorming, ik denk dat vanaf het moment dat de pootjesblaas zichtbaar was, het ongeveer een uur en 10 minuten heeft geduurd voordat het veulen er helemaal uit was. Of er inwendige bloedingen waren is niet bekend. De dierenarts heeft haar wel opgevoeld en kon daarbij niet direct iets ontdekken. Maar als het om spier/zenuwschade gaat, zou dan zo'n bad ook niks kunnen betekenen?