Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzka wordt een

Valk merrie
88 (24%)
Valk hengst
62 (17%)
Bruine merrie
18 (4%)
Bruine hengst
11 (3%)
Palomino merrie
40 (11%)
Palomino hengst
24 (6%)
Vos merrie
11 (3%)
Vos hengst
10 (2%)
Smoky Black merrie
44 (12%)
Smoky Black hengst
32 (8%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Zwarte hengst
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 362

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 07:08

Nou het gaat dus allemaal niet vanzelf. :(
Mijn gezondheid is echt niet je van het momenteel, want eerst liep ik bij het weer opstarten van het sporten na het ziek zijn een stressfractuur op in mijn been en vervolgens krijg ik een heel heftige allergische reactie van die rotrupsen die overal in het nieuws zijn.
Ik dacht welke rotmug zit me steeds te steken? Ik slaap onder een klamboe dus vond het zó raar...
Tot, met die hitte, ik nadat we terug waren van Manari en de honden hadden uitgelaten toch vreselijke jeuk en ineens spontaan veel meer bultjes kreeg dat ik dacht wát? Het zal toch niet?
Dus gezocht naar symptomen en ja... ook nog een heftige keelontsteking en neusverkoudheid bijna van het ene op het andere moment, en nu nog meer jeuk en bultjes én gewoon helemaal duizelig... dus gestript met plakband en daarna gedoucht en alle kleren en beddengoed etc. in de was... vervolgens begint ook de pup zich als een idioot te krabben en bijten... ja... die ging bij de auto wel nog snel richting een... eik...?
Dus hup, beide honden onder de douche, daarna ik weer en ja toen was het bij de pup iig over. Ik heb er nog steeds last van, voel me helemaal niet lekker, misselijk, lastig slikken, duizelig... maar weinig aan te doen behalve uitzieken en in de gaten blijven houden, reactie onderdrukken en afblijven.
Heb ik weer. Nooit last van zoiets gehad (ok ik kan op muggen en dazen ook heel heftig reageren met dikke plekken die soms maanden aanhouden en zeer doen...) en nu dus zoiets.

En gisteravond? Nog steeds niet oké, maar toch ff terwijl mijn man Manari borstelt even snel haar hoeven uitkrabben.
Daar was ze het niet mee eens en omdat ik me als ik ziek, zwak en misselijk ben al helemaal niet wil laten kennen hield ik haar achterbeen resoluut vast... goed, ik win... dacht ik... dus daarna nog een keer datzelfde been om het goed af te sluiten, stampt ze heel opzettelijk bij het neerzetten op mijn voet en met haar volle gewicht. Vervolgens bij mijn man met voetjes geven een engel. Wel doorgezet, maar resultaat is wel een blauwe voet waar ik aan de buitenzijde geen gewicht op kan zetten. Handig, want het andere been heeft een stressfractuur en moet ik nog een aantal weken braaf ontlasten. Het is toch wat.

En daarover gesproken...
Met Muzanna is het ook wat...
Eerste hengstigheid daar perfect volgens de verwachting, op de dag af, maar dus niet drachtig.
Nu is ze blijkbaar nu pas weer hengstig en laat zich na drie dagen nog steeds niet dekken.
De reden? Geen idee. Werkelijk geen idee.
Ik vind het zelfs zó gek dat me de vraag bekruipt of er niet per ongeluk een hengstigheid is gemist, omdat ze vaak niet overduidelijk toont en áltijd zó volgens schema hengstig is en dat in dit scenario qua timing zelfs précies zou passen.
Dat vragen heeft geen zin, want het verandert de situatie niet en ik moet op de HH vertrouwen in deze.
Het is gewoon heel vervelend temeer omdat Muzanna nog nooit een hengstigheid heeft overgeslagen. En los daarvan heeft het m.i. ook weinig zin daarover te discussiëren want het verandert de situatie niet en dat is dat we haar heel snel alweer gaan ophalen en er hierna dus geen kansen meer zijn.
Ik baal er wel heel erg van dat het allemaal zo “spannend” en “niet vanzelf” moet. Gaat het vandaag of morgen nog lukken? En pakt dat dan? We wilden deze gok wagen, maar op deze manier is het nog maar de vraag of die gok zich gaat uitbetalen... echt... waarom nou?

We kunnen nu niets anders meer dan hopen dat ze zich alsnog laat dekken de komende dagen en dat het pakt en blijft plakken.
HH denkt dat het morgen (vandaag dus) wel gaat lukken. Ik kan niet anders dan hopen en afwachten, maar het is wel erg vervelend allemaal.
Ik hoop dat het uiteindelijk alsnog slaagt, maar vind het moeilijk om positief te blijven. Het is gewoon zo raar, omdat ze altijd zo relaxed is en zo als een uurwerk precies loopt en hengstig wordt... en nu ineens niet en blijkbaar een hengstigheid overslaat ofzo.
Pff...

Met Manari gaat het overigens wel goed.
Ze had even een dip en daarom hebben we uit voorzorg een kuurtje met psylliumvezels gestart. En ook zit ze nog steeds half in wintervacht en dat wil er maar niet goed af dus elke dag goed borstelen, wat ze geen straf vindt. Overal haar... :x

Ze is ook helemaal dol op de veulens die dit jaar hier geboren zijn en kan niet wachten tot ze bij de groep mogen zodat ze kan spelen zonder een draadje ertussen. :))

Dus tja... tot zover een update...

Djoopie

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 08:53

Balen zeg! Het is wat met die rupsen.... mijn kinderen zitten er ook onder... gelukkig niet zo’n heftige reactie als bij jou.

En ook balen van Muzanna :(.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 21:47

Ja, rot he, die rupsen? Had ze hier ook nog nooit gezien en we liepen twee weken terug langs een vrachtwagen en een man in een maanpak bij een boom. Rupsen dus. Daarna helemaal niet meer bij stilgestaan en vanwege strandgangers elders gaan wandelen... maar daar zitten ze blijkbaar ook... -O-
Dat je daar zo ziek van kunt worden, pff echt idioot.
Hopelijk hebben je kinderen niet teveel last van jeuk want ik sta ermee op en ga ermee naar bed. := Sinds vandaag eindelijk iets minder jeuk (meer bij vlagen een fikse jeukaanval) maar voor de rest heeft het nog ff tijd nodig vrees ik.

Verder een kleine maar belangrijke update...
Muzanna is vandaag gedekt!

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 22:40

JoSav schreef:
Verder een kleine maar belangrijke update...
Muzanna is vandaag gedekt!

Oooh, spannend, nu duimen dat zijn zwemmertjes de weg weten te vinden. Wanneer weet je of het gelukt is?

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 22:49

He bah, beterschap. Die rupsen zitten (voor zover ik weet) nog niet in onze buurt, maar het klinkt echt hels... :=
Maar toch al positief nieuws dat Muzanna zich laten dekken heeft! Nu hopen dat het blijft zitten. *\o/*

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 08:36

Mjelleke schreef:
Oooh, spannend, nu duimen dat zijn zwemmertjes de weg weten te vinden. Wanneer weet je of het gelukt is?

Over een week of 2 en dan staat ze als het goed is weer thuis dus extra spannend.

Retjethorse schreef:
He bah, beterschap. Die rupsen zitten (voor zover ik weet) nog niet in onze buurt, maar het klinkt echt hels... :=
Maar toch al positief nieuws dat Muzanna zich laten dekken heeft! Nu hopen dat het blijft zitten. *\o/*

Ja die rupsen zijn een regelrechte plaag in NL. Heb ze hier nog nooit gezien, dacht dat ze vooral in Brabant zatten maar niet dus. Rond mijn eigen huis gelukkig geen last van want we hebben in onze tuin een vogelparadijs gemaakt maar ja... de honden willen er ook graag op uit...

Ik hoop ook dat het dit keer pakt! We hebben wel weer genoeg pech gehad zou je denken...

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 12:41

Wat fijn dat ze gedekt is! Gefeliciteerd! Nu hopen dat het ook blijft zitten :D.

Die rupsen, inderdaad pff, zit ook onder. Dacht aanvankelijk dat ik een eczeem aanval had, maar ik heb nog nooit eczeem op mijn linker tepel gehad |o of in mijn oor... Gelukkig niet ziek ervan zoals jij. Met die ellende misschien toch wel lekker dat Muzanna even ergens anders staat, toch een fysieke zorg minder.
Hoe lang moet je nog rust houden met je been?

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 13:32

Jee wat een pech zeg, en dan ook nog is allemaal tegelijk. Beterschap ermee, wist niet dat je zo ziek kon worden van die rupsen, echt niet leuk.
Ga voor je duimen dat het dit keer wel gelukt is met de dekking, zou echt wel super zijn, maar snap goed dat je jezelf nog niet te blij wil maken als je het nog niet zeker weet.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 15:02

Begrijp ik goed dat Muzanna sowieso weer terug naar huis komt, Jorieke? Als het niet gepakt heeft nu is het jammer maar helaas voor dit jaar?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 15:41

Xyris schreef:
Wat fijn dat ze gedekt is! Gefeliciteerd! Nu hopen dat het ook blijft zitten :D.

Die rupsen, inderdaad pff, zit ook onder. Dacht aanvankelijk dat ik een eczeem aanval had, maar ik heb nog nooit eczeem op mijn linker tepel gehad |o of in mijn oor... Gelukkig niet ziek ervan zoals jij. Met die ellende misschien toch wel lekker dat Muzanna even ergens anders staat, toch een fysieke zorg minder.
Hoe lang moet je nog rust houden met je been?

Ja ik hoop het echt van harte, zou zo zonde zijn als het allemaal voor niks was.
Echt jij ook al zo getroffen door die rotbeesten? Bij stal zitten ze gelukkig niet en denk dat ik dan ook buitenrijden maar even had gelaten voor wat het was. Ga ze echt niet meer opzoeken en we wandelen nu ook alleen op een dijk met open velden. Dat gaat tot nu toe goed. Been moet nog 4 weken rust. Hopelijk kan ik dan weer sporten al ga ik zo even zwemmen, want dat mag wel.

ieris schreef:
Jee wat een pech zeg, en dan ook nog is allemaal tegelijk. Beterschap ermee, wist niet dat je zo ziek kon worden van die rupsen, echt niet leuk.
Ga voor je duimen dat het dit keer wel gelukt is met de dekking, zou echt wel super zijn, maar snap goed dat je jezelf nog niet te blij wil maken als je het nog niet zeker weet.

Ik ook niet. :+ Omdat de eerste keer niet gepakt heeft ben ik nu gewoon bang er klakkeloos van uit te gaan dat het wel lukt... ik hoop het heel erg dat het wel lukt, maar meer dan afwachten kan ik niet.

Indy_Mouse_9 schreef:
Begrijp ik goed dat Muzanna sowieso weer terug naar huis komt, Jorieke? Als het niet gepakt heeft nu is het jammer maar helaas voor dit jaar?

Ja, we halen haar sowieso op hierna. We moeten vervoer huren en ik vind het eng haar zo lang uit handen te geven na alles wat er vorige keer gebeurd is (buiten de schuld om van de HH, geen slecht woord daarover.) Omdat ze binnenkort ook weer moet worden bekapt vind ik het moeilijk ook dat aan een andere smid te moeten laten.
Kijk, het liefst hield ik haar daar tot ik meer zekerheid had, tot het zeker weten was gelukt, maar ik moet ook aan haar denken... hoe moeilijk ik dat ook vind. Want goedkoop is het niet en we weten niet of zich dat uitbetaalt. Van dat geld kun je een lange, luxe vakantie in een ver, exotisch oord boeken...
Ik heb overlegd met de dierenarts en die zei “als het na 2 keer niet heeft gepakt kun je ophouden.” Ook de stalhouder zei dat. We hebben het zo ingepland dat er volgens onze kalender 3 pogingen zouden kunnen plaatsvinden, maar blijkbaar heeft ze dus een hengstigheid overgeslagen en ja... dus maar 2 pogingen. Moeilijk, maar ik vrees dat er niets anders op zit.

Ik durf het eigenlijk niet goed aan... ook al zegt een klein stemmetje “ja, maar je kunt met lege handen komen te zitten...” Ja, dat kan ook als ik haar daar laat... en het moet niet ten koste van mijn merrie... dus wel een moeilijke keuze.
Ik hoop echt heel erg dat het niet allemaal voor niks zal zijn geweest. Zo’n lange reis, zo lang zonder haar, zoveel geld... menig Teke fokker kiest voor de dichtstbijzijnde hengst... en in dit opzicht snap ik dat wel ja...
Ik ga misschien wel nog een lijntje uitgooien bij een andere HH hoe hij erover denkt als ik mocht het niet hebben gepakt een van zijn hengsten KI gebruik zo laat in het seizoen en of er dan qua voorwaarden iets is af te spreken bijv. anders het naar het volgende seizoen doortrekken en dan vroeg beginnen. Maar aan de andere kant denk ik dan, heb vertrouwen, kom op Muzanna, kom op Asat!

Tja. :z

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 10:28

Het is inderdaad geen makkelijke keuze, maar heel mooi dat haar gezondheid voorrang krijgt! <3
Hopelijk is het allemaal voor niets geweest. Kom op Muzanna en Asat, maak nog eens zo'n mooi veulentje!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 17:30

Even snel een egopost weer...
Vanochtend bericht gehad dat de hengstigheid nu weer voorbij is. Ze is dus lang (en goed) hengstig geweest. Dat betekent ook dat we haar weer kunnen ophalen. Duimen jullie mee voor succes? (Succes voor zwemmers, succes voor Muzka II en Muzanna, succes met de reis en het ophalen...) *\o/*

Retjethorse schreef:
Het is inderdaad geen makkelijke keuze, maar heel mooi dat haar gezondheid voorrang krijgt! <3
Hopelijk is het allemaal voor niets geweest. Kom op Muzanna en Asat, maak nog eens zo'n mooi veulentje!

>;) Ik hoop dat het niet voor niets is geweest. :+
Maar zo te horen is ze goed hengstig geweest dus dat is evenwel een goed teken!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:12

*\%/* *\%/* *\%/* *\%/*
Duimen duimen duimen!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:18

Duimen draaien overuren !!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 11:02

Mijn duimen doen ook mee! +:)+
Mocht het niet gepakt hebben (waar we natuurlijk niet op hopen...), aan welke hengsten zit je dan te denken voor KI? :)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 19:14

Mijn duimen doen ook mee

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-19 19:23

Muzanna is thuis. Verslag volgt later.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 19:25

Fijn dat ze in elk geval al thuis is! :) Hopelijk is de reis vlot verlopen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 00:00

Muzanna is thuis, maar ze is niet oké.
Ik had een heel verslag geschreven, maar zie er vooralsnog van af het te plaatsen.
De samenvatting is:
Muzanna is kreupel. Ook lijkt ze een blessure te hebben in haar rug/heup gebied. Daar waar ze bij de laatste fysio/chiropractor behandeling erg gevoelig op was en een scheef bekken had. Maar geen blessure. En behandeld en goed bevonden. Geen blessure. Nu wel? Als er vooraf een blessure had gezeten dan had ik haar iig nooit naar de hengst gebracht voor het dekken. Ze was goed. Ze zat lekker in haar vel. Nu vond ik haar ook wat in zichzelf gekeerd. Maar dat gevoel ging weg toen we eenmaal onderweg waren. Toen maakte ze weer contact.
Nu is ze bovendien kreupel. Linksachter ontlast ze ook wat. Ze krimpt ineen bij druk op het gevoelige gebied in haar rug.
Verder wat kleine dingetjes, vooral van het “die dingen gebeuren” soort. IJzer kwijt. Ergens in het koppel verloren. Hoefsmid durfde haar vanwege haar geschiedenis (en mijn brief) niet te bekappen, maar had wel wat tips voor mijn hoefsmid. Ik heb ze ter kennisgeving aangenomen. We zullen het doorgeven aan de smid. Maar een tweelippig ijzer komt er absoluut niet onder. Ik ben blij dat hij verder van de hoeven is afgebleven. Laat de smid die haar kent dit maar oplossen. Verder geen oordeel, maar gewoon logisch dat dit aan de eigen smid wordt gelaten. Enfin.
Andere ijzer zit wat los. Ja, 8 weken was ook wel een “kan vriezen kan dooien...”
Iets schraler dan toen we haar brachten. Niks raars. Kan door van alles.
Onder de schrammen. Ach, paardje toch. Met wie heb jij ruzie gehad?

Geen kleinigheid is het volgende, en gerelateerd aan de kreupelheid/rug/heup problemen...
Ze liet zich nl. niet dekken. Ze zou door haar benen zakken zodra de hengst erop sprong.
Ja oliebol, had ik dát geweten was er niet gedekt. Was ze direct weer naar huis gegaan.
We hadden groen licht. Ze was door DA en behandelaar in alle (relevante; immers zijn niet relevante zaken voor deze onderneming niet besproken) opzichten goed bevonden. Veel succes met dekken! Hopen op een veulen dat net zo mooi is als Manari!
oliebol. Dit.
Ik heb spijt en ik voel me schuldig. Hoeveel spijt hangt van allerlei factoren af.
Overigens zijn de kosten vele malen hoger dan de vorige keer. Een prijsstijging die niet eerder werd genoemd dan de avond voor ons vertrek (om haar weer op te halen) van 170% tov 2 jaar terug vind ik wel slikken.
Zitten NU al tegen de 5000 euro. Ai. Weinig aan te doen. Had ik dus alsnog moeten doorvragen over de prijs en niet “geen zorgen, komt wel” moeten aannemen.
En dan hoor je dit alles voor haar box, als je er bent om haar weer op te halen. Dit had ik eerder willen weten. Dit had ik eerder moeten weten. Dit is pas slikken.

Nee. Ik ben wel klaar met dit soort avonturen. Ik snap wel beter waarom veel fokkers niet zo happig zijn op hengsten van buiten gebruiken. Veel kosten en met een beetje pech veel pech... ja, van fokken word je niet rijk. Allicht. Ik weet dat paarden houden duur is. Laat je merrie liever thuis en insemineren. Ik snap wel dat dat bij het KWPN de norm is.
De boventoon is vooralsnog blijdschap dat mijn merrie weer thuis is. Al het andere druk ik weg als ruis. Problemen oplossen, de rest zien we dan wel weer. Het gebrek aan communicatie zit me dwars. Het feit dat mijn paardje pijn heeft, wat de oorzaak ook moge zijn (zonder te speculeren of te wijzen) vind ik heel, heel erg zuur. Voor dit geld, had ik geweten dat het zoveel meer zou kosten, had ik veel liever een andere hengst gekozen die ik vanwege de kosten maar op de lange baan had geschoven. Ongeacht hoe mooi ik deze hengst vind en hoe mooi de nakomeling is die we gefokt hebben of de nakomelingen van anderen zijn. Al zou het nog vele malen zuurder zijn als mijn merrie bovendien niet drachtig zou blijken. Dat weten we volgende week pas. Merrie was goed hengstig, HH heeft de dekdata genoteerd en gezegd de hengst 4 dagen achter te hebben laten springen.

De terugreis verliep enorm voorspoedig. Ze was de hele reis extreem relaxed en heeft alleen maar lekker staan vreten. De terugreis is dus allemaal heel ontspannen verlopen -toen ze eenmaal op de wagen stond iig.

Maar ze is thuis. De rest zien we wel. Ik heb nergens meer verwachtingen van. Ik richt me op mijn paard en handel alles stap voor stap af op volgorde van belang.
Ze is thuis. Ze is thuis. Ze is thuis.
Pff.

Op andere zaken reageer ik nog wel. Ik ga nu slapen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 00:26

:(:) welterusten
Ik kan me je frustratie wel indenken. Het niet communiceren en dus de onvoorspelbaarheid van het hele gebeuren zou mij ook tegenstaan.
Maar: ze is thuis :):)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 00:45

Och...... Lieve Muzanna heel veel sterkte en beterschap :(:) en knuffies van mij :+:

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 01:22

Jeetje wat moet dat een rot situatie zijn zacht uitgedrukt. Communicatie laat dan ook te wensen over zeg, snap wel dat je er dan helemaal klaar mee bent, ga je al die jaren zo zorgvuldig met je merrie om, vernacheld een ander het.

Hoop voor jullie dat alles maar snel weer goed komt. :(:)

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 07:33

Jeetje zeg, dat verwacht je toch ook niet! Gelukkig dat ze weer thuis is in ieder geval!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 07:52

Nou dat is een nare update zeg..
Y;(
Gelukkig is ze weer thuis en met jouw goede zorgen voelt ze zich vast snel weer goed.
Mijn duimen draaien vooralsnog even door, niet voor dracht maar voor haar gezondheid.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 08:32

Oh gadsie, wat een kl... situatie. Heel veel sterkte.