Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 07:37

Gadver, dat kon er nog wel bij natuurlijk dat je dan zo’n tafereel aantreft nadat ze opgehaald zijn.
Bah! Vreselijk weer..

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 07:59

Muronia schreef:
Ik blijf echt overdonderd van al die lieve berichten van jullie. Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen.

Vandaag was het definitieve afscheid want ze is/zijn nu echt weg. En hoe dat is gegaan? Manmanman... ik ben heel blij dat ik het niet heb gezien maar wat die man in vredesnaam heeft gedaan?? Het hele zeil was verscheurd en alles zat onder het bloed. Niet een beetje maar echt heel erg veel. Dat is er niet vriendelijk aan toe gegaan. We hebben al kokhalzend het zeil meegenomen en in de container gepropt (die morgen gelukkig wordt leeggehaald). Maar hier draaide je maag gewoon van om. Wie doet nou zoiets? ;(

Misschien rendac nog even bellen om een feedback te geven?
Of misschien dat iemand anders dat voor je kan doen.
Zulke chauffeurs hoeven ze echt niet aan het werk te hebben!
Een beetje respect voor een dood lichaam mogen ze echt nog wel hebben

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 08:04

He bah ook dat er nog bij.... Een hele dikke knuffel voor jullie Y;( :(:)

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 08:29

Bah, dat is wel het laatste dat je wilt zien. Ik zou idd ook even bellen, bij ons is het altijd erg netjes gegaan zonder bloed op de grond of wat.

Knuffel, sterkte!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 08:34

Muronia, nogmaals heel veel sterkte!
Ik snap je schuldgevoel, maar alsjeblieft, weet dat jij hier echt niets aan had kunnen doen.
Ik was flink aan het bijlezen voordat ik het vreselijke nieuws las en dacht serieus "wat fijn om een topic te lezen van een fokker die 100% in het belang van haar paarden denkt!". Hoewel ik vrij weinig reageer geniet ik al langere tijd mee van jouw topics.

Je een na laatste post herken ik (helaas) heel goed. Eén van mijn paardjes is 2.5 week plots overleden en het doet soms fysiek pijn.. Vooral die onverwachte momenten, momenten dat je het ineens weer extra beseft, de lege voerbak is er ook zo eentje...
Ik kan alleen maar hopen, voor ons allebei, dat deze pijn minder wordt met de tijd.. Y;(

Hoe vreselijk dat je dat beeld treft na het ophalen.. Hier was het telefoontje aan de Rendac ook niet zaligmakend, nadat ik had gezegd dat mijn paardje plotseling was overleden en ik dacht dat ik dit nummer moest bellen kreeg ik koud de vraag "oke, waar moet de factuur naartoe?" :=
Maar om dan later zo'n beeld tegen te komen is wel heel erg... ;(

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 08:36

Bij een manege in de buurt is dat ook gebeurd, en niet dat er niet respectvol met het lichaam was omgegaan, het ging hier om een heel frêle gebouwd paardje, waarbij er veel bloed uit liep terwijl het opgehaald werd, soms gebeurd dit. Het zou kunnen dat dit ook bij Elonia gebeurd is.

Dit nog bovenop jouw verdriet is niet prettig natuurlijk. Warme knuffels voor jou.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 08:55

Manadeluca schreef:
Bij een manege in de buurt is dat ook gebeurd, en niet dat er niet respectvol met het lichaam was omgegaan, het ging hier om een heel frêle gebouwd paardje, waarbij er veel bloed uit liep terwijl het opgehaald werd, soms gebeurd dit. Het zou kunnen dat dit ook bij Elonia gebeurd is.

Dit nog bovenop jouw verdriet is niet prettig natuurlijk. Warme knuffels voor jou.

Dit wilde ik net zeggen. Dat is hier ook gebeurd. Door inwendige bloedingen waarschijnlijk. Dus niet door de Rendac. Er liep gewoon heel veel bloed uit. Ook niet leuk maar hoeft niet te komen omdat de Rendac te hardhandig is geweest.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:06

Oh bah, wat naar dat je dit hebt moeten zien.
Dikke knuffel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:18

Wat naar om te zien... dat wil je niet eens zien. Maar net wat bovenstaanders zeggen, kan van alles zijn geweest.
Ik hoop dat je het een plekje kunt geven. Kun je met iemand praten mocht je daar behoefte aan hebben?

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:23

O wat akelig voor je. Dat dit er ook nog bovenop moest komen :(:)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:27

Ik denk dat ik wel een telefoontje zou wagen naar de rendac om te horen wat er mis gegaan is. Misschien ging het echt onopzettelijk mis ofzo. Voordat je jezelf helemaal nare dingen in je hoofd haalt die helemaal niet gebeurd zijn.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:41

Ik heb bij de rendac gewerkt en ze proberen te doen wat ze kunnen binnen hun macht. Als de merrie een inwendige bloeding heeft en je gaat haar optillen/verplaatsen en er wordt toch druk op de buik gezet met het optillen dan gaat het bloed eruit. Het kan dus ook nabloeding zijn van de baarmoeder.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 11:28

Ben het echt eens met oa de laatste post.

Wij krijgen helaas regelmatig de rendac op t bedrijf (groot boerenbedrijf) en het valt me altijd op , hoe rustig en respectvol ( voor zover mogelijk met n grote grijper) ze dit doen.

Snap dat dit een naar gevoel geeft , en je zou natuurlijk na kunnen vragen. Ik zou er vanuit durven gaan , dat ze er niets aan kunnen doen en de merrie waarschijnlijk inwendige bloedingen had.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:14

:(:) Dikke knuffel voor jou.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:21

Ontzettend veel sterkte gewenst! Wat een horror voor jullie. Ik zou persoonlijk rendac niet bellen maar absoluut vertrouwen op bovenstaande berichten. Hopelijk mag het rust geven die ervaringsberichten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:39

Allemachtig... in een ander topic las ik een post van iemand over Muronia's veulen en merrie. En kon mij niet voorstellen dat zo'n lieve bokker zo'n nachtmerrie zou overkomen. Zo totaal onverdiend. Maar het is nog erger dan ik dacht. Wat vreselijk. Helemaal niks wat je kunt zeggen in dit leed, ik hoop echt dat je veel lieve mensen om je heen hebben die je stevig vasthouden (en dat de komende tijd ook blijven doen), Muronia. Wat een afgrijselijke nachtmerrie zit jij in.

Dat zeil ook nog eens als extra klap. Ik hoop dat ze uit het zicht van de andere paarden lagen zodat die er niet te veel van mee hebben gekregen.

Heel, heel veel sterkte. Ik ben ontdaan door het verhaal, hoe moet jij je dan wel voelen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:10

Normaal gesproken volg ik elk jaar je veulentopics. Dit jaar is het erbij ingeschoten en lees ik dit nu pas. Ik schrok ervan. Wat verschrikkelijk hoe iets dat heel mooi had moeten zijn, zo verlopen is. Ik wens je heel veel sterkte toe..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 15:58

Jullie reacties stellen me wat gerust. Dat zou het inderdaad kunnen verklaren en dat geeft me er wel een wat beter gevoel over. Ze heeft die laatste dag ook enorm veel medicatie gekregen via injecties en een infuus van 6 liter. Ik weet niet of dat er ook nog mee te maken kan hebben. Ik ga er niet meer achteraan bellen, het is goed zo. Het was gewoon een heel naar beeld en dan krijg je van alles in je toch al geklutste hoofd.

Ik ben er voor mezelf wel over uit dat ik niet ga stoppen met fokken. Ik heb er zoveel liefde in zitten en ondanks dat dit verschrikkelijk is, kan en hoort het zoiets moois te zijn.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:01

Muronia knappe keus om door te fokken! Helaas gebeurd dit, je weet het maar als het gebeurd zakt de moed je in de schoenen en voel je allerlei emoties.

Hoe gaat het verder met jou nu?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:04

Ik denk inderdaad dat je erop mag vertrouwen dat het zo goed mogelijk is aangepakt. Met de tijd zullen alle beelden een beetje verzachten. Geef jezelf die tijd om alles een plekje te geven.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:04

Zie dat je net al gereageerd hebt maar plaats dit toch nog maar voor extra bevestiging.

Zeer waarschijnlijk bloed uit de baarmoeder. Na de bevalling schoont deze zich op en door bewegen komt het er dan stukje bij beetje uit. Deze merrie heeft veel gelegen na de bevalling dus dat zal er allemaal nog in gezeten hebben en eruit gelopen zijn met het oppakken. Maar ook een inwendige bloeding is niet ondenkbaar na zo'n heftige bevalling. Mijn ervaring is ook dat Rendac hier zo zorgvuldig mogelijk mee omspringt, ik begrijp je schrik en walging, maar verwacht niet dat dit is ontstaan door onvoorzichtig handelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:22

Wat kom je dapper over :j

Ja het gaat gelukkig meestal goed... en daar fok je ook voor.
En dan dit...ook zo heftig meteen allebei.
Zo onwerkelijk.
Heel gemeen heb ik ook een paar keer gedacht, blij dat Abby niet dragend is geworden van Major, dan is dit lot mij bespaard.
Maar goed, morgen breek ze misschien wel haar been als haar tijd daar zou zijn....
1 ding is zeker, aan jou ligt het niet :knuffel:

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:42

Ik had het echt gesnapt als je gestopt was, maar ben heel blij dat je toch door gaat met fokken. Ik geniet toch altijd weer van je bevlogenheid met je paarden en de keuzes die je maakt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:49

Snap het wel. Het lastige met fokken is wel dat je nu al vooruit moet denken. Als je nu zegt; ik fok nooit meer, heb je volgend jaar misschien spijt en dat weet je diep in je hart ook als het een passie is.

Vroeger dacht ik er nooit zo over na. Toen ik m'n merrie in 2021 dekte, zouden we eigenlijk gelijk weer dekken, zodat ze ook wat aan elkaar zouden hebben. Dat liep anders, maar het bleef wel wat knagen.

Vorig jaar dan toch nog 1 keer gedekt en voel me echt wel hebberig dat ik het per se nog een keer wilde. Merrie heeft het ook iets zwaarder, dus ik voel me ook al schuldig.
Hoop echt dat alles goed gaat en ze straks weer verliefd is op haar laatste baby en dat schuldgevoel weg kan.

Maar daarna komen wel de volgende zorgen. Zie de 3 jarige en zijn vriendje en oom dagelijks gekke dingen doen en hard ravotten. Je gunt het ze zo, maar er kan altijd wat mis gaan. Je moet dat ergens weer loslaten om te kunnen genieten.

Volg vooral je eigen gevoel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 18:28

Muronia schreef:
Jullie reacties stellen me wat gerust. Dat zou het inderdaad kunnen verklaren en dat geeft me er wel een wat beter gevoel over. Ze heeft die laatste dag ook enorm veel medicatie gekregen via injecties en een infuus van 6 liter. Ik weet niet of dat er ook nog mee te maken kan hebben. Ik ga er niet meer achteraan bellen, het is goed zo. Het was gewoon een heel naar beeld en dan krijg je van alles in je toch al geklutste hoofd.

Ik ben er voor mezelf wel over uit dat ik niet ga stoppen met fokken. Ik heb er zoveel liefde in zitten en ondanks dat dit verschrikkelijk is, kan en hoort het zoiets moois te zijn.

Weet je of het veulen te groot was? Of was er iets misgegaan met de merrie tijdens de bevalling waardoor ze geen perskracht meer had? Of is de oorzaak echt onbekend?