Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
angelawwijk schreef:@anneliesdj je stond er bij en je keer er na omdat je niet wist wat het voor een risico's had. Daarbij is longeren altijd een verplichting met of zonder zweep een paard aan de longeer lijn weet dat er gewerkt moet worden of klik je de lijn er aan en is het ook prima als ze een kwartier stil staat? Ik heb niet voor niks mijn studies af gerond maar als je had geweten wat zo'n sprong voor gevolgen had kunnen hebben had je wel anders gereageerd dan "ik stond er bij en ik keek er naar". Verder ga ik er niet over in discussie hoor als mensen vinden dat ze risico's moeten nemen wat betreft de gezondheid van de merrie en uiteindelijk dan ook het veulen is dat ieder zijn eigen keus.
Hoop dat vanille haar veulentje snel komt haha ze is het flink zat aan t worden of niet? Wel spannend! Ik blijf volgen!
anneliesdj schreef:Nou ik had toch echt weleens wat verwacht, maar nog steeds niet.
Ze heeft wel al een mooi stel uiers, geheel tegen verwachtig inangelawwijk schreef:@anneliesdj je stond er bij en je keer er na omdat je niet wist wat het voor een risico's had. Daarbij is longeren altijd een verplichting met of zonder zweep een paard aan de longeer lijn weet dat er gewerkt moet worden of klik je de lijn er aan en is het ook prima als ze een kwartier stil staat? Ik heb niet voor niks mijn studies af gerond maar als je had geweten wat zo'n sprong voor gevolgen had kunnen hebben had je wel anders gereageerd dan "ik stond er bij en ik keek er naar". Verder ga ik er niet over in discussie hoor als mensen vinden dat ze risico's moeten nemen wat betreft de gezondheid van de merrie en uiteindelijk dan ook het veulen is dat ieder zijn eigen keus.
Hoop dat vanille haar veulentje snel komt haha ze is het flink zat aan t worden of niet? Wel spannend! Ik blijf volgen!
Haha sorry hoor maar daar moet ik toch echt wel heel hard om lachen.![]()
Een paard is niet van suiker, beetje ronddraven kan ook een hoogdrachtige merrie prima hebben, hoe zielig jij dat ook vind. Vrouwen binden we de laatste maand van hun zwangerschap ook niet vast op bed, 9 vd 10 zwangere vrouwen werken heel wat harder de dag voor ze bevallen dan de gemiddelde drachtige merrie. En ik zie hierboven dat ze nog vrolijk ligt te rollen, dat is een stuk belastender dan een beetje rondrennen.
En ik vind een sprong van 1,30 ook niet erg verantwoord in hoogdrachtige toestand maar wat had ik moeten doen, in de weide achter haar aan gaan rennen om haar tegen te houden?
Zij trok nog dagelijks een sprintje door de weide en ik ga ze niet opsluiten op stal omdat ik 'denk' dat het wellicht niet goed is voor haar. Bewegen blijf je juist fit van, stilstand is achteruitgang wat dat betreft. Dus nee, ik sta er de volgende keer weer gewoon bij en kijk ernaar, krijg een hartverzakking, lach erom en zet haar terug
angelawwijk schreef:ipv heel hard lachen had je gewoon wat beter moeten lezen. het gaat om verplicht of niet verplicht draven. merries die dit uit zichzelf doen voelen zich hier ook na. maar dat telt niet voor elke merrie, wanneer je niet de kans geeft dit zelf aan te geven en dus gaat longeren kan het wel degelijk gevolgen hebben(pijn, krampen enzovoorts). sommige merries staan niet voor niks stil in de wei aan het eind van hun dracht en bewegen zo min mogelijk. persoonlijk ben ik zelfs erg voorstander van in de wei zetten tot het eind zoals je in andere reacties kan lezen. ik ben echter tegen verplicht werk als longeren.
je had je DA kunnen bellen bijvoorbeeld. je hebt gewoon geluk gehad dat dit goed is gegaan. ze nam die sprong wel uit zichzelf maar het gewicht van het veulen had binnen in verwondingen kunnen veroorzaken bij de landing(om het maar even simpel zonder medische uitleg te houden). zulke dingen zijn aan de eigenaar om hun paard daar tegen te beschermen dat zoiets niet eens kan gebeuren. gebeurd het toch, is het altijd verstandig te laten scannen. dat kan je ook niet doen inderdaad en nu heb je geluk gehad want er is niks gebeurt en goed gegaan. maar je had ook je merrie de volgende dag dood in de stal terug kunnen vinden.
ik vraag me dus echt af waar je precies heel hard om hebt moeten lachen... en je hoeft het ook niet serieus te nemen. dan doe je eens na vraag bij je dierenarts wat er precies binnen in de merrie gebeurd wanneer ze hoger dan een meter springt met een bijna volgroeit veulen in haar buik. het lachen zal je snel vergaan
Set_Elkol schreef:misschien moeten jullie dit even ergens anders doen dan hier.
Rebecca schreef:1april is nog maar een maand