Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzka wordt een

Valk merrie
88 (24%)
Valk hengst
62 (17%)
Bruine merrie
18 (4%)
Bruine hengst
11 (3%)
Palomino merrie
40 (11%)
Palomino hengst
24 (6%)
Vos merrie
11 (3%)
Vos hengst
10 (2%)
Smoky Black merrie
44 (12%)
Smoky Black hengst
32 (8%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Zwarte hengst
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 362

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 18:20

JoSav schreef:
:o Dankjewel. Als mensen eens wisten hoe mensgericht en betrouwbaar deze paarden waren dan was de vraag hier veel groter. :j Niks geen capriolen door toeterend verkeer of wapperende vlaggetjes e.d. *\o/*
Als ik ooit nog eens een paard erbij wil, neem ik deze zeker in overweging. Klinkt bijna als een droompaard <3

fleurtjeuh

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 18:24

Ik denk dat als ik ooit de kans heb om een paard te kopen dat ik dan JoSav een bericht stuur met de vraag of ze een veulen heeft dat ze wil verkopen :P

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:43

De tijd gaat zo ongelooflijk snel he... Voor je het weet is de kleine Muzka alweer 1 jaar oud. :wow:

Wat een klein duiveltje is Manari toch met jou haha. }> Gelukkig heeft ze zich geen pijn gedaan met de val op de poetsplaats. Dat zal voor zowel jullie als Manari best schrikken geweest zijn. :=
Dat stukje met VD ook haha, geweldig! _O-

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 23:36

Riel schreef:
Als ik ooit nog eens een paard erbij wil, neem ik deze zeker in overweging. Klinkt bijna als een droompaard <3

Wat mij betreft zijn ze dat ook. Meer hond dan paard, en erg dapper, intelligent en trots. Ze verwachten wel respect en hun respect moet je verdienen. Zodra die band er is, kun je er alles mee en zullen ze je altijd beschermen. Er zit heel veel vuur in, maar een makker schaap zul je nooit treffen.

fleurtjeuh schreef:
Ik denk dat als ik ooit de kans heb om een paard te kopen dat ik dan JoSav een bericht stuur met de vraag of ze een veulen heeft dat ze wil verkopen :P

:+ <3 De planning is een 2020 veulen. :Y) (fingers crossed)

Retjethorse schreef:
De tijd gaat zo ongelooflijk snel he... Voor je het weet is de kleine Muzka alweer 1 jaar oud. :wow:

Wat een klein duiveltje is Manari toch met jou haha. }> Gelukkig heeft ze zich geen pijn gedaan met de val op de poetsplaats. Dat zal voor zowel jullie als Manari best schrikken geweest zijn. :=
Dat stukje met VD ook haha, geweldig! _O-

Het is bizar. Bijna een jaar oud... en al bijna zo groot als Muzanna.
Die kleine is nergens van onder de indruk dus die was zo weer rustig en stapte zelfs met de harde wind buiten ook daar direct rustig rond. Tja.
We oefenen nu extra veel juist omdat ik haar de basis moet leren, ook al vindt ze zelf dat mijn man en niet ik zich vooral met haar moet bemoeien. :') Vandaag hebben we ook weer zo gelachen om haar. Ze leert snel. Vanavond met drie stukjes appel buiging aangeleerd. Lieve help, slimmerikje.

Gisteren was ze wel weer stout. Mij bijten durft ze (voorlopig) niet meer, dus toen ze ondeugend was en ik haar corrigeerde reageerde ze zich af op de hond. Ik was haar voor nog voor ze hem daadwerkelijk beet. Vandaag was ze juist weer heel lief voor hem. Hopelijk houdt ze zich eraan. :D

Er komt nu veel haar af. Vooralsnog lijkt ze daadwerkelijk goudkleurig te zijn onder al dat haar. Ik ben benieuwd.
Verder heb ik de indruk dat Muzanna momenteel erg gelukkig is. Ze begroet me elke dag zo gelukzalig, is overal voor in en is enorm knuffelig. Het doet me beseffen dat ze op de vorige stal al een hele tijd eigenlijk niet gelukkig was. Het schuldgevoel moet ik naast me neerleggen, want dat verandert niets aan de situatie. We hebben ervan geleerd. Veel, zelfs.

Af en toe spelen we overigens ook met Muzka. Ze vindt het helemaal geweldig. Met Muzanna deed ik dat ook van kleine gup af aan; in de paddock samen spelen en elkaar uitdagen. Manari vraagt dan heel driftig alsof ze roept “nog een keer!” om samen wat te rennen of stuiteren en een plezier dat ze heeft. Muzanna vond dat ook altijd het einde. Het is ook best bijzonder om te zien dat ze ondanks haar enthousiasme toch respect houdt voor onze ruimte. Eigenlijk snapt ze al heel veel, die kleine (niet zo kleine) Muzka. _/-\o_

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 20:42

Zit YouTube filmpjes te kijken over AT’s en moest aan Muzanna en Manari denken.
Hoe gaat het nu met ze? En hoe staat het met de plannen voor het 2020 veulen? :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 15:42

Leuk dat je ernaar vraagt! Inmiddels is de kleine niet zo klein meer. Ze is de 140 sowieso al voorbij denk ik en aangezien ze nu weer behoorlijk overbouwd is zal het niet lang duren voor ze richting de 150 gaat. :wow:
Momenteel is ze niet op haar mooist, maar dat hoort erbij dus voor het idee:

We hadden haar net afgespoeld omdat ze wel erg last had van het verharen (de staart was coupe pleeborstel), vandaar dat de vacht daar wat raar en nat is. Het is leuk om de interactie met haar mens te zien. Ze rent steeds op hem af en draait zich dan rustig naar hem en geeft hem een kusje. Elke keer. Een echte "sjmoesvot."

Verder druk. En we wachten op de hengstigheid van Muzanna. Ik geloof niet dat ze snapt dat ze eigenlijk al naar het kuuroord had gemoeten inmiddels... :=
Zo valt er niet veel te "merrie kijken."

En nu weer braaf aan het werk, dagboeken lezen. :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:55

Idd niet op haar mooist, lol :')

Lopen kan ze wel, en volgens mij wordt ze prachtig uiteindelijk :)

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:44

Wat een schattig koppie heeft ze <3

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:01

Zo die gaat lekker groot worden denk ik. :') De goudglans zie je ook mooi ondertussen. :D
Mooi hoofdje heeft ze. <3 De rest komt wel nog haha. _O-

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 12:46

Heerlijk om te zien! Prachtig veulen is ze toch <3

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 12:56

Haha, ze is zeker overbouwd :D
Maar ik vind haar nog steeds prachtig <3

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:17

Lekkere slungel is ze :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 14:36

Even snel tijdens mijn pauze…

Haha, dankjulliewel. :)) Ze is inderdaad nogal slungelig. Gisteren merkte de stalhoudster nog op, met enige schok, hoe enorm groot ze wordt (en gaat worden). Ja, dat was ons dus ook opgevallen, en idd net als haar toen ze direct naast mama stond. Ze wordt echt veel groter dan Muzanna en het zou me echt niets verbazen, als ze zo door groeit, dat ze de 160 meer dan ruimschoots voorbij gaat. Maar 160 is al een mooie maat - dat redt ze sowieso wel denk ik.
Een flinke merrie wordt het wel, ja. Handig voor mijn man, want die is lang. :)) Hij wil het verdiepen in boogschieten eens gaan doorzetten. Hij vroeg al of er hier ook festivals en kampioenschappen werden gehouden zoals in Hongarije. Of we dit jaar (of volgend jaar) naar Hongarije gaan valt nog te bezien omdat we nl. ook met een pup zitten dan (en daarna hopelijk ook een veulen). Bijna een jaar na het overlijden van Inara zijn er bij een fokker pups geboren uit werklijnen die qua karakter heel sterk op Inara lijken (tranen met tuiten, echt) en daar gaan we binnenkort weer langs. Als er een voor ons geschikt teefje bij zit (om te worden opgeleid) dan is die voor ons... spannend, moeilijk, leuk, je voelt van alles...
Maar dat maakt een trip naar Hongarije iig dit jaar wel wat lastiger. Hongarije is heet in de zomer, we hebben geen airco in de auto en dan is veel afhankelijk van wat we tegen dan kunnen en willen (andere auto, andere oplossing, etc.) Goed, we hadden het over Manari, hihi.

En inderdaad, Muzka kleurt steeds meer door nu en de goudglans wordt al mooi zichtbaar. Echt de jackpot: grote maat merrie met veel wit, goudvalk met metaalglans en een gouden karakter. Wat een cadeautje, zeg.

Het sterkt ons in het gevoel dat Muzka 2.0 uit dezelfde combi een goede keus is en heel goed te rechtvaardigen. (Het is in gebied van oorsprong uitzonderlijk en wordt alleen gedaan wanneer de voorganger uit die combinatie echt uitmuntend is...)
In Europa is het veel gebruikelijker, maar meer omdat men nu eenmaal deze hengst en deze merries heeft en een hengst van buiten kost geld. :=

Goed, dat is een discussie daar begin ik nu niet aan, haha.
Er is in elk geval iets van een update te melden...

Morgen komt de veearts om Muzanna te scannen. We wachten nu al eventjes op de hengstigheid en omdat we toch door de hengstenhouder op het hart gedrukt hebben gekregen zo vroeg mogelijk te beginnen (hij had het zelfs over in maart al brengen...) toch maar eens zien hoe het ervoor staat.
Ze moet nl. ook nog een baarmoedermonster en daarvoor moet ze hengstig zijn. Omdat ze in principe maar 1 dag echt hengstig is (dag van eisprong, buiten dat merk je niks aan haar en laat ze zich ook niet dekken) is meten toch echt weten.
Dus, morgen wordt ze aan het einde van de ronde van de DA gescand (ligt op weg naar huis) dus dan weten we hopelijk meer.
We houden met ons allen Muzanna heel scherp in de gaten, maar ze houdt zich vooralsnog rustig. Zij wil geen vroeg veulen, dat is wel duidelijk.

Los daarvan hebben we deze week weer de herinnering gekregen dat madame aan 1 meisje op stal echt een gruwelijke hekel heeft. Ze trekt haar buik op, wordt gestresst en weigert pertinent om zich kwetsbaar op te stellen als zij in de buurt is. Lees: absoluut niet vaststaan of druk kunnen verdragen, absoluut geen voetjes willen geven, etc.
Er is denk ik echt iets voorgevallen met dit meisje. Denk nog steeds dat ze misschien vorig jaar het veulen eens heeft willen aaien. Muzanna liet eigenlijk alleen mij echt alles met Manari doen - zelfs mijn man werd argwanend in de gaten gehouden. Ze liet eigenlijk buiten mij, mijn man en de stalhoudster weinig toe rond haar veulen. Dat werd allemaal met veel argwanen bekeken. Meerdere anderen op stal beaamden idd dat Muzanna het maar niks vond als iemand het veulen wilde aaien. Als een van ons erbij was, geen probleem. Hoefsmid, dierenarts, allemaal geen punt.
Maar een vreemde die als wij er niet waren het veulen wilde aaien - of misschien wel meer dan alleen aaien? Succes. Dat stond ze echt niet zomaar toe.
Misschien heeft Muzanna haar aangevallen, gewaarschuwd of gebeten - zeg het maar. Daar heeft ze mogelijk op gereageerd en dat heeft op een zeer negatieve manier indruk gemaakt.
Ik moest altijd lachen wanneer weer eens iemand zei "Tekes hold grudges" maar ergens zit daar echt wel een kern van waarheid in. Denk niet dat dit meiske ooit ook nog maar iets hoeft te proberen bij madame… nog geen aai, niks.

Nou... ik hou jullie, als jullie dat leuk vinden, iig op de hoogte van de verdere gang van zaken rondom the making of Muzka 2.0 :D :D

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 14:57

Jaaa!!! I want more!!
Ik wil alle updates die je maar kan geven!
Ik vind het zo keuk om je verhalen te lezen, super boeiend altijd met lekker veel achtergrond info en soms veel plaatjes :)
Echt heel leuk

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:06

Jahaaa, ik wil alle Muzka-zaken horen :D

Schildpadddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:48

Gaaf, hopelijk volgend jaar net zo'n knap veulen als de laatste. Wel spannend opzich dat ze maar zo kort hengstig is

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:55

Er is een bokker die laatst een soort meeting met boogschieten te paard georganiseerd heeft. Misschien is dat interessant voor je man? :))
Ik kan me voorstellen dat het een dubbel gevoel geeft om naar puppies te gaan kijken, zeker als ze zoveel op Inara lijken qua karakter en uiterlijk. :(:)

Hoe meer updates, hoe liever! :D Zowel over Muzanna, Manari, Muzka 2.0 en de pup. *\o/*

Bijzonder, het gedrag van Muzanna tegenover die meid. :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:04

Ik herken het wel, die van mij is precies zo.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 20:14

Kan je man al mooi droog oefenen JoSav. Te paard wordt dat straks appeltje eitje. Alleen oppassen dat muzka het target niet opvreet omdat ze dat als de vijand ziet :D gezien hij er letterlijk zijn pijl op gaat richten.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 20:16

Ik volg ik gewoon mee met muzka 2.0. Vind je boeiend schrijven.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:57

Ik ben ook heel benieuwd naar alle ontwikkelingen :j

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 10:41

Muzanna was gisteravond een beetje truttig, afgeleid en plakkerig. Zowel bij het op stal zetten als bij het grondwerk. Als die niet hengstig is of heel binnenkort wordt weet ik het ook niet meer... zo is ze nl. alleen met haar eisprong. De dag ervoor deed ze haar staart even opzij bij aanraking, vandaar ook dat we toch de DA langs wilden laten komen om te zien hoeveel activiteit er is. Zou verbaasd zijn als we heel ver voor of na de hengstigheid zitten... maar je weet nooit.
We gaan het vanmiddag zien!

fleurtjeuh: :o leuk! En idd hoog tijd voor weer eens een foto-dump. :+

Avalanche81: :D *\o/*

Schildpadddd: :D En idd, het komt er heel nauw op aan. We hebben nl. ook een diepvries hengst op het oog en dat wordt waarschijnlijk een tijd logeren op een hengstenstation om precies die reden. ^)

Retjethorse: ah, ja, dankjewel! Ik weet idd ook van een vereniging in NL die lessen en demo’s e.d. organiseert. We zullen ongetwijfeld ook eens een tripje naar Iran doen voor les (en paarden kijken, maar dat is in Hongarije net zo, hihi) Een fokker in Hongarije is ook zadelmaker en zij doen ook wedstrijden boogschieten met hun Tekes. Die zadels worden zelfs in NL gebruikt met dat doel. Maar ja, in NL is dat allemaal wat makkelijker te regelen. :+
Pup is echt heel dubbel. Vind het zo moeilijk dat ik niet goed weet of ik er überhaupt naar uitkijk. Ik ga ongetwijfeld heel erg van haar houden en heel goed voor haar zorgen, maar op een of andere manier kan ik nog niet vooruitkijken en dus ook niet of ik er nu naar uitkijk of niet. Moeilijk uit te leggen. Het is nu ook gewoon een moeilijke periode. Vorig jaar rond deze tijd zaten we in dat gevecht en dat overheerst nu gewoon nog ff.
En wat betreft Muzanna, ja, Muzanna heeft altijd gelijk. Ze zal zo haar reden hebben en ik respecteer het. Dus als dat meisje bezig is op de poetsplaats zet ik de onze er niet naast en poets ik wel in de box. :D Maar ja, als ze terug komt van het rijden en de hare naast de onze parkeert word ik er toch weer ff aan herinnerd. Het is onhandig, maar ik ga mijn paard niet dwingen iemand aardig te vinden of te vertrouwen die ze niet aardig vindt of vertrouwt. Het is ook gek, want het is verder een heel timide, rustig meiske. Het maakt ons verder ook niks uit, kwestie van beetje rekening mee houden. Tekes zijn nu eenmaal Tekes.

Avalanche81: Vooral volbloed eigenaren weten waar ik het over heb, denk ik, en zo niet komen ze er uiteindelijk alsnog achter. :)) Iets met spiegelen, mensen lezen en zeer uitgesproken zijn daarin. :+ Het is in die zin uitzonderlijk dat het in dit geval om een kind gaat en dat had ik eigenlijk ook niet verwacht. Niet zo heftig en uitgesproken tenminste.

balance: hahaha, ja met Muzka weet je het maar nooit, dat is echt een ijzervreter. :wow: Tekes zijn niet voor niets zeer gewild voor boogschieten te paard. Bloedfanatiek. :=
Vind het leuk dat hij stiekem toch best serieus is. Ik zie die twee wel samen boogschieten. _O-

jeetje77: :o :* leuk!

gerlindie: *\o/*

Nu als de donder weer aan het werk. :o :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 10:51

Wat een geweldige updates, JoSav! De kleine dame gaat uiteindelijk een heel grote dame worden, dat was eigenlijk mijn enige excuus om er geen 'werk' van te maken, haha :)

Een nieuwe pup bekijken is inderdaad heel lastig, althans wel n.a.v. het verhaal/moeten missen van jullie vorige hond, dapper hoor. Wanneer gaan jullie kijken?

Wat betreft Hongarije, heb je toevallig een naam/website? Een goede vriendin van mij is Hongaars, woont daar ook en doet ook een boogschieten (te paard). Het zou wel heel toevallig zijn als jullie precies bij hen op bezoek gaan.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 11:49

:D
Ja, jij bent ook lang, Ailill? Dan is een kleine kruppel van zeg 155 idd een beetje }:0 Al moet ik zeggen dat mijn man niet misstaat op Muzanna (toch handig, middentype) en zij redt de 155 zelfs niet. Maar, die echtgenoot van mij redt de 190 ook niet, hoor - 190+ is een ander verhaal. Dan moet je of een echt grote Teke (165+) of type tank Teke van rond 160. En nu moet ik ook bekennen dat ik al die Hollandse dames op van die kastelen persoonlijk gek vind uitzien, net alsof die amazone te heet is gewassen. Als je 180+ of 190+ met lange benen bent is het natuurlijk een ander verhaal. :Y)

Vind ik een leuk compliment, trouwens.
Verder :D :D “I don’t need another horse because... eh... I’ll think of something!”
Mijn man was zo resoluut in verkopen voor Muzka geboren werd. Muzka heeft hem helemaal ingepalmd. Maar dan is het handig dat ze iig >160 wordt en het zo door hem gewenste metallic goud velletje heeft. :Y)

Onlangs stond er nog een jonge valk hengst te koop van 170 (al hangt aan zulke stokmaten wel een prijskaartje...) Maar dat was wel een hoofdtype Teke trouwens (rank en langgelijnd). Veulens zijn in die zin goedkoper, maar wel een gok.
Haha, kijk mij nou, hele analyse op een ;) opmerking. _/-\o_

Dat Muzka groot zou worden verwachtte ik gelijk al want was ook een flink veulen (en iedereen verklaarde me voor gek vanwege de kleine moeder...) Maar goed, Muzanna is een verhaal apart en met Muzka 2.0 gaan we zien of ze iig uit deze combinatie gewoon grote veulens geeft. :D

Enne...
Cseppentő zadels! Ze hadden ook een demo tijdens het EK voor Akhal-Tekes in Bábolna in 2017. Zijn ook wel filmpjes van.
Deze fokker gebruikt ze o.a. voor het boogschieten:
http://www.opusztaszerimenes.hu/
En er is er trouwens ook een die Tekes adverteert op ehorses en duidelijk aan boogschieten te paard doet. :Y)
Heb je ook in Hongarije gewerkt of was dat nou (alleen) Roemenië?

We gaan volgende week zaterdag kijken! Blijft dubbel. Wel alvast oppas geregeld voor de andere hond. Die vindt alleen zijn sinds zijn moeder er niet meer is echt niet meer tof.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 19:12

Nou, de DA liet even op zich wachten, maar inmiddels zijn we zelfs alweer thuis.
Muzanna liet zich niet makkelijk scannen. Ze was boos, maar de DA had er alle begrip voor toen ik uitlegde dat het kwam doordat de laatste persoon die haar gescand had niet bepaald zachtzinnig met haar om was gegaan (achteraf gezien had ik hem per direct moeten wegsturen, maar ja dat is achteraf...) Dus ze had alle geduld en na wat gedraai heb ik het touwtje aan mijn man gegeven en ben ik naast de DA gaan staan. Toen is het wel gelukt. Nadien heeft zij haar nog een snoepje gegeven en hebben ze even geknuffeld (ze had zelf jaren terug bijna een Teke gekocht dus elk excuus hihi...)
En...

Ik was er al bang voor! Muzanna was gisteren dus hengstig en vandaag waren we alweer te laat. -O-
Ik bericht zo de hengstenhouder en dan overleggen we wat we nu doen.
We kunnen hengstig spuiten, maar daar ben ik niet zo’n voorstander van (Muzanna is al sinds jaar en dag altijd half april voor het eerst hengstig: in 2017 was dat 14 april, vorig jaar om duidelijke redenen niet en nu dus 11 april...
Dat schop ik liever niet in de war, al weet ik ook wel dat het i.p. weinig kwaad kan. DA vond wachten ook het beste, want we waren nog vroeg. Ze zei zelf dat als de hengst gewoon nog fit erbij liep hij echt nog wel vruchtbaar moest zijn en mei nog vroeg zat was. Want ja zwemmertjes onder de microscoop wordt hem niet bij een hengst die nooit op de bok heeft gesprongen. :7
Dus we kunnen ook de volgende hengstigheid monster nemen en dan die kant uit.
Of, we brengen haar voor die tijd al en laten het in Duitsland doen. Dat wilde ik juist niet omdat ze geopereerd is en qua communicatie ik dat het liefst zelf doorgeef aan de DA daar zodat er geen misverstanden zijn. Maar mijn man zegt joh dan profiteren we juist van het Paasweekend, hoeven we ook geen vrij te pakken. Keuzes, keuzes...
Maar goed, ik overleg even en tja, zo zie je maar... ik ken mijn merrie... :+ -O- :Y)