4 zeer bijzondere veulens verwacht 2025 - 2 IJslanders en 2 Quarters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 23:58

Narcissa schreef:
Shetlanders en IJslanders zijn vergelijkbaar in vacht. Mijn 2 verzorg Shetten zijn ook al teddybeertjes :) (niet zo erg als mijn eigen jaarling IJs, maar die is wel héél erg :') Zit deels ook in zijn bloedlijn)

Toch he, dat dacht ik al.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 01:05

Narcissa schreef:
Shetlanders en IJslanders zijn vergelijkbaar in vacht. Mijn 2 verzorg Shetten zijn ook al teddybeertjes :) (niet zo erg als mijn eigen jaarling IJs, maar die is wel héél erg :') Zit deels ook in zijn bloedlijn)

En over het algemeen zitten jonge paarden ook langer in hun vacht dan wanneer ze hun volwassen vacht krijgen.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 21:13

Quir, als je gelijk hebt kom ik op de koffie :D Daar teken ik wel voor! We zijn het iig erg eens over wat Jona zal bakken :+

Citaat:
Goklijstje
Jona
Quir - 20 april - zilver palomino - hengst
Lyona - 21 april - zilver palomino - hengst
Fenja
Quir - 14 mei - grullo - merrie
Lyona - 25 mei - red dun bont veel wit - hengst
Silver
Lyona - 17 mei - zilver zwart met kolletje - merrie
Quir - 20 mei - zilver bruin - hengst
Ice
Lyona - 28 mei - grullo champagne (hz voor champagne en zwart) - hengst
Quir - 29 mei - amber champagne - hengst

En we hebben eindelijk sneeuw!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De dames zijn alle vier nog lekker aan het werk ondanks de bolle buikjes.

Silver en Ice waren beide totaal groen toen ze hier kwamen.

Silver had ooit wel eens een zadel opgehad maar meer niet.
Ik ben haar nu aan het inrijden, gaat erg goed, dat ze zo'n fijn karakter heeft scheelt zo veel :D
Ze is zo makkelijk en werkwillig. Echt een top paardje!
Voor nu is het nog basis werk, na de dracht zal ik haar meer reining gaan trainen. Ze laat nu al een goede basis zien daarvoor.
Ze heeft nog energie genoeg, ondanks haar wat uitstekende buik :P

Nu 163 dagen drachtig
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze is niet altijd zo charmant...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En Ice doet het ook fantastish. Zeker voor een 10 jarige merrie met maar een oog die nooit wat anders heeft gedaan dan de weide versieren en veulentjes bakken...
Ze is nu een keer of 10 onder het zadel geweest, zo onwijs braaf. Wat een fijn karakter ook <3
Alsof ze dit al jaren doet. Ze wil heel graag pleasen en doet enorm haar best, ook al snapt ze nog niet alles. Ze vindt werken heerlijk :j

139 dagen drachtig
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het is ook gewoon zo'n lief paard <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze is ook al mooi opgeknapt in de afgelopen maanden, ondanks de dracht.
Afbeelding
Afbeelding

De IJsjes zijn beide haarballen geworden zoals beloofd ;)
Dit keer heb ik wat minder fotos van hun.

Fenja heeft het minste buik van het stel.
Zij is ook nog lekker aan het werk, hoewel werk voor haar vooral de bossen onveilig maken betekent :j

164 dagen drachtig
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En Jona natuurlijk, de combinatie buik met vacht ziet er extra rond uit :')

196 dagen drachtig
Afbeelding
Haar werk is eten, slapen en af en toe met mens op haar rug rondjes crossen. Netjes rijden snapt ze nog niet :=

Afbeelding

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 23:33

Mag ik nieuwsgierig vragen wat je je paarden voert buiten hooi? Heb een quarter die bij moet trekken dus nieuwsgierig of je meer bijvoert?

Ze zien er super uit met mooie ronde buikjes!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 21:09

De laatste tijd ben ik niet echt actief geweest op bokt, iets met een paar enorm heftige weken...

Hopelijk nu meer tijd om het wat beter bij te houden!

De dametjes hebben het goed naar hun zin. De sneeuw was helaas van zeer korte duur, het wordt een grijze groene kerst... Ze zijn allen nog lekker aan het werk hoewel dat de laatste tijd op een wat lager pitje stond wegens de drukte hier.

Met Jona kunnen we echt gaan aftellen, ze is 222 dagen drachtig, nog 98 tot veilig *\o/*
Fenja 180 dagen, gaat ook hard. Silver 179, Ice 165, hoewel die niet onder doet qua buik formaat :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Narcissa

Re: 4 zeer bijzondere veulens verwacht 2025 - 2 IJslanders en 2 Quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 21:31

Ik ben oprecht jaloers op die gladde vachtjes van jouw IJsco's :D

Hier is het zo erg dat de DA gisteren geen ader vond om een spuit in te zetten :')

Arbugdunni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 13:32

Beste wensen voor een gelukkig en gezond 2025 met vele vrolijke veulens. Ik volg graag al deze avonturen hier mee, tof! Aaitje speciaal voor Jóna. Wat ziet ze er goed uit

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 19:22

Het gaat ineens heel snel :D

Met Fenja en Silver kunnen we nu eindelijk echt gaan aftellen, vandaag zijn die de 240 dagen grens over :j Dus nog 100 dagen tot uitgerekend. Ice is vandaag 220 dagen, maar zij bevalt meestal stipt op 325 dagen, dus zij zou dan ook nog maar 105 dagen hoeven :o

Jona hoeft nog maar 1,5 maand tot de veilige 320 dagen, pfff gaat hard ineens. Bijna lente :D

De Quarters staan stil qua werk, Ice vindt dat ze al te ver drachtig is om nog te kunnen werken en Silver is helaas wat ingevallen en laag in haar energie. Ondanks flink bijvoeren naast onbeperkt hooi en nog een keer ontwormen komt ze niet echt goed aan. Opzich logisch, ze heeft in de VS nooit zulke koude winters gehad en zal nog moeten wennen aan Europa :o Haar vacht trekt het gelukkig wel goed, ze heeft het niet koud gehad.

De IJsco's lopen beide nog, Fenja lekker afwisselend tussen bos en bak, ze is buiten nog zo energiek dat ik haar een beetje tegen zichzelf moet beschermen. Ze is het er niet mee eens dat ze rustiger aan mag doen :P

Jona is nu voor de 5e of 6e keer echt onder het zadel. Ik heb haar nu bijna 1,5 jaar, waarin het eerste jaar voor haar vooral vakantie was, wat grondwerk en ruitermak maken. Daarna heeft ze nog een paar maanden vrij gehad wegens eigen prive redenen en daardoor even wat minder tijd. Nu rijdt ze voor het eerst echt zegmaar, met zadel & hoofdstel. Ze vindt het geweldig, doet enorm haar best en is heel werkwillig. Haar spanning is ook volledig weg dus ze kan relaxed werken nu, zowel in de bak als door het veld. Soms heeft ze nog wat moeite met haar balans en takt en houdt ze nog te veel vast maar verder zijn haar gangen nu redelijk goed gescheiden en ontwikkeld ze zich heel mooi.

Over een niet al te lange tijd zal ze ook echt moeten stoppen met rijden en wordt het alleen nog maar wandelen en grondwerk. Dan gaan we als het veulen oud genoeg is weer verder.
Ze heeft veel talent, super fijne en ruime gangen. En heerlijk karakter, ze pakt alles zo snel en makkelijk op <3

Alle vachtjes zijn ook goed los aan het komen, Jona en Fenja zijn in januari al vol begonnen met verharen. Kan weinig kwaad, het is een hele milde winter, amper vorst en sneeuw. Wel veel modder en grijze dagen, lijkt Nederland wel :Y)

Verder nemen ze het veulen bakken allemaal heel serieus :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Charmante pose :o
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:12

Super dat Jona het zo goed doet :D Ze mag echt blij zijn dat ze bij jou terecht is gekomen!!!

Hier is Ismoli ook al aardig bezig met verharen. De Shetjes gek genoeg helemaal niet

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 20:30

Narcissa schreef:
Super dat Jona het zo goed doet :D Ze mag echt blij zijn dat ze bij jou terecht is gekomen!!!

Hier is Ismoli ook al aardig bezig met verharen. De Shetjes gek genoeg helemaal niet

Ja ze doet het echt geweldig! Toch een stuk beter dan als paardenlapje in de supermarkt, haha. Ze is heel tevreden met haar leventje naar mijn idee :j
Ismoli is ook zo'n knapperd, ben erg benieuwd hoe hij onder zn vachtje uit komt <3

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:44

Ze ziet er ook echt zo ontspannen uit <3 Heerlijk relaxed blikje in haar ogen...

Ismoli wordt goudkleurig als hij uit zijn vacht is, echt een heel speciaal kleurtje heeft hij. Ik zou eens moeten laten testen, ik denk dat hij zilvervalk is. Zo te lezen heb je Jona ook laten testen op zilver?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 20:46

Narcissa schreef:
Ze ziet er ook echt zo ontspannen uit <3 Heerlijk relaxed blikje in haar ogen...

Ismoli wordt goudkleurig als hij uit zijn vacht is, echt een heel speciaal kleurtje heeft hij. Ik zou eens moeten laten testen, ik denk dat hij zilvervalk is. Zo te lezen heb je Jona ook laten testen op zilver?

Ohh prachtig, zilvervalk is zo gaaf <3
Jona heb ik laten testen ja, ze draagt zilver :j

Arbugdunni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 23:06

Oh leuk nieuws, mooie buiken allemaal. Bedankt voor het delen! <3

Narcissa, ik volg hier ook mee (W vanuit de Ardennen) :wave: Toevallig ontdekt dat het oa over Jóna gaat.
Gefeliciteerd met je leuke ijslander.

Lyona, Jóna vond zo'n leuke thuis bij jou <3

Ze wordt een goede moeder! Ze oefende vroeger al vol overgave als veulen oppas.

Ik vermoedde ook dat ze het zilvergen draagt. Leuk dat jij het effectief testte. Toch bijzonder dat ze vos is, uit een schimmelhengst en een zilverappel merrie. Haar halfzussen/broers (enkel diegene waar ik weet van heb) van dezelfde hengst zijn allemaal schimmel.

Haar neefje = mijn jonkie uit haar halfzus, is zwart- bont. Ik begin nu écht te hopen dat hij niet schimmel is. Hij wordt dit jaar 3 en zijn vlekken blijven. Als hij toch grijs zou worden, houden we nog evenveel van hem hoor.

Jóna onder zadel! *\o/*
Ze had inderdaad tijd nodig. Het karakter is goud eens de verzet-laag weggesmolten is.
Ik hoopte daar ook op en de droom werd werkelijkheid, maar dan in het mooie Zweden.

Je doet het goed lieve Jóna !

Liefs

Arbugdunni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 23:18

Hier foto's van de bonte neef van Jona.
Samen met zijn opvoeder
Even in onze weg gaan staan en meehelpen met tractor rijden. Zit daar iets eetbaars in? Nee? :+

Afbeelding

Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 20:26

Aaah de laatste tijd niet meer bokt-actief geweest, maar je topic nu toch gevonden!
Ik ben benieuwd naar al je kleurbommetjes! :)

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 13:53

Tinniie, gezellig dat je meevolgt en welkom!

Arbugdunni, ahh wat leuk, duidelijk te zien dat het familie is <3
En dank je wel voor je lieve bericht! Jona deed het echt top onder het zadel (nu lekker met verlof)

Hier niet veel spannends te melden. Jona is nu duidelijk hoogdrachtig en hoeft niet meer te werken, alleen nog wat grondwerk om haar wel in beweging te houden. Ze heeft energie genoeg :D
Ze is ook begonnen aan haar uiertje, vandaag 295 dagen, over drie weken alweer veilig. Gaat heel snel nu.

Afbeelding

En een filmpje van vorige week, had Jona en Fenja even samen losgelaten in de bak.. Dat is altijd dikke pret en rond crossen... Nu niet meer heel charmant met die twee dikke buikjes <3

Fenja werk ik ook niet meer actief, ze mogen lekker vrij.
De Quarters gaan ook goed, Ice is echt mega :P

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:12

haha heerlijk dat filmpje

Tijd gaat snel he

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 16:53

Ik ga ook volgen

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 16:01

maj0 schreef:
haha heerlijk dat filmpje

Tijd gaat snel he

Gaat lekker snel nu ja :D

Laylah2002 schreef:
Ik ga ook volgen

Gezellig, welkom!

Ook in Zweden is het nu heerlijk weer, lekker genieten voor de dames :j

Jona is de 300 dagen grens over, nu 303 dagen drachtig. Nog 17 tot veilig!
Ze had geen zin in fotos :o Ze is echt een tonnetje. Nu staat ze 's nachts ook op de paddock met beval stal zodat ze vast rustig kan wennen, ze vindt alles gezellig en leuk, heerlijk makkelijk paardje <3
Afbeelding

Fenja 271 dagen, tonnetje rond, ze begint ook met wat vocht in de uier te ontwikkelen.
Afbeelding

Afbeelding

Silver 270 dagen, die had helaas een tijdje een dipje maar komt er gelukkig weer overheen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En Ice 251 dagen :o Ze heeft de meeste wintervacht er al af en zit lekker in haar vel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goklijstje
Jona
Quir - 20 april - zilver palomino - hengst
Lyona - 21 april - zilver palomino - hengst
Fenja
Quir - 14 mei - grullo - merrie
Lyona - 25 mei - red dun bont veel wit - hengst
Silver
Lyona - 17 mei - zilver zwart met kolletje - merrie
Quir - 20 mei - zilver bruin - hengst
Ice
Lyona - 28 mei - grullo champagne (hz voor champagne en zwart) - hengst
Quir - 29 mei - amber champagne - hengst

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 17:36

Wat een leuk topic en een gave paarden! Ik volg.
Zalig die ruimte die je voor ze hebt daar.

Arbugdunni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 12:37

Oh. Leuk filmpje van blije paarden
Zou bij het veulen van Jóna het zilvergen effectief zichtbaar kunnen zijn in de vachtkleur?
Ik ben alvast heel benieuwd naar de veulens Fijn om te volgen allemaal.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:32

Arbugdunni schreef:
Zou bij het veulen van Jóna het zilvergen effectief zichtbaar kunnen zijn in de vachtkleur?

Die kan ik voor je beantwoorden. Nee eigenlijk niet, want het verandert alleen haren met zwart pigment.
Echter heb ik nog geen vos met zilver gen gezien die niet blond was. Maar de vacht blijft vos.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 19:28

Muppett schreef:
Wat een leuk topic en een gave paarden! Ik volg.
Zalig die ruimte die je voor ze hebt daar.

Gezellig en welkom!

Arbugdunni schreef:
Oh. Leuk filmpje van blije paarden
Ik ben alvast heel benieuwd naar de veulens Fijn om te volgen allemaal.

Heerlijk he hoe happy ze zijn <3 Zeker de twee IJslanders zijn beide zo veel gelukkiger lijkt het sinds ze drachtig zijn. Ze zitten heerlijk in hun vel, zo fijn.
Jona heeft alleen kans op vos of palomino, op vos basis toont zilver niet. Alleen op zwart basis is het zichtbaar.
Ze heeft wel zo goed als witte manen en staart, maar denk dat dat eerder het flaxen gen is wat ook Haflingers blond maakt.

CrazyCat schreef:
Arbugdunni schreef:

Die kan ik voor je beantwoorden. Nee eigenlijk niet, want het verandert alleen haren met zwart pigment.
Echter heb ik nog geen vos met zilver gen gezien die niet blond was. Maar de vacht blijft vos.

Klopt helemaal. Jona lijkt wel zilver te laten zien met die blonde bos <3

We zijn al toe aan de eerste tietjes foto!
Jona is nu duidelijk begonnen, rustig aan nog, maar het begin is er. Nog maar 33 tot uitgerekend *\o/*
Afbeelding

Verder nog lekker rond, heb ondertussen regelmatig het veulentje voelen schoppen, ook bij Fenja (275 dagen) <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En Ice ook goed ontploft voor 255 dagen :Y)
Afbeelding

Arbugdunni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 11:02

Hoi hoi de IJslandse merries zien er inderdaad echt héél blij en energiek uit.

Interessant die kleurenweetjes en - kennis. Bedankt voor de info.

Lyona, je gaat een waaier een mooi gekleurde veulentjes hebben, met al die speciale merries

Jóna's papa is schimmel-zwart. Heterozyoot voor schimmel dus. Zijn kleinkind bij ons is diepzwart-bont.
Enkel zijn voorpluk is lichter verkleurd door de zon. De zwarte vlekken in zijn vacht zijn pikkenzwart zonder bruine schijn.

Ik ben echt benieuwd naar Jóna 's veulie.

Liefs

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 09:46

Ik ga ook mee volgen :)