ETA UNKNOWN - Geboren 4 december - hengstveulen (tinker)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 08:25

pillow schreef:
Getup schreef:
Gebeurt dus echt veel, blijkbaar ...
En heb weer wat geleerd: "kween" , wist niet ,wat dat was .

nee hoor dit gebeurt helemaal niet veel.

Ik denk dat het ging over drachtige (tinker)merries kopen :)

Getup

Re: ETA UNKNOWN - Geboren 4 december - kweenveulen (tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 08:41

Gaat over drachtige tinkermerries, inderdaad :-)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 10:43

Was mij bekend dat ze dragend was, bewuste keuze ;)

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:27

Aaah gefeliciteerd met je mooie kween TS <3

Krijgt het een volgtopic? Ik blijf jullie graag volgen ;)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:48

pillow schreef:
Daarom is het bij een koe erg zeldzaam omdat die zelden tweelingen krijgen en een paard nog veel minder. .

Zo zeldzaam is het niet bij koeien. Wij hebben ieder jaar wel een paar tweelingen, dus zeldzaam.zou ik het niet noemen. Normaal ook weer niet ;)

Het is echt een leukje, ben heel benieuwd naar alle uitkomsten etc. Heel interessant en leerzaam.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:07

Jaan81 schreef:
pillow schreef:
Daarom is het bij een koe erg zeldzaam omdat die zelden tweelingen krijgen en een paard nog veel minder. .

Zo zeldzaam is het niet bij koeien. Wij hebben ieder jaar wel een paar tweelingen, dus zeldzaam.zou ik het niet noemen. Normaal ook weer niet ;)

Het is echt een leukje, ben heel benieuwd naar alle uitkomsten etc. Heel interessant en leerzaam.

Op het aantal koeien is het percentage tweelingen laag en dat daar dan een kween bij is, nog minder, dus zeldzaam.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:48

Wat bijzonder zeg.. wel een prachtig veulen!

Ziet het er zo uit? Foto komt van bokt bij een andere kween
Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:46

Dat lijkt mij dan meer een pseudo hermafrodiet toch?

Die van ts plast uit "zn buik". Dus zal dan denk ik niet zo eruit zien?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 21:01

Tweelingen bij koeien komen regelmatig voor. Wij hadden 110 Fleckvieh koeien en jaarlijks zo'n 12-15 tweelingen. Bij koeien wil je graag stier/stier of vaars/vaars. Een combinatie van deze 2 zorgt ervoor dat het vaarsje in 99% van de gevallen niet vruchtbaar is, een zogenaamde kween.

Mijn hengstveulen van dit jaar had ook een "gat" in de buik, maar plaste gewoon. Toen de DA kwam voor controle gaf hij aan dat dit normaal is. Hengstveulens schachten niet meteen uit en daardoor lijkt het alsof ze door een gat plassen. Maar in jouw geval lijkt mij er meer aan de hand, omdat je ook schrijft dat het spenen heeft. Stieren hebben vaak wel 2 spenen, maar bij hengsten komen die niet voor zover ik weet.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 21:36

Een kween is een onvruchtbaar vrouwelijk dier, onvruchtbaar geworden omdat het met een stiertje in de baarmoeder heeft gezeten. Onder invloed van hormonen dus.

Dit diertje is mogelijk een hermafrodiet, dat zal uit de DNA test komen. Geslachtsgenen XXY of zo. Een kween is het zeker niet.

Het is wel een schatje

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 22:15

__Suzanne__ schreef:
Een kween is een onvruchtbaar vrouwelijk dier, onvruchtbaar geworden omdat het met een stiertje in de baarmoeder heeft gezeten. Onder invloed van hormonen dus.

Dit diertje is mogelijk een hermafrodiet, dat zal uit de DNA test komen. Geslachtsgenen XXY of zo. Een kween is het zeker niet.

Het is wel een schatje

als je even terug leest zul je zien dat dit al meerdere keren gezegd is.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 22:25

suffie schreef:
Tweelingen bij koeien komen regelmatig voor. Wij hadden 110 Fleckvieh koeien en jaarlijks zo'n 12-15 tweelingen. Bij koeien wil je graag stier/stier of vaars/vaars. Een combinatie van deze 2 zorgt ervoor dat het vaarsje in 99% van de gevallen niet vruchtbaar is, een zogenaamde kween.
.

Vorig jaar waren er sowieso veel tweeling kalveren toch? :D
Bij jullie is dat dus zo'n 11% (lijkt mij meer dan gemiddeld) maar hoeveel kween was daarbij? Mijn buurman had bij 90 koeien 4 tweeling dus dat is veel minder

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 22:36

pillow schreef:
__Suzanne__ schreef:

Het is wel een schatje

als je even terug leest zul je zien dat dit al meerdere keren gezegd is.
klopt, maar het irriteert me dat veel mensen het onterecht een kween blijven noemen en ontstippen wil ik niet, want ik ben benieuwd wat de uitslag van de onderzoeken is :+

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 00:08

pillow schreef:
Bij jullie is dat dus zo'n 11% (lijkt mij meer dan gemiddeld) maar hoeveel kween was daarbij? Mijn buurman had bij 90 koeien 4 tweeling dus dat is veel minder

Allereerst ben ik heel benieuwd naar de uitslag van het veulen van TS. En het veulen van de eerder getoonde foto, leeft dat nog?

Fleckvieh geeft sowieso meer tweelingen, dus als we vorig jaar nog koeien hadden gehad, hadden wij zeker binnen de controle groep gevallen. Ik denk dat we ongeveer 5 tot 7 kweenen per jaar hadden, soms meer en het jaar erop geen 1. Fleckvieh gaf ook opvallend veel vaarskalveren bij ons.
4 Kalveren binnen 10 minuten, 2x tweeling :D

Afbeelding

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 00:31

Suffie, is dat aantal tweelingen echt rasgebonden, of komt dat ook door de invloed van medicatie om ze tochtig te krijgen voor ki?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 00:51

Het klinkt eerlijk gezegd als een hengstveulen (hengstveulens hebben namelijk ook spenen, eigenlijk alle mannelijke zoogdieren behalve ratten dacht ik zo uit mijn hoofd, onze kerels (mensenmannen) hebben ook spenen ;) ). En het duurt bij sommigen een aantal dagen voor de koker zich laat zien. Soms pas als de navelstreng helemaal ingedroogd is en er afgevallen is. Maar ik ben wel heel benieuwd naar de verdere ontwikkeling.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 00:53

Balzak is trouwens pas later ook te zien, bij stiertjes zie je die wel gelijk maar bij hengsten niet. Die moet ook eerst nog dalen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 06:49

suffie schreef:
pillow schreef:

Allereerst ben ik heel benieuwd naar de uitslag van het veulen van TS. En het veulen van de eerder getoonde foto, leeft dat nog?

Fleckvieh geeft sowieso meer tweelingen, dus als we vorig jaar nog koeien hadden gehad, hadden wij zeker binnen de controle groep gevallen. Ik denk dat we ongeveer 5 tot 7 kweenen per jaar hadden, soms meer en het jaar erop geen 1. Fleckvieh gaf ook opvallend veel vaarskalveren bij ons.
4 Kalveren binnen 10 minuten, 2x tweeling :D

[ [url=m/kP3qVk.jpg]Afbeelding[/url] ]

De foto die ik plaatste, nee die leeft niet meer.
Lees hier: [PP] Lot, mijn mannelijke hermafrodiet,kwee,kween,knuffelkont

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:31

och wat mooi die kalfjes en ook bijzonder 2 tweelingen tegelijk

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:23

senna21 schreef:
Suffie, is dat aantal tweelingen echt rasgebonden, of komt dat ook door de invloed van medicatie om ze tochtig te krijgen voor ki?

Bij ons werden geen hormonen gebruikt om ze tochtig te krijgen. Fleckvieh is al erg vruchtbaar van zichzelf en bij tocht dampen en stampen ze door de stal :D

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:49

Hoe gaat het nu met Kweenie?

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 00:11

Wat bijzonder hier heb ik nog nooit van gehoord! Ik blijf even volgen wat het nou is ben wel benieuwd

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 15:12

Goed, waar zal ik beginnen? :')

Zoals gezegd is hij geboren in de nacht, ik heb hem toen een aantal keer in handen gehad (iets met omheiningen enzo) en de dag erop ook, ivm gedonder met geslacht.
Daarna was moeders dusdanig beschermend dat ik echt niet in de buurt mocht komen en hij liet me dus ook niet meer in de buurt komen. (Ik heb echt ontblootte tanden voor me gezien van moeders {:)-:( )

Zondagmiddag zat ik samen met een vriendin bij ze in de schuilstal, ik had moeders net gevoerd, en terwijl we Bisou, het halfzusje, aan het kroelen waren, liep de andere uk rond ons te scharrelen, weliswaar op afstand.
En toen zag ik toch een piemeltje hangen :D
Dus veulen in de houtgreep genomen, sorry kerel.

Waar ik een gat voelde in zijn buik (en niet een klein deukje, maar echt een open ruimte) hangt nu keurig een mannelijk geslachtsdeel.

Oftewel, shame on me, voor alles is een 1e keer, we hebben een kerngezond en prachtig groot hengstveulen (vraagt meteen of titel weer aangepast mag worden).

Ondertussen heet hij Ricardo. Gehele naam is iets langer, maar Ricardo past hem wel.

Tot zover het onterechte drama verhaal, met excuses!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:21

Gefeliciteerd!! Dit is goed nieuws, veel minder problemen dan met een kween :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:26

Jeee gefeliciteerd met jullie hengstveulen, wel vreemd dat er eerst een gat was zonder flubber eraan. :+ maar ach het kan de besten overkomen toch :')