pillow schreef:Getup schreef:Gebeurt dus echt veel, blijkbaar ...
En heb weer wat geleerd: "kween" , wist niet ,wat dat was .
nee hoor dit gebeurt helemaal niet veel.
Ik denk dat het ging over drachtige (tinker)merries kopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pillow schreef:Daarom is het bij een koe erg zeldzaam omdat die zelden tweelingen krijgen en een paard nog veel minder. .
Jaan81 schreef:pillow schreef:Daarom is het bij een koe erg zeldzaam omdat die zelden tweelingen krijgen en een paard nog veel minder. .
Zo zeldzaam is het niet bij koeien. Wij hebben ieder jaar wel een paar tweelingen, dus zeldzaam.zou ik het niet noemen. Normaal ook weer niet
Het is echt een leukje, ben heel benieuwd naar alle uitkomsten etc. Heel interessant en leerzaam.
__Suzanne__ schreef:Een kween is een onvruchtbaar vrouwelijk dier, onvruchtbaar geworden omdat het met een stiertje in de baarmoeder heeft gezeten. Onder invloed van hormonen dus.
Dit diertje is mogelijk een hermafrodiet, dat zal uit de DNA test komen. Geslachtsgenen XXY of zo. Een kween is het zeker niet.
Het is wel een schatje
suffie schreef:Tweelingen bij koeien komen regelmatig voor. Wij hadden 110 Fleckvieh koeien en jaarlijks zo'n 12-15 tweelingen. Bij koeien wil je graag stier/stier of vaars/vaars. Een combinatie van deze 2 zorgt ervoor dat het vaarsje in 99% van de gevallen niet vruchtbaar is, een zogenaamde kween.
.
pillow schreef:klopt, maar het irriteert me dat veel mensen het onterecht een kween blijven noemen en ontstippen wil ik niet, want ik ben benieuwd wat de uitslag van de onderzoeken is__Suzanne__ schreef:Een kween is een onvruchtbaar vrouwelijk dier, onvruchtbaar geworden omdat het met een stiertje in de baarmoeder heeft gezeten. Onder invloed van hormonen dus.
Dit diertje is mogelijk een hermafrodiet, dat zal uit de DNA test komen. Geslachtsgenen XXY of zo. Een kween is het zeker niet.
Het is wel een schatje
als je even terug leest zul je zien dat dit al meerdere keren gezegd is.
pillow schreef:Vorig jaar waren er sowieso veel tweeling kalveren toch?![]()
Bij jullie is dat dus zo'n 11% (lijkt mij meer dan gemiddeld) maar hoeveel kween was daarbij? Mijn buurman had bij 90 koeien 4 tweeling dus dat is veel minder
suffie schreef:pillow schreef:Vorig jaar waren er sowieso veel tweeling kalveren toch?![]()
Bij jullie is dat dus zo'n 11% (lijkt mij meer dan gemiddeld) maar hoeveel kween was daarbij? Mijn buurman had bij 90 koeien 4 tweeling dus dat is veel minder
Allereerst ben ik heel benieuwd naar de uitslag van het veulen van TS. En het veulen van de eerder getoonde foto, leeft dat nog?
Fleckvieh geeft sowieso meer tweelingen, dus als we vorig jaar nog koeien hadden gehad, hadden wij zeker binnen de controle groep gevallen. Ik denk dat we ongeveer 5 tot 7 kweenen per jaar hadden, soms meer en het jaar erop geen 1. Fleckvieh gaf ook opvallend veel vaarskalveren bij ons.
4 Kalveren binnen 10 minuten, 2x tweeling![]()
[ [url=m/kP3qVk.jpg]Afbeelding[/url] ]
senna21 schreef:Suffie, is dat aantal tweelingen echt rasgebonden, of komt dat ook door de invloed van medicatie om ze tochtig te krijgen voor ki?