Ja, ze hebben allemaal echt een flinke dichte vacht en ze zijn toch regelmatig actief met een rondje rennen. Daarnaast zit ik steeds in de klit met de vacht wat betreft halsters omdoen. De drachtige merries heb ik daarom gedaan, 1 zodat halsters fatsoenlijk op/af kunnen met binnen/buiten zetten 2 ze komen straks op stal waar het warmer is wat ze niet gewend zijn. Heb wel expres gewacht met de flanken, die doe ik pas als ze op stal staan en de uier meer word zodat ze nu gewoon buiten/schuilstal kunnen blijven.
Dan heb ik nog twee hoofdjes geschoren van de jaarlingen, heel eerlijk ik was te nieuwsgierig wat er onder zat Plus ik vond het een goede oefening! Wel heb ik alleen het hoofdje gedaan, geen halsje. En dan is de bonte nog helemaal geschoren, die mocht even zonder deken spelen. Ze had heel veel last van haar dikke vacht, tot plekjes aan toe en nu heeft ze nergens meer last van
Nou daar komen mijn gokjes.. Jenske 13 maart merrie vosschabrak silverlady 23 maart hengst zilvervalktobiano isabella 18 maart hengst zilverperlino violetta 27 maart merrie bruindun
Pandakaas
Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-16 21:31
Leuke gokjes! En ik zie een zilver perlino er tussen staan, dat zou gaaf zijn Ik heb ze er bij gezet!
Gokjes zijn toch wel erg leuk met zoveel kleur kansen. Natuurlijk hoop ik op wat moois qua kleur, maar eerlijk gezegd ik begin toch wel een beetje spanning te voelen. Als je dan leest wat er bij Marije gebeurd is en je je weer een avondje verdiept hebt in complicaties die met de bevalling voor kunnen komen.. Al zijn ze groen van kleur, ik ben een dolgelukkig iemand als alles goed mag verlopen zonder vreemde dingen! Je hebt toch 4 keer de kans dat er iets mis kan gaan realistisch gezien. Nu wil/ga je daar niet van uit, maar vind het toch wel spannend. Ook omdat ik qua 'paarden vrienden' verder niemand heb die even kan hier kan bijspringen/helpen. Ja, mijn moeder en de dierenarts natuurlijk! Maar soms is het fijn als er iemand anders is om mee te kunnen overleggen/praten wat zou jij nou doen nu en wat vind jij hier van. Goed, tot zover mijn modus 'ik vind het even erg spannend'. Soms heb je wel eens van die momentjes
Ook overleg met het werk, heb ik akkoord gehad voor 2 weken vrij! Ik heb het iets later gepland dan de eerste twee die uitgerekend zijn, ik vermoed dat ze toch wel iets overlopen. Met wat geluk word er dus 1/2 geboren vlak voor ik vrij ben en 2/3 in mijn vakantie. Heb ik mooi de tijd bij te slapen en van de veulens te genieten
Linda, jij vroeg naar een foto van de map die ik gemaakt heb. Ik heb een klein overzichtje gemaakt, willekeurig wat foto's gemaakt. Het eerste stuk staan belangrijke nummers in, overzichtje van de merries, wat info over Titan en de foto's die ik steeds maak. Daarna over de bevalling, wat normaal is met een schema en daarna een aantal bladzijdes met complicaties met een plaatje en wat wel/niet te doen. Dan heb ik nog eens stuk over ontworming van de merries en veulens met een schema wat wel en niet gegeven mag worden.
Wat of hoe snel leren jullie je veulens iets? Ik ben zelf een voorstander van gelijk aanraken overal en de eerste week wennen aan halstertje, voetjes enzo. Merk dat met de jaarlingen ik er nu veel plezier aan heb dat ik ze dat gelijk geleerd heb.
Wat ontzettend gaaf die map!!! Ook gewoon al om er zo mee bezig te zijn, om nog een door te bladeren en een geweldig aandenken voor later heel cool!!
Je moet natuurlijk niet té veel nadenken bij wat er allemaal mis kan gaan. Maar ja soms is het ook wel goed om even met beide voeten op de grond gezet te worden dat het allemaal niet vanzelfsprekend is...
Ik vind aanraking vanaf dag 1 wel belangrijk! En ook gewoon leuk natuurlijk! Ik heb jupi met, tijdens en na de bevalling zo veel mogelijk met rust gelaten, zij mocht natuurlijk eerst aan de kleine wennen. Maar vanaf 1 of 2 dagen oud, gewoon regelmatig eventjes aaien en knuffelen. Wat ik graag deed was gewoon een tijdje in de wei er bij zitten. Ik hield daar een soort picknick en pico kwam altijd bij me kijken zo leuk!! Halster moest ik al snel om doen, net als meelopen aan touwtje, omdat hij vanaf 1 maand ofzo al niet meer achter mama aan liep. Halstertje om en meelopen naar de wei aan touwtje lijkt me geen kwaad kunnen. En als mama op de poetsplaats stond, probeerde ik pico ook eventjes met een klein zacht borsteltje aan te raken. Gewoon niks geforceerd, als hij weg liep was ik klaar, maar na 2 weekjes vond hij het "poetsen" al fijn Té veel gepruts en getut aan zo'n veulen vind ik persoonlijk niks, maar de eerste paar weekjes zijn wel belangrijk om aan je te wennen denk ik! Pico is nu zo heerlijk relaxt!! Of ik nu een prutje uit zijn oog haal, een voetje op til of aan zijn buikje zit te kriebelen, hij vind het allemaal prima
Nog even een complimentje voor hoe je er mee bezig bent, hoe je je voorbereid, hoe graag je wilt leren en hoe je open staat voor andere meningen enzo
jolandje
Geplaatst: 30-01-16 22:20
als r hier een veulen geboren word ga ik gewoon op mijn gymbal in de wei zitten, haha, duurt niet lang en je hebt de paardjes in je nek zitten , inclusief veulens, heerlijk
ja t is inderdaad jammer dat je zo ver weg zit bij mij anders had ik je graag komen helpen maar ook hier kan je je verhaal (gelukkig) kwijt, ik lees nog steeds lekker mee en kan ook niet wachten op de gezonde veulens
Manda
Geplaatst: 31-01-16 01:37
Ze zien er goed uit! Ik scheer ook altijd de hoofdjes (helemaal of half) en soms ook een klein stukje hals en hou dit het hele jaar netjes bij, soms niet specifiek om een reden maar gewoon omdat ik het zelf mooi vind staan ipv zulke enorme harige hoofden. En met halster aandoen is het inderdaad veel makkelijker hihi
Ja, ik ben erg blij met de map! Leuk om in te kijken maar ook bv voor hier thuis handig mocht er wat zijn en ik ben er niet. Uiteraard word er dan wel een dierenarts gebeld als het niet klopt. Thuis krijgen ze ook allemaal even een uitleg met filmpjes van wat goed gaat en wat niet. Zo was ik vorig jaar net even niet thuis toen Jenske besloot om te gaan bevallen, maar ma heeft dat prima gedaan omdat ze zag dat het allemaal goed ging terwijl we aan de telefoon contact hadden
Bedankt voor het compliment Linda
Inderdaad, als de bevalling verder goed is gegaan en alles gecontroleerd/eerste contact is geweest, lekker moeder en veulen hun gang laten gaan. Volgende dag rustig in de stal/wei er bij en de dagen daarna worden ze vanzelf nieuwsgierig. Af en toe een kort momentje voor de basis dingen en gewoon de dagelijkse routine zorgt er vaak wel voor dat ze snel aan je wennen
Ik hoop dit jaar ook met 1 van de merries/veulen naar de merriekeuring te kunnen gaan! Vorig jaar had ik heel mooi merrieveulen, maar 3 dagen voor keuring kreeg ze ernstige koliek wat 2 dagen heeft aangehouden. Ze is er weer helemaal bovenop gekomen toen, maar uiteraard niet meegenomen naar de keuring. Vond dat toch wel zo jammer, dus hopelijk dit jaar een herkansing
Hah dan kan veulentje gelijk kennismaken met de half zusjes/broertjes
Geen dikke buiken update, maar vond het wel even leuk het verschil te laten zien nu de hoofdjes geschoren zijn Misschien niet het mooiste geschoren maar wel functioneel en ze vinden het volgens mij wel fijn. Bij violatta moet ik nog een klein stukje hals afmaken, maar ze was er klaar mee
Uier is al geschoren bij Silver en Isabella. Jenske wil ik binnenkort doen, maar Violetta zal dat niet toelaten. Flanken ga ik pas eind deze maand doen, dat heeft nu nog niet zoveel nut.
Wat heb jij een heerlijke kudde Ook een hele gave papa van de veulentjes. Ik volg!
Pandakaas
Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-16 19:56
Haha, ja nu kan je pas echt goed zien hoe dikke vacht ze eigenlijk hebben! Ze zullen het vast lekker vinden als je hun hoofdjes scheert Manon. Jeuk enzo is ook niks voor ze nee.
Rebecca, de halstertjes heb ik goedkoop gekocht en zelf de blingbling op gezet. Vond dat ze wel wat schattigs verdienden
Ja leuk dat je het gevonden hebt Kimley! Uiteraard mag je nog langskomen
Gezellig nieuwe volgers, welkom. Het duurt nu echt niet meer zo lang, hoop dat we met z'n alle gezellig in spanning kunnen zitten straks
Pandakaas
Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-16 20:51
Ik heb het op film vast weten te leggen Al is het minimaal, dus je moet goed kijken.
Niet veel spannends, maar ik kan zo genieten van soms de meest simpele foto's gewoon in de wei
Gelukkig zien jullie het wel! Vriend zegt tegen me, uhh ikke zie niks hoor
Zo ga ik eens een poging doen tot uierfoto's. Eens kijken of ze al wat aan het voorbereiden zijn. Zie ze al in veel topics voorbij komen, bedacht me dat het daar inderdaad wel eens tijd daarvoor word!