Zwarte parel in de maak!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

iEmmaaa

Re: Zwarte parel in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 18:35

Ja probleem is alleen dat ze dat al krijgt haha, ze krijgt dagelijks Health boost van Pavo. Ik hoorde van iemand dat ze ook een vitamine boost in het bloed kunnen spuiten maar vraag me af of dit niet wat veel is? En of het niet schadelijk is voor de baby... Maar eens even navragen aan de DA ;) haha

Bien1966

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:40

Ohhh okay,tja,ik denk alleen maar mee vind het erg vervelend voor je. Zou er dan ook niet teveel in stoppen. Ik geloof dat we met de 8 maanden over moeten gaan op merrie brok. Die van mij krijgt nog steeds basisbrok 2 kilo, hele dag weide met nog gras, en tweemaal per dag kuil. S'avonds gaan ze naar binnen.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:42

iEmmaaa schreef:
Citaat:
Hengsten namen:
Atse
Art
Aitse
Alex
Axel
Abel
Aswad (arabisch voor zwart)
Bastiaan
Beer
Bonne
Bob
Boss op dit moment mijn favoriet
Chef

Merrie namen
Aachje
Aafke
Aef(je)
Akkelin
Annabella op dit moment mijn favoriet
Ave
Bapke
Bepke
Belle
Claire

Abel is toegevoegd aan de lijst, vind ik erg leuk!

Wat een mooie combi! :D Ik heb ook nog wat leuke namen:
- Annabella (ben ik net als jij ook fan van :D)
- Camille
- Abel (vind ik ook erg gaaf)
- Alwin

:)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 18:51

Bien1966 schreef:
Ohhh okay,tja,ik denk alleen maar mee vind het erg vervelend voor je. Zou er dan ook niet teveel in stoppen. Ik geloof dat we met de 8 maanden over moeten gaan op merrie brok. Die van mij krijgt nog steeds basisbrok 2 kilo, hele dag weide met nog gras, en tweemaal per dag kuil. S'avonds gaan ze naar binnen.

Mee denken is altijd welkom! :D
Ik weet nog niet zeker of ik haar op merrie brok ga zetten, mijn stalbaas fokt elk jaar drie veulens en zet zijn merries nooit op merrie brok. Zij komen er altijd prima door.
Maar aangezien klasien zo kwakkelt ga ik het denk ik tegen die tijd even aan kijken hoe ze het doet.

Rij jij merrie op dit moment nog? :)

Bien1966

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:43

Wat dat betreft ben ik dus een leek, vandaar dat ik zo graag wat leer. Mijn merrie heeft al twee veulens gehad en ik zal de fokster ook eens navragen zij fokt alleen met Friezen.
Voor mij is dit ook allemaal nieuw, heb altijd kwpners gereden , dit is mijn eerste fries en een lot uit de loterij.
Na altijd fanatiek dressuur gereden ben ik nu in de fase gekomen van recreatie, rijd 3 maal per week buiten, maak mooie ritten door natuur en daar geniet ik volop van. En dat zijn relaxte ritjes,.....

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 13:15

Update 17 november 141 dagen drachtig
Klasien krijgt inmiddels al weer 5 dagen antibiotica en penicilline, haar been lijkt een beetje gestagneerd te zijn qua dikte. Het word niet meer dikker maar ook niet echt dunner. Ze lijkt er wel minder pijn aan te hebben als vorige keer, toen moesten we haar elke keer met z'n tweeën verplaatsen. Een om haar te leiden en een ander om haar zachtjes aan te drukken van achter, dit keer loopt ze gewoon met je mee. Weliswaar niet hard maar ach ze loopt.

In overleg met de DA staat ze overdag ook gewoon in het weiland, wel tijdelijk even in haar eentje zodat ze niet word lastig gevallen. Maar op deze manier beweegt ze de hele dag een beetje, als je 24 uur in de stal blijft staan krijg je ten slotte vanzelf een dikke been.

Bien1966

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:20

Emma , beweging is het allerbeste hoop dat ze snel opknapt. Vind het erg dat ze al deze mankementen nu heeft. Meer kan je ook niet doen, je doet het goed, beweging is het allerbeste.

Carolina87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:02

Hopen dat ze opknapt.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 12:42

Update 22 november 146 dagen drachtig
Nou madam heeft net haar laatste antibiotica en penicilline spuiten gehad, 10 dagen in totaal. Haar been is weer bijna zo goed als normaal en ze doet er alles weer mee.

Ik had haar eigenlijk op volledige rust / zwangerschaps verlof gezet maar we moeten haar toch wat meer in beweging houden. De reden dat ik haar stil had gezet was eigenlijk dat ze maar bleef schommelen met haar gezondheid en het feit dat mijn zadel niet goed past. Ik had me voorgenomen te gaan sparen voor een nieuw zadel en deze te laten aanmeten als volgend jaar het veulen er af kon en ik haar weer ging oppakken met rijden.

Ik wil me hier eigenlijk wel aan houden omdat het met niet handig lijkt nu een zadel aan te meten, we hebben hier meerdere merrie's op stal gehad die nadat ze hun eerste veulen kregen zomaar een boommaat gegroeid waren. Als ik dan nu een zadel zou laten aanmeten zou het zomaar kunnen dat dit dus volgend jaar opnieuw niet past. We hebben daarom maar besloten dat Klasien in de ochtend weer mee gaat doen met de stapmolen rondes. Toen ik haar reed ging ze s'ochtends altijd een half uur tot drie kwartier in de molen, daarna in het weiland en daarna rijden.
Dit gaan we nu weer doen alleen dan zonder het rijden, in plaats daarvan blijft ze gewoon in de weide tot alle paarden weer naar binnen gaan. Als het weer te slecht is voor de molen dan ga ik haar wat stap longeren in de binnenbak.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:03

Fijn dat het weer beter gaat!
Slim dat je het zo oplost, op deze manier krijgt ze dan toch haar beweging :)

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:33

Wat een leuk topic! Ik volg ook zeker mee. Jouw merrie loopt namelijk echt precies gelijk op met de mijne! Die is ook op de 29ste geïnsemineerd en is ook "al" 12 en haar eerste veulen :) Ben benieuwd of ze ook tegelijk geboren worden!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 22:30

Wings_love schreef:
Wat een leuk topic! Ik volg ook zeker mee. Jouw merrie loopt namelijk echt precies gelijk op met de mijne! Die is ook op de 29ste geïnsemineerd en is ook "al" 12 en haar eerste veulen :) Ben benieuwd of ze ook tegelijk geboren worden!

Oh das leuk! Ik ga je topic ook zeker volgen, zou wel heel bijzonder zijn als ze ook nog eens tegelijk geboren zouden worden!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 18:23

Update 29 november 153 dagen drachtig
153 dagen... Dat is dus precies 5 maanden, nog een halve maand en we zijn op de helft! *\o/*

Toch zie ik nog geen baby buik verschijnen -O- :')

Afbeelding

Afbeelding

Haar been is wel weer helemaal in orde, hopelijk was dit de laatste keer maar ik vrees er een beetje voor.

Bien1966

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:15

Emma , wat ziet ze er goed uit. Ik zie al wel verschil hoor, mijn merrie is al wel wat dikker maar heeft ookal eerder veulentjes gehad ;) of ze zit te goed in het voer. Hoop dat haar been nu goed blijft, je rijd er nu helemaal niet meer?

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 18:00

Nee ik rijd haar eigenlijk al sinds de Hippiade (begin oktober) helemaal niet meer.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:23

Ze ziet er goed uit, hopelijk blijft dat dikke been nu weg!

Ik zie wel een heel klein mini buikje, maar wees blij, die dikke buik komt nog wel!!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 09:29

Update 16 december 170 dagen drachtig
Yes! Halverwege! *\o/* Al een tijdje geen update geplaatst maar laat ik zo zeggen, geen nieuws is goed nieuws haha. Klasien geniet volop van het vrij zijn, ze gaat elke ochtend een half uurtje in de stapmolen en daarna samen met haar vriendje de wei in. Als ze naar binnen komt aan het einde van de dag poets ik haar altijd lekker eventjes en dan kan ik regelmatig de modder uit haar oren halen :')

Ik heb de foto's stiekem gister al even gemaakt aangezien ik vandaag de hele dag moet werken. En in het donker foto's maken wil niet zo best helaas haha
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn vader legt even uit wat de bedoeling is :=
Afbeelding

Voor de gene die het leuk vinden om te lezen wat wij dit jaar hebben uitgespookt:
[EJL-ITP] 2015 begon goed maar toen...

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:30

Ze ziet er super uit zeg! En nog strak buikje hoor, maar dat zal vast en zeker nog komen. Jij ook gefeliciteerd met je mijlpaal!!

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:22

Ik word ook volger! Superleuk Emma! ^^

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:39

Super gave combi en prachtige merrie heb je ! Ik moet eerlijk zeggen dat ik de huidige papa mooier vind kwa bouw als de eerste hengst die geprobeerd is..

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:42

Ik had al eerder een paar keer komen meelezen in je topic, maar nu wilde ik toch ook even reageren, want amai wat is ze knap aan het uitzwaren zeg :wow: Lijkt wel een ander paard dan enkele maanden terug.

Gefeliciteerd met je mijlpaal trouwens!

Ik ben benieuwd naar dat zwarte wondertje :)

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:48

Ze ziet er echt goed uit! :D

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 18:11

Update 5 januari 190 dagen drachtig
Als eerste: iedereen nog de beste wensen natuurlijk! ;)
Wij zijn de feestdagen weer goed door gekomen, met een heerlijke uitgebreide wasbeurt voor Klasien op nieuwjaarsdag.... Waar mevrouw natuurlijk weer op antwoorde met een mega modder bad op 2 januari, tot zover ging Klasien dus schoon het nieuwe jaar in :')

Haar buikje groeit lekker, al ben ik er nog steeds niet over uit of dit nu van het eten komt of dat er ook al echt baby buik is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog wat info over hoe het veulen zich nu zou moeten ontwikkelen volgens de website die ik gebruik. Ik heb de foto's er maar even onder ipv naast gezet haha.

Citaat:
Dag 180: Het veulen heeft de grootte van een kleine hond (beagle). Hij meet 48,12 cm en weegt 9kg 331gram. Rond de helft van de dracht sluiten de baarmoederhoornen zich. Door de beperkte ruimte is het belangrijk dat het veulen op zijn rug komt te liggen. Het veulen kan steeds minder goed bewegen, maar het maakt nog steeds bewegingen met de benen en het hoofd. Dit kan men soms duidelijk zien aan de buik van de merrie.

FOTO 1

Rechts ziet u het veulen liggen in de baarmoederhoornen bij een dracht van 190 dagen.

FOTO 2

De baarmoeder per maand van de dracht.

FOTO 3

Foto 1
Afbeelding

Foto 2
Afbeelding

Foto 3
Afbeelding

Vandaag stond er behalve wat foto's maken ook iets anders op de agenda... Manen knippen :wow: . Ik heb een tijdje geleden haar manen opgemeten, toen waren ze 134cm. Helaas is het onderste deel alleen super dun en dood, daarom was het maar eens tijd wat punten eraf te knippen. Aangezien ik dit schots en scheef doe heb ik maar even de hulp van mijn moeder ingeschakeld :') .

Nu had ik me voor genomen om een before en after foto te maken... De after was ik helaas al weer vergeten := ik had haar manen alweer gevlochten en haar in de wei gezet. En daarna kreeg ik natuurlijk een Aha momentje O:) .
Maar goed alsnog maar even de before foto dan:

Afbeelding

Er is uiteindelijk zo'n 10cm afgegaan denk ik.

Het namen dilemma gaat ook lekker verder... Er zijn inmiddels al wat namen gesneuveld en weer wat bij gekomen. Mijn favoriet voor een merrie was een hele tijd Annabella, omdat het officieel ook Klasiena is. Mijn vader vond dit echter helemaal niets. Hij kwam met Aefje en hier kan ik me ook zeker wel in vinden :) Voor een hengsten naam ligt het veld echter nog helemaal open :=
Citaat:
Hengsten namen:
Alex
Axel
Abke
Aswad (arabisch voor zwart)
Bastiaan
Bear
Bjinse
Bonne
Bob
Boss
Chefs

Merrie namen
Aachje
Aafke
Aefje
Akkelien
Annabella
Ave
Bapke
Bepke
Bijtje
Berber

Voor de rest is gelukkig nu alles lekker rustig, Klasientje vermaakt zich op en top met haar dagelijkse rondje stapmolen en vervolgens lekker op het land. Ik dacht het misschien ook leuk was om alvast wat gokjes te maken over de datum en het geslacht ;) Klasien is officieel uitgerekend op 29 mei, ik denk zelf echter dat ze eerder zal zijn. Misschien ook leuk om een naam erbij te zetten die jullie zouden kiezen, dit kan natuurlijk uit deze lijst maar ik sta ook nog steeds open voor andere leuke dingen!
Citaat:
iEmmaaa - 20 mei - merrie - Aefje fan Huitema

Zo, dat was wel weer genoeg update dat ik zo :') . 16 januari gaan we gezellig met een heel stel vrienden naar de hengstenkeuring dus ben heel erg benieuwd op de papa in spe dan in het echt voorbij te zien komen :) .

En als afsluiter natuurlijk nog even laten zien wat Klasien er allemaal van vond vandaag :=
Afbeelding

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:53

Okee, dan ga ik ook een gokje wagen:

Citaat:
Wings_Love - 25 mei - hengst - Abke of Bear

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:43

Citaat:
Wings_Love - 25 mei - hengst - Abke of Bear
gett - 28 mei - merrie - Berber

Blijf fan van de naam Berber voor een Fries :D maar ben het ook wel eens met je vader!

Zonde is dat he als de manen onder zo dun zijn, vaak worden ze na het knippen alleen maar mooier.