pony blijkt drachtig van Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marlou_

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:59

Ik volg het ook mee. Ik zag een hele mooie uitgebreide post een stukje terug en daar heb ik niets aan toe te voegen. Heel veel succes en ik ben heel benieuwd hoe het allemaal gaat lopen en wat er uit komt!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:05

O jeetje :oo

Dat verwacht je ook niet :\ , koop je een leuke pony voor je dochter krijg je er een veulen bij :oo

Je merrie ziet er goed uit, mooie pony. Zo te zien ziet vader er ook prima uit :-) Met een beetje geluk krijg je daar een leuk veulen bij :-) (kun je over een jaar of 5 samen met je dochter op buitenrit :)) )

Maar goed, zo ver is het nog niet, eerst maar hopen op een voorspoedige bevalling met een gezond veulen en gezonde merrie :-)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:12

Fries kan wel degelijk 2 jaar zijn, ik ken genoeg friese hengsten die met 1,5 jaar al uitgezien hebben als een vier jarige.

Ik hoop dat er een gezond veulentje uitkomt, ik volg mee :-)

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 10:27

Bedankt allemaal voor de positieve fibes! Het geeft enorm veel steun.

Wat de vader betreft heb toch grote ??? hoor. de vorige eigenaars meldde bij de foto's er even aan toe dat ze de hengst gaan zadelmak maken. Dus ik weet niet hoor...

Maar ik moet zeggen dat onze pony wel netjes aangereden was toen we haar kochtten, en heel menselijk is ook. Je kan haar overal aanraken, ze heeft nog nooit gebokt, gesteigerd, gestampt of haar oren plat naar achteren gelegd. Het is echt een fijne pony, we zijn er heel blij mee en zouden haar niet meer willen missen.

Hopelijk erft veulen alvast het karakter van de moeder :-)

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 10:32

wat betreft de merriebrok die ik nu ben beginnen bijgeven; ik voeder pavo en ik las op de website van pavo dat de merriebrok tijdends de laatste maanden van de dracht ook heel erg belangrijk is voor het veulen. Dit kan beengebreken voorkomen op latere leeftijd. Dus daarom ben ik dat toch beginnen bijgeven.

Je mag niet vergeten dat we een hele tijd dachten dat ze te dik was, dus ze werd amper bijgevoederd (ze kreeg een klein beetje Nature's best van Pavo).
Nu de veearts heeft bevestigd dat ze niet te dik is momenteel, maar ook niet mager, ze is gewoon goed.

Dus ik denk dat een handje vol merriebrok 2x per dag nu best goed is voor haar en het veulen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:33

Als ze de hengst nu zadelmak gaan maken klinkt dat juist aannemelijk :o
Hij zou 1.5 zijn geweest toen hij jouw merrie dekte.
Nu 11 maanden later maakt hem 2.5 jaar.
Ondanks dat ik het voor een Fries erg jong vind maakt het het verhaal niet ongeloofwaardig .

Waardoor twijfel je ?

Ik ben benieuwd wanneer en wat voor prachtig diertje eruit komt :j

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:37

Jeetje het zal je maar overkomen, ff schrikken zeg! Wel heel spannend! Goed dat je je aan het inlezen bent om zo goed mogelijke zorg te kunnen verlenen. Heel veel suc6, ik ga je verhaal volgen :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:39

Dat is schrikken maar heb de uitgebreide post gezien en daar kan ik niets aan toe voegen.
Veel succes en wat de kleur betreft zou dit een zwart veulen kunnen worden. Misschien donkerbruin.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:46

Wat een bijkomstigheid ineens! Je koopt een pony en ineens krijg je er ook nog een veulen bij. Spannend hoor, maar straks misschien toch ook wel heel leuk.

Als de hengst destijds 1,5 was zou hij nu dus al ongeveer 2,5 moeten zijn, dat zou best overeen kunnen komen met hoe hij er uit ziet en er zijn zat mensen die een paard van die leeftijd al gaan inrijden... Niet onmogelijk dus.

Voor het aanstaande veulen zou een speelmaatje inderdaad wel heel leuk zijn. De tip die iemand anders al gaf over het lenen van een andere merrie met veulen is een hele goede. Veulens leren veel van het omgaan met leeftijdsgenootjes en volwassen paarden.
Ook voor daarna, mocht het veulen naar een opfok oid gaan, zou ik je toch wel aanraden een kameraadje voor je merrie te zoeken. Paarden zijn kuddedieren en hebben behoefte aan sociaal contact, zowel fysiek als mentaal.

Verder zijn er voor de bevalling al veel goede tips gegeven! Denk dat het belangrijkste is dat je je merrie goed in de gaten houdt, ook tijdens de bevalling, zodat je tijdig hulp in kan schakelen als het nodig is. Handig is dan ook om een telefoonnummer van de dierenarts klaar te hebben, zodat je die dan niet eerst hoeft te zoeken.

Zo te lezen ben je je al goed aan het verdiepen in wat het allemaal inhoud, dus ik denk dat het helemaal goed gaat komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:02

Ik volg gewoon uit interesse! Geen enkele ervaring met veulens, maar ik denk dat je hier al heel wat tips hebt gekregen. Verder heb je zelf ook al heel wat informatie, dus volgens mij gaat het ook wel goed komen.

Een superknappe pony overigens!

Veel succes +:)+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:06

Leeftijdsgenootjes zijn naar mijn mening toch gewoon extreem belangrijk. Dat hoeft echt geen opfok te zijn, een leenmerrie met veulen is ook goed.
Sprintjes trekken en spelen is beter tegen beengebreken dan welke merrie brok dan ook.
Er staan bij ons veulens naast de bak en het is zo leuk om te zien hoe ze stoeien en tikkertje doen terwijl de moeders maar wat staan te vreten.

Wat dat betreft heb je het slecht getroffen met een herfst veulen hoor.
Ik weet niet hoeveel droge grond je hebt in de winter ivm iedere dag buiten maar daar moet je nu eigenlijk ook alvast over na denken mocht dat nu niet optimaal zijn.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:38

Het is trouwens prima hoor merrie brok van pavo. Dus heb ik een maand van te voren ook gegeven. (Wel 1kilo per dag) en nu heb ze een veulen van 2 maanden nu krijgt ze 2 kilo per dag ervan.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:16

Merriebrok is idd prima. Ik heb het vanaf januari gevoerd en kreeg in juli een heel klein veulen dus dat het veulen er heel groot van groeit is onzin.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:21

Denk dat er wel eens een heel mooi veulen uit zou kunnen komen.
Ook voor de sport zijn het later vaak ook leuke paardjes, die kruising Fries.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:30

Wat een verrassing, die dracht! Ik heb zelf geen ervaring met kruisingen die verschillen qua grootte, echter wel 'gewoon' met drachten (van Shetten).
Mijn oudste shet werd de avond dat ze moest bevallen altijd heel chagrijnig en ging dan rondjes door de wei lopen. De middelste liet voor zover ik me weet niks blijken. En bij de jongste hebben we de hele dracht gemist, die is door onwetendheid gedekt, het veulen was te groot voor haar en ze heeft zelf op het nippertje de bevalling overleeft. Ik wil niet zeggen wat er fout kan gaan maar ik doelde meer op verandering in gedrag voor de bevalling. Ik duim mee dat alles goed gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:04

Heb je trouwens genoeg hulp voor als het zo ver is?

smooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:21

Thanks voor jullie reacties op m'n post, lief van jullie :o

Wat betreft het voeren: ik ben ruim voor de bevalling merriebrok gaan voeren omdat ik daarmee de voerhoeveelheid beperkt kon houden terwijl ze wel voldoende voedingsstoffen binnenkreeg. Ik miest anders zoveel basisbrok/structuurmuesli gaan geven. De ruimte in de buik wordt steeds een beetje kleiner dus voerde ik liever kleinere hoeveelheden krachtvoer met een hogere voedingswaarde. Werkte voor mij prima :)

Nog (grote) veranderingen bij je merrie Herous?

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:51

Zo dan, dat lijkt me inderdaad nogal een verrassing! :)

Ben superbenieuwd wat hieruit komt dus ik volg lekker mee :)
Verder weinig ervaring met drachtige merries dus aan tips kan ik je niet helpen..

Wel een hele leuke pony!! :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:07

MaricoGraphy schreef:
wat de kleur betreft zou dit een zwart veulen kunnen worden. Misschien donkerbruin.

Niet echt.
Donkerbruin behoort juist niet tot de mogelijkheden als beide ouders zwart zijn.
Grootste kans is op een zwart veulen. Vos zou ook nog kunnen als een van de ouders het vosgen met zich mee draagt. Dat verwacht ik van een Fries eigenlijk niet (hoewel er altijd wel een kleine kans is!), maar bij de merrie zou het kunnen (ligt er aan welke kleuren haar ouders hadden).

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:11

mairead schreef:
MaricoGraphy schreef:
wat de kleur betreft zou dit een zwart veulen kunnen worden. Misschien donkerbruin.

Niet echt.
Donkerbruin behoort juist niet tot de mogelijkheden als beide ouders zwart zijn.
Grootste kans is op een zwart veulen. Vos zou ook nog kunnen als een van de ouders het vosgen met zich mee draagt. Dat verwacht ik van een Fries eigenlijk niet (hoewel er altijd wel een kleine kans is!), maar bij de merrie zou het kunnen (ligt er aan welke kleuren haar ouders hadden).

Om een vos veulen te krijgen hebben beide ouders het vosgen nodig.
Ik verwacht eigenlijk ook niet dat de fries vos draagt.

Met agouti ben ik niet bekend.
Hoe werkt dat?
Kan een zwarte geen drager zijn van agouti en dus toch bruin krijgen?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:22

Een zwarte drager van agouti is zelf altijd bruin ;)
Agouti toont altijd op zwart.. dus alleen bij een vos zou agouti 'verstopt' kunnen zitten..

Ik verwacht dat je gewoon een mooi zwart veulen zult krijgen! :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:31

Veel succes!

Hoe is de verlichting bij de weide? Misschien alvast een bouwlamp klaarzetten?

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 09:34

Beauty heeft een onrustige nacht gehad. Even dacht ik dat het ging beginnen! Ze stond al een tijdje ongedurig in haar stal, plots ging ze liggen en na een paar sec alweer terug recht.
Ze heeft veel in en uit de stal gewandeld. Ik denk dat ze last begint te krijgen van haar dikke buik maar het gaat toch nog wel even duren vooraleer het veulen komt denk ik want die uier die schiet maar niet op.

Hier een fotootje van deze morgend toen ze haar ontbijtje kreeg :)

Afbeelding

en eentje van haar uier.

Afbeelding

En na ontbijt lekker grazen op de weide:

Afbeelding

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:35

ze ziet er goed uit ! Benieuwd of t een deze dagen gebeurd :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:41

inowa schreef:
Het kan dus best een 2 jarige zijn.

.

Er zijn jaarlinghengsten die zelfs voor nageslacht gezorgd hebben.
Een 2 jarige hengst heeft daar geen enkel probleem mee.