Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
amazone77 schreef:Meeste "troep" is te vinden tussen de haflingers!
Veel nederlandse goedgekeurde hengsten zijn om te janken!!
Of ze lopen niet correct of het karakter is vreselijk.
Bij het KVTH zal het ze een worst wezen, die kijken alleen naar het plaatje en naar de eigenaar van de hengst!
Ts ik denk dat er volgend jaar een heel leuk goed bewegend veulen geboren zal worden.
erg leuke mooie goed bewegende hengst em het karakter is super!!
Succes met de dracht, ik volg!
amazone77 schreef:Meeste "troep" is te vinden tussen de haflingers!
Bij het KVTH zal het ze een worst wezen, die kijken alleen naar het plaatje en naar de eigenaar van de hengst!
Ts ik denk dat er volgend jaar een heel leuk goed bewegend veulen geboren zal worden.
chrisje20 schreef:Ik ben het inderdaad ook niet helemaal eens met het fokdoel van tegenwoordig bij het kvth. Want ik was namelijk op zoek naar een goedgekeurde barokke haflinger hengst. Nou nergens te vinden. De eenige die in de buurt komt is nibbit. Maar die is niet voor t kvth goedgekeurd. Dus dan heb ik gekoze voor een mooie Arabier met rustig lief en goed karakter. Maar tog een niet te ielle Arabier. Deze heeft tog nog goed wat body.amazone77 schreef:Meeste "troep" is te vinden tussen de haflingers!
Peelie schreef:De rede dat het fokdoel (en dat bepaalt niet de KVTH of NHPS, maar vanuit Oosterijk) van de Haflinger niet barok is, is omdat we richting het sportpaard gaan wat binnen het doel van de gebruiker ligt. Dus het is logisch dat je geen goedgekeurde barokke Haflinger hengst gaat vinden. Dat moet je imo ook niet willen.
Ik ben ook helemaal niet vreemd van arabier terugfokken in de lijn. Dat heb ik immers ook gedaan met duits bloed (wat amazone ook zegt), maar ik ben wel binnen de Haflinger gebleven.
Dat je paardenhouderij hebt gedaan is hartstikke leuk, maar ervaring komt niet uit een boek of vanuit school. En iknkan het niet helpen dan dat mij het gevoel blijft bekruipen dat er persee dit jaar nog een hengst op moest.
Ik vind persoonlijk de hengst de rond en grof voor jou merrie, maar dat is mijn mening. Zou voor een fijner en ruimer bewegend typ zijn gegaan als ik er een arabier op zou moeten zetten. Ieder zijn eigen keus verder natuurlijk.
Suzanne_18 schreef:Gefeliciteerd met de dracht van je merrie!! Ik heb inmiddels 8 jaar geleden mijn toenmalige (kwpn gefokte, maar nrps ingeschreven met een flinke scheut engels volbloed in de aderen) merrie laten dekken door Bas Safari (was van dezelfde hengstenhouder waar jij je paardje hebt laten dekken). Ik werd ook voor gek verklaard dat ik zo'n merrie door een Arabier liet dekken. Inmiddels is het veulen een mooie 7 jarige ruin van 1.62m met een geweldig karakter. Iedereen valt in katzwijm als ze hem zien. Krijg regelmatig de vraag wat voor bloed er achter zit en mensen reageren vol verbazing als ik ze vertel dat hij een halfarabier is. Ik wilde ook gaan voor het fokken van een goed paard. Mijn merrie had een hoop bekende, veel gebruikte hengsten in haar bloedlijn. Ik wilde voor vers bloed gaan i.p.v. lijnenteelt. Daarom ben ik voor een arabier gegaan die de mindere punten van mijn merrie mooi aanvullende. Ben nog steeds dol gelukkig met het resultaat!
Barcelano schreef:haha geef niks zo leer je weer een en ander bij..
Nog wel ook hierin een kant tekening.
Een paard kan je zo gek maken als je zelf wilt...Opvoeding speelt hierin ook een grote rol.
Die van mij slaapt in de voor ring op show.
Maak niet uit hoe de anderen paarden om hem heen staan.
Maar als we hem wakker hebben gemaakt:
Blaast hij je showend zo omver;)
Onder het zadel is hij weer super braaf en nuchter.
Precies zoals we het willen hebben.
Showen in de ring....Daar mag hij de show bink uithangen.
Onder het zadel moet hij attent naar de ruiter zijn...
Dit is een beetje het idee te geven van hoe het kan zijn met de juiste opleiding van een paard/hengst.