mijn haflinger merrie drachtig van ea jameel:)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arianaaaa

Re: mijn haflinger merrie drachtig van ea jameel:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:13

Leuke kruising! Ben benieuwd naar het veulen

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 22:34

Ja nu heb ik m kunnen openen. Hij is erg leuk gelukt! Mooi paardje !

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:37

Meeste "troep" is te vinden tussen de haflingers!
Veel nederlandse goedgekeurde hengsten zijn om te janken!!
Of ze lopen niet correct of het karakter is vreselijk.
Bij het KVTH zal het ze een worst wezen, die kijken alleen naar het plaatje en naar de eigenaar van de hengst!

Ts ik denk dat er volgend jaar een heel leuk goed bewegend veulen geboren zal worden.
erg leuke mooie goed bewegende hengst em het karakter is super!!
Succes met de dracht, ik volg!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:53

amazone77 schreef:
Bij het KVTH zal het ze een worst wezen, die kijken alleen naar het plaatje en naar de eigenaar van de hengst!

Ts ik denk dat er volgend jaar een heel leuk goed bewegend veulen geboren zal worden.

Grappig dat je dit zo benoemd. Dat vind ik eigenlijk andersom. Veel hengsten worden in het buitenland goedgekeurd, maar niet in Nederland.

TS er passen zat haflinger hengsten op je merrie zonder dat je lijnenteelt krijgt. Vind het een mooie hengst die je hebt gekozen. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Succes!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 00:52

Ik persoonlijk vind verschillende duitse ggk hengsten zoveel beter dan de hier nl ggk hengsten. Ook meer sport gericht.
Daar word beter gekeken naar het gangwerk vind ik...
De betere bewegers hier in nl zijn maar op één hand te tellen, en dat is heel erg jammer.
Ik ga geen hengsten noemen, niet eerlijk tegenover de hengstenhouders, die zijn allen stuk voor stuk trots op hun eigen hengst.

Ik wil alleen maar zeggen staar je niet blind op de hengsten binnen nl, kijk eens over de grens.
Al "troep" genoeg hier. ;)

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 03:31

Ik ben het inderdaad ook niet helemaal eens met het fokdoel van tegenwoordig bij het kvth. Want ik was namelijk op zoek naar een goedgekeurde barokke haflinger hengst. Nou nergens te vinden. De eenige die in de buurt komt is nibbit. Maar die is niet voor t kvth goedgekeurd. Dus dan heb ik gekoze voor een mooie Arabier met rustig lief en goed karakter. Maar tog een niet te ielle Arabier. Deze heeft tog nog goed wat body.

amazone77 schreef:

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 07:00

Die van je dochter is echt heel gaaf mamamier! :D Dat vind ik nou eens een goed gelukte kruising!

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:06

Wat een prachtige kruising!!
Een stevig gebouwde met een fijn gebouwde kan een prachtig veulen geven !

ben heel benieuwd ik volg!

mensen die dit troep vinden mogen wel eerst beginnen bij de broodfokkers..

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:06

Eline91 schreef:
Die van je dochter is echt heel gaaf mamamier! :D Dat vind ik nou eens een goed gelukte kruising!

Dank je wel, we zijn ook erg blij met hem!

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 13:17

Ja vind ik ook. Voorral al die shetjes die achter me jaar vermeerderd worden
natasha1996 schreef:
Wat een prachtige kruising!!
Een stevig gebouwde met een fijn gebouwde kan een prachtig veulen geven !

ben heel benieuwd ik volg!

mensen die dit troep vinden mogen wel eerst beginnen bij de broodfokkers..

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:10

chrisje20 schreef:
Ik ben het inderdaad ook niet helemaal eens met het fokdoel van tegenwoordig bij het kvth. Want ik was namelijk op zoek naar een goedgekeurde barokke haflinger hengst. Nou nergens te vinden. De eenige die in de buurt komt is nibbit. Maar die is niet voor t kvth goedgekeurd. Dus dan heb ik gekoze voor een mooie Arabier met rustig lief en goed karakter. Maar tog een niet te ielle Arabier. Deze heeft tog nog goed wat body.

amazone77 schreef:

Wat is dan het fokdoel waar je het niet mee eens bent? Mijn merrie is niet mega luxe, maar is wel met een top resultaat thuis gekomen. Het ligt er maar net aan hoe je ze presenteert lijkt mij( algehele conditie, verzorging) Daarnaast is er ook nog het nhps stamboek, niet al het goud is kvth...

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 04:36

Nee weet ik dat het nhps ook nog bestaat. Ik had gewoon wat moeite met een barocke haflinger hengst te vinden. Deze heb ik ook niet gevonden. Maar verder zitten er leuke hengsten tussen hoor. Pas kwam ik wirbelstein ofzo tegen. Deze vond ik wel echt prachtig. Misschien wat voor in de toekomst.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 08:39

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
SandraVerl schreef:
Staan er hier ergens foto's van deze combi? Ik heb nog nooit een kruising van beide rassen gezien en ben wel enorm benieuwd.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 10:09

Gefeliciteerd met de dracht van je merrie!! Ik heb inmiddels 8 jaar geleden mijn toenmalige (kwpn gefokte, maar nrps ingeschreven met een flinke scheut engels volbloed in de aderen) merrie laten dekken door Bas Safari (was van dezelfde hengstenhouder waar jij je paardje hebt laten dekken). Ik werd ook voor gek verklaard dat ik zo'n merrie door een Arabier liet dekken. Inmiddels is het veulen een mooie 7 jarige ruin van 1.62m met een geweldig karakter. Iedereen valt in katzwijm als ze hem zien. Krijg regelmatig de vraag wat voor bloed er achter zit en mensen reageren vol verbazing als ik ze vertel dat hij een halfarabier is. Ik wilde ook gaan voor het fokken van een goed paard. Mijn merrie had een hoop bekende, veel gebruikte hengsten in haar bloedlijn. Ik wilde voor vers bloed gaan i.p.v. lijnenteelt. Daarom ben ik voor een arabier gegaan die de mindere punten van mijn merrie mooi aanvullende. Ben nog steeds dol gelukkig met het resultaat!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 10:33

De rede dat het fokdoel (en dat bepaalt niet de KVTH of NHPS, maar vanuit Oosterijk) van de Haflinger niet barok is, is omdat we richting het sportpaard gaan wat binnen het doel van de gebruiker ligt. Dus het is logisch dat je geen goedgekeurde barokke Haflinger hengst gaat vinden. Dat moet je imo ook niet willen.

Ik ben ook helemaal niet vreemd van arabier terugfokken in de lijn. Dat heb ik immers ook gedaan met duits bloed (wat amazone ook zegt), maar ik ben wel binnen de Haflinger gebleven.

Dat je paardenhouderij hebt gedaan is hartstikke leuk, maar ervaring komt niet uit een boek of vanuit school. En iknkan het niet helpen dan dat mij het gevoel blijft bekruipen dat er persee dit jaar nog een hengst op moest.

Ik vind persoonlijk de hengst de rond en grof voor jou merrie, maar dat is mijn mening. Zou voor een fijner en ruimer bewegend typ zijn gegaan als ik er een arabier op zou moeten zetten. Ieder zijn eigen keus verder natuurlijk.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 13:02

Echt een leukere!

LadyMadonna schreef:
[ [url=m/tfYgmK.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uqAexl.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/WhjHlw.jpg]Afbeelding[/url] ]
SandraVerl schreef:
Staan er hier ergens foto's van deze combi? Ik heb nog nooit een kruising van beide rassen gezien en ben wel enorm benieuwd.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 13:12

Mijn ervaring komt zeer zeker niet uit een boek. Jij hebt meer levens ervaring en praktijk ervaring als ik? Ondanks dat we even oud zijn. Ik heb bij behoorlijk wat verschillende stallen gewerkt. Bij Patrick van der meer een aantal pension stallen en behoorlijke tijd op het chio. Maar inderdaad in het fokken kwa praktijk moet ik nog veel leren. En prima als je dat gevoel nog steeds hebt. Dat mag daar zijn we een vrij land voor. Ik wou juist geen ielle Arabier er op zetten. Hij is nu ook zeker 50 kilo afgevallen van het drukke seizoen. Ziet er al wat ieler uit. En zijn beweging vind ik mooi. Maar ja jij oordeelt dan ook van een foto. En ik heb daar 3 maanden rond gelopen en met die hengst opgetrokken. Zeer fijn lief rustig dier. Daarom ook voor hem gekoze. En niet voor de vaak pitigere egyptiese of Spaanse Arabier. Deze is voornamelijk Pools gefokt. Met wel wat egypties maar meer Pools en deze Arabieren zijn inderdaad vaak wat minder rank maar vaak ook minder heet. Hij heeft echt een fijn karakter. En toe ik m zag was ik onderste boven geblazen. Al zijn zonen en dochters daar zijn prachtig. En hij heeft ook al eerder met een haf een mooie combi gemaakt.

Peelie schreef:
De rede dat het fokdoel (en dat bepaalt niet de KVTH of NHPS, maar vanuit Oosterijk) van de Haflinger niet barok is, is omdat we richting het sportpaard gaan wat binnen het doel van de gebruiker ligt. Dus het is logisch dat je geen goedgekeurde barokke Haflinger hengst gaat vinden. Dat moet je imo ook niet willen.

Ik ben ook helemaal niet vreemd van arabier terugfokken in de lijn. Dat heb ik immers ook gedaan met duits bloed (wat amazone ook zegt), maar ik ben wel binnen de Haflinger gebleven.

Dat je paardenhouderij hebt gedaan is hartstikke leuk, maar ervaring komt niet uit een boek of vanuit school. En iknkan het niet helpen dan dat mij het gevoel blijft bekruipen dat er persee dit jaar nog een hengst op moest.

Ik vind persoonlijk de hengst de rond en grof voor jou merrie, maar dat is mijn mening. Zou voor een fijner en ruimer bewegend typ zijn gegaan als ik er een arabier op zou moeten zetten. Ieder zijn eigen keus verder natuurlijk.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 13:20

Leuk om te horen! Ja ik geloof zelf altijd heel erg dat je naar je eigen gevoel en hart moet luisteren en niet naar andere. Ja die hengst was ook vreselijk mooi. Jammer dat ie er niet meer is. Het koste haar duidelijk veel pijn om over hem te spreken dat ie er niet meer is. Al is t al een tijdje. Zij is echt een met haar paarden. En ik vind een zeer goede Fokker en een lief mens! Ik geloof best dat jou kwpn met zo'n mooie Arabier echt een pracht plaatsje heeft kunnen creeeren. Leuk om jou ervaring ook te lezen. :)

Suzanne_18 schreef:
Gefeliciteerd met de dracht van je merrie!! Ik heb inmiddels 8 jaar geleden mijn toenmalige (kwpn gefokte, maar nrps ingeschreven met een flinke scheut engels volbloed in de aderen) merrie laten dekken door Bas Safari (was van dezelfde hengstenhouder waar jij je paardje hebt laten dekken). Ik werd ook voor gek verklaard dat ik zo'n merrie door een Arabier liet dekken. Inmiddels is het veulen een mooie 7 jarige ruin van 1.62m met een geweldig karakter. Iedereen valt in katzwijm als ze hem zien. Krijg regelmatig de vraag wat voor bloed er achter zit en mensen reageren vol verbazing als ik ze vertel dat hij een halfarabier is. Ik wilde ook gaan voor het fokken van een goed paard. Mijn merrie had een hoop bekende, veel gebruikte hengsten in haar bloedlijn. Ik wilde voor vers bloed gaan i.p.v. lijnenteelt. Daarom ben ik voor een arabier gegaan die de mindere punten van mijn merrie mooi aanvullende. Ben nog steeds dol gelukkig met het resultaat!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:38

Wat flauw om te zeggen dat ik meer levenservaring heb als jou, dat zeg ik ook nergens ts... Het is alleen wel voor mij duidelijk dat je niet heel erg bekend bent in de Haflingerwereld.

Daarbij hoef je de hengst helemaal niet te verdedigen. Ik geef aan wat mijn mening is over de hengst en dat het niet mijn keuze zou zijn geweest. Het is jou merrie dus jou keuze.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 16:45

Dat bedoelde ik ook helemaal niet naar maar datkwam zo op mij over. En heb ook nergens gezecht dat ik daar vreselijk veel over weet het haflinger wereldje. Heb zo mijn eigen voorkeuren en iedeeen. T is niet dat ik helemaal niks over haflingers want heb nooit een ander ras gehad. Mijn vorige paard was ook een haflinger. Storm die hier vaak op bokt verschijnt. En vroeger er altijd op gereden. Maar kwa fokken kom ik er inderdaad net kijken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:25

Ik zeg ook nergens dat je niks van Haflingers weet. Ik zeg alleen dat je je niet verdiept hebt imo. Dat zegt nogsteeds niet dat dat ook zo is, maar dat ik dat zo ervaar...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:47

Ik ga nu toch even ingrijpen.
Want betreft de verschillende type Arabieren kan men zich beter even in verdiepen voor er weer van alles wordt geroepen.

De spaanse Arabieren zijn juist nuchter en hebben in hun beweging veel knie actie.
Het zijn de barokke paarden onder de Arabieren

De Russische en de Polen staan bekend om hun body en beweging.
Ook zij hebben een nuchter karakter

in show ring knallen ze vaak showend de ring door.

Qua hengstenkeuze ga ik weinig zeggen.

wel dat op die ene foto van de hengst zijn hals niet tot zijn recht komt.
Daar oogt ie kort en dik.
De hengst heeft een mooie hals met een mooie kap erop zoals een hengst betaamd.
puur natuur.

Over het algemeen worden ze vaak afgezweet.
vergeet ook niet dat door dekken de hals spieren vaak toeneemt ;)

Er wordt niks gefotoshopt aan de foto s ;)

Gewoon zoal het paard is ;)

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 20:56

Oké ja dan heb ik me daar verkeerd over laten informeren. Dat heeft iemand me anders een X wijsgemaakt. Sorry voor de foute info.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:05

haha geef niks zo leer je weer een en ander bij..

Nog wel ook hierin een kant tekening.
Een paard kan je zo gek maken als je zelf wilt...Opvoeding speelt hierin ook een grote rol.

Die van mij slaapt in de voor ring op show.
Maak niet uit hoe de anderen paarden om hem heen staan.

Maar als we hem wakker hebben gemaakt:

Blaast hij je showend zo omver;)

Onder het zadel is hij weer super braaf en nuchter.

Precies zoals we het willen hebben.

Showen in de ring....Daar mag hij de show bink uithangen.

Onder het zadel moet hij attent naar de ruiter zijn...

Dit is een beetje het idee te geven van hoe het kan zijn met de juiste opleiding van een paard/hengst.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 01:23

Ja daar geloof ik ook heilig in. Een paard is zo hoe jij m maakt/opvoed.

Barcelano schreef:
haha geef niks zo leer je weer een en ander bij..

Nog wel ook hierin een kant tekening.
Een paard kan je zo gek maken als je zelf wilt...Opvoeding speelt hierin ook een grote rol.

Die van mij slaapt in de voor ring op show.
Maak niet uit hoe de anderen paarden om hem heen staan.

Maar als we hem wakker hebben gemaakt:

Blaast hij je showend zo omver;)

Onder het zadel is hij weer super braaf en nuchter.

Precies zoals we het willen hebben.

Showen in de ring....Daar mag hij de show bink uithangen.

Onder het zadel moet hij attent naar de ruiter zijn...

Dit is een beetje het idee te geven van hoe het kan zijn met de juiste opleiding van een paard/hengst.