Bijzonder mengelmoesje in de maak.. Quarter/Haflinger/Fjord?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 10:43

Maar wat is dan het grote verschil..?

Als ze nu straks een goed ei heeft, en ze wordt gedekt (aan de hand), hoezo vergroot het
de kansen dan zo als je gaat insemineren? Zaad is toch zaad (zou je denken :D )

Anoniem

Re: Bijzonder mengelmoesje in de maak.. Quarter/Haflinger/Fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:45

Kan veel preciezer en zonder stress :) ze kunnen dan op het ei insemineren en dan scannen of het ei weg is en dus gepakt heeft .

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 11:02

Dankjewel ik ga het even bespreken zo meteen :)

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:07

Hoop dat het nu wel raak is, ik duim mee +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:15

Bij ons was het met KI ook in 1 keer raar, maar dan wel met 16 dagen scannen, want kans op tweeling is groter.
Wij deden het op 18 dagen en kregen een 'standje' van de DA dat het eigenlijk 2 dagen eerder had gemoeten.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 17:20

Ik heb de hh gebeld en gezegd dat ik graag KI wil doen deze keer. Ze doen 't niet vaak en geloof dat hij er niet om stond te springen maar ze willen het evengoed proberen dus daar ben ik blij mee !

Zondag gaan we haar brengen als het meezit allemaal (mag ook wel eens een keer !)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:22

Ik ga weer duimen!!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:31

Succes. Ik duim voor je.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:32

Hopelijk is het deze keer wel raak! Ik duim mee. :D

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 19:05

Ik hoop voor je dat dit wel goed pakt. Zou zo leuk zijn

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 19:53

Heel veel succes jullie! Het is jullie gegund dat het dit keer wél lukt. Ach, hoeveel we ook leren over zwangerschap, het blijft een wonder bij mens én dier....en de wonderen? Die zijn de wereld nog niet uit ;) Zo moet je maar denken!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:57

Van iedereen.... gun ik het jou echt het meeste!!
Ik hoop zo dat het nu lukt!!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:43

De hengst die je gebruikt is goed gekeurd toch? Is zijn spermakwaliteit gemeten>?
Ik heb geen idee hoe ze dat bij Fjorden doen maar bij de shetlanders doen ze dit wel; je zou kunnen overwegen, ook aangezien het al zo laat in het seizoen is om een andere hengst te pakken.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:51

Wildgirl schreef:
De hengst die je gebruikt is goed gekeurd toch? Is zijn spermakwaliteit gemeten>?
Ik heb geen idee hoe ze dat bij Fjorden doen maar bij de shetlanders doen ze dit wel; je zou kunnen overwegen, ook aangezien het al zo laat in het seizoen is om een andere hengst te pakken.

Ik hoop zo voor je dat het lukt TS!
Succes!!

En ik denk niet dat TS van Gio af wilt :+ Zou ik ook niet willen, moet ik zeggen. Het is niet dat er, zoals bij KWPN, wel een ander makkelijk voor in de plaats kan. Bij het KWPN lopen er genoeg rond, maar zoals Gio zijn er niet veel (lees niet :+)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:17

Dat snap ik Leprycorn maar als je al een heel seizoen bezig bent met drachtig krijgen en het pakt niet; terwijl de merrie gezond is en je wel graag in 2016 een veulen wil...dan zou het een optie zijn om verder te kijken.
Het hoeft niet natuurlijk; wellicht heeft TS geen haast en is een veulen in 2017 of 2018 ook geen probleem.
Echter heb ik redelijk wat ervaring als fokker en indien een merrie na 2 of 3 keer natuurlijk dekken nog niet heeft gepakt en de merrie is verder schoon; dan stap ik over op een andere hengst.
Vandaar mijn vraag naar zijn sperma-kwaliteit.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:22

Wildgirl schreef:
Dat snap ik Leprycorn maar als je al een heel seizoen bezig bent met drachtig krijgen en het pakt niet; terwijl de merrie gezond is en je wel graag in 2016 een veulen wil...dan zou het een optie zijn om verder te kijken.
Het hoeft niet natuurlijk; wellicht heeft TS geen haast en is een veulen in 2017 of 2018 ook geen probleem.
Echter heb ik redelijk wat ervaring als fokker en indien een merrie na 2 of 3 keer natuurlijk dekken nog niet heeft gepakt en de merrie is verder schoon; dan stap ik over op een andere hengst.
Vandaar mijn vraag naar zijn sperma-kwaliteit.

Deze hengst heeft al meerdere veulens rondlopen. En zoals al gezegd, Gio is de enige goedgekeurde Rodblakke hengst in Nederland. Dus hij is nogal uniek.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:31

Wildgirl; Snap wat je bedoeld hoor :j. Het is in de fjorden wereld niet verplicht, al heb ik als eigenaar wel Gio laten onderzoeken op zijn sperma. Hij heeft een sperma onderzoek gehad bij De Nieuwe Heuvel in Lunteren. Hij was ver boven de minimale norm :D. Ik wilde zelf als hengsten eigenaar die zekerheid hebben. Dit jaar zijn er al meerdere merries dragend van hem, het kan natuurlijk dat de combi niet pakt.

Maaaaaar laten we nu hopen!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:52

Uniek of niet, indien zijn spermakwaliteit laag is kan TS blijven dekken en betalen totdat ze een ons weegt...Lijkt me ook voor de merrie niet prettig.

@Amber, top dat je dat gedaan hebt! Dan is het waarschijnlijk gewoon een kwestie van bad luck tot op heden! Succes!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 13:38

Dit wordt de 3e keer met 1 cyclus 'pauze' dus denk dat het voor mijn merrie wel meevalt.

Ik twijfel niet aan Gio maar het kan ook makkelijk aan mijn merrie liggen. We proberen het dit jaar nog 1 keer en dan misschien volgend jaar nog eens mocht het niet lukken. Er zit geen haast bij en geld maakt me niet uit. Ik zou gewoon heel graag een gezond veulen van mijn lieve merrie en het liefst Gio hebben :)

Ik waardeer het meedenken wel enorm hoor! Sommige combinaties werken ook gewoon niet zo goed.. Maar ik wil het dit jaar zeker bij Gio houden.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:46

Mocht KI toch niet pakken en je wil volgend jaar nog een poging, misschien toch laten staan tot de 16/18 dagen scan. Zo ben ik mijn merrie ruim 2 maanden kwijt geweest ook 3 uur traileren enkele reis. Maar geeft wel rust voor de merrie, mocht het niet gepakt hebben de keer erna kan de cylclus natuurlijk goed op gang komen door de hengst ipv spuiten.

Maar we gaan er vanuit dat ze met KI (vers?) gewoon pakt

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:52

Ja vers, hengst staat daar waar merrie heen gaat. En het kan idd dat een combi niet gaat, heel gek eigenlijk maar dat heb ik zelf ook al eens meegemaakt! 1x onder een andere een lukte wel. De natuur soms :+

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 14:00

Dat zou ik echt zoooo jammer vinden :\
Maar dan zou ik volgend jaar een andere kiezen als het weer niet lukt, dit jaar nog niet sowieso :D

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:17

Gio is veel te knap om al weg te schuiven. Hopelijk is 3x scheepsrecht bij jullie!
Sommige mensen doen er ook jaren over, en dan lukt het soms ook ineens zonder dat ze nog iets verwachten.

Al enig idee wanneer ze richting Gio gaat? Ook al mag hij zelf er niet echt meer van genieten :+

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:19

Het gebeurd wel vaker hoor, dat de merrie nogal kieskeurig is ;)
Collega van mij heeft een aantal hengsten geprobeerd maar meestal pakt het niet, terwijl er een hengst is waarbij de merrie altijd in een keer drachtig is. Die heeft gewoon een duidelijke voorkeur :D

Succes deze keer! Ik hoop voor je dat het nu wel lukt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 15:17

Leprycorn schreef:
Gio is veel te knap om al weg te schuiven. Hopelijk is 3x scheepsrecht bij jullie!
Sommige mensen doen er ook jaren over, en dan lukt het soms ook ineens zonder dat ze nog iets verwachten.

Al enig idee wanneer ze richting Gio gaat? Ook al mag hij zelf er niet echt meer van genieten :+

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat er merries zijn die niet voor Gio vallen :D

Woensdag is ze hengstig gespoten, vrijdag ga ik schouwen bij een hengstje in de buurt en dan waarschijnlijk zondag scannen bij de kliniek en dan hopelijk brengen.