Verwarring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:17

Ik vind dit zo een onzin, een schijnzwangerschap is totaal nog niet uitgesloten, en dit KAN gevaarlijk zijn. Veel gevaarlijker dan even laten opvoelen.

Dat ze zo hevig is vind ik een dom excuus, als die pony kolieken heeft en opgevoeld moet worden dan kan dat toch ook gewoon? Een dierenarts die zo een mini niet kan opvoelen is echt onzin..

Het is gewoon jammer dat je alleen maar wilt afwachten, terwijl wij gewoon iets realistischer zijn en ook denken aan wat er mis kan gaan.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:17

Ben heel benieuwd wat eruit komt.
Wat voor hengsten kunnen de vader zijn?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 18:25

K_M Ik weet je mening inmiddels wel,en ik doe het zoals ik het goed acht.
Let genoeg op haar,en zolang ik haar stalling en rekeningen betaal en weet dat ik haar goed in de gaten hou,is het mijn probleem toch?
Mijn angst zou dan nog eerder tweelingdracht zijn...maar daar is nu dan zowieso niets aan te veranderen meer.
Ik weiger gewoon om me in paniek te laten brengen...en ga op mijn eigen gevoel af :)

Bruma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:26

Ik zal dan niet teveel verwachten :D
Kan zomaar zijn dat alles schijn bedrieg is ;)
Ik zag dat je haar niet wilt laten scannen. ik had het gelijk gedaan :) dan kan je voorbereidingen treffen want nu is het een teleurstelling als het niks is.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 18:31

Celesta...het was niet eens de bedoeling dat ze drachtig zou raken,dus teleurstelling zal wel meevallen hoor ;)
Daarbij ben ik voorbereid op het geval er wat komt...Geboorte kit compleet met biest voor noodgevallen staat klaar,heb zelfs een tentje op stal liggen...mocht ik het niet vertrouwen en willen blijven slapen :j

Bruma

Re: Verwarring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:31

camera ophangen :D kan je gelijk alles volgen.
Succes ermee

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:35

Maar als je weet dat je pony hoogdrachtig is, dan moet je haar voeding er toch op aanpassen. Nu weet je dat niet zeker, geef je haar misschien meer eten, waardoor ze natuurlijk dikker wordt, maar dat is dan van het eten, niet van een veulen.

Als je haar niet meer eten geeft, dan doe je haar misschien te kort en heeft het veulen te weinig voedingsstoffen binnen/

Alleen al daarvoor, zou ik willen weten of ze nu drachtig is of niet.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 18:53

Celesta,camera heeft niet veel nut...geen internet op stal;)
Ben afhankelijk van Tram om er te komen...dus gaat ook niet lukken in bv de nacht.
Ik ga er dus slapen als het nodig lijkt ;)
Chanel,Ze krijgt genoeg hooi,maar kwa extra eten echt niet veel hoor.
In de ochtend en avond een klein handje grasmix en sinds een week of 3 kleine maand een klein handje merriebrok erdoor.
Voorheen was dat kruidenmuesli met grasmix.
Hou haar manekam in de gaten,en die is los en soepel,dus teveel krijgt ze niet lijkt me.
De merriebrok ben ik heel voorzichtig mee,het is niet teveel en net genoeg voor als ze wel drachtig blijkt zoals ik denk.
Ze is lekker mollig,dus meer voeren is ook niet nodig ;)

Bam16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:05

Ik lees zo even mee.
Maar waarom.zo een ophef.over een dierenarts erbij te halen.
Kost je klauwe.met.geld.
Lijkt.mijn zij dr pony beste kent.
Er is nog geen nood aan de man.
Dus.houd je geld.lekker.in je zak.
Volgens mijn vergeten de meeste de paarsje in de natuur het.ook.goed zelf oplossen.
Voeding schema is goed.genoeg en in de gaten houden.
Dierenarts zpu kunnen opvoelenaar wil ook noet zeggen ze een.datum kunnen.vertellen

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 19:10

Juist Bambina zo denk ik dus ook ;)Is het noodzakelijk krijgt ze alle zorg!
Maar ik zie dracht niet als ziekte...en gezien alles,denk ik dat ze gewoon gezond drachtig is :)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:34

Nou dan wil je het niet aannemen. Je leest enkel wat jou goed uitkomt en voor de tegen argumenten heb je een antwoord klaar.. gewoonzonde dat je goed advies niet wilt aan nemen

Bam16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:42

Wat heeft voor meer waarde buiten een rib uit je lijf te krijgen ma de rekening als niet nodig is.
Denk er net zoals bij ons een eigen risico komt minder mensen snel naar een dierenarts gaan

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 19:48

K_M Je kan ook ervoor kiezen om niet je mening door te duwen..en erop te vertrouwen dat ze goed in de gaten gehouden word ;)
Je kent mij en pony niet,dus gelieve niet te oordelen dan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:56

k_m schreef:
Nou dan wil je het niet aannemen. Je leest enkel wat jou goed uitkomt en voor de tegen argumenten heb je een antwoord klaar.. gewoonzonde dat je goed advies niet wilt aan nemen

Waarom is schijndracht dan zo gevaarlijk volgens jou? Wat kan er dan allemaal verkeerd gaan? En hoe groot is die kans?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:56

olafgek schreef:
leuke pony! maar zou je toch niet even de DA laten komen? je mag dan nog zo zeker zijn (zo heb ik vele topics gevolgd en snap ik ook dat je dat denkt). Maar stel nu dat ze schijndrachtig is? dat kan voor de pony gevaarlijk zijn en dan heb je ook dezelfde lichaamsveranderingen

Toen mijn merrie schijndrachtig was was daar behalve aan het werk zetten en karig in het voer houden geen therapie voor en het was ook niet gevaarlijk. Dit is wel al heel wat jaren terug, ik ben benieuwd naar de huidige visie?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:58

Nogmaals jij hoort net als eerder vernoemd enkel wat je wil horen!
Je kan zien wat je wil maar je hebt deze pony zelf nooit drachtig gezien dus je weet niet of dit een schijnzwangerschap is...
Al had je haar al eerder drachtig gehad, dan kon je een possibele gevaarlijke schijnzwangerschap niet kunnen onderscheiden!
Maar jij je zin, je hebt een levensgevaarlijke mini en jij hebt röntgenogen zodat de DA niet hoeft te scannen..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:59

Wat zo gevaarlijk is aan schijnzwangerschap ? Honden kunnen hierdoor bijvoorbeeld kankergezwellen ontwikkelen in geslachtsorganen. Dit is bij paarden dus niet anders (en ja ik ken dieren die hieraan gestorven zijn)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:02

En wat is de therapie dan voor het dier? Indertijd was die er niet namelijk.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb jaren mini's gefokt en zelfs de grootste sekreten laten opvoelen ik zou daar zeker niet op bezuinigen of de pony dat besparen, zo'n drama is het niet. Ik ben enkel oprecht benieuwd naar de vernieuwde technieken.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:02

janflicka schreef:
K_M Je kan ook ervoor kiezen om niet je mening door te duwen..en erop te vertrouwen dat ze goed in de gaten gehouden word ;)
Je kent mij en pony niet,dus gelieve niet te oordelen dan. :)

Je opent een topic om ons te laten oordelen maar als dat oordeel niet matcht met het jouwe wil je het niet horen..

Ik laat het hierbij hoop dat alles goed verloopt en je toch even die plaat voor je hoofd weghaalt en iets doet met goed bedoeld advies.

Bruma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:04

Pssst je vroeg wel om mensen hun meningen. Is der niemand bij jullie op stal die al een keer een veulen heeft gefokt of gehad? Die kan je vaak ook nog meer vertellen. Bij sommige merries heeft uier kijken namelijk ook geen nut. Die bevallen gewoon zonder uier en die vult zich dan later pas.

@safina, schijndracht is zeker niet goed voor een merrie. Er kunnen gezwellen ontstaan.

Bruma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:08

Het kan misschien ook wel zo zijn dat er iets niet goed zit. Omdat je aangeeft dat ze heel heftig reageert. Dit is logisch want het is gevoeliger maar het kan ook pijn zijn. (Denk aan: bekeerde ligging of andere dingen) dat kunnen ze ook zien op een scan.
Succes

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:08

Polly schreef:
En wat is de therapie dan voor het dier? Indertijd was die er niet namelijk.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb jaren mini's gefokt en zelfs de grootste sekreten laten opvoelen ik zou daar zeker niet op bezuinigen of de pony dat besparen, zo'n drama is het niet. Ik ben enkel oprecht benieuwd naar de vernieuwde technieken.

Ik weet niet wat de therapie bij pony's is maar mijn hondje hebben ze een jaar of 5 geleden een medicijn gegeven dat een soort van weeën gaf. Zodat het dier het idee had een miskraam te hebben gehad ofzoiets (weet de precieze uitleg niet meer en zit nu op mobiel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:14

olafgek schreef:
Wat zo gevaarlijk is aan schijnzwangerschap ? Honden kunnen hierdoor bijvoorbeeld kankergezwellen ontwikkelen in geslachtsorganen. Dit is bij paarden dus niet anders (en ja ik ken dieren die hieraan gestorven zijn)

- Voor zover ik kan nagaan kan schijnzwangerschap een symptoom van eierstoktumoren bij honden. Niet een oorzaak.
- als het al zo is dat schijndracht tot kanker aan de geslachtsorganen leidt bij honden, kan je dat niet zonder meer generaliseren naar paarden. Een paard is geen hond.
- als het al zo is dat schijndracht tot tumoren in de geslachtsorganen van paarden leidt (iets waarvan ik dus helemaal nog niet overtuigd ben): wat zou je er dan aan kunnen doen? Stel dat die merrie inderdaad schijndrachtig is en dat blijkt na opvoelen: gaat een veearts dan een speciale behandeling geven zodat het dier geen kanker krijgt? Hoe dan?

Ik ben benieuwd naar wat er nu daadwerkelijk zo riskant is aan schijndracht bij paarden. Maar dan gedegen onderbouwd. En hoe vaak schijndracht voorkomt. En hoe vaak het vervolgens gebeurt dat de gezondheid van een merrie daardoor in gevaar is. Als je TS verwijt dat ze laks is ten aanzien van de gezondheid van haar pony, moet je wel goed kunnen onderbouwen waarom. Toch? ;)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:23

Ik neem aan dat je zelf ook Google open kan klikken ;) dit is niet een lukraake generalisatie. Dit komt bij meerdere diersoorten voor en dus waarom niet bij paarden. Ik kan morgen wetenschappelijke artikels voor je zoeken aangezien je toch zo sceptisch bent. Dit gaat met mijn mobiel echter moeilijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:30

olafgek schreef:
Ik neem aan dat je zelf ook Google open kan klikken ;) dit is niet een lukraake generalisatie. Dit komt bij meerdere diersoorten voor en dus waarom niet bij paarden. Ik kan morgen wetenschappelijke artikels voor je zoeken aangezien je toch zo sceptisch bent. Dit gaat met mijn mobiel echter moeilijk

Ik ben benieuwd. Want ik kan geen wetenschappelijke artikelen vinden die een causaal verband leggen tussen schijndracht en tumoren in de geslachtsorganen bij paarden. Maar misschien heb je betere databases dan ik.

Wel een interessant artikel Van het Equine Reproduction Laboratory van de Colorado State University. Maar het enige nadeel van schijndracht dat zij noemen is dat de merrie niet meer hengstig wordt en je dus een fokseizoen overslaat. Lijkt me niet dat TS bang is een fokseizoen te missen met haar merrie :D http://csu-cvmbs.colostate.edu/Document ... -apr09.pdf