Ik merk dat ik het toch wel leuk vind om een topic aan te maken mbt de dracht van onze merrie. Dit wordt ons eerste veulen en haar tweede.
We hebben helaas al veel met haar meegemaakt. Een keer einschuss, 2 pezen (licht) geblesseerd maar lang traject met shockwave enz. (Checkligament en tussenpees) schimmel, hardnekkige mok, zichzelf verwond aan haar been, door iemand die Peesbeschermers niet goed om deed een behoorlijke wond en ga zo maar door. Momenteel wel klachtenvrij en lekker aan het rijden!
Ook het drachtig krijgen ging niet zonder slag of stoot. We hadden een hengst op het oog, een goedgekeurde zoon van Arezzo VDL, waar ze dus haar eerste veulen ook mee heeft gehad. Die is leuk gelukt en springt hoog ergens in het buitenland. Omdat het diepvries is, is de kans van slagen natuurlijk minder. Bij de derde (en we hadden voor ons zelf besloten) en laatste poging was ze dan eindelijk drachtig! Op maandag hadden we een scan en bleek het een tweeling. Direct afgeknepen, 2 dagen later terug. Alles zag er goed uit. Moesten de week er na weer komen. Helaas kon onze eigen dierenarts niet dus kregen een vervanger. Die gaf ons even keihard nieuws: ik zie niks, het ziet er niet goed uit. Wil je haar hengstig spuiten? Mijn gevoel zei gelijk van nee. Had er meteen geen goed gevoel bij. In de auto met m’n man nog woorden gehad omdat ik de dierenarts gewoon niet vertrouwde, maar hij vond dat ik niet zo wantrouwend moest zijn. Ik zei: ik heb er geen goed gevoel bij. Dus heb ik een dierenarts op stal laten komen met scan apparaat. (Die normaal ook komt voor wondjes enz). Hartstikke drachtig met hartje er op en er aan. Mijn gevoel klopte dus, rare gewaarwording was dat.

Na een tijdje liep ze ineens links achter niet goed. Heel raar. Eerst hoefsmid want ik dacht hoefzweer. Dat was natuurlijk te makkelijk geweest en was het ook niet. Dierenarts maar weer laten komen. Ik wilde ook even een extra check van het veulen. Daar begonnen we mee. Placentitus. Daarom liep ze dus niet goed, benen was niks mee aan de hand. Ze was ook 2 dagen wat rustiger maar we dachten: haar buik groeit enz, kost miss energie allemaal. Maar goed, hele rataplan in werking. Kast vol medicatie en hele fles regumate. Tussendoor nog paar keer controle gehad en toen de fles regumate op was zag het er goed uit! Wat een opluchting. Waarom zou de dracht ook normaal volgens het boekje lopen? Dat hebben we nog nooit gehad met haar natuurlijk.
Ik heb ook heel veel gelezen in DBT, vooral veel geleerd maar ook placentitus voorbij zien komen. Momenteel houden we haar heel goed in de gaten, dat ze geen uiergroei, uitvloeiing heeft. Pechvogel waren we al dus een tweede keer sluit ik niet uit.

Vandaag is ze 259 dagen drachtig en ik tel echt af naar de ‘veilig’ datum. We genieten nog volop van buitenritjes met haar, de bak in hoeft ze niet meer van mij.
Ze is spring gefokt, en de hengst ook, maar we willen vooral een veulentje voor onszelf als opvolger van haar. Ik zou lekker op concours willen, maar Z hoeft niet van mij. Veel te hoog.

Tijd voor wat foto’s!

En de papa: