Dit is de volgorde van dit jaar, links de merries, rechts de hengsten:

Helaas is het al een paar keer niet helemaal goed verlopen hier en ook nu is het weer erg spannend.

Als eerste is voor half maart is onze Briar Patch Hope Ya Dance uitgerekend van de 1ste premiehengst SHM Westernboys Giorgio Armani, van Prins Courtyard.

Dance is zo'n beetje de fundering van mijn fokkerij die telkens weer prachtige veulens geeft.
Ze is superster preferent en heeft veel showtitels behaald.
Dance is zilverappel tovero van kleur.
Hier een overzichtje van haar kids tot nu toe:

Normaal gaat het met Dance allemaal erg soepel, maar helaas is er eind vorig jaar de ziekte van cushing bij haar geconstateerd.
Kort gezegd een goedaardige tumor die teveel cortisol, een stresshormoon aanmaakt.
Daarvoor moest ze op medicatie, gelukkig had ze geen enkele klachten, alleen een extreme vetophoping in haar nek en ook wel op haar kont.
Paarden met deze aandoening zijn vaak gevoeliger voor hoefbevangenheid en kunnen het beste zo min mogelijk suiker en zetmeel krijgen.
De medicatie sloeg goed aan en en haar waardes waren binnen twee maanden alweer prima.
Het nadeel van het medicijn is dat het de melkproductie remt dus naar de bevalling toe zullen we moeten afbouwen.
Daar was ik al mee begonnen, maar helaas stond ze vorige week ineens hoefbevangen, ik was bang dat het door het minderen van de medicatie kwam maar heb direct het bloed laten nakijken op alles en ook die waardes waren nog prima.
Heel raar allemaal aangezien ze nu helemaal niet op het gras staat, specifiek voer krijgt, en ook nog hoogdrachtig is.
Nu krijgt mijn meisje dus ook nog medicatie voor de bevangenheid dus goed voor het veulen zal het niet zijn, maar we kunnen niet anders.
Ze is half maart uitgerekend maar heeft al vaker 3 weken minder gedragen, ik bereken de datum altijd op 11 maanden na de laatste dekking.
Momenteel maak ik me dus best zorgen hoop dat ze snel opknapt, en grote kans dus dat dit haar laatste veulen zal zijn...

Edit: Helaas is Dance op 15 januari overleden.
Begin mei is onze perlino bonte Wiltz Family Kahoka Peaches & Cream uitgerekend van onze eigen 1ste premie valk bonte hengst Ici Paris.

Peaches is mijn oogappeltje die ook nog reserve kampioen minimaat bij het NMPRS werd toen ik haar kreeg, en het jaar erop kampioen!
Peach of Perzikje zoals we d'r ook wel gekscherend noemen, is drachtig geïmporteerd uit Amerika en heeft toen ook een prachtig valk merrieveulen gekregen.
Daarna liep het ook even anders.
Twee jaar terug is ze ruim twee maanden te vroeg bevallen van een prachtig hengstje, toen is er geen sectie gedaan, maar op de navelstreng zat een flinke bloeduitstorting, dus ik weet het aan het klem komen van de navelstreng.
Helaas gebeurde vorig jaar hetzelfde ook ruim twee maanden voor haar telling, toen wel sectie verricht, al kwam daar niet iets met zekerheid uit, maar het leek weer op een beknelling van de navelstreng, ook was de navelstreng op ruim 70 cm gemeten, en bij grote paarden is vanaf 83 cm al veel risico op beknelling dus die van haar was enorm lang.
Ik heb wat collega minifokkers gevraagd navelstrengen na te meten en gemiddeld waren deze maar 35/40 cm.
Dit gebeurde twee keer van dezelfde hengst, en daarom heb ik haar nu met mijn eigen hengstje laten dekken, in de hoop dat het nu wel goed gaat.
Maar ook nu ben ik elke ochtend weer bang dat het er weer te vroeg naast ligt.
Van de dekking van Peaches mocht ik nog steeds terug komen van de garantie, en de hengstenhouder was erg meelevend en bood aan om eventueel een andere merrie en/of andere hengst te gebruiken.
Dit ik heb ik dan ook gedaan, ik heb de dochter van Peach gebracht en gekozen voor haar mooie nieuwe kleine hengstje.

Mocha is dus de dochter van Peach, en word in maart 4 jaar en is dus nu gedekt met Oak Bay Salsa's Silverado een prachtig klein 1ste premie zilverappel mannetje van Silver Spring Farm.
Mocha is zelf ook een ukje van 83 cm en erg fijn dus een prachtig hengstje voor haar eerste veulentje leek mij.
Mocha is een valk van kleur, en heeft afgelopen merriekeuring een eerste premie gehaald en is dus nu stermerrie.
Mocha is samen met haar moeder begin mei uitgerekend en ook bij haar hopen we uiteraard op een voorspoedige bevalling.

De laatste dochter van Dance, Baybe Blue Eyes, was ook nog gedekt maar deze werd in het najaar weer hengstig zij is begin september nog 1 keertje gedekt met onze eigen Ici Paris maar weet nog niet of dat nog heeft gepakt, ik denk zelf van niet maar wie weet.
Ook zijn er nog twee drachtige merries verkocht naar Zweden die ook nog drachtig zijn van Ici Paris, deze zijn ook half maart uitgerekend en ook daar ben ik natuurlijk nog erg nieuwsgierig naar!
Dat zijn deze twee dames, Daisy en Fire.

Al met al een heel verhaal, ik heb al een tijdje geen volg topic gemaakt maar eigenlijk geeft het ook altijd erg veel steun!
Duimen jullie mee voor gezonde veulens en moeders?!?!?