Zo'n 15 jaar geleden voor het eerst in aanraking gekomen met dit ras en sindsdien verliefd geworden. Inmiddels in het bezit van 3 tinkers
Bart een 19 jarige ruin uit Ierland, Baileigh (1 2) een 2 jarige merrie gefokt in Nederland (zij zal in 2018 voor het eerst gedekt worden) en sinds augustus is daar Sanya bij gekomen. Een 8 jarige merrie van 1.48m uit Engeland, zij is ergens in juni naar NL geïmporteerd. Helaas is het niet meer te achterhalen waar ze vandaan komt.Het was niet de bedoeling om al zo snel voor een merrie erbij te gaan, maar ik zag 1 foto van haar bij een kennis die ook handelt (ze stond nog niet officieel te koop) en ik was stiekem al verkocht.
Veel van de geïmporteerde tinkermerries zijn drachtig, dus wist al dat de mogelijkheid er was. Gezien haar hangbuikje en hangtietjes
heeft ze duidelijk al eerder enkele veulens gehad. Ik zal haar binnenkort ook op PSSM laten testen en als alles oke is wordt ze samen met Baileigh weer in 2018 gedekt. Ze zal nu waarschijnlijk al meerdere keren een veulen hebben gehad dus dan mag ze even een jaartje rust en kunnen we het onder het zadel wat meer gaan oppakken. Sanya kan ontzettend goed lopen en heeft veel potentie. De bedoeling is dan ook dat ze in het tussenjaar in de dressuur wordt uitgebracht. Op dit moment rijden we zo'n 2/3x in de week, of rustig aan in de bak of lekker naar het bos samen met Bart. Dit pakt ze allemaal ontzettend goed op en ze doet het erg braaf.In september heb ik haar op laten voelen door de DA die toch toevallig op stal was. Helaas kon ze nog niks zeggen, ze vond de baarmoeder niet drachtig aanvoelen en dacht op dat moment aan niet drachtig en zei dat ik het beste over 2/3 maanden nog een keer kon laten opvoelen.
Aangezien haar buik toch wel steeds groter en ronder werd, heb ik 2 weken geleden de DA weer op gebeld en dit keer ook laten scannen. Met het opvoelen wisten ze het echter al bijna zeker
en ja hoor ze is drachtig
vrij actief veulen ook want hij was lekker aan het schoppen
Hoe ver ze precies is konden ze lastig zeggen. Gezien wanneer ze in NL is gekomen en in tot hoeverre ze het in konden schatten zouden we ongeveer op 6/7 maanden kunnen rekenen. Dus dan zou ze in april/mei gedekt zijn en zouden we rond maart/april een veulen kunnen verwachten. We gaan haar iig goed in de gaten houden

Inmiddels merk ik duidelijk dat ze last heeft van haar hormonen. Het is sowieso een pittige tante, zeker naar andere paarden. Maar op dit moment is ze erg prikkelbaar en kan ze van vreemde paarden weinig hebben. Die vreet ze zowat op
in haar eigen kudde staat ze vrij hoog maar tolereert ze iig alle pony's. Naar ons toe ging het eigenlijk vrij goed, sowieso met mij, maar ook naar ons begint ze nu meer dominantie te vertonen. Volgende week staat onze eerste grondwerkles gepland zodat we ermee aan de slag kunnen 
Maar goed, mijn kleine fokkerij'tje begint dus iets sneller dan verwacht
Het wordt mijn eerste veulen dus vind het uiteraard ook wel wat spannend
gelukkig veel hulp om mij heen en zal ook nog veel gaan informeren oa bij de DA. Het wordt dus nog een hele verrassing wat hier uit gaat komen en wanneer
het leek me iig leuk om een volgtopic te maken
en voor de nieuwsgierigen, het veulen is voor de verkoop
al hebben we ruimte genoeg dus er is zeker geen haast bij volgend jaar.Ik wil in het voorjaar ook even kijken of ik een camera kan regelen bij onze plek.
Wagen jullie een gokje mee?

Sanya nog bij de handelaar:

http://oi64.tinypic.com/10oo1sh.jpg
Eerste dag hier, 16 augustus:

September:

Oktober, samen met Bart haar vriendje:

http://oi68.tinypic.com/2n8a0pk.jpg
En de middag nadat de DA was geweest voor het scannen

http://oi68.tinypic.com/nyi7a9.jpg
Ik doe zelf een gokje op 14 maart, zwart bonte hengst. Zelf geen voorkeur trouwens, zolang het veulen maar gezond is
Qua naam zal het beginnen met een A. Ik heb zelf al een aantal ideeën maar mochten jullie nog wat leuks weten
ik hou iig van namen met betekenis
(Zo heet Sanya oorspronkelijk Lou-loo, maar ik heb haar omgedoopt tot Sanya, wat 'to dream' betekent) 

staart kan ook al flink hoog zonder weerstand. Aan de uiers is nog niks te zien. Maar we houden haar goed in de gaten. Ook een plekje in de schuur kunnen regelen met de boer zodat ze binnen kan bevallen indien nodig.