Volgtopic drachtige haflinger Sita

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nista_RX

Volgtopic drachtige haflinger Sita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 22:01

Hoi bokkers! :wave:
Wie had dat ooit gedacht... mijn haflinger merrie Sita krijgt volgend jaar een veulentje! Ik zal Sita even voorstellen. Sita is een haflinger van 9 jaar oud, nu 4,5 jaar bij mij. Sita is nog het oude model van de haflinger, echt een stevige tante. :) Sita is een zeer veelzijdige haflinger en heeft een eigenwijs maar erg tof karakter.

Afbeelding

In het veulen zou ik graag dit karakter terug willen zien en hoop dat het net zo'n veelzijdig paardje wordt. Ook houd ik meer van de stevige haflinger dan de sport haflinger. Hier hebben we de hengst ook op uitgezocht. Onze keus is daarom haflinger hengst Almnebel Imladris (roepnaam Nibbit) geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Op de laatste foto kun je zijn bouw heel mooi zien. :)

Op het moment dat Sita hengstig was zijn we met haar richting de hengst gegaan en daar zouden we 3 dagen blijven om haar het liefst 2 of 3 keer te dekken zodat ze zeker drachtig zou zijn. De hengst stond voor ons aan de andere kant van het land. Ikzelf woon in Noord Holland en de hengst staat in de buurt van Maastricht. Een hele reis dus! Helaas verliep het idee iets anders dan verwacht. Eenmaal aangekomen in Limburg bleek Sita niet meer hengstig. -O- Waarschijnlijk door de stress van de reis er heen is de hengstigheid over gegaan. Ik heb een dierenarts laten komen om haar te laten scannen zodat ze konden kijken of haar baarmoeder nog wel hengstig toonde maar dat ze het alleen niet liet zien. Dan konden we haar misschien evengoed nog laten dekken. Maar helaas... We moesten een paar dagen wachten en dan konden we haar kunstmatig hengstig laten spuiten dmv hormonen. Dit was voor ons de enige optie gezien de afstand en onze geplande vakantie. Dit hebben we gedaan en inmiddels 2 weken verder werd ze weer hengstig! :) Sita is in de tussentijd op de stal gebleven in Limburg en ikzelf heb daar in de buurt geslapen. We hebben haar toen 2 keer laten dekken, op dinsdag 2 juni en donderdag 4 juni. Bij de laatste dekking was het gelukt (volgens de dierenarts) en werd ze dus drachtig :D 3 weken later hadden we haar laten scannen.

Afbeelding

De zwarte vlek die je ziet is het vruchtwater. Sita is begin mei uitgerekend. We kunnen niet wachten! Toen ze 3 maanden drachtig was hebben we nog een pret scan laten maken. Volgens de dierenarts was het wel al vrij groot voor een scan. Uiteraard hebben we weer een fotootje gemaakt:

Afbeelding

Links is de foto van de scan, rechts heb ik het hoofd van Sita er in bewerkt zodat je kunt zien hoe je de scan moet bekijken. Als je goed kijkt herken je er een hoofdje in :D

Nu zijn we inmiddels 5,5 maand verder.... Dat betekent dat we dus op de helft zitten! Om precies te zijn was ze gisteren op de helft. :):) In eerste instantie is er natuurlijk nog niets te zien of te merken maar sinds 2 weken merk ik toch echt aan Sita dat we alles maar iets rustiger aan moeten doen en haar buik begint al een beetje te groeien! Op de foto zie je het nog niet zo goed maar als ik naast haar sta... is ze toch best gegroeid in haar buik! Vanaf nu gaat het allemaal snel! Dat betekent dus veel foto's maken! :D

Sita kent een hoop kunsten uit het vrijheidsdressuur. Liggen, zitten, steigeren en een klassieke buiging lijken me voor haar nu te belastend, deze kunsten vraag ik dan nu ook niet meer. Verder hebben we iedere week springles. Sita is dol op springen. Omdat ze het zo leuk vindt doen we dit nog wel maar wel erg laag. De laatste springles sprong ik nog 50 cm met haar maar ze geeft nu wel aan dat het niet meer erg makkelijk gaat. Ik denk dat het daarom slim is om het nu alleen nog bij balkjes lopen te houden. Ook doe ik met Sita aan kozakkenvoltige. De meest belastende oefeningen (hangen e.d.) was ik al een tijdje mee gestopt maar denk niet dat het slim is om daar in het algemeen nog mee door te gaan nu. Wat we wel gewoon lekker blijven doen is gewoon rijden, ze laat niet merken dat dit niet prettig is. Ik luister gewoon naar Sita en laat haar het zelf aangeven als het niet meer gaat. Ik vind het belangrijk om haar in beweging te houden. Als een paard te dik is of geen conditie heeft is er meer risico tijdens een bevalling. := Desnoods gaan we op het eind alleen nog maar wandelen maar ik vind het belangrijk dat ze niet stil staat.

De eerste foto's van haar buik heb ik vandaag gemaakt! :) Ik zal proberen iedere 2 weken / iedere maand zulke foto's te maken zodat je goed het verschil iedere keer kunt zien. Vanaf nu gaat het hard! :D

De eerste buik-foto's, hier zijn ze! :D Nu 5,5 maand drachtig.

Onder aanzicht
Afbeelding

Zij aanzicht
Afbeelding

Andere kant! :)
Afbeelding

Achterkant, nu nog geen buik links en rechts te zien! Al is het wel een stuk breder geworden als ik vanaf de zijkant naar kijk! :Y)
Afbeelding

Op de foto's is het helaas niet zo goed te zien als in het echt, maar dat komt nog wel! :D

BOKTMANDYY

Re: Volgtopic drachtige haflinger Sita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:07

Wat leuk ik ga jullie trouw volgen!
Nibbit is voor mij al een bekende, vind hem zo gaaf!
Dus vrij benieuwd wat hier uit mag komen

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:14

Oeehhh leukk

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 22:02

Een kleine update! :D Vandaag heb ik voor het eerst duidelijke bewegingen in de buik gevoeld en gezien! Wauw wat is dit bijzonder... <3

Op het internet heb ik gevonden dat het veulen deze maand van 2 kilo naar 9 kilo is gegroeid :oo Dat is zeker niet niks!

Ook kwam de zadelmaker vandaag op stal en ik vroeg haar om toch even te kijken of mijn zadel nog goed lag omdat ze toch wel wat dikker is geworden. Het zadel wijkt nu enkele millimeters af en ligt meer naar achteren door haar dracht. Ik kan er nog wel mee rijden maar het liefst met een bontje of een dik dekje er onder. Ook raadt ze aan om het af te wisselen met een barebackpad. Dat gaan we dus maar doen. :)

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 08:24

Aawh die kun je echt goed zien bewegen, tja het is gwn jammer dat je niet zo intensief kunt rijden :j

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:48

bijzonder hoor TS, echt prachtig om te zien.
fijn dat jullie toch nog lekker kunnen hobbelen met tips van zadelmaker

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:42

Joehoe Robin! *\o/*
Zo tof, over een tijdje gewoon een huppelt veulentje door de wei! *\o/*
Ik volg ofc <<)

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:37

Hoe gaat het met Sita?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:45

Wat een mooie merrie!

Nibbit is ook erg gaaf! Ik volg :D

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:47

Wat leuk! Ik ga volgen :)

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:50

Ooh Robin wat tof dat Sita drachtig is!! :D
Daar moet wel een fijn veulen uit komen met zulke ouders.
Ik volg natuurlijk mee :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:14

Nibbit is inderdaad een gave hengst! Daar komt vast een mooi veulentje uit, ik volg! :)

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 07:58

Wauw wat een volgers er bij ineens! :D

Met Sita gaat het goed. Afgelopen dagen door het slechte weer niet veel kunnen doen helaas maar heb haar af en toe losgewerkt in de longeerring. Gisteren nog even wat gepoetst en gespeeld met een bal want de bak stond helemaal onder water. Ik voelde dat haar buik toch wel echt onder spanning staat, toen ik er aan kwam keek ze ook achterom om te kijken wat ik aan het doen was haha. :) Ik heb tot nu toe geen hele duidelijke bewegingen meer gezien maar dat komt wel weer!

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:43

Spannen hoor TS ! :j

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:51

Nou dat veulen moet wel een vd topper worden! Heb je je Shetlander ook nog of niet?

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 11:07

Aah wat leuk Robin! Ik ga zeker volgen :)

Pirouette66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:02

Wat leuk, ik ga jullie volgen ;)

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:42

Erg leuk ik ga volgen. Ik heb een zoon van Nibbit en ben erg benieuwd naar het veulen van Sita.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 12:31

Superleuk, nieuwe volgers! :D

xTammyy schreef:
Nou dat veulen moet wel een vd topper worden! Heb je je Shetlander ook nog of niet?

Haha wieweet! De shetlander Xara heb ik ook nog steeds ja. :) Straks hebben we dus 3 paarden, hele beestenbende!

Crissy schreef:
Erg leuk ik ga volgen. Ik heb een zoon van Nibbit en ben erg benieuwd naar het veulen van Sita.

Wauw wat gaaf. Heb je een foto van hem? :)

Ik ben van plan 2 keer per maand wat foto's te maken van de buik van Sita, vanaf nu gaat het hard. Dus bijdeze de foto's van 6 maanden dracht. :D

Onderkant van de buik (hoop dat ie er straks nog op past, gaat nu al net aan :') )
Afbeelding

Zijkant
Afbeelding

Andere zijkant
Afbeelding

Achter aanzicht
Afbeelding

Voor aanzicht
Afbeelding

Op de foto's is het nog niet heel duidelijk te zien, maar als ik er naast sta zie ik haar buik echt toenemen bij de flanken.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 22:42

Werken in de bak wordt voor Sita een beetje saai, ik hobbel nog een beetje op haar rond want serieus aan t werk zit er niet meer in. Omdat ik beweging toch wel echt belangrijk vind voor Sita hebben we vandaag een lekkere rit gemaakt. Mijn GPS heb ik onderweg aangezet en het was bij elkaar toch wel 20 km! We hebben er een duin- en strandritje van gemaakt. Ik heb rustig aan gedaan met Sita, voornamelijk in stap gebleven en af en toe een drafje. We waren dan ook bijna 4 uur onderweg (incl. 20 minuten pauze). We genoten er van!

Afbeelding

Afbeelding

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:06

Geniaal, die onderaanzicht foto's! :))
Nibbit is gaaf, ben benieuwd wat hij er van genaakt heeft samen met je merrie!

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 10:45

6,5 maanden drachtig *\o/*

Onder aanzicht
Afbeelding

Vooraanzicht
Afbeelding

Zijkant
Afbeelding

Andere zijkant
Afbeelding

Achter aanzicht
Afbeelding

Daarna mocht ze weer lekker de paddock op :)
Afbeelding

En als laatste met haar maatje Xara, m'n andere paardje.
Afbeelding

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 23:46

Deze avond heb ik een tijdje mijn hand op de buik van Sita gehouden. Aan voor haar de linker kant stak er een bult uit haha, rechts had ze dit niet. Ik voelde zo af en toe wat bewegingen, zo gaaf! Ik heb het proberen te filmen maar de echt goede stukken heb ik alleen kunnen voelen. Ik heb 1 kleine beweging op film staan, het is niet heel duidelijk maar het gaat om het idee! :D

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:54

Wat leuk! Ik ga volgen. De hengst lijkt heel erg op mijn bijrijdpaard, ik ben benieuwd!

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 10:01

Ik heb weer een update voor jullie! :) Nu 7 maanden drachtig.
Ikzelf ben er 2 weekjes tussen uit geweest. Heb in die tussentijd gewerkt bij een circus aan de andere kant van het land. Sita viel aan de bovenkant langs haar rug en bij haar flanken een beetje in dus nu krijgt ze een half plakje hooi per dag extra. Ze ziet er nu alweer beter uit. :)

Onder aanzicht
Afbeelding

Zijkant
Afbeelding

Andere zijkant
Afbeelding

Voorkant
Afbeelding

Achterkant
Afbeelding