Wie had dat ooit gedacht... mijn haflinger merrie Sita krijgt volgend jaar een veulentje! Ik zal Sita even voorstellen. Sita is een haflinger van 9 jaar oud, nu 4,5 jaar bij mij. Sita is nog het oude model van de haflinger, echt een stevige tante.
Sita is een zeer veelzijdige haflinger en heeft een eigenwijs maar erg tof karakter. 
In het veulen zou ik graag dit karakter terug willen zien en hoop dat het net zo'n veelzijdig paardje wordt. Ook houd ik meer van de stevige haflinger dan de sport haflinger. Hier hebben we de hengst ook op uitgezocht. Onze keus is daarom haflinger hengst Almnebel Imladris (roepnaam Nibbit) geworden.

Op de laatste foto kun je zijn bouw heel mooi zien.
Op het moment dat Sita hengstig was zijn we met haar richting de hengst gegaan en daar zouden we 3 dagen blijven om haar het liefst 2 of 3 keer te dekken zodat ze zeker drachtig zou zijn. De hengst stond voor ons aan de andere kant van het land. Ikzelf woon in Noord Holland en de hengst staat in de buurt van Maastricht. Een hele reis dus! Helaas verliep het idee iets anders dan verwacht. Eenmaal aangekomen in Limburg bleek Sita niet meer hengstig.
Waarschijnlijk door de stress van de reis er heen is de hengstigheid over gegaan. Ik heb een dierenarts laten komen om haar te laten scannen zodat ze konden kijken of haar baarmoeder nog wel hengstig toonde maar dat ze het alleen niet liet zien. Dan konden we haar misschien evengoed nog laten dekken. Maar helaas... We moesten een paar dagen wachten en dan konden we haar kunstmatig hengstig laten spuiten dmv hormonen. Dit was voor ons de enige optie gezien de afstand en onze geplande vakantie. Dit hebben we gedaan en inmiddels 2 weken verder werd ze weer hengstig!
Sita is in de tussentijd op de stal gebleven in Limburg en ikzelf heb daar in de buurt geslapen. We hebben haar toen 2 keer laten dekken, op dinsdag 2 juni en donderdag 4 juni. Bij de laatste dekking was het gelukt (volgens de dierenarts) en werd ze dus drachtig
3 weken later hadden we haar laten scannen.
De zwarte vlek die je ziet is het vruchtwater. Sita is begin mei uitgerekend. We kunnen niet wachten! Toen ze 3 maanden drachtig was hebben we nog een pret scan laten maken. Volgens de dierenarts was het wel al vrij groot voor een scan. Uiteraard hebben we weer een fotootje gemaakt:

Links is de foto van de scan, rechts heb ik het hoofd van Sita er in bewerkt zodat je kunt zien hoe je de scan moet bekijken. Als je goed kijkt herken je er een hoofdje in

Nu zijn we inmiddels 5,5 maand verder.... Dat betekent dat we dus op de helft zitten! Om precies te zijn was ze gisteren op de helft.
In eerste instantie is er natuurlijk nog niets te zien of te merken maar sinds 2 weken merk ik toch echt aan Sita dat we alles maar iets rustiger aan moeten doen en haar buik begint al een beetje te groeien! Op de foto zie je het nog niet zo goed maar als ik naast haar sta... is ze toch best gegroeid in haar buik! Vanaf nu gaat het allemaal snel! Dat betekent dus veel foto's maken! 
Sita kent een hoop kunsten uit het vrijheidsdressuur. Liggen, zitten, steigeren en een klassieke buiging lijken me voor haar nu te belastend, deze kunsten vraag ik dan nu ook niet meer. Verder hebben we iedere week springles. Sita is dol op springen. Omdat ze het zo leuk vindt doen we dit nog wel maar wel erg laag. De laatste springles sprong ik nog 50 cm met haar maar ze geeft nu wel aan dat het niet meer erg makkelijk gaat. Ik denk dat het daarom slim is om het nu alleen nog bij balkjes lopen te houden. Ook doe ik met Sita aan kozakkenvoltige. De meest belastende oefeningen (hangen e.d.) was ik al een tijdje mee gestopt maar denk niet dat het slim is om daar in het algemeen nog mee door te gaan nu. Wat we wel gewoon lekker blijven doen is gewoon rijden, ze laat niet merken dat dit niet prettig is. Ik luister gewoon naar Sita en laat haar het zelf aangeven als het niet meer gaat. Ik vind het belangrijk om haar in beweging te houden. Als een paard te dik is of geen conditie heeft is er meer risico tijdens een bevalling.
Desnoods gaan we op het eind alleen nog maar wandelen maar ik vind het belangrijk dat ze niet stil staat.De eerste foto's van haar buik heb ik vandaag gemaakt!
Ik zal proberen iedere 2 weken / iedere maand zulke foto's te maken zodat je goed het verschil iedere keer kunt zien. Vanaf nu gaat het hard! 
De eerste buik-foto's, hier zijn ze!
Nu 5,5 maand drachtig.Onder aanzicht

Zij aanzicht

Andere kant!

Achterkant, nu nog geen buik links en rechts te zien! Al is het wel een stuk breder geworden als ik vanaf de zijkant naar kijk!

Op de foto's is het helaas niet zo goed te zien als in het echt, maar dat komt nog wel!

Dat is zeker niet niks!

)