Champagne Quarter in de maak! (hoop ik)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AstridJ

Champagne Quarter in de maak! (hoop ik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 15:29

Ik zal even bij het begin beginnen:
Zoals zovelen hier heb ik al heel mijn leven de wens om een veulen te fokken. In de afgelopen jaren liep het met de poging om een veulen te fokken elke keer mis.... Acht jaar geleden liet ik mijn toen 14-jarige Quarter merrie Sassy dekken door een mooie Quarter hengst. Ze was meteen na de eerste poging drachtig en ik was in de zevende hemel! Na drie maanden ging het helaas mis, ze raakte zwaar hoefbevangen en verloor de vrucht. Ik besloot haar niet meer te laten dekken.

Mijn lieve Sassy, helaas een maand geleden overleden op 22-jarige leeftijd aan koliek. ;(
Afbeelding

Ik kocht er een 3-jarige Paint merrie bij, in eerste instantie om de eerste jaren op te rijden en er later mee te fokken. De Paint merrie (Joolz) werd zadelmak gemaakt en ik was er net zelf 4 maanden mee aan het rijden toen ze door een rare sprong in de roundpenn haar straalbeen midden door brak. Ze zou nooit meer gereden kunnen worden. Een lang revalidatie proces volgde, 6 maanden complete stalrust! Uren heb ik doorgebracht bij haar in de stal. Na een jaar was ze goed opgeknapt, en mocht bij een vriendin in de wei lopen. Toen ik via een veiling op een wedstrijd de kans kreeg om een dekking te kopen van een mooie Paint hengst besloot ik dat te doen. Ik zou haar laten dekken. Helaas had ze het helemaal niet naar haar zin in de wei bij de vriendin. Ze verveelde zich, groef diepe kuilen in de wei en viel de Fries en shetlander van mijn vriendin steeds lastig. Ze was een jong paard met veel energie en was niet happy. Ze had meer ruimte nodig. We hadden net een huis gekocht met een beetje grond waar mijn oude Quarter zou komen te staan. Mijn Paint merrie zou ook hier niet gelukkig zijn dus ik zocht meer ruimte voor haar. Al snel bood iemand in Belgie aan om haar te kopen, ze hadden een kleine paintfokkerij en heel veel wei. Ze zou dan in een kudde komen te staan. Dat zou ideaal zijn voor haar, en dat bleek achteraf een goede keuze te zijn. Ze was happy daar en kreeg elk jaar een mooi veulentje! Het eerste veulen wat geboren werd was een prachtig black tobiano hengstje en ik mocht hem een naam geven. Even heb ik overwogen deze te kopen, maar ik wilde toch graag zelf een veulen fokken.

Mooie Joolz
Afbeelding

Ik kocht een Quarter merrie van 7 jaar oud, Roxy.
Afbeelding

Drie jaar geleden zag ik een mooie Gold Champagne Quarter hengst voorbij komen die hier in de buurt stond. De eigenaresse vroeg of ik foto's kon maken van haar hengst, en ik was meteen verliefd op dit mooie gouden paard. Ik besloot om Roxy een jaar later te laten dekken door deze hengst. Maar dat ging nog niet zo makkelijk... haar hengstigheid kwam maar niet goed op gang. Ik liet haar thuis scannen maar iedere keer was het ei heel snel weer weg. Haar eitjes werden ook maar 3 cm groot. Ook hengstig spuiten was geen succes. Ik besloot om Roxy bij de hengst te zetten om te kijken of dat alles beter op gang zou brengen. Ze mocht naast de hengst staan en werd hengstig gespoten. Deze keer bleef ze wel goed hengstig en werd eindelijk gedekt. Helaas werd ze niet drachtig. Ze ging weer terug naar de hengst en het KI station en nogmaals gedekt, weer met een ei van slechts 3 cm. Nu was ze wel drachtig! Maar helaas, met de 2 maanden echo was weer leeg.... Het was nu eind oktober en te laat om nog een poging te wagen. Ik was er even helemaal klaar mee.... vorig jaar heb ik 'r dus even met rust gelaten.

Gold Champagne Quarter Hengst Copper
Afbeelding

Ik zag dat ze wel erg goed hengstig werd vorig jaar. Dus dit jaar besloot ik om nogmaals een poging te wagen. Ondertussen had de eigenaresse van de gouden Champagne hengst er een nieuwe hengst bij gekocht, een dun grullo Champagne. Een werkelijk schitterend paard met een zeldzame kleur. Qua bouw paste deze hengst beter bij Roxy, dus besloot ik voor deze hengst te gaan.

Grullo Dun Champagne Quarter hengst CJ
Afbeelding

Meteen bij de eerste hengstigheid bracht ik haar naar het KI station. Ze kreeg een ei van 4,5 cm, veel beter dan 2 jaar geleden dus. En ja hoor, meteen raak! Het was nog erg spannend bij de tweede echo, zou ze nog drachtig zijn? Ja hoor! Voor mij toch nog wat onzekerheid omdat het veulen al wat dieper lag en ik geen kloppend hartje kon zien, maar de dierenarts verzekerde mij dat ze toch echt nog drachtig was.

Afbeelding

Gisteren was ze 200 dagen, en gisterenavond heb ik voor het eerst het veulen voelen bewegen! Heel duidelijk voelde ik 2 hoefjes tegen mijn hand aan schoppen, wat bijzonder!
Afbeelding

En dit zijn de kleuren ie het veulen kan hebben:
Afbeelding

Een gezond veulen is natuurlijk het allerbelangrijkste, maar ik hoop op een mooi champagne kleurtje!

Anoniem

Re: Champagne Quarter in de maak! (hoop ik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:34

Ooh wat leuk! Ik volg deze hengst al ruim een jaar, hoop ooit een veulentje van hem te fokken :j Ik volg zeker!

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:35

ik vooooolg! Champagne is mijn lievelingskleur :)

ik duim dat alles goed gaat! +:)+

sterkte met het overlijden van je merrie :(:)
Laatst bijgewerkt door Happy16 op 29-10-14 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:36

Ik volg! Prachtige hengst!

Sterkte nog met Sassy! :(:)
Laatst bijgewerkt door xAnthea op 29-10-14 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:38

Ik volg!

Sterkte met het verlies van je oudje

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:44

Die hengst! _/-\o_

Wat een verhaal, hopelijk word je droom deze keer realiteit.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 16:09

Ja het overlijden van Sassy was een grote klap, ze is bijna 19 jaar bij mij geweest....

Deze foto is een dag voor haar overlijden gemaakt:
Afbeelding

Ik mis haar ontzettend!

Ik hoop dat dit veulen mijn verdriet een beetje kan verzachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:13

Sterkte met Sassy!

Maar je hebt een onwijs knap paard, gave hengst, en waarschijnlijk binnenkort ook een onwijs gaaf veulen! Ik volg. :D

xxxlottie

Oh wat spannend, ik volg!

Anoli

Wat leuk dat je nu na al het slechte nieuws eindelijk positief nieuws hebt. En mooie papa en mama hoor, al vind ik de gold champagne hengst ook niet verkeerd om te zien :~

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 16:35

De Gold Champagne is zeker niet verkeerd, en ook nog eens een paard met een super lief karakter, echt mega braaf. Hij is wat compacter gebouwd en heeft een korte nek, en Roxy is ook compact met een korte nek. CJ is wat langer en atletischer gebouwd en ook nog eens cutting gefokt, en Roxy is ook cutting gefokt. Dus CJ is een iets betere match. ;)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:39

Ja qua match heb ik er geen verstand van, heb nog nooit gefokt dus vandaar :)

Maar deze papa ziet er ook mooi uit, en met zulke mooie ouders moet er toch wel een prachtig veulentje uit komen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:41

Wauw wat gaaf! En ja zeg hee....op die hengst zou ik ook smoorverliefd worden! <3 Oh...ik ben t al! :D

Wat een superleuke combinatie!

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:45

mooie combinatie! Ik volg :)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:48

Gaaaaaf! Ik volg :D

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:54

Wat een aparte kleur dat dun grullo champagne ! Wauw ik volg zeker en nog veel sterkte x

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:09

Wauw wat een gave combinatie is dat zeg! :oo ik volg zeker en ik hoop op een gezond veulentje na alle ellende! :j

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:49

Echt een gele gave combinatie :j
Ik ben benieuwd wat daar uit gaat rollen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:53

Super knappe mams en paps ! Die kleur van paps.... <3 <3
Ik volg dus ook, echt benieuwd !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:08

ik volg :D, wat een gave combi!

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:15

Prachtige combinatie <3 ik volg !!

LHlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:18

ik volg

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:07

Ik blijf de tekening op je merries buik geniaal vinden! Ik volg ook.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:49

Ik volg! CJ is zo'n ontzettend gave hengst <3 en je merrie is ook heel knap.

Blue_Berry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:57

Spontaan verliefd geworden op die hengst <3
Ik volg! Ben benieuwd wat voor veulentje eruit komt!