Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzka wordt een

Valk merrie
88 (24%)
Valk hengst
62 (17%)
Bruine merrie
18 (4%)
Bruine hengst
11 (3%)
Palomino merrie
40 (11%)
Palomino hengst
24 (6%)
Vos merrie
11 (3%)
Vos hengst
10 (2%)
Smoky Black merrie
44 (12%)
Smoky Black hengst
32 (8%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Zwarte hengst
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 362

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:36

Ach, wat een problemen allemaal zeg. En dat terwijl je juist zou moeten genieten van het feit dat er een veulentje komt en je merrie weer terug is. Ik had nog een vriendin gevraagd in Donkerbroek of zij een plekje had of wist maar helaas.

Veel sterkte voor jou en beterschap voor Muzanna!

JoSav

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 13:46

Dank beide! Vind het zo fijn dat iedereen zo meedenkt en meehelpt en zelfs rondvraagt en informeert. Wat geweldig. Vind het zelf geen punt om evt. acuut het land door te moeten rijden om iets op te halen waar mijn merrie baat bij heeft. Ze staat rustig, nog steeds, zover ik weet (ga straks weer) maar alles om pijn te bestrijden, schade te beperken, enz. wil ik absoluut overwegen. En de merrie gaat te allen tijde voor, hoe lang ik ook al van deze combinatie en dit veulen droom. Maar als Muzka half zo taai is als mama... is dat niet het eerste waar ik me druk over hoef te maken.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:18

Oh nee Jorieke dat meen je niet!! |( Enkele dagen geleden zei je nog tegen mij dat de AT daar vrij gevoelig aan is in deze streken. Echt dom dat die stalhouder alsnog zijn eigen zin doordrijft en alles beter denkt te weten. En nu is ze nog net drachtig ook... D:

Ik ga duimen voor Muzanna en de kleine Muzka! +:)+

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:28

Zelfs een foto erbij!
Deze bedoelde ik dus :
Afbeelding

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 16:19

Retjethorse: bizar toeval, niet? Krijg er de rillingen van. Het kan ook gewoon de druppel zijn geweest in haar geval: krijgt al nooit suikerrijk eten want daar kan ze niet tegen (ze krijgt zelfs nooit meer dan een derde van een peentje/worteltje van mij en appels, hoe lekker ze ze ook vindt, krijgt ze evenmin) en ik controleer haar manenkam en hoeven dagelijks. Hoeven zijn geen moment warm geweest, manenkam was vrij soepel... en toch dit ineens...
Dan ga je van kruidengras/hooi naar een lang transport naar een gestresste weide en kuil die ik mijn paard nimmer zou geven en ze ook nooit van mij mocht hebben... rot is het!

fleurtjeuh: dankje! Ik ga iets van een ondersteunend zooltje regelen en bestel dan vanavond hoefpads of ondersteuning voor de straal.

Ben er vandaag zo druk mee geweest dat ik pas om 3 uur vanmiddag wat heb gegeten. Gisteren avondeten ook al overgeslagen. En honger? Nee. He, moet ook om mezelf denken!

Ik denk eraan hoefschoenen te bestellen zodat ze wat extra ondersteuning krijgt. Ze stond voor op ijzers, maar denk al jaren aan hoefschoenen...

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:21

Deze zooltjes ondersteunen de hele voet, ook de straal.
En kunnen op maat geknipt worden dat ze bijvoorbeeld ook in een hoefschoen passen :)
Ze zijn gemaakt van een heel dik soort schuim, echt heel stevig

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:24

Ik zou haar op ijzers houden, en dan met een zooltje met padding. Staat mijn ex-HB-merrie ook op, en werkt echt perfect. Je wilt die rechtstreekse tegendruk hebben, die druk op de zool stimuleert ook de pompwerking en het afvoeren van ontstekingsstoffen.

Als dat met een zooltje in een hoefschoen kan, dan is dat ook een optie. Maar je hebt echt die druk nodig.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 16:28

Kan idd een (medisch) zooltje in. :j Leek me wel fijn omdat je dan niet steeds gedonder hebt met bandageren etc. Dan zo'n zooltje als fleurtjeuh het over had op maat. Anders is een medicinale hoefschoen voor tijdelijk misschien ook wel wat als er nu geen ijzer onder kan.
Weet niet of er nu ijzers onder kunnen aangezien ze net bekapt is. Ff horen wat de HS zegt. Was juist zo blij dat ze het bij de hengstenhouder zo leuk deed zonder ijzers. Maar ja, wat moet dat moet.

Zo zonde van AT hun geweldig harde hoeven... maar ja, dat is natuurlijk ook bijzaak.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 17:01

Je kan inderdaad gewoon naar een easyboot bijvoorbeeld kijken en daar dat zooltje in doen. Ik heb mijn paard ook op hoefschoenen (alleen voor) met een zooltje. Ik wil er geen nagels meer in, omdat hij al van die zachte en gevoelige hoeven heeft.

Je kan gewoon eens navragen of je het mag proberen, ik denk dat dat het zeker waard is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 17:58

Jemig wat vervelend allemaal. Ik hoop dat het mee blijkt te vallen.
Mijn ervaring met HB is juist geen ijzers en vooral veel bewegen (op zachte ondergrond) lopen, lopen, elke dag. IJzers er onder en stil zetten was haar dood geweest. Uiteindelijk tijdens de revalidatie wel over gegaan op hoefschoentjes.
Maar zal ook per paard verschillen (en die situatie was nog wel wat heftiger/langduriger dan dit).

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:05

Ach arme Muzz. Knuffel van mij voor jullie.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:22

Dat is inderdaad wat wij ook moesten doen van de DA en de hoefsmid met mijn (nu overleden) HB merrie. Zij is aan haar vierde HB aanval overleden, maar helaas was ze toen in bruikleen :(

Wandelen. Gewoon in stap, op een zachte ondergrond, liefst 2x per dag ofzo. Ijzers waren ons toen ook afgeraden.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:46

Oh godver... *slikt de rest in*

Jorieke, wat de HB betreft, er zijn zoveel verhalen, zoveel meningen, ervaringen, en ze kunnen lijnrecht tegenover elkaar staan... Laat je niet gek maken. :(:)
Ik duim voor een snel herstel.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:52

Ik was je topic wat uit het oog verloren. Even bijgelezen maar jeetje wat een spanning zo !
Ook hier duimen draaien voor je meisje

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:30

Man wat heb ik een respect voor hoe jij omgaat met je paard. Ik hoop dat het geluk alleen nog maar gaat toenemen. Het is je Echt van harte gegund.

Niks irritanter dan een stalhouder die gemaakte afspraken in de wind slaat, hoop dat jullie samen een fantastische plek kunnen vinden.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:01

Ik lees al een tijdje mee en het valt me telkens weer op dat je zoveel over hebt voor jouw paard!! Wat een liefde, en niet alleen voor Muzanna maar voor het hele ras. Misschien is het een idee om op zoek te gaan naar een stalling waar bijv ook Ijslanders gehouden worden, ik geloof dat die qua behoeften (gras, extra's etc) redelijk overeen komen.
De kans is heel groot dat ze nu inderdaad bevangen is door de grote overgang, van een perfect dieet naar een stressland en te suikerrijk voer.. En dat terwijl jij dit totaal niet wilde. Gelukkig ben je er snel bij!
Paard van een vriendin was ernstig bevangen en is er heel goed bovenop gekomen door beslag met siliconen (twee maten van demping). Nog een tip is het voeren van Glucobalance van Phytonics, echt topspul!!

Sterkte met je prachtige Muzanna!!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:07

miljaar zeg. Wat een stress...
Hopelijk gaat het snel beter, en heeft Muzka er geen hinder van.

Ik heb met je te doen :\

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:19

Jee wat baalen zeg, echt erg zeg, daar zit je nu al helemaal niet niet op te wachten, een stalhouder die niet naar je luistert.
Sterkte met alles, Muzanna knapt vast wel weer op, jij zorgt zo top voor haar!
Ons welshje had ook hb en kon niet eens meer opstaan, maar die is er met behulp van een superhoefsmid, die om de twee weken kwam bekappen weer helemaal bovenop gekomen!

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:54

Wat erg van die pension houder!! Je hebt het nog wel zo duidelijk aangegeven!! Veel sterkte...

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 21:00

Net 20 minuten thuis. Ben bekaf. Eerst BBQ aangeslingerd, daarna honden gevoerd, zit net met een ijskoude Magners. Pfoe. Weinig eetlust, maar het vlees en de vis lagen al sinds gisteren in de koelkast omdat we eigenlijk gisteren al zouden BBQen.

Enfin, ik lees later bij, maar vanwege alle meelevende reacties wil ik hier toch even de stand van zaken geven.
Vanalles in huis gehaald om de zool van tegendruk te kunnen voorzien.
Op stal met haar richting poetsplaats gestapt. Ik schrok ervan hoe goed ze liep. Alleen heel iets voorzichtig (denk dat iemand die haar niet kent het niet eens had gezien) op het kiezelbeton. Stapte rustig rond en ging op de poetsplaats op rust staan. Dat heb ik haar alleen gisteravond zien doen toen de injectie zijn werk deed. Niks geen gewicht verplaatsen of ontlasten of wat dan ook. Alleen bij langdurig voetje vasthouden gaf ze aan dat vervelend te vinden.
Hoeven gecontroleerd. Geen krimp bij druk op stralen of zolen.
Lauwe waterstraal vond ze prettig op de hoeven. Ze stond echt te genieten.
Handdoek nat gemaakt en om hoef gewikkeld. Ze bleef lekker staan. Wat geknuffeld. Daarna andere hoef. Nog even met hoefsmid overlegd.
Kon op dit moment niks voor haar betekenen. Net bekapt en liep eigenlijk gewoon goed. Schrikbarend goed, zeker vergeleken met gisteren toen me de moed echt even in de schoenen zonk.
In hoeverre dat aan de pijnstilling is te danken zullen we de komende dagen zien, maar niemand die haar gezien heeft kon zich voorstellen dat dit puur pijnstilling was.

Zolen van stevig rubber voorzien en wat gestapt op zachte ondergrond. Ze stapte me ook nu zowat voorbij zo parmantig en enthousiast liep ze rond. Even los geklikt en los met haar gelopen. Ook nu liep ze enthousiast mee. Gisteravond dwong ze zichzelf echt met me mee te lopen toen ik van haar wegliep met echt een soort weemoedige blik en zichzelf aan het moed inpraten bijna om de eerste stap te zetten om achter me aan te gaan.

En nu? Nou als een tierelier. Lekker gestapt, even gerold en daarna weer terug gestapt. Oh, wat ben ik blij verrast met hoe goed het met haar ging. Morgen verder zien, maar vandaag was echt *\o/*

Knap, keihard superpaard!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 21:05

Pff wat een doorbijter :(:)

Ik wens je heel veel sterkte, helaas is dat alles dat we vanaf een schermpje kunnen doen. En ik duim natuurlijk voor een gezonde Muzka <3

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 21:22

*\o/* Go Muzanna & Muzka! Hopelijk zet de stijgende lijn door!

Shaoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 08:24

Jeetje, ik lees net alles bij, wat een gedoe! Zo balen... Wel heel fijn dat het al beter gaat. Hopelijk knapt ze snel weer helemaal op. Sterkte!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 08:57

Fijn dat ze al zo veel beter loopt!
Super zeg! Hopelijk blijft het ook zo zonder de pijnstillers,
Wat geef je haar voor pijnstillers?
Onze pony kreeg in het begin drie zakjes bute en dat moest ik langzaam afbouwen.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:29

Dat klinkt alsof je er snel genoeg bij was. Gelukkig maar dat je naar je instinct hebt geluisterd.