[VOLG] IJslandse prinses krijgt haar eerste baby

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:24

Wat een leuke combi, ik ben benieuwd wat voor veulentje hier uit komt! :D

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:26

Ik kom op deze kansen uit TS:

18.75% - Vos Splash
18.75% - Palomino Splash
9.38% - Smoky Black Splash
9.38% - Bruin Splash
9.38% - Zwart Splash
9.38% - Valk Splash
6.25% - Vos
6.25% - Palomino
3.13% - Zwart
3.13% - Valk
3.13% - Smoky Black
3.13% - Bruin

Want ik ben uitgegaan van deze punten:
De moeder is zwart, draagt vos en is heterozygoot Splash
De vader is palomino, agouti status is onbekend (dat zie je niet op vossen en palomino's) en heterozygoot Splash.

Anoniem

Re: [VOLG] IJslandse prinses krijgt haar eerste baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:30

Wat een prachtige combi :D , ben enorm benieuwd wat er uit rollen komt!

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 14:32

mooney schreef:
Ik kom op deze kansen uit TS:

18.75% - Vos Splash
18.75% - Palomino Splash
9.38% - Smoky Black Splash
9.38% - Bruin Splash
9.38% - Zwart Splash
9.38% - Valk Splash
6.25% - Vos
6.25% - Palomino
3.13% - Zwart
3.13% - Valk
3.13% - Smoky Black
3.13% - Bruin

Want ik ben uitgegaan van deze punten:
De moeder is zwart, draagt vos en is heterozygoot Splash
De vader is palomino, agouti status is onbekend (dat zie je niet op vossen en palomino's) en heterozygoot Splash.


Heel erg bedankt Mooney ! Heel gaaf om te zien en je bent een stuk accuraater dan het stamboek zelf :') Als je nog meer keurtjes nodig heb ofzo geef een gil want ik kan het zo tot generaties verder terugzoeken. Stiekem toch wel leuk meegenomen als we een Splash veulen zouden krijgen... dacht dat de kans niet zo heel groot zou zijn. Belangrijker is natuurlijk een gezond en correct veulen want op Splash kan je niet lopen of zitten :+

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: [VOLG] IJslandse prinses krijgt haar eerste baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:35

Leuk! Ik volg :) hoop volgend jaar zelf ook een ijslands veulentje te fokken, dus ben heel benieuwd naar deze dracht!

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:38

Moet je wel bedenken dat je net zoals je merrie een splash zou kunnen krijgen, dus minimaal aantal witte haren en/of alleen een blauw oogje. Dus je weet nooit hoe wit je Splash gaat worden :P . Mocht je een Splash krijgen wel even checken of ze gekleurde oorharen hebben, anders zijn ze soms doof (wel handig om te weten ivm opvoeding).

Soms kan je agouti nog wel een beetje afleiden uit afstamming, maar ik had zelf al een beetje gespiekt en volgens mij is het grootste deel vos-basis. Dus dan blijft het gokken of testen.

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:40

Ik heb geen verstand van alle genetica enzo, wel leuk om er wat over te lezen, maar ik vind het een stel mooie ouders om te zien :)

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 14:46

Jennyxx schreef:
Wat goed dat je er zo over na hebt gedacht. Prachtige IJslanders! Ik vroeg mij inderdaad ook af wat voor kleur mams is gezien haar oog :-) Is paps getest op bont, of hoeft dat niet in dit geval?


Bij de IJslanders wordt eigenlijk (bijna) nooit getest op kleur... Die mensen zijn zo idioot nuchter :=
Ik was van de zomer in IJsland en ik vroeg aan een boer met een drachtige merrie wat de kleurkansen waren voor het veulen, gewoon uit interesse. Hij keek me raar aan en zegt: wat maakt mij dat nou uit ? Als het 4 benen heeft en lijkt op mijn merrie is het toch goed ? _O-

Mams is zwart en draagt waarschijnlijk het spash gen vandaar de blauwe oogjes. En ze heeft natuurlijk die coole manen dus zou me ook niet verbazen als toch iets van Smoky in zich heeft.

mooney schreef:
Moet je wel bedenken dat je net zoals je merrie een splash zou kunnen krijgen, dus minimaal aantal witte haren en/of alleen een blauw oogje. Dus je weet nooit hoe wit je Splash gaat worden :P . Mocht je een Splash krijgen wel even checken of ze gekleurde oorharen hebben, anders zijn ze soms doof (wel handig om te weten ivm opvoeding).

Soms kan je agouti nog wel een beetje afleiden uit afstamming, maar ik had zelf al een beetje gespiekt en volgens mij is het grootste deel vos-basis. Dus dan blijft het gokken of testen.


Nee dat weet je natuurlijk nooit maar dat maakt het zo leuk ! 1 grote verassing ! Ik heb bij de IJslanders nog nooit gehoord dat een paard met een wit oor ook doof was maar dat zou natuurlijk wel gewoon kunnen. Wel bij andere rassen idd..

Het grootste deel is inderdaad vos basis zeker aan paps kant. We gaan het zien, misschien eind april al *D

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 14:52

vilheide schreef:
Ik volg ook. Ik had je berichtje op fb Ijslandse paarden al voorbij zien komen over het naar de keuring gaan met Halla. De hengst ken ik niet dus daar kan ik niet over oordelen maar ik ben dan ook totaal niet thuis in de fokkerij wereld.


De hengst is ook niet zo heel erg bekend in Nederland. Het wordt dan ook zijn eerste nakomeling hier ! Ik wilde graag iets totaal anders en dan ook nog zonder Orri bloed erin. Beetje vers bloed naar hier halen ;) Denk dat het best aardig gelukt is alleen het resultaat is nog even afwachten :7

Annuh

Berichten: 133
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Dicht bij me paardje :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:53

Ja leuke combi, ik ga ook volgen! <3

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 19:35

Ik hoop dat hij werkt:
Afbeelding

Ik heb nog een aantal foto's opgezocht van Hamradis samen met Halla als veulentje. Om een beetje in de sfeer te blijven natuurlijk. Hier kan je ook goed zien dat ze wel op haar moeder lijkt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:50

ik heb totaal geeeeen verstand van ijslanders, maar ik volg wel ;)
leuk dais!

ik kan alleen je fotos niet zien op mn pc

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:58

bettyvn schreef:
ik heb totaal geeeeen verstand van ijslanders, maar ik volg wel ;)
leuk dais!

ik kan alleen je fotos niet zien op mn pc


Leuk dat je volgt !!

HEEEE ik kan mijn foto's ook ineens niet meer zien ! Ik zal even navragen hoe dat nou ineens kan !

Cynthia82

Berichten: 9310
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [VOLG] IJslandse prinses krijgt haar eerste baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:01

Ik volg!
Ik ben verliefd op doe hengst <3
En heeeeeeeeel nieuwsgierig naar wat eruit komt!

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 15:26

Cynthia82 schreef:
Ik volg!
Ik ben verliefd op doe hengst <3
En heeeeeeeeel nieuwsgierig naar wat eruit komt!


Leuk dat je ook volgt Cynthia !
Ik ben zelf ook verlieft op Dagfari hihi <3


bettyvn schreef:
ik kan alleen je fotos niet zien op mn pc


Ik lees in een ander topic dat er iets mis is met tinypic dus dat dat waarschijnlijk de reden is dat de foto's het niet doen. Hopelijk gaan ze het binnenkort wel gewoon weer doen en anders zal ik alle foto's opnieuw nog eens uploaden. :j

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 08:49

Ik had het natuurlijk al een beetje op FB gezien, maar ik ga hier ook volgen! :))

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Re: [VOLG] IJslandse prinses krijgt haar eerste baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 09:19

Gaaf!! Ik volg!

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:06

Wow wat een prachtige combi! Ik ga ook zeker volgen!

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [VOLG] IJslandse prinses krijgt haar eerste baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:17

Mooie, doordachte combi hebben jullie gemaakt! Ik volg ook!

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Re: [VOLG] IJslandse prinses krijgt haar eerste baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:36

Wat een leuke combi! Daar heb je heel goed over nagedacht zo te zien! De Litla-Husid paarden die ik ken zijn allemaal zo leuk <3 Ik ben echt benieuwd naar je veulentje!

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] IJslandse prinses krijgt haar eerste baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:00

Wat leuk ik volg ook. Ik alleen tot nu toe geen van de foto's die je geplaatst hebt zien helaas.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [VOLG] IJslandse prinses krijgt haar eerste baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:04

Ik kan nu wel weer de foto's zien! Ik volgde al vanwege je tekst, maar nu ook met de foto's: wat een mooie en goed doordachte combinatie! Ik ben heel benieuwd wat daaruit komt :D

Zoey_julia

Berichten: 348
Geregistreerd: 28-10-10
Woonplaats: Wageningen

Re: [VOLG] IJslandse prinses krijgt haar eerste baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:33

Ik volg! Mooie combi!

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [VOLG] IJslandse prinses krijgt haar eerste baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:39

Ooooh wow, wat een knapperds. Bijzonder zeg dat ze toch van die blauwe oogjes heeft. En enorm knappe hengst.
Verder heb ik totaaaal geen verstand van kleurkansen e.d. maar ik gok dat het een prachtig veulen wordt :D

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 12:41

Isabel_k schreef:
Ik had het natuurlijk al een beetje op FB gezien, maar ik ga hier ook volgen! :))

Leuk dat je ook mee volgt Isi !! Op facebook plaats ik alleen niet allemaal foto's van buikjes enzo want dan gaat iedereen weer lopen krijsen dat ze dik is... ZE IS DRACHTIG moet je dan 100 keer zeggen. _-:(


BernetteO schreef:
Mooie, doordachte combi hebben jullie gemaakt! Ik volg ook!

Ja we zijn er best een tijdje mee bezig geweest ! Op een gegeven moment hadden we nog 5 hengsten over en was het echt heel lastig kiezen. Na een tijdje had ik zo iets van nou welke het nu niet wordt kan later ook altijd nog een keer. Als nou alles goed gaat en er komt een mooi resultaat uit wil ik nog heel graag een Alfur Frá Selfossi kind <3 <3 Alfasteinn Fra Selfossi vind ik persoonlijk ook prachtig maar vind ik iets minder goed op Halla passen dat Alfur O:)

Love2sk8 schreef:
Wat een leuke combi! Daar heb je heel goed over nagedacht zo te zien! De Litla-Husid paarden die ik ken zijn allemaal zo leuk <3 Ik ben echt benieuwd naar je veulentje!

Ohh jaaaaa ik ben ook mega benieuwd ! Wachten duurt wel erg lang hoor, maar gelukkig zit ze al bijna op de helft ! :o Je kent dus meerdere Litla-Husid paardjes ? Zijn echt top paarden, maar natuurlijk ook gefokt door 1 van de beste fokkers van Nederland :j Helaas fokt hij (bijna) niet meer ;( Ik had graag weer een Litla-Husid paard gezien op het WK volgend jaar ! <3

Ineke2 schreef:
Wat leuk ik volg ook. Ik alleen tot nu toe geen van de foto's die je geplaatst hebt zien helaas.

Nee nu nogsteeds niet ? Ik kan ze inmiddels wel gewoon weer zien dus dat is al wel een opluchting... Hoef ik tenminste niet alles opnieuw te doen +:)+ Hopelijk kan jij ze ook snel zien en anders moet je me even een pb'tje sturen dat stuur ik ze gewoon naar je toe :j

Mariett schreef:
Ik kan nu wel weer de foto's zien! Ik volgde al vanwege je tekst, maar nu ook met de foto's: wat een mooie en goed doordachte combinatie! Ik ben heel benieuwd wat daaruit komt :D

Ik vind het zo leuk om te horen dat jullie het zo'n mooie combinatie vinden en dat het gewaardeerd wordt dat we er zo goed mogelijk over na gedacht hebben O:) Wordt er gewoon een beetje verlegen van :o Ben blij dat je nu ook de foto's gewoon kan zien, dat maakt het plaatje toch wel compleet <3

Suuszels schreef:
Ooooh wow, wat een knapperds. Bijzonder zeg dat ze toch van die blauwe oogjes heeft. En enorm knappe hengst.
Verder heb ik totaaaal geen verstand van kleurkansen e.d. maar ik gok dat het een prachtig veulen wordt :D

Jaa die ogen he ! Ik vind het zelf prachtig en het zou wel leuk zijn als ze ze door zou geven maar, ik heb idd ook niet zo heel veel verstand van kleurkansen en genetica etc. Daar hebben Mooney ( en andere bokkers) me heel erg bij geholpen dus alle eer die kant op ! Vind het wel heel interessant dus als nog meer mensen toevoegingen hebben kom maar op ~~}>

Verder aan iedereen die volgt: Heel erg leuk !!! Ik had echt niet verwacht dat er zoveel mensen nu al zouden volgen hoor (nouja eigenlijk in het algemeen niet) hahaha. Vind het super gezellig en zal binnenkort weer eens een echte foto update van Halla geven. Ik heb voor mijn verjaardag (volgende maand) een Spiegelreflex camera gevraagd aan mijn hele familie dus met een beetje oefening kan ik dan hopelijk ook foto's plaatsen met betere kwaliteit *-:)