Hengstenkeuze Hot Spirit x Abanos x Rosenthal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissSicarius

Berichten: 237
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Hengstenkeuze Hot Spirit x Abanos x Rosenthal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 02:47

Hoi allemaal,

Graag wil ik dit jaar mijn merrie Hailey dekken. Bij merrie (en klik) houd ik het veulen zelf. Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen en bevindingen.

Ze is op dit moment niet in conditie. Ze heeft drie jaar geleden een ongeluk gehad in de weide waarbij ze een breuk heeft opgelopen in het spronggewricht. Ze heeft 1,5 jaar herstel gehad en ik ben rustig aan begonnen met werken aan de hand. Echter zit ik op dit moment zelf in de lappenmand met mijn rug + winter, dus ze staat alweer bijna een half jaar zowat stil. Sommigen zullen haar misschien wel herkennen uit mijn eerdere topic [PP] [VOLG] Pech half uur na aankoop paard.

Ik heb twee keer eerder geprobeerd haar drachtig te krijgen in één seizoen. Echter is dit niet gelukt. Baarmoeder en eierstokken zien er op en top uit. Ze was toen nog in het begin van haar herstel en de stress die erbij gepaard ging was niet heel bevorderlijk. Dierenarts raadde eventueel vers sperma aan.

Paspoort:
- Hakuna Matata.
- https://www.horsetelex.com/horses/pedigree/2001967/hakuna-matata
- 1.74m.
- Wordt dit jaar 12.

Filmpje uit de oude doos. Ik gok dat ze hier 4 is.
https://youtu.be/9GrodAjAntM

Ben alleen vergeten haar 'open' neer te zetten :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ze heeft bij eerdere eigenaren een veulen gehad van Secret in 2018. Die was op 4 jarige leeftijd 1.64m. Beetje klein voor mijn doen. Is toen voor 30k verkocht via de veiling. Vind haar de voskleurige kopie van mijn paard.
Link veiling: Veilingvideo's veulen
Als veulen: https://youtu.be/B0wtp0UvqDc

Pluspunten:
- Op mensen gericht.
- Goede basisgangen. Grote stap.
- Heel ijverig om te werken.
- Groot (1.74m), ik wil ook liever niet veel kleiner fokken i.v.m. mijn eigen lengte.

Verbeterpunten:
- Duits gefokt en heeft een lang achterbeen
- Wil graag meer aanleg om te sluiten.
- Balans.
- Koeler in het hoofd/minder snel onder de indruk zijn.

Via via ken ik Elton (v. Escolar), een hengst met een gouden karakter. Ik ken ook een nakomeling van hem. Toen die de derde keer in de baan liep met iemand erop had hij al enorm veel balans. Ook hij had een fijn karakter. Was erg gecharmeerd.

Ik sta erg open voor alle suggesties, zolang ze een goed karakter hebben :j

Elisa2

Berichten: 37230
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Hot Spirit x Abanos x Rosenthal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 08:27

Ik vind dat Secret wel verbeterd heeft, draf heeft wat meer afdruk en voor een Secret een goed achterbeen gebruik en de galop is duidelijk verbeterd.

Met welke hengst heb je het twee keer eerder geprobeerd?

Vind het wel een aansprekende merrie, qua bloed kun je heel veel kanten op.

MissSicarius

Berichten: 237
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 12:36

Dankje voor je reactie!

Helemaal vergeten om te vermelden inderdaad. Had toentertijd een dekking gewonnen van Genesis van de Begijnhoeve. Die mocht ik twee keer proberen.

Ik was in het begin erg gecharmeerd van Secret, maar ik ben bang dat hij geen balans en betere/sterkere achterhand gaat geven.

Elisa2

Berichten: 37230
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Hot Spirit x Abanos x Rosenthal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:14

Nee voor een betere en sterkere achterhand zou ik ook niet snel naar Secret gaan, al lijkt het hier wel goed uitgepakt te hebben.

Elton ken ik niet goed genoeg, Escolar bloed geeft vaak wel goede beweging. Karakter kan wisselen.

Ik denk aan Guardian S (als de merrie wffs vrij is), deze hengst geeft heel veel sluit, schakelvermogen en kracht.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:19

MissSicarius schreef:
Dankje voor je reactie!

Helemaal vergeten om te vermelden inderdaad. Had toentertijd een dekking gewonnen van Genesis van de Begijnhoeve. Die mocht ik twee keer proberen.

Ik was in het begin erg gecharmeerd van Secret, maar ik ben bang dat hij geen balans en betere/sterkere achterhand gaat geven.

De Secret nakomeling is voor 30.000 verkocht en jij bent daar bang voor?! Zou mijn angst niet zijn.

Maar als ik moest kiezen zou de Secret zoon Sarai een hele goede optie zijn.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:27

Als Escolar-bloed je aanspreekt zou ik kijken naar Extreme. Hij lijkt echt een goed karakter te hebben en de spermakwaliteit is ook goed.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:29

janderegelaa schreef:
De Secret nakomeling is voor 30.000 verkocht en jij bent daar bang voor?! Zou mijn angst niet zijn.

Maar als ik moest kiezen zou de Secret zoon Sarai een hele goede optie zijn.


De prijs zegt toch niets over de balans en achterhand? Als je het filmpje van de Secret bekijkt en vergelijkt met het filmpje van de merrie, dan begrijp ik het wel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:07

Aimee schreef:
janderegelaa schreef:
De Secret nakomeling is voor 30.000 verkocht en jij bent daar bang voor?! Zou mijn angst niet zijn.

Maar als ik moest kiezen zou de Secret zoon Sarai een hele goede optie zijn.


De prijs zegt toch niets over de balans en achterhand? Als je het filmpje van de Secret bekijkt en vergelijkt met het filmpje van de merrie, dan begrijp ik het wel.

Eerlijk is eerlijk, het veulenfilmpje vond ik niets aan. Maar de Secret nakomeling onder het zadel heeft duidelijk meer houding, balans en een betere opwaartse galop. Vind haar alleen verminderd in halslengte.

Elisa2

Berichten: 37230
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:31

Aimee schreef:
Als Escolar-bloed je aanspreekt zou ik kijken naar Extreme. Hij lijkt echt een goed karakter te hebben en de spermakwaliteit is ook goed.


Ik moest ook denken aan Extreme maar twijfelde vanwege het lange achterbeen wat hij ook iets lijkt te hebben. Verder lijkt het me prima passend.

Benzz
Berichten: 2889
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Hengstenkeuze Hot Spirit x Abanos x Rosenthal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:58

Verbeterpunten: Duits gefokt :D Ik moest hier even om lachen, waarom vind je dat een verbeterpunt?

Benzz
Berichten: 2889
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Hengstenkeuze Hot Spirit x Abanos x Rosenthal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:59

Jan, er staat toch geen filmpje bij van de secret onder het zadel ?

MissSicarius

Berichten: 237
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 18:09

Ik weet niet of ze WFFS vrij is. Dat zal ik moeten testen. Het duurde even voordat Guardian mij aansprak. Lees wel veel positieve verhalen qua karakter.

@Aimee Heb even gekeken en Extreme vind ik wel heel gaaf!

@jan Veulenfilmpje vond ik ook niks aan inderdaad, maar als 4-jarige is het veulen verbeterd. Wat zeggen ze ook altijd? Fokken is gokken? Wie weet was het geluk. Moet zeggen dat haar veulen ook niet groot is. Dat scheelt misschien ook wel wat. Die Sarai loopt wel met een heel fijne flow en lossigheid, maar ik weet niet of dat helemaal ten goede komt icm mijn merrie. Kan je mij uitleggen wat jouw bevindingen hierin zijn?

MissSicarius

Berichten: 237
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 18:13

Benzz schreef:
Verbeterpunten: Duits gefokt :D Ik moest hier even om lachen, waarom vind je dat een verbeterpunt?


Haha! Stiekem heb ik een hekel aan Duitsers..... Nee geintje. Duitse paarden staan er om bekend dat ze wat lang en traag achter zijn. Het geeft ze veel flow, maar ik betwijfel of het ten goede komt van de kracht.

Er staat een linkje naar de veilingpagina. Daar staan twee filmpjes ohz. Ook staat er een linkje naar Youtube waar ze als veulen te zien is.

Benzz
Berichten: 2889
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Hengstenkeuze Hot Spirit x Abanos x Rosenthal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:23

Dat was een verhaal vanuit vroeger, maar dat is allang niet meer zo!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:24

Benzz schreef:
Jan, er staat toch geen filmpje bij van de secret onder het zadel ?

In de link naar de veiling staat een trainingsfilmpje.

Benzz
Berichten: 2889
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:25

Heel sympathieke merrie onder het zadel, de Secret. Zou terugdekken.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:30

janderegelaa schreef:
Eerlijk is eerlijk, het veulenfilmpje vond ik niets aan. Maar de Secret nakomeling onder het zadel heeft duidelijk meer houding, balans en een betere opwaartse galop. Vind haar alleen verminderd in halslengte.


Maar TS heeft wel gelijk dat de kracht in de achterhand niet verbeterd is ten opzichte van de merrie.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:35

Elisa2 schreef:
Ik moest ook denken aan Extreme maar twijfelde vanwege het lange achterbeen wat hij ook iets lijkt te hebben. Verder lijkt het me prima passend.


Volgens het KWPN scoort hij iets richting sabelbenig. Dat is overigens veranderd door de veulenrapportage ofzo. Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar weet wel dat hij eerst op de stand van het achterbeen precies 100 scoorde en nu 98.

MissSicarius

Berichten: 237
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Re: Hengstenkeuze Hot Spirit x Abanos x Rosenthal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 21:53

Extreme heeft inderdaad ook een ietwat lang/traag achterbeen.. Ik vind het zo lastig! Ik heb inmiddels een mailtje naar van Uytert, de Ijzeren Man en Van de Sande gedaan. Kijken wat zij zien en vinden passen.

Keuzes maken is lastig

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:35

Aimee schreef:
janderegelaa schreef:
Eerlijk is eerlijk, het veulenfilmpje vond ik niets aan. Maar de Secret nakomeling onder het zadel heeft duidelijk meer houding, balans en een betere opwaartse galop. Vind haar alleen verminderd in halslengte.


Maar TS heeft wel gelijk dat de kracht in de achterhand niet verbeterd is ten opzichte van de merrie.

Stel nou dat die achterhand niet verbeterd is dan is het toch nog steeds een prima paard. Er is niets mis mee. Beide paarden niet trouwens. Misschien moeten we eens een spelregel gaan invoeren die zegt dat we eerst moeten benoemen wat goed is en kijken hoe we dat nog beter kunnen krijgen ipv te zeverzakken op eventuele tekortkomingen. Iets wat je op de KWPN jury cursus vroeger al leerde trouwens.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 12:14

MissSicarius schreef:
Ik weet niet of ze WFFS vrij is. Dat zal ik moeten testen. Het duurde even voordat Guardian mij aansprak. Lees wel veel positieve verhalen qua karakter.

@Aimee Heb even gekeken en Extreme vind ik wel heel gaaf!

@jan Veulenfilmpje vond ik ook niks aan inderdaad, maar als 4-jarige is het veulen verbeterd. Wat zeggen ze ook altijd? Fokken is gokken? Wie weet was het geluk. Moet zeggen dat haar veulen ook niet groot is. Dat scheelt misschien ook wel wat. Die Sarai loopt wel met een heel fijne flow en lossigheid, maar ik weet niet of dat helemaal ten goede komt icm mijn merrie. Kan je mij uitleggen wat jouw bevindingen hierin zijn?

Die lossigheid heeft jouw merrie toch ook. Dat moet je koesteren en verankeren. De merrie is verder prima.

Anomien

Berichten: 7390
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 16:55

Benzz schreef:
Dat was een verhaal vanuit vroeger, maar dat is allang niet meer zo!


Precies! Duitse paarden kennen ook zeer behendige snelle krachtige bewegers!
Ben wel fan van Duits bloed. En er zit ook al wat Duits bloed in onze fokkerij. Maar goed ook, we fokten anders veel te nauw voor mijn gevoel.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 18:01

janderegelaa schreef:
Stel nou dat die achterhand niet verbeterd is dan is het toch nog steeds een prima paard. Er is niets mis mee. Beide paarden niet trouwens. Misschien moeten we eens een spelregel gaan invoeren die zegt dat we eerst moeten benoemen wat goed is en kijken hoe we dat nog beter kunnen krijgen ipv te zeverzakken op eventuele tekortkomingen. Iets wat je op de KWPN jury cursus vroeger al leerde trouwens.


:?

Waar heb ik geschreven dat het geen prima paard is?
TS noemt zelf een verbeterpunt van de merrie. En als je dan naar de video van de nakomeling kijkt, zie je dat die op dat punt niet verbeterd is. Daarmee val ik de merrie of TS niet af, integendeel: ik zie wat ze bedoelt.

Zo raar is het toch niet als je als fokker ergens op wil verbeteren in plaats van alleen behouden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 21:44

Aimee schreef:
janderegelaa schreef:
Stel nou dat die achterhand niet verbeterd is dan is het toch nog steeds een prima paard. Er is niets mis mee. Beide paarden niet trouwens. Misschien moeten we eens een spelregel gaan invoeren die zegt dat we eerst moeten benoemen wat goed is en kijken hoe we dat nog beter kunnen krijgen ipv te zeverzakken op eventuele tekortkomingen. Iets wat je op de KWPN jury cursus vroeger al leerde trouwens.


:?

Waar heb ik geschreven dat het geen prima paard is?
TS noemt zelf een verbeterpunt van de merrie. En als je dan naar de video van de nakomeling kijkt, zie je dat die op dat punt niet verbeterd is. Daarmee val ik de merrie of TS niet af, integendeel: ik zie wat ze bedoelt.

Zo raar is het toch niet als je als fokker ergens op wil verbeteren in plaats van alleen behouden.

Het achterbeen van de Secret heeft veel meer buiging en afdruk. Buiging kan alleen met balans en afdruk kan alleen met kracht.

TS kan het best een verbeterpunt noemen maar dat betekent niet dat dat ook zo is.

MissSicarius

Berichten: 237
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Re: Hengstenkeuze Hot Spirit x Abanos x Rosenthal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 22:02

Nakomeling heeft inderdaad een beter achterbeen dan mijn merrie, daar ben ik het mee eens, maar ik durf zelf Secret er niet op te zetten aangezien ik hem wat slapjes vind. De filmpjes die ik gezien heb komt hij de bochten niet goed door.

Jan, als je het idee achter Secret loslaat. Wat zou jij dan passend vinden?