[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:42

Hier helaas het ei niet af :n morgen dus weer insemineren

absque_dubio

Berichten: 7848
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:46

Neonlight schreef:
FS is een EU station. Kon contant betalen of BTW nummer overhandigen. Zelf vond ik het ook wel zo makkelijk gewoon in het Nederlands. Zaten trouwens 3 bonnen bij die door de insemineerder ingevuld moest worden, 1 voor merriehouder, 1 voor insrmineerder en eentje voor het hengstenstation. Weet dus even niet of ik die naar Gruyter of naar FS moet terug sturen.

Klinkt nog vrij ingewikkeld als dat allemaal niet vooraf is aangegeven. :=

Cp van de kleine welsh?

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:47

Ooh we krijgen volgend jaar weer Skippy al pepper foto's :D


Ja klopt van de welsh inderdaad :j

Cynthia82

Berichten: 9308
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:05

Succes met scannen morgen MDW!

Welkom petravdmeerx

Zonde dat je net te laat was Caresse!

Liek1996, als ze het rond de 20 dagen verloren is, pakken ze de cyclus vaak weer prima op hoor :)
Als er nog eens een ervaren fokker op je inpraat, dan weet je dat je hier heel veel ervaren fokkers hebt die het kunnen beamen of ontkrachten :)

Leuk hoor om te lezen dat jullie maar een paar tientjes betalen voor een scan of een pakket hebben -O- Dat kan hier dus bij geen enkele veearts. En dan is mijn eigen veaarts niet eens de duurste in de buurt ;)
Als ik € 20,- per scan betaalde, wist ik het ook wel :j

StalMelyn, ik ben heel benieuwd wat de veearts ervan vindt. Melanomen komen vaker voor bij schimmels toch?

Setteli, denk inderdaad dat je veearts chorulon heeft gespoten (het eitje heeft afgespoten), dan springt het binnen 36 uur.

Eilinora, gezellig dat je mee komt kletsen! Jaimy vind ik een heel gaaf hengstje!

Tinniie, was Don/Star een veulen van jou? Ik kan me hem even niet herinneren van het DBT2017, maar hij heeft wel iets bekends over zich.

Neonlight, zo krijg je veel later een veulen dan ik en zit er gewoon eerder al weer een veulen in :+

Hahahahaha Mooney, die is niet goed hoor :')

Liek1996, ik heb dat ook hoor met hengstig spuiten. Ik laat liever de natuur daarin z'n gang gaan. Maar ja, als het me misschien wel drie keer scannen kan schelen, wordt het toch een ander verhaal.
Ligt er voor mij ook aan hoeveel het eitje is gegroeid van de week.
Jullie zeggen allemaal dinsdag scannen :) Wel fijn dat jullie zo eensgezind zijn :D Morgenochtend nog even de veearts bellen voor overleg.

Muronia, toen ik las hoe groot het eitje van de week was en dat je vrijdag toch had geinsemineerd, dacht ik al: Is dat niet wat te vroeg. Het leek me zo'n klein eitje voor zo'n groot paard (vergeleken bij Fi). Al weet ik dat dat niet alle zegt. Maar nog even spannend dus voor jou. Zit te toch weer 3 dagen dichterbij me :D

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:15

Ik betaal €17,50 per scan := is dat erg weinig dan?
Op de kliniek is het diepvries KI pakket met onbeperkt scannen en insemineren €300,-.
Gelukkig hoef ik geen diepvries meer.

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:18

Wij zijn voor ca 5 a 6 scans al 500/600 euro kwijt. En dat was dan scan + voorrijkosten. 1x hengstig spuiten en ei afspuiten. Niet drachtig. Konden wij ook maar voor 17,50 per keer scannen klaar zijn :D

Wij moeten dus swab + waarschijnlijk spoelen en dan opnieuw het riedeltje in de hoop dat het dan wel lukt...
Laatst bijgewerkt door Eretria op 16-05-21 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynthia82

Berichten: 9308
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:19

Vorig jaar kostte een scan + voorrijkosten bij mijn dierenarts € 78,nogwat

Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:22

Ik betaal 35 voor het scannen aan huis.

Cynthia het ei is nu dus 0.9 cm gegroeid in 5 dagen. Misschien heb jij daar ook iets aan. Ik denk dat we nu goed zitten met insemineren morgen. Het voelt nu ook echt. Ik hoop zo dat het toch gaat lukken dit jaar! Ik durf nog niet te tellen met de dagen, eerst een positieve echo voor mijn neus krijgen, dan doe ik echt mee.

absque_dubio

Berichten: 7848
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:27

Hier ook zulke dure prijzen per scan. Tsja, hoort erbij.. als er een beginnend mooi ei is zou ik geen reden zien voor hengstig spuiten. En dinsdag te vroeg zou ik minder zuur vinden als woensdag te laat. Al weet je van te voren niet of woensdag te laat is. Hier eitjes van 5,5cm voor een pony, elke situatie is anders dus niet vergelijkbaar.

Cynthia82

Berichten: 9308
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:29

Pffffff... dan zou het dus nog zo’n 11 dagen duren na gisteren...
Ik snap je heel goed hoor, maar het klinkt zeker wel positief nu!

Klopt hoor AB, maar ergens geloof ik niet dat zo’n eitje meer dan 2 cm groeit in 3 dagen tijd. Het gele lichaam zat er ook nog. En je weet het inderdaad nooit, maar dinsdag voelt echt nog te vroeg.

absque_dubio

Berichten: 7848
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 23:10

In jouw geval zou ik persoonlijk ook zeggen woensdag scannen. :o maar je weet het niet van te voren, dat maakt het zo lastig.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 23:23

Oh ja ik heb geen voorrijkosten want ik mik ze op de trailer en rij naar de DA.
Voorrijkosten zijn €35 en €55 in het weekend. Dan tikt het leuk aan ja :=

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 23:38

Ik betaal 65 euro per scan, aan huis.

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 00:14

Wat gaat het snel in deze topic.

Cp. Is het ei nu afgespoten of verwachten ze dat deze springt?

Stalmelyn. Ik ben ook benieuwd wat de dierenarts zegt. Lijkt niet op een melanoom of sarcoid? Of zou deze dan onderhuids zitten

Liek. Ik laat ook graag de natuur zijn gang gaan. Maar soms moet je even een zetje geven. Als ze met een paar dagen niet hengstig wordt zou ik persoonlijk wel spuiten.

Cynthia. Lastig dilemma, ze was op de baarmoeder ook helemaal niet hengstig? Zo ja of beginnend zou ik voor dinsdag gaan. Anders woensdag

Muronia. Fijn dat ze nu goed hengstig is en de cervix los. Dat maakt de kansen altijd weer groter. Duimen draaien dat het dit jaar wel lukt

Neonlight. Spannend, mooie hengstenkeuze.

Yvk. Even afwachten dus. Het is ook zulk raar weer. Je hoort het best vaak dat de merries rare cyclussen hebben nu

Mooney. Dat is een flinke bult. Hopelijk trekt deze snel weg

Caresse. Jammer dat jullie net te laat waren

Hier zijn de scans rond de 30 euro daar komen dan nog wel de reiskosten bij. Ik zie dat de prijzen behoorlijk uit elkaar liggen.

Nigrante is geinsemineerd. Morgen scannen. Ook voor Wild Thing en Sammie op dracht. Even spannend dus.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 00:23

@AM gespoten nu idd :j

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 02:54

mooney schreef:
superpony schreef:
Wij hebben vorig jaar steeds 35 betaald voor scannen en 18dagen scan was gratis.

Nu kwam een veearts scannen voor baarmoeder check, en dat is iets duurder ivm voorrijkosten, maar die kwam ook voor wat anders.
Ik vind het vooral voor de merrie vervelend. Ik hou haar graag zelf vast en denk dat ze elders snel de praam erop zetten bij haar. En een paard wat zo "aangepakt" is aan de voorkant wil ik dat liever niet bij. Kost me al even om vertrouwen rond mond terug te winnen en dat gaat goed.

@Mooney, staan er planten rond je wei/paddock?

Mijn merrie had een flinke bult op haar hoofd. Toen we keken zagen we een doorn van de bramen zitten. Zie je haast niet, maar zagt het gelukkig. Na het verwijderen, was de zwelling snel weg. Ik zeg niet dat dat het is hoor, maar had het nog niet eerder dat ze zo opzwellen en dan een doorntje hebben, dus wie weet.

Superpony, we checken het stuk waar ze bij kunnen altijd heel goed, ook eromheen want die van mij kruipt onder de draden door om meer te snoepen. :Y) dit soort taferelen...
[ [url=m/8rrtcZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk insectenbeet of gedonder met een kies. Al is het binnen een uur op komen zetten, lijkt me gek met een kies. Ik ging rijden met de andere merrie, uurtje weg geweest en toen ik terug kwam zag ze er zo uit (op de foto lijkt het minder dan het is):

[ [url=m/zjgCTu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kabayo: ik heb twee welsh B achtige merries. Mijn oudste merrie is een papierloze Welsh, haar dochter is van In de Ban van Pjotr en dus Welsh partbred.
Beide vosjes. Kirs, de moeder, is gedekt met Winston JR en Vu gaat met Cassanova als ze niet te veel fratsen gaat uithalen.
Doel is om twee fijne rijponys in de C maat te fokken. Ik ben zelf klein, Kirs is mijn huidige rijpony en eer de veulens oud genoeg zijn is zij 20 dus dan kan ze het stokje rustig overdragen.

Neon: oef Next Diamond is echt super tof!


lekker lenig wel :D

Hier eten ze overal van. Hebben ook eetbare bomen, struiken etc. Bramen vinden ze lekker, de takken en het blad. Is ook een deel van de omheining.
Maar viel me toevallig op dat ze een zwelling had en toen ik de doorn eruit had, was het snel weg. Dacht er opeens aan.

Ik zou niet snel hengstig spuiten, maar ligt er ook aan waar je zit in het seizoen, wat de voorwaarden zijn etc

StalMelyn

Berichten: 2049
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 06:50

AM horses, melanomen kunnen openbarsten. In 9 van de 10 gevallen zijn ze goedaardig en doen ze er niets aan als ze zo klein zijn.
Maar er zijn ook kwaadaardige en erfelijke varianten las ik.

Schimmels (en andere witte paarden zoals bont) zijn er inderdaad gevoeliger voor en naast erfelijk en kwaadaardig twijfel ik nu om te fokken daardoor.

Eerst even zien wat er wordt gezegd.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 07:02

StalMelyn schreef:
AM horses, melanomen kunnen openbarsten. In 9 van de 10 gevallen zijn ze goedaardig en doen ze er niets aan als ze zo klein zijn.
Maar er zijn ook kwaadaardige en erfelijke varianten las ik.

Schimmels (en andere witte paarden zoals bont) zijn er inderdaad gevoeliger voor en naast erfelijk en kwaadaardig twijfel ik nu om te fokken daardoor.

Eerst even zien wat er wordt gezegd.

Melanomen zijn inderdaad wel lastig, wel even een verbetering: het is echt specifiek schimmel en niet alle witvormen die verhoogd risico hebben. Alle andere kleuren kunnen ze ook krijgen, maar die hebben een veel kleiner risico. Studies suggereren dat schimmel zonder agouti de grootste risicogroep is.

Het is namelijk niet de uiterlijke vachtkleur, maar de werking van het schimmelgen die zorgt voor melanomen. 80% van de schimmels zal melanomen krijgen, dat is voor mij ook de reden geweest om geen schimmel hengsten te kiezen ondanks dat ik een schimmel wel mooi vind.

Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 07:23

Beetje off topic, maar hoe zit het dan bij niet-schimmels met melanomen? Dan wordt het ergens anders door veroorzaakt? Ik ben een zweetvos-merrie verloren aan kwaadaardige melanomen.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 08:01

Muronia schreef:
Beetje off topic, maar hoe zit het dan bij niet-schimmels met melanomen? Dan wordt het ergens anders door veroorzaakt? Ik ben een zweetvos-merrie verloren aan kwaadaardige melanomen.

Klopt, je hebt bij alle paarden kans op melanomen door mutagene invloeden zoals UV straling en alle andere zaken die bij mensen ook huidkanker kunnen veroorzaken.

Schimmels hebben daarbovenop nog een schrijffout in het dna waardoor cellen makkelijker ongecontroleerd kunnen gaan delen. Daarom zie je die melanomen ook vaak op andere plekken (bijv onder de staart) tov melanomen die veroorzaakt worden door UV.
Een klein voordeel is is dat de melanomen die dus door dat genetische foutje komen vaak minder agressief en gevaarlijk zijn dan de melanomen die door mutagenen komen.

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 08:23

Liek1996 schreef:
Melissa1996, dankjewel voor je antwoord...
Ik hoop dat dat bij mijn merrie ook zo is. Ik weet eingelijk niet waarom ik een weerstand voel voor hengstig spuiten ;( ...het klinkt zo onnatuurlijk ofzo. Of dat KI dat niet is trouwens _O-
Doe ik toch ook zou je zeggen :=
Maar op een of andere manier staat het me tegen, terwijl het toch redelijk gebruikelijk is en schijnbaar ook nog redelijk onschuldig.
Duimen maar op een "gewone" hengstigheid :D


Heb ik het zelfde hoor, alleen als het na 5x scannen niet veranderd is, het wel zo fijn als het dan opgang komt.

Caresse07

Berichten: 9408
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 08:41

Scannen voor het hele seizoen voor rond de 250 euro hier, dus valt mee als je vaak moet en is prijzig als het maar 2 of 3 keer is :D

Maar inderdaad veel verschillende prijzen voor het scannen zeg, had toch verwacht dat het wat dichter bij elkaar zou liggen. Maar is misschien ook maar net waar je woont.

Tja hengstig spuiten zou normaal ook mijn voorkeur niet hebben, maar aangezien ze niet duidelijk toonde deze keer en ik het niet weer wil missen of haar weet ik hoeveel keer moeten scannen toch maar akkoord mee gegaan. Kan me herinneren dat we dat met haar moeder uiteindelijk ook gedaan hebben, die toonde ook niet :n

AM_Horses: spannend voor jou 3 om te scannen, ga voor je duimen.

Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 09:48

Bij mijn merrie zat hij ook onder de staart (aan haar vulva om precies te zijn), toch apart.

AM veel succes vandaag met alle scans!

CP jij ook vandaag insemineren, dan gaan we gelijk op. Duimen dat het raak is!

Eilinora welkom terug in het dbt. Ik gun je meer geluk met Pepper voor komend jaar!

Ik heb nog even een vraag.. wainonia reageert nogal heftig op de inseminatie, veel merries maken wat vocht aan om de lichaamsvreemde stof eruit te werken, maar ik denk dat het bij haar iets heftiger is dan normaal. Ik las dat sommigen hun merrie ook wel na inseminatie laten spoelen. Ik denk dat dit voor mijn merrie heel fijn zou zijn. Een spuitje pyton werkt niet afdoende, maar echt even zorgen dat de baarmoeder mooi schoon is voor een innesteling zou goed zijn. Ze wordt aan huis gescand en geïnsemineerd om haar zo min mogelijk stress te bezorgen. Het enige ritje dat we moeten maken is dat ze na de eisprong (controle woensdag, dus ik vermoed donderdag of vrijdag) gaat worden dichtgezet bij de kliniek. Mocht ik haar willen laten spoelen, dan zou dat ook op de kliniek moeten gebeuren. Zouden jullie denken dat het een goed idee is om dan eind deze week te laten spoelen en dasrna meteen dichtzetten (in 1 afspraak dus)? Ze wordt vanavond geïnsemineerd dus de bevruchting zou dan al hebben plaatsgevonden, maar het vruchtje moet dan nog in de eileider zitten, dus zou er geen schade van hebben.

Aangezien dit echt mijn laatste jaar proberen is met haar en ik niet meer af wil gaan op wat verschillende da's ervan zeggen (dat heb ik de afgelopen 2 jaar braaf gedaan), volg ik graag mn eigen idee erover, maar ervaringen hoor ik graag!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 09:52

hier is vrijdag geïnsemineerd, zondagmorgen was het ei weg,en is ze gespoeld en dichtgezet

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 09:52

Waarom kan dicht zetten en spoelen niet thuis? Ik heb dat met mijn oude merrie toen we in 1 afspraak gedaan. En ook nog een paar dagen oxytocine spuiten. Er is ook een optie met meerdere dagen spoelen. Wij hadden bij de inseminatie het sperma niet bewerkt met vloeistof, alleen voorvocht eraf gedraaid. Maar dat kan alleen als de hengst springt op dezelfde locatie als waar de merrie (gelijk) geinsemineerd wordt, ivm levensduur.