[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
immii_clarr

Berichten: 790
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:10

Mer, gefeliciteerd met de drachtige dame!

Sparky, wat is ie knap <3

Jacky, helaas zag ik het wel een klein beetje aankomen, had er al heel de tijd geen goed gevoel over, maar had gehoopt dat ik fout zat. Helaas werd mijn gevoel dus toch bevestigd.

Ennasil, ben benieuwd of je goed zit! Klinkt inderdaad wel als een drachtige dame! afwachten maar :D

Rivq, wat leuk zeg die foto, ze lijken echt op elkaar!

Baloulover, ach hoop voor je merrie dat het snel komt. Is niet fijn als ze pijn in hun voetjes hebben.

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:34

Vanaf welke leeftijd veulen proberen jullie de merrie ff uit de stal te halen voor paar minuten om te laten wennen en wie heeft er tips voor heftige paniekerige merrie.
Ik ben begonnen toen Red 1 week oud was om de merrie ff uit de stal te halen en recht vd stal te zetten zodat ze gewoon kunnen neuzen en elkaar kunnen zien maar de merrie is erg in paniek en flipt helemaal en heeft geen respect dan voor mij of de omgeving.
Dus hoogstens 1 minuut of nog niet eens. Aangezien het zo gevaarlijk werd met de merrie heb ik het een week niet meer gedaan en vandaag weer ff geprobeerd. In begin kreeg ik de merrie niet uit de stal. Dat lukt nu wel met moeite maar zodra ik de deur dicht doe (ze kunnen elkaar dus gewoon zien en snuffelen, zit echt alleen maar deur tussen dus Qua totale afstand nog geen halve meter)dan flipt ze totaal.

Ik heb ook al een keer in de bak een grote volte gelopen met het veulen aan de hand terwijl stalgenootje in het midden vd volte stond met de merrie en dat ging wel goed.

Dit is haar 1e veulen.
De 1e week bleef ze ook continue op de wei bij het veulen en had weinig rust. Maar toen veulen bijna week oud was werd ze rustiger en nu mag het veulen de hele wei over of wegrennen zonder dat ze er meteen paniekerig naar toe rent.
Als de merrie zo flipt heb ik al geprobeerd te kalmeren met stem, eten , correctie etc. Merrie sluit zich af vd omgeving en heeft alleen maar oog vh veulen.

Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:49

@ceasar,
Ze hebben er enkel bonte shetjes ;)
Ze zullen het ook zeker niet kwaad bewust doen hoor, maar als ik de punten op noem en er bij vermeld dat ik zelf ook met shetjes fok en dus wel ervaring heb (ze zullen vast vaak door moeders van Penny meisjes benaderd zijn dat echt gewoon "normale" dikke shetjes drachtig zouden zijn) dan hadden ze wel even "interesse kunnen tonen en in ieder geval kunnen komen kijken aangezien de melk er echt al met een straal uit kwam.

@immii_clarr,
Ja ik ben zeer benieuwd volgende week.

Kabayo

Berichten: 14056
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:59

Tamaramt vanaf dag 2 vijf minuten buiten de box. Eerste keer vaak onrustig. Tweede keer niks aan de hand
Afbeelding

Ennasil je bedoeld het zesspan. Lijkt mij stug dat die drachtig is. Dan zou er toch een hengst bijgelopen moeten hebben. Mijn shet is daar gefokt, Irma(lientje) is haar moeder

Kathleen_vW

Berichten: 4287
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 21:06

Tijd voor een ouderwets grote bijleespost :D . Ik was afgelopen week in Exloo voor werk, daarnaast veel moeten regelen en veel met de paarden bezig, dus had geen tijd om bij te blijven in het topic. Nu dus even een inhaalslag.

Allemaal bedankt voor de lieve reacties op m’n meisjes! Ben ook super blij met ze :+:

Over veulenbrok; ik had ook heel enthousiast veulenbrok gekocht dit jaar, maar ze eten gewoon merriebrok met moeders mee en laten de veulenbrok links liggen :')

Over halster omdoen; ik neem hier wel even de tijd voor. Zorg allereerst dat ik het veulen makkelijk kan aanraken en hij/zij comfortabel met me is, dan pak ik het halster en doe ik hetzelfde zodat het niet meer vreemd is. Ik trek eigenlijk nooit het kopstuk over de oortjes heen (vinden ze vaak spannend) maar maak de gesp van het kopstuk los, schuif het over het neusje en maak hem van vast. Combinatie van geduld en herhaling en het wordt al snel normaal.

Riv_Q: Fijn dat alles goed gaat met Babs! Wat slappere mest is inderdaad normaal. Zo leuk dat de zussen zo op elkaar lijken! Leuke allrounder is de kleine, en nog een varkentje ook }:0 ! Succes met Quenza, dat schiet ook op.
cp112: (Sch)eefje was echt scheef! Fijn dat alles goed gekomen is! Knappe hengst trouwens, hij ziet er braaf uit. En tot slot; gefeliciteerd met de jongste telg! *\o/*
Laurentii: Ach gut, merrie heeft het zwaar :(:) . Laatste loodjes. Wat lijkt ze op Deja trouwens! Leuke foto’s van het spul in de wei.
ual_95: Arm bekkie #) . Fijn dat het aardig met haar gaat.
fokfanaat: Wat fijn dat de kleine weer thuis is *D ! Hoe gaat het nu?
AM_Horses: Rosareina is echt leuk. Mooie grote kol ook!
Miekies0710: Wat een heerlijk ding! Leuke naam heeft de kleine gekregen, en top dat haar waardes goed zijn. Ik vindt Kjento persoonlijk ook echt een fijne hengst. Ik ben benieuwd hoe die van volgend jaar zal zijn en of je veel gelijkenissen ziet.
kyrkelover: Wat een leuke foto van Dream! <3
Jacky84: Zo héhé… Het heeft even mogen duren, maar daar dan heb je ook wat :D ! Gefeliciteerd! Prachtig verjaardag’s cadeau voor jouw dochter.
AnsoDM: Fijn dat het goed gaat met de kleine en haar moeder. Lees dat je wat voor je kiezen gekregen hebt, ik hoop dat het snel rustiger wordt :)
Renske_W: Hopelijk heelt de merrie goed inmiddels! Super nieuws dat de uitslag van de PSSM1 test negatief is voor beide.
Balou_lover: Hoe gaat het met Kate? Sneu dat ze naar bevangen neigt, hopelijk komt de kleine snel. Eefje kreeg wel echt een ‘dakje’, Deja een stuk minder (maar eerlijk is eerlijk, die is ook een beetje spekkie).
Moosss: Hoop ook dat je snel een kleine rond hebt springen! Wat leuk zeg, zo’n shoot! :+:
suffie: Wat een knap hengstje zeg *D Gefeliciteerd! En super leuk, die kraammand!
Naat3: Van harte met je knappe vent :):) ! Wel moeilijk dat de merrie lastig benaderbaar is. Fijn dat allebei de veulens het zo goed doen!
CharmFaith: Daar is ze! Wat is ze mooi getekend! Gefeliciteerd **\O/** En Seven is wel echt een leuke en toepasselijke naam.
Caesar: Wat een leuk projectje! Toch extra spannend, zo’n verrassing baby :)
Rianne1807: Oh, die is knap :oo Solana is echt leuk!
Valuna: Spannend! Nog even geduld!
DDDara: Lekker hoor, dat ze zo veel naar buiten kunnen! Wel echt balen dat één van de kleintjes een dikke sprong heeft. Wees er voorzichtig mee. Hopelijk lost het snel op, net als de diarree.
Huisje29: Gefeliciteerd met de veulens :):) (had je nog niet kunnen feliciteren voor de vorige). Wat een schattig vosje, leuk dat ze zoveel op haar moeder lijkt.
paardje2013: Ook 2 drachtig, spannend hoor. Ik denk Sita als eerste gaat veulenen.
Kiss1990: Wat is jouw veulen knap! :wow:
Dakario: De veulens hebben elkaar, dus ze hebben geen speeltjes. Ze hebben fanatiek aan de stalgordijnen staan trekken toen die nog aan de tussenwanden hingen. Succes met nummer 2! Valencia is echt leuk trouwens! :j
Kendra: Diarree is toch een gevaarlijk dingetje bij die kleintjes. Goed om in het achterhoofd te houden. Wat heeft jouw stoere man trouwens een super leuke naam!
Knolselder: Die kleintjes zijn toch enorm schattig <3 En wat een maantjes al! Heb het wel te doen met het merrietje met een verhaal. Arm ding, maar goed dat ze bij jouw staat.
Neonlight: Daar is hij dan! *D Weer een hengst, maar wel gezond. Dat is uiteindelijk het belangrijkste, toch? Van harte en geniet ervan! Op naar volgend jaar!
Kaplaars: Het is wat he, die stelten :') Indy is leuk!
Setteli: Dat is wel vlot inderdaad. Hopelijk houdt ze de kleine nog even binnen.
Caesar: Wat een verschil zeg. Hoe lang moet de 1e merrie nog?
OYYO: Gefeliciteerd! Nog een gezonde baby *\o/* Mooi diertje hoor!
Muronia: Zeker een buffeltje. Gaat alles goed met haar?
MacavitaL: Wat een prachtige merrie heb je daar, en in super conditie zo te zien! Ik ben altijd vroeg met het alarm, maar dat komt omdat er bij mij ook een keer eentje veel te vroeg geboren was, dus heb ze het liefst tijdig om.
proudmama: Hoi! :wave: Leuk dat je er bent.
AfroAnita: Rasta is knap, mooi modelletje hoor! Hopelijk knapt de merrie snel op. Lastig dat ze zo hormonaal is met de hengstigheid, heb er verder geen ervaringen mee.
corinadrenth: Mooi donker kleurtje krijgt Ruben! Al een hele beer zo!
Manda: Van harte gefeliciteerd met de kleine stippel! :#
xxpetraxx: Wat een apart getekend veulen zeg! Gefeliciteerd! *D
Al_Zawraa: Wat zijn ze knap zeg! Fijn dat Jahwhar weer opgeknapt is. Geniet ervan. Hopelijk mag je snel jouw nieuwe merrie uit de VS verwelkomen!
Quir: Die ligt er nog lekker bij op de foto :') . Wat een prachtig nette stal trouwens!
Janinevv: Nog even geduld, wel fijn dat je beeld hebt nu!
Muronia: Lekker om weer een rondje op de merrie te kunnen doen :)
Rose_Sonny: Je kunt er inderdaad niet meer omheen dat ze drachtig is, nee _O- . Succes de komende weken!
SparkYY_8: Wat een mega knapperd! <3
mirjamalvaro: Wat een heerlijke buffeltjes! :):)
tamaramt: Ik stop met het veulentasje wanneer ik het touw heel slap achterom heb hangen en ze eigenlijk al aan het touwtje meelopen zonder dat ik met de tas hoef bij te sturen. Red wordt knap! Betreft het van de merrie halen, ik doe dat alleen als ik de merrie weer oppak om te rijden, meestal na een maand ofzo. Wel altijd met z’n tweeën, zodat iemand het veulen tegen kan houden als ik de box uit loop. Eef is zodra ze aan het werk is gewoon met het koppie bij mij, veulen hinnikt vaak wel flink. Vaak blijft m’n vriend erbij om de kleine een beetje afleiding te geven, en dan gaat het wennen snel zat.
Chelleke1981: Wat een leuke foto serie van de eerste uurtjes! En al dat haar! Stoer en fluffy tegelijk! {:}
J_emma: Wat een heerlijk koppie heeft Sam, echt een stoer kereltje. Rose is echt een plaatje, sjieke dame :*
Fotsy: Onwijs knap veulen heb je! Vindt het altijd wel gaaf als bonte wat minder wit hebben. Heel treurig dat je Flo hebt moeten laten gaan. Sterkte Y;(
Fleuribelle: Och, wat wordt Sterre een prachtige dame, zeg! :oo
karelien: Baby spam! Wat een leuke veulens!
Kaplaars: Ik geef na 10 dagen meestal voor 75 kg :)
StalMelyn: De tijd vliegt voorbij met die kleintjes!
stal_HD: Chakira is een fopmerrie. Ik hoop dat het niet lang meer duurt voor je.
Laleentje: Heftig! Is iedereen er wel goed bovenop gekomen na de corona? :(:)
danamuts: Ik moet hem bij Deja ook erg strak doen. Dat is net Houdini, die werkt altijd het halster af |o Uiteindelijk heb ik het halster gewoon aan haar hoofd gevlochten, maar dat is een ander verhaal. Als ze goed kunnen kauwen kan het geen kwaad, maar kijk de merrie wel goed na op wondjes als ze het halster langer aanhebben. Ik heb zelf van die transporthalsters met bond om.
Cynthia82: Wat een binkie! :D
Balko: Van harte met de geboorte van Fleur. Straks dubbel genieten als de merrie ook bevallen is! *\o/*
LaDonna75: Flinke smakkert gemaakt dus. Sterkte! :knuffel:
Olga89: Knap dat je toch weer gaat insemineren. Ik heb het verhaal niet meegekregen, maar het is toch altijd weer ingrijpend als de geboorte niet goed gaat. Hopelijk volgend jaar meer baby geluk!
Quir: Odie houdt het spannend! Succes!
Pikeur: Hoi! Leuk dat je er ook bent. Nog even geduld en dan mag je ook foto's spammen ;)
immii_clarr: Och nee, dat is echt verdrietig nieuws zeg |( Veel sterkte. Ze laat wel een plaatje van een veulen na, hopelijk vindt je daar troost in.
floripori17: Wat een prachtig bontje heb je daar. Vervelend nieuws betreft de merrie :( Lastig dilemma. Naveltje ziet er mooi uit hoor!
Kabayo: Hé, wat naar. 4 jaar is veel te jong. Sterkte! Y;(
ljongema: Spannend hoor! Flink uier al, kan nooit lang meer duren!
Selene_p: Gefeliciteerd met de mooie meid! <3
Chrisssy: Als de merrie zoveel stress ervaart van het elders staan heb je wellicht meer kans als je thuis probeert, als dit te doen is met scannen/bestellen/insemineren, etc.
Lovelyn: De merrie houdt het spannend met haar laatste veulen. Veel succes de komende dagen!
Fauvetje: Je kunt nooit teveel vragen stellen, hoor. Ik neem aan dat je 311 bedoeld? Is al best een flink uier, maar sommige ontwikkelen sneller dan andere merries. Alarm aandoen kan nooit geen kwaad. Ik ontworm meestal een maand voor de uitgerekende datum, anderen doen het 2 weken, dus je hebt wat speling.
Piarens: De laatste loodjes! Spannende dagen voor de boeg, veel succes!
danamuts: Ik hang het alarm niet vanaf een vaste dag om, maar een beetje op gevoel (heb je helemaal niks aan, sorry :+ ). Ik doe het wel liever te vroeg dan te laat. Ik slaap ook zelf veel beter als ze een alarm om hebben.
Mer1980: Alweer drachtig voor volgend jaar, gefeliciteerd! Succes nog met Daliska.
Ennasil92: Nou ja, zeg. Komt niet zomaar melk uit, toch? Arme pony. :(

Zo, ik ben weer bij :')

Geen baby nieuws hier, behalve dat de Desperado zusjes het super doen. Ruby is goed aan het verharen en zo licht als dat ze geboren is, zo donker wordt ze nu. Echt een donkere vos, super mooie kleur <3

Maar er is wel iets wat ik van de daken af wil schreeuwen, namelijk: We hebben een boerderij gekocht *\o/*
Gisteren getekend, vandaag afspraak bij de bank gehad. Nog onder voorbehoud van financiering, maar de bank had nu al toegezegd geen problemen te zien. Ik kan echt niet wachten, ein-de-lijk ons eigen spul!

Jacky84

Berichten: 8
Geregistreerd: 20-02-19

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 21:13

Riv wat een mooi plaatje van de zussies!

Balou_lover balen dat ze nu wat bevangen raakt..... hopen dat ze snel haar lading overboord mikt.... wel fijn dat ze even bijbekapt is!

Kathleen welkom terug! Wat gaaf dat je een boerderij gekocht hebt! In de buurt van waar je nu woont?

Cynthia82

Berichten: 9318
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 21:16

Renske_W schreef:
Oooh heb ik die gemist. :=

Edit: even gezocht maar dat is hier niet verteld toch?

Klopt, niet hier nee. Dus ligt niet aan jou :D

Kathleen!!! Had je de hele dag niets te doen? _/-\o_

Neonlight, ik ben benieuwd naar je hengstenkeuze!

Pikeur

Berichten: 6311
Geregistreerd: 01-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 21:23

Hahaha dat is nog eens een serieuze bijleespost. Gefeliciteerd met jullie aankoop!

Rose_Sonny
Berichten: 443
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 21:27

Kathleen echt diep respect voor je bijleespost.
En wat fijn dat je de tijd neemt om op iedereen te reageren en alle vragen te beantwoorden! Volgens mij ben je de enige die de foto van mijn paard gezien heeft bijvoorbeeld, of in ieder geval de enige die reageert haha.

Gefeliciteerd met de koop van de boerderij! Hopelijk kan alles door gaan, maar het klinkt heel positief. In de huidige huizenmarkt is het heel erg lastig om een betaalbaar huis te vinden, extra fijn dat het gelukt is!

Is het al helemaal paard-proof ingericht, of moet je dat allemaal nog realiseren?

Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 21:42

@kabayo,
Ja klopt idd.
Met 60+ pony's is de kans natuurlijk groter dat er tussen de ruinen een vruchtbare klophengst zit of dat er een "nieuwe" ruin bij is gekomen die misschien nog bruikbaar zaad heeft gehad.
Maar de tijd zal het leren en we merken het vanzelf als er opeens een veulen bij loopt.

Ik ken het daar verder niet hoor, ik ken enkel een paar meisjes die daar lessen of op les hebben gezeten en we hebben er met de club wel eens een bak gehuurd als de bak op de club niet te rijden was + dat ik nu op mijn nieuwe werk er wekelijks heen moet, maar ik moet heel eerlijk bekennen dat ik erg blij ben nooit op zo'n manege te hebben gezeten :+ die kinderen krijgen daar vliegles ipv paardrijles zo hard, hoog en vaak ze die shetten moeten "trappen" om in de draf of galop te moeten komen :')

Kathleen_vW

Berichten: 4287
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 21:55

Dankjewel allemaal! *D

Jacky84: In Oud Gastel. Gelukkig iets in Brabant gevonden! We wonen hier nu een aantal jaar en heb het er zo naar m'n zin :)
Cynthia82: Dat viel wel mee, maar kon geen bedrijfsplan meer zien, dus heb me even op bijlezen gestort :')
Rose_Sonny: We waren voor de markt uit, we wisten dat het te koop kwam via onze smid. Dat scheelt een hoop, anders kom je er gewoon niet tussen. Er zijn stallen en de basis is goed (en heel sfeervol, zowel de boerderij als de grote schuur zijn uit 1904) maar er moet nog wel een hoop gebeuren. Handjes uit de mouwen :):)

Riv_Q

Berichten: 3
Geregistreerd: 29-10-13
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 22:04

Balou lover, oh wat een geduld moet je hebben zeg.... :(:) En wat vervelend die bijna bevangenheid, helaas ervaring mee.

Tamaramt, lotus is ook zo'n paniekerige moeder (ookal is dit haar 4e veulen). Quenza daarentegen is heel relaxed met af en toe weghalen veulen (terwijl dat toen haar 1e was). Met lotus wacht ik dan ook even tot veulen wat groter is. Met paarden erbij laten is het weer andersom, dan is Quenz een loeder.

Jeeetje Kathleen, respect _/-\o_ _/-\o_
Gefeliciteerd met je boerderij!! *\o/* Hier ook paarden aan huis op de boerderij sinds 4 maanden. Gelukkiger word ik niet! Verbouwing gaat hier eindelijk beginnen.

Hier Babs na een week voor het eerst buiten slapen! Wel nog lekker met de camera erop. Family photo met zijn vijfjes. *-:)

Afbeelding

Lekker hooibaaltje, oh nee....
Afbeelding

Quenza is er klaar mee op 329 dgen.
Afbeelding

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 22:09

Gefeliciteerd Kathleen heerlijk je eigen boerderijtje en je paarden aan huis. Een droom die uitkomt. Ik kan erover meepraten. Geniet ervan.
Riv q succes met de verbouwingen heerlijke tijd wel al ben ik blij dat het na 7 jaar hier eindelijk af is hahaha

Balou lover pfff 352 dagen das toch ook al behoorlijk lang zeg amai.

Tamarant dat probleem heb ik niet mama wegnemen is ok maar veulen gaat dan in hevige paniek dus ik doe het dan maar niet. Later leert die wel van mama wat verder weg te gaan. Wil hem geen angst geven.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 22:17

Kathleen_vW schreef:
Dankjewel allemaal! *D

Jacky84: In Oud Gastel. Gelukkig iets in Brabant gevonden! We wonen hier nu een aantal jaar en heb het er zo naar m'n zin :)
Cynthia82: Dat viel wel mee, maar kon geen bedrijfsplan meer zien, dus heb me even op bijlezen gestort :')
Rose_Sonny: We waren voor de markt uit, we wisten dat het te koop kwam via onze smid. Dat scheelt een hoop, anders kom je er gewoon niet tussen. Er zijn stallen en de basis is goed (en heel sfeervol, zowel de boerderij als de grote schuur zijn uit 1904) maar er moet nog wel een hoop gebeuren. Handjes uit de mouwen :):)



Dat is vlakbij mij.

Kathleen_vW

Berichten: 4287
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 22:35

angelpam schreef:
Kathleen_vW schreef:
Dankjewel allemaal! *D

Jacky84: In Oud Gastel. Gelukkig iets in Brabant gevonden! We wonen hier nu een aantal jaar en heb het er zo naar m'n zin :)
Cynthia82: Dat viel wel mee, maar kon geen bedrijfsplan meer zien, dus heb me even op bijlezen gestort :')
Rose_Sonny: We waren voor de markt uit, we wisten dat het te koop kwam via onze smid. Dat scheelt een hoop, anders kom je er gewoon niet tussen. Er zijn stallen en de basis is goed (en heel sfeervol, zowel de boerderij als de grote schuur zijn uit 1904) maar er moet nog wel een hoop gebeuren. Handjes uit de mouwen :):)



Dat is vlakbij mij.

Bokt meeting :D

Cioccolato

Berichten: 6625
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 22:35

Mooie bijleespost :list:

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 22:44

Gefeliciteerd Kathleen!
En jemig joh, je bijleespost. Respect. Ik ben na jouw bericht ook weer bij :-D

Tamarant, niet te moeilijk doen en gewoon even geduld hebben. Tenminste, dat is mijn aanpak. De eerste week was Anne als hysterisch als Rose 3 meter verderop loopt. Nu is het geen punt meer als ze 50 meter verderop rent. Idem met stal in en uit, eerst wilde Anne totaal niet erin of eruit als Rose niet voor haar uit ging. Nu loopt ze eruit de wei in en gaat ze er vanuit dat Rose wel volgt.
Met de merrie vorig jaar ging het eigenlijk net zo, en konden we het heel makkelijk uitbouwen toen ze eenmaal wat relaxter ermee waren.

Leuk, alle veulenspam! Hier groeien ze als een malle. Rose nu veulendiarree. Waar Sam alles met zijn staart over zijn kont veegde, doet zij het heel netjes, beetje door de beentjes zakken en ze blijft dus heel schoon gelukkig.

Naat3
Berichten: 236
Geregistreerd: 20-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 22:45

tamaramt schreef:
Vanaf welke leeftijd veulen proberen jullie de merrie ff uit de stal te halen voor paar minuten om te laten wennen en wie heeft er tips voor heftige paniekerige merrie.
Ik ben begonnen toen Red 1 week oud was om de merrie ff uit de stal te halen en recht vd stal te zetten zodat ze gewoon kunnen neuzen en elkaar kunnen zien maar de merrie is erg in paniek en flipt helemaal en heeft geen respect dan voor mij of de omgeving.
Dus hoogstens 1 minuut of nog niet eens. Aangezien het zo gevaarlijk werd met de merrie heb ik het een week niet meer gedaan en vandaag weer ff geprobeerd. In begin kreeg ik de merrie niet uit de stal. Dat lukt nu wel met moeite maar zodra ik de deur dicht doe (ze kunnen elkaar dus gewoon zien en snuffelen, zit echt alleen maar deur tussen dus Qua totale afstand nog geen halve meter)dan flipt ze totaal.

Ik heb ook al een keer in de bak een grote volte gelopen met het veulen aan de hand terwijl stalgenootje in het midden vd volte stond met de merrie en dat ging wel goed.

Dit is haar 1e veulen.
De 1e week bleef ze ook continue op de wei bij het veulen en had weinig rust. Maar toen veulen bijna week oud was werd ze rustiger en nu mag het veulen de hele wei over of wegrennen zonder dat ze er meteen paniekerig naar toe rent.
Als de merrie zo flipt heb ik al geprobeerd te kalmeren met stem, eten , correctie etc. Merrie sluit zich af vd omgeving en heeft alleen maar oog vh veulen.


Mijn ervaring is dat je beter echt uit het zicht van het veulen kunt gaan. Evt hoofdstel in zodat je meer te zeggen hebt. Na een keer of drie wordt het beter.
Bij ons paard vier jaar geleden ddden er dit vanaf dag 2 al. Davino is echter een week oud en is nog niet bij moeder vandaan geweest. We kregen Sky de eerste dagen bijna niet te pakken. Was zo beschermend. Nu gaat dat beter, dus volgende week gaan wij het ook even proberen

Cynthia82

Berichten: 9318
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 23:15

BL, ik heb nu écht officieel medelijden met je :knuffel:

Voor wie de kleurentest van Idris gevolgd heeft, de uitslag van Fi dr test is ook binnen!
Zij draagt W20 en PATN1 *\o/*

Nou zegt dat natuurlijk niet dat Cassanova geen drager is, maar Idris kan beide genen dus heel goed van Fiore hebben :D
Met PATN1 doe ik niets, maar met de W20 ben ik erg blij!
Stiekem dacht ik het al, gezien het vele wit van haar moeder, broer en eerste veulen :)

AshleyRol
Berichten: 297
Geregistreerd: 06-08-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 23:38

Kathleen wauw te gek zeg je eigen boerderij en de paardjes straks lekker aan huis. Een droom van ons allen denk ik zo :)

Riv hahaha die foto, in eerste oogopslag zag ik echt een hooibaal

Tamaramt ik heb ze gister bij mij voor het eerst even gescheiden. De kleine in de box met bovendeur dicht en oppas voor de box haha en ik aan de wandel. Was even veel gehinnik maar op deze manier konden ze zich niet verwonden. Mam draaide af en toe beetje om maar verder liep ze keurig mee. Ik denk dat de eerste keer altijd wat lastig is, als ze eenmaal weten dat ze weer bij elkaar terug komen zal het denk ik steeds makkelijker gaan. :)

Cynthia ik snap helemaal niks van die kleuren en genen haha.
Iemand toevallig een idee wat voor kleur River zal worden? Moeder is vos en de vader zwart en geeft geen vos door. Ik ga me er eens meer in verdiepen, vind het toch erg interessant. Heb ik overigens vooraf niet gedaan omdat ik niet op kleur fok, blij met alles.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laurentii

Berichten: 2087
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 07:41

Proficiat Kathleen!
Ik kan alleen maar beamen dat de paarden aan huis hebben, echt een zaligheid is.

Ghana is het hier beu aan het worden. Gisterenmorgen trof ik ze zo aan in de wei.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14652
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 08:07

Kathleen gefeliciteerd met de boerderij!!!

Hier moet ik maar eens gaan bedenken wanneer de dames naar inseminatie station te brengen. Ze laten nooit hun hengstigheid zien, zo lastig. :=

baudyh

Berichten: 4288
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 08:21

Hier gisteren de geboorte singel omgedaan. Ze kreeg best veel uier in ene en de banden zakken weg. Het komt nog niet maar beter te vroeg dan te laat. Merrie zit op dag 318 vandaag

Ik reageerde niet veel meer. We hebben tussendoor een ander kind gekregen
Jack Russel pup van nu 9 weken


Afbeelding

Afbeelding

Daar heb je ook weer hè handen vol aan. Hij heet Rover

Nu dus het laatste veulen aan de beurt. We wachten weer rustig af.

Jacky84

Berichten: 8
Geregistreerd: 20-02-19

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 08:52

Fijn te lezen dat het scheiden eigenlijk altijd goed komt. Cass is ook mega dol op haar veulen, dus ik heb ze nog niet uit elkaar gehaald,  vooral omdat ik inderdaad geen angst bij het veulen wil hebben.
Gisteravond gaf ik Cass een bak voer en deed ik met Jodie even met het veulentasje een rondje lopen in de paddock,  Cass houd ons scherp in de gaten, dus maximaal 8 meter weg.

Fotsy ik heb op bol.com gezocht maar kan dat skippydier niet vinden..... heb je een linkje? Of anderen die die leuke unicorn hebben gekocht?

J_emma leuk dat Rosr zo'n keurige dame is!

Cynthia wat zegt W20? Zie dat je heel blij bent.....

AshleyRol wauw, River heeft nu zo'n toffe kleur! Ben ook wel benieuwd wat voor kleur ze uiteindelijk zal worden!

Jodie haar vader is Smokey dun it, hij is Bay Roan, wie het leuk vind moet hem maar eens googlen om die kleur te zien. Zoals het nu lijkt krijgt Jodie zijn donkere hoofd, al heeft Hodie een kolletje en zijn donkere benen. Wat het lichaam zal doen ben ik heel benieuwd naar.....

Laurenti wauw, wat een heerlijke chillheid in de wei!

Baudyh wauw, gefeliciteerd met je pup, wat een dotje! <3

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 09:07

Het lijstje van vandaag

Klopt er iets niet aan de lijst of is je merrie veilig (mini’s vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen) en wil je erbij, stuur mij een pb en ik voeg je toe!

Balou_lover: Kate 353 dagen
Quir: Odette 350 dagen
paardje2013: Site 348 dagen
Stal_HD: chakira 339 dagen
Valuna: Sterre 339 dagen
Dakario: Devita 338 dagen
Moosss: gwen 338 dagen
cp112: SD Jolene 337 dagen
stal_HD: Flirt 336 dagen
Imaginaerum: Genève 336 dagen
Lovelyn: Wendilyn 335 dagen
Balko: Hillene ter Kwincke 335 dagen
Laurentii: Ghana 331 dagen
Janinevv: Goldy 330 dagen
Riv_Q: Quenza 330 dagen
MacavityL: Jolirose 330 dagen
danamuts: way to go/Wendy 329 dagen
MDWStables: Fleur 327 dagen
Laleentje: Lalena 325 dagen
Pikeur: Dedame 324 dagen
Astrea: Silvia 323 dagen
Selente: Ellie 320
Knolselder: Suus 308 dagen