In het verleden wel eens een veulen gefokt met mijn vorige merrie, wilde dat ooit nog wel eens over doen. Maar eerst andere plannen, endurance starten stond al jaren hoog op de wishlist, en eindelijk had ik een jong en fit paard die er klaar voor was! Phoebe zag er dan wel uit als een Tinker, vanbinnen is ze een Arabische Mustang.
Echter kwam ik ergens in februari een marktplaats advertentie tegen van iemand in zuid Limburg die 3 merries te koop aanbood. Die merries waren niet wat ik zocht, ik zocht immers helemaal niks, Tinkers kijken doe ik al jáaren. Maar waren zij niet van de eigenaresse die de hengst had die ik had uitgekozen als "ooit-toekomstige-date?". Via facebook maar eens een berichtje gestuurd van hoe of wat. Het zou niet de eerste keer zijn dat de hengst van mijn keuze verkocht werd. En zo kwam het balletje aan het rollen. En dan kan je natuurlijk je merrie helemaal vanuit Groningen naar Limburg brengen, maar je kan het ook andersom doen. Eind maart mocht ik Ashlan voor een periode van minimaal een jaar hier verwelkomen.
Een hengst verhuizen voor 1 merrie? Ja, dat was de insteek, maar zo liep het even niet. Want ik, die begin het jaar nog riep dat 1 paard voorlopig echt genoeg was, had inmiddels nog 2 Tinkers mogen verwelkomen. In dezelfde week dat het contact over Ashlan op gang kwam, bleek dat de fokkers van mijn huidige merrie, afstand moesten doen van haar moeder Noeka én oma Tjaja. Plek genoeg hier, maar aan gezelschap voor Phoebe enig gebrek (aangezien haar beide weidegenootjes hier op pension te koop stonden), dus laat maar komen...
En zo had ik ineens 3 merries en een (bruikleen) hengst. Endurance plannen maar weer in de ijskast, en kijken of 4 generaties in de wei mogelijk zou zijn. Ik heb al mijn paarden altijd buiten, het liefste de veulens ook. Voorheen twee keer een veulen gehad begin juni, dat beviel prima. Dus nu in mei alle paarden laten keuren door de dierenarts, die voor allemaal zonder twijfel groen licht gaf, en in juni begonnen met dekken.
Na de eerste ronde was Noeka de eerste die drachtig was. Van Ashlan uiteraard. Wat een opluchting. Door een blessure is Noeka niet meer volledig in te zetten als rijpaard, en het zou fijn zijn als ze een wel nog "een functie" zou hebben. Dus als er 1 drachtig mocht worden, hoopte ik dat zij dat zou zijn.
Helaas werd de oudste merrie, Tjaja, leeg gescant. Dat is jammer, maar een oudere merrie, niks te verliezen. Afgesproken dat we een laatste en tweede poging zouden doen, je moet de natuur ook in z'n waarde laten, te oud is gewoon te oud.
Echter was van te voren al duidelijk geworden dat Tjaja en Noeka geen dracht zouden volbrengen zonder dicht gezet te worden. Een kleine ingreep die bij veel merries wordt gedaan om te voorkomen dat de dracht mis gaat ten gevolge van lucht zuigen met de vulva. Een "bijwerking" hiervan is dat natuurlijk dekken niet meer mogelijk is. Dus de combinatie Ashlan x Tjaja was hiermee niet meer mogelijk. We besloten te switchen naar de Tinkerhengst van vrienden, die dekte middels KI. Knappe Finnegan mocht het klusje afmaken. Een voor mij emotionele beslissing. Finn is de hengst die mijn eerst zelf gefokte paardje had mogen dekken, als zij niet te vroeg overleden zou zijn. Na haar overlijden heb ik het met haar moeder geprobeerd, maar dat mocht niet pakken. Dus een veulen van Finn bleef voor mij bij dromen. Terwijl die pretletter mij al 2 keer had moeten troosten tijdens het inslapen van 2 jonge, zeer dierbare paarden. (voor de kenners, Lola en Sterrin)
Een week later werd de jongste, Phoebe drachtig gescand. Slik. Mijn baby, mijn prinses, zo speciaal op mijn pad gekomen, en ik op de hare. En nu werd ze mamma. Als dat maar goed gaat. Een paar weken later de scan voor de bevestiging. Nog steeds niet overtuigd van wat ik had gedaan, wist ik niet wat ik hoopte. Maar er viel niks meer aan te doen. De eerste combinatie voor 2020 was gelijk de meest beladen.
Ashlan (v. Deaglan Snorremans van Germania, mv. Collin vd Gorterstraat)

x
Phoebe (STER, v. Bart, mv. John Boy)

En hoe staat het met de dracht van Noeka? hoor ik jullie denken. Helaas werd Noeka bij de tweede controle gust gescand. Ergens tussen dag 25 en dag 47 is zij de vrucht verloren. Ik besloot haar op de gok hengstig te spuiten. Als ze het vruchtje pas net kwijt was, zou de baarmoeder al endometriale cups hebben gevormd, hetgeen wat voor de hormonen zorgt die de dracht tijdens de eerste periode in stand houden. Dit gebeurt ongeveer vanaf dag 40. Als deze er eenmaal zijn, duurt het ongeveer 130 dagen voordat een merrie weer hengstig kan worden. Indien Noeka de vrucht al eerder was kwijt geraakt, zou ze gewoon weer hengstig worden, wat ons een kans gaf om ook haar te insemineren met Finn. Want net als bij Tjaja, door het dichtzetten was dekken met Ashlan geen tweede keer mogelijk.
Op het moment dat Noeka gust werd gescand, werd Tjaja ook weer gescand. Een voorzichtige "drachtig". Wauw, wat gaaf. Boven al mijn verwachtingen. Echt waar? Nou ja, voorzichtige echt waar, want er zaten ook wel wat cystes. Dus na het weekend weer kijken.
Na het weekend hadden we dubbel geluk: Noeka hengstig én Tjaja zonder twijfel drachtig. Dus de tweede combinatie van 2020
Finnegan (v. Cullan, mv. Hilko vd Bonte Hoeve, vv. Yellow Fellow vd Gorterstraat)

x
Tjaja (STER)

Daarna mochten we met Noeka gaan insemineren, en kon het aftellen opnieuw beginnen. Afgelopen vrijdag was het zover, de laatste keer scannen. Tjaja nog steeds mooi drachtig, en Noeka wil alles wat haar moeder ook doet; dus ook zij was drachtig! Ik zat op een driedubbele roze wolk. Alledrie drachtig, volgend jaar allemaal een veulen, en hopelijk vier generaties in de wei. Hoe gaaf is dat?
De laatste combinatie
Finnegan (v. Cullan, mv. Hilko vd Bonte Hoeve, vv. Yellow Fellow vd Gorterstraat)

x
Noeka (STER, v. John Boy)

Uiteindelijk zijn de uitgerekende datums (340 dagen) en kleurkansen als volgt:
Ashlan x Phoebe - 19 mei 2020
75.00% Zwartbont
25.00% Zwart
Finnegan x Tjaja - 13 juni 2020
18.75% Zwartbont
18.75% Valkbont
18.75% Smokyblackbont
18.75% Bruinbont
6.25% Bruin
6.25% Zwart
6.25% Valk
6.25% Smokyblack
Finnegan x Noeka - 4 juli 2020
12.50% Zwartbont
12.50% Bruin
12.50% Valkbont
12.50% Zwart
12.50% Smokyblackbont
12.50% Valk
12.50% Smokyblack
12.50% Bruinbont
Waar ik voorheen enorme voorkeur had voor geslacht of kleur, maakt het me nu helemaal niks uit. Het zou hilarisch zijn als Phoebe een zwarte merrie met smalle bles geeft, gewoon om het rijtje van generaties om en om af te maken. Als Tjaja haar zwart-wit oren ver-erft zou ook gaaf zijn, of een effen valkje van Noeka? Maar eigenlijk maakt het me helemaal niks uit. Als alles maar goed gaat...
Merrieveulens zouden eventueel mogen blijven, als ze me aanspreken. Hengstveulens zullen hoe dan ook verkocht gaan worden. Ik ben er inmiddels uit dat hengsten houder geen baantje voor mij is. Al zou ik het niet erg vinden als Ashlan blijft staan.