Een max. van een dier fotograferen bij fotomeetings?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Een max. van een dier fotograferen bij fotomeetings?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 23:15

Hoi :wave:

Er is iets wat ik me afvraag. Fotomeetings is een win-win situatie, aangezien er veel dieren bij elkaar komen, de modellen krijgen gratis foto's en de fotografen hebben portfoliomateriaal. Nu ga ik regelmatig mee sinds afgelopen zomer. Nu ben ik echter al een paar keer tegen gekomen dat ik een dier een paar keer tegenkom op verschillende meetings. Maar als ik een dier er bij 2 meetings op heb gezet is dat voor mij eigenlijk meer als genoeg in de meeste gevallen. Dus voor portfolio hoef ik het niet te doen, echter is het nabewerken niet minder werk. Daarnaast krijgen die modellen natuurlijk ook behoorlijk wat foto's. Naast dat ik me afvraag wat er leuk aan is om naar veel meetings te gaan met je dier (maar dat moeten mensen natuurlijk zelf weten :D ), vraag ik me ook af kan ik een max. trekken? Want ik denk dat het alleen maar meer wordt als ik naar meetings blijf gaan. :) Dus kan ik bijvoorbeeld zeggen ik zet één dier maximaal 2 of 3 keer op de foto bij meetings? Of is dit asociaal?

Ben benieuwd, ook of andere fotografen dit ook tegenkomen of dat het hun helemaal niks uit maakt. :)
Oh en ik ben stiekem ook wel benieuwd waarom sommige modellen zo vaak naar fotomeetings gaan? Is dat toch wel om de gratis foto's, of om de gezelligheid, of als oefening? Lijkt me namelijk helemaal niet leuk om de hele tijd van alles naar je toe geroepen te krijgen hoe je moet staan en dan ook nog zo lang haha!

Ivonka

Re: Een max. van een dier fotograferen bij fotomeetings?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:25

Toevallig zat ik er laatst ook aan te denken. Niet alleen voor de fotografen is het wat je zegt, na 3x heb ik ze wel gezien, maar ook voor diegene die niet mee kunnen omdat het steeds dezelfde zijn die gekozen worden.
Ik zou liegen als ik zeg dat niet voor de mooiste en apartste uitstraling ga maar ik snap jou punt.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:25

Ik ben zelf (helaas) geen fotografe maar model. :)

Ik snap jou punt echter wel, maar ik denk dat je niet echt bepaalde eisen kunt stellen. Als de meeting niet door jou word georganiseerd kun je niet zeggen 'jij mag niet mee want je bent al 2 of 3 keer geweest'. Er zijn dan ook nog vele andere fotografen die dat model nog niet op de foto gezet hebben. Ik zou dan gewoon kijken naar het aantal bekende modellen voor jou en je dan misschien niet aanmelden als het er voor jou teveel zijn.

Ik vind meetings leuk en gezellig en je krijgt er ook nog eens mooie foto's van. Je hoort als model helaas wel vaak dat je het alleen maar voor de gratis foto's doet, toch niet nabesteld oid. Bij elke fotograaf wil ik eigenlijk iets nabestellen alleen al voor de moeite, soms zit er echt niets tussen wat mij aanspreekt maar hier ben ik dan ook gewoon eerlijk in.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:27

Hetzelfde eigenlijk ook voor de fotografen... Ik maak mij er ook schuldig aan dat ik regelmatig naar een fotomeetinkje ga. :=

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 23:28

xpure: Ik bedoel niet dat ik niet naar de meeting zou gaan of dat de model niet mee zou gaan! Dat kan natuurlijk gewoon maar dat ik zeg, ik sla deze even over zegmaar...

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:34

saskiakefie schreef:
xpure: Ik bedoel niet dat ik niet naar de meeting zou gaan of dat de model niet mee zou gaan! Dat kan natuurlijk gewoon maar dat ik zeg, ik sla deze even over zegmaar...

Dat kun je niet maken vind ik :o

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:37

In de meeste topics zijn er zoveel model aanmeldingen dat er gekozen wordt. Ik kan me goed voorstellen dat fotografen op een gegeven moment een paard goed op de foto hebben, en het dan ook "klaar" is voor de fotograaf. Als genoeg fotografen dit hebben, dan zal het model vanzelf niet meer gekozen worden, hoe mooi/gaaf het dier ook is.

Van de andere kant kan het natuurlijk ook zijn dat 1 fotograaf het juist gaaf vind om van 1 paard/hond/watdanook in verschillende settings (herst, winter, zomer, water enz.) foto's te maken.

Kortom: ik denk dat het zichzelf wel oplost. Je kunt als fotograaf natuurlijk altijd aangeven aan het model of het heel erg is als je geen foto's maakt, en die tijd geeft aan een fotograaf die het model eigenlijk graag iets langer voor de lens wilt hebben :)

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:40

ik ben tot nu toe nog niet naar geen enkele fotomeeting gegaan heb er zelf eentje georganiseerd om te zien vooral wat het is enzo. en lijkt me wel leuk om een keer echt goede foto's van me verzorgpony te hebben en al zitten er echt hele leuke bij dan ga ik na bestelen. maar vindt het ook wel overdreven om naar veel meetings te gaan met slechts 1 paard al heb je er 5 dan omstebeurte kan het wel vindt ik zelf.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 23:45

Ivonka schreef:
saskiakefie schreef:

Dat kun je niet maken vind ik :o

Natuurlijk geef je dat dan wel aan in het topic..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 23:47

Bagheera_206 schreef:
Hetzelfde eigenlijk ook voor de fotografen... Ik maak mij er ook schuldig aan dat ik regelmatig naar een fotomeetinkje ga. :=

Ja daar heb je gelijk in, maar aan de andere kant is het bij de meeste fotomeetings dat fotografen op snlelheid van aanmelding erbij zijn, dus dan heb je gewoon geluk of geen geluk. Bij modellen wordt toch een stuk vaker uitgekozen..

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:47

Dat is natuurlijk niet zo leuk voor het model. Iedereen foto's van 10 fotografen behalve diegene. Ik zou dus zeggen..alles of niks :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:49

saskiakefie schreef:
Bagheera_206 schreef:

Ja daar heb je gelijk in, maar aan de andere kant is het bij de meeste fotomeetings dat fotografen op snlelheid van aanmelding erbij zijn, dus dan heb je gewoon geluk of geen geluk. Bij modellen wordt toch een stuk vaker uitgekozen..

Inmiddels bestaan er ook al meetings waar de fotografen worden uitgekozen. Dan heb je exact hetzelfde effect als bij de modellen. :=

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 23:50

Ja weet ik maar dat zijn er nog altijd een stuk minder toch?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 23:52

Angela schreef:
In de meeste topics zijn er zoveel model aanmeldingen dat er gekozen wordt. Ik kan me goed voorstellen dat fotografen op een gegeven moment een paard goed op de foto hebben, en het dan ook "klaar" is voor de fotograaf. Als genoeg fotografen dit hebben, dan zal het model vanzelf niet meer gekozen worden, hoe mooi/gaaf het dier ook is.

Van de andere kant kan het natuurlijk ook zijn dat 1 fotograaf het juist gaaf vind om van 1 paard/hond/watdanook in verschillende settings (herst, winter, zomer, water enz.) foto's te maken.

Kortom: ik denk dat het zichzelf wel oplost. Je kunt als fotograaf natuurlijk altijd aangeven aan het model of het heel erg is als je geen foto's maakt, en die tijd geeft aan een fotograaf die het model eigenlijk graag iets langer voor de lens wilt hebben :)

Tja de vraag is hoe lang dat gaat duren als iedereen dat mooie paard er sowieso wel 2x op wilt hebben, zoals jouw Candor.. :D
Dat wordt voor mij ook al de derde keer namelijk en je hebt gelijk dan ga je ook creatiever denken van hoe kan ik dat dier of paard er toch weer net anders opzetten.. :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:05

saskiakefie schreef:
Ja weet ik maar dat zijn er nog altijd een stuk minder toch?

Klopt. En het voordeel van fotograaf is als je niet wordt uitgekozen je gewoon zelf een meeting kunt regelen. Er is toch altijd genoeg animo.

Het organisaren van een meeting door een model is dan minder praktisch. Uitzonderingen bevestigen de regel, maar vaak loopt dat niet helemaal lekker. :=

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:11

Ik heb nu twee meetings gehad als model (binnen een paar jaar), en binnenkort volgt de derde. Daarnaast heb ik een priveshoot gehad van Ivonka, samen met een vriendin. Ik moet zeggen, ik blijf het geweldig vinden om foto's van mijn paard te zien (en na te bestellen, want dat doe ik ook bij bijna elke fotograaf). Met een andere achtergrond, andere fotografen, andere 'stemming' van mijn paard komen er elke keer weer andere foto's uit, en ik blijf genieten van elke foto.

Als een fotografe mij niet op de foto wil zetten omdat degene mijn paard al vaker op de foto heeft gezet, is dat haar goed recht, persoonlijk vind ik wel asociaal.

Wanneer ik als fotograaf naar een meeting ga heb ik ook wel eens modellen voor mijn lens die mij niet aanspreken of bepaalde type foto's die ik zelf niet kan gebruiken voor mijn portfolio, maar dan blijf ik wel foto's maken voor het model. Ik weet hoeveel moeite iedereen doet om zijn paard netjes te krijgen, vervoer te regelen, en het paard zo mooi mogelijk neer te zetten. Dan vind ik het ook leuk om mensen blij te maken met mijn foto's, ook al heb ik er zelf niet zoveel aan.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 00:15

Kkkaren schreef:
Ik heb nu twee meetings gehad als model (binnen een paar jaar), en binnenkort volgt de derde. Daarnaast heb ik een priveshoot gehad van Ivonka, samen met een vriendin. Ik moet zeggen, ik blijf het geweldig vinden om foto's van mijn paard te zien (en na te bestellen, want dat doe ik ook bij bijna elke fotograaf). Met een andere achtergrond, andere fotografen, andere 'stemming' van mijn paard komen er elke keer weer andere foto's uit, en ik blijf genieten van elke foto.

Als een fotografe mij niet op de foto wil zetten omdat degene mijn paard al vaker op de foto heeft gezet, is dat haar goed recht, persoonlijk vind ik wel asociaal.

Wanneer ik als fotograaf naar een meeting ga heb ik ook wel eens modellen voor mijn lens die mij niet aanspreken of bepaalde type foto's die ik zelf niet kan gebruiken voor mijn portfolio, maar dan blijf ik wel foto's maken voor het model. Ik weet hoeveel moeite iedereen doet om zijn paard netjes te krijgen, vervoer te regelen, en het paard zo mooi mogelijk neer te zetten. Dan vind ik het ook leuk om mensen blij te maken met mijn foto's, ook al heb ik er zelf niet zoveel aan.

Ja en toch vind ik dat heel wat anders, al moet ik eerlijk zeggen dat ik het juist een uitdaging vind om élk model er zo mooi mogelijk op te krijgen..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:22

Ik heb wat dat betreft dus een ander probleem. Blijkbaar zijn mijn modellen niet leuk genoeg om gekozen te worden. Hahahaha!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:23

ponyparadijs schreef:
Ik heb wat dat betreft dus een ander probleem. Blijkbaar zijn mijn modellen niet leuk genoeg om gekozen te worden. Hahahaha!

Er zijn fotografen die jouw paard wel voor de lens hebben gehad. ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:27

Ja nu had ik het niet over mijn paard.
Ik heb nu namelijk geen vervoer voor mijn paard dus fotomeetings voor het paard meld ik me niet voor aan.
Nu had ik me aangemeld voor een honden meeting.
Maar helaas modellen niet goed genoeg bevonden.

Overigens ben ik ontzettend blij elke keer weer als jij mijn paard voor de lens hebt gehad hoor Richard! Maar dat zijn allemaal actie foto's hahaha! Nog geen portretjes en stand foto's

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 09:11

saskiakefie schreef:
Angela schreef:

Tja de vraag is hoe lang dat gaat duren als iedereen dat mooie paard er sowieso wel 2x op wilt hebben, zoals jouw Candor.. :D
Dat wordt voor mij ook al de derde keer namelijk en je hebt gelijk dan ga je ook creatiever denken van hoe kan ik dat dier of paard er toch weer net anders opzetten.. :j

Wij komen elkaar inderdaad vaak tegen (volgens mij op alle meetings waar ik ben geweest) :D. Denk dat je als model dan ook flexibel moet zijn, en als een fotograaf dan aangeeft dat hij/zij alleen foto's van details, of met probeer-maar-wat-uit instellingen, je daar dan ook achter moet staan. Natuurlijk kan dat betekenen dat er van een fotograaf niets uitkomt wat je aan de muur zou willen hangen, maar de fotomeetings zijn er imo ook voor de fotografen om eens iets uit te proberen. Als je geluk hebt, dan heeft zowel de fotograaf, als het model een gave foto (die misschien juist tot stand is gekomen door uitprobeersels). Lukt het niet, dan moet dat ook prima zijn, je betaald er immers ook niet voor. En je hebt daarnaast altijd nog meerdere andere fotografen die ook foto's maken, waardoor er altijd (toch?) gave foto's tussen zitten als je naar de hele meeting kijkt. Ik heb in ieder geval nog nooit een model horen zeggen dat ze de meeting echt de moeite niet waard vonden..

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:56

.
Laatst bijgewerkt door xBueno op 10-06-22 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:48

Ik denk dat het niet alleen bij het model ligt, maar ook aan de fotograaf. Als je Richard bent kan ik me voorstellen dat je bepaalde paarden wel een paar keer gezien hebt :D Risico van het vak }:)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 21:08

Oke bedankt voor jullie meningen! :)

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:14

Ik vind het soms ook erg lastig.

Het gaat mij vaak meer om het 'meeten' en ervaring opdoen voor mezelf.
Maar soms de modelen.. heb nu een paar keer gehad dat ze gelijk na de shoot weg waren gegaan ZONDER bedankje, en zelf zonder wat te zeggen!

*we keken om ons heen met de meeting. 'huh waar zijn die nou?' gewoon weggegaan.

Overigens ben ik dan wel zo asociaal om die mensen dan geen fotos te geven.