Fotomeetings: als paddenstoelen de grond uit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:15

maar dan heb je het ook over een echte fotograaf! en dat is precies wat ik bedoel.
Iedereen met een leuke camera maar standje "kiekjes" noemt zichzelf tegenwoordig fotograaf en laat zich inhuren.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:16

Ik zou wel willen dat ik zo goed kon schieten.. Maar ben ook maar een amateur fotograaf en daar zijn mijn prijzen dan ook echt naar. Doe t vooral omdat ik t leuk vind en ook een leuke manier om in contact te komen met mensen. :) Als ik iets niet kan waarmaken dan meld ik dit ook naar de klant en verwijs ze dan door naar een aantal andere fotografen..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:17

wat maakt de ene fotograaf echter dan de ander? :') als je de goedkope knijpt zal die net zo hard schreeuwen als de duurdere hoor :)) sorry :') beetje droge humor hier :P

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:18

en dat terwijl het zulk regenachtig weer is lifaya ;)

Om even een voorbeeld te nemen aan een van mijn eigen foto's.
Heb gewoon een leuk cameraatje voor thuisgebruik en deze valt bij mij dan ook onder de categorie vakantiekiekjes-maar-dan-iets-beter-gelukt. Een ander noemt zichzelf fotograaf voor dergelijke foto's.
Waarom???

Afbeelding

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:20

opisop_shop schreef:
en dat terwijl het zulk regenachtig weer is lifaya ;)

Om even een voorbeeld te nemen aan een van mijn eigen foto's.
Heb gewoon een leuk cameraatje voor thuisgebruik en deze valt bij mij dan ook onder de categorie vakantiekiekjes-maar-dan-iets-beter-gelukt. Een ander noemt zichzelf fotograaf voor dergelijke foto's.
Waarom???

[ Afbeelding ]

owww die onscherpe achtergrond :') dat is ook zo'n trend lijkt het haast als ik die foto's allemaal bekijk. zelf vind ik het gruwelijk lelijk :') daar selecteer ik dus ook de fotograaf op.

Rennie89

Re: Fotomeetings: als paddenstoelen de grond uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:22

Sorry Unihorse maar wat? :') Die "onscherpe achtergrond" hoort erbij als je met bepaalde apparatuur schiet :')

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:23

Tja, iedereen die op een paard zit noemt zichzelf ook en ruiter. Ik ben een hobbyfotograaf en zeker niet goed. Al helemaal niet als ik mezelf vergelijk met de pro's. Maar dat is toch niet erg?

Niet iedereen heeft ook altijd bakken met geld om fotoshoots te boeken. Als deze personen toch leuke foto's (al is het met mindere kwaliteit) kunnen hebben dan is dat toch juist fijn! :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:24

Zelf houd ik er wel van, dit is gewoon een snel gemikt en toevallig gelukt plaatje van een van onze honden.

Het is niet zo dat het alleen is voorgelaten aan grote of bekende fotograven, maar er is echt een enorme overkill aan zowel meetings als fotograven. Iedereen heeft een website, logo, facebookpagina enz enz.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:26

lifaya schreef:
Sorry Unihorse maar wat? :') Die "onscherpe achtergrond" hoort erbij als je met bepaalde apparatuur schiet :')

i know :P
en toch vind ik het maar niks :+
wel bij evenementen enzo, dat het publiek onscherp is ;)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:27

Ik heb inderdaad een logo en een facebookpagina. Ik wil graag mijn foto's delen maar heb liever niet dat iedereen ze zomaar gebruikt. Vandaar dat er een logo op mijn foto's staat. Op de facebookpagina kan ik familie, vrienden en kennissen op de hoogte houden van mijn hobby.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:28

lifaya schreef:

Dezelfde gedachte _O- ...

Moonfight schreef:
Tja, iedereen die op een paard zit noemt zichzelf ook en ruiter. Ik ben een hobbyfotograaf en zeker niet goed. Al helemaal niet als ik mezelf vergelijk met de pro's. Maar dat is toch niet erg?

Niet iedereen heeft ook altijd bakken met geld om fotoshoots te boeken. Als deze personen toch leuke foto's (al is het met mindere kwaliteit) kunnen hebben dan is dat toch juist fijn! :)

Klopt inderdaad, iedereen denkt ook van zichzelf heel goed te kunnen rijden en iedereen weet het beter... net zoals er veel fotografen zijn en met verschillende prijzen omdat het niveau, apparatuur verschilt én het voor de één gewoon een leuke hobby er naast is en de ander z'n brood er mee verdiendt. Dit zal altijd zo blijven, nja. Waar je je al druk om maakt. Gun elkaar ook wat.. :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:31

Klopt Cyn, ik krijg nu een beetje het idee dat ik maar beter mijn camera weg moet leggen als ik de reacties van opisop_shop lees....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:31

opisop_shop schreef:
maar dan heb je het ook over een echte fotograaf! en dat is precies wat ik bedoel.
Iedereen met een leuke camera maar standje "kiekjes" noemt zichzelf tegenwoordig fotograaf en laat zich inhuren.

Ben ik het mee eens. Die plaatjes kan ik ook wel schieten met m'n Nikon en dat zijn dan echt geen gelukstreffers. Maar een fotograaf ben ik niet. Ik ben iemand die foto's maakt.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:34

Defenitie fotograaf: Iemand die foto s maakt.
Dit staat in het woordenboek. Je bent wel degelijk een fotograaf. Misschien geen pro maar wel een fotograaf! :)

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:34

Moonfight schreef:
Klopt Cyn, ik krijg nu een beetje het idee dat ik maar beter mijn camera weg moet leggen als ik de reacties van opisop_shop lees....

Dat heb ik wel vaker met de topics van tegenwoordig.. terwijl ik er echt geen cent mee verdien, dus geld afpakken doe ik niet. :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:36

Ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel. Geld vragen voor foto's en shoots aanbieden, niet voor de hobby gratis foto's maken om bij te leren en beter te worden.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:37

Moonfight schreef:
Dit staat in het woordenboek. Je bent wel degelijk een fotograaf. Misschien geen pro maar wel een fotograaf! :)

Idd, want ik ben benieuwd hoe je dan iemand moet noemen die op een paard rijd, maar niet mee doet aan de prof. klasses...

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:37

Een 'hobbelaar' Ilona, dat snap je toch wel! :D :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:38

Een fotograaf is iemand die foto's maakt, net als een ruiter iemand is die een paard rijd en een bakker die bakt.
M.a.w. het is gewoon het zelfstandige naamwoord wat hoort bij het werk wat je uitvoert, ongeacht of je dit voor jezelf doet of je brood ermee verdienent. Sla het woordenboek maar erop na.

Mijn punt, iedereen die foto's maakt is een fotograaf, de vraag is alleen welk beschrijvend voornaamwoord ervoor staat en die schijnt soms te overtrokken te zijn.

Zo blijf ik gewoon een hobbyist die fotografeert voor de ontspanning en plezier en om nieuwe mensen te leren kennen. Zo kan ik ook een zakcentje verdienen aangezien een bijbaan aankomend jaar lastig wordt met stage en afstuderen.

Geen probleem toch?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:39

Maar gratis foto's maken en weggeven wordt tegenwoordig ook niet meer gewaardeerd. Er zijn eerder hele discussie's geweest dat daardoor de markt verpest wordt en dergelijke. Eigenlijk kan je het onmogelijk goed doen :')

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:41

oh ok, nou dan ben ik een trotse hobbelaar :D

Maar zonder gein, ik denk niet dat de hobbyfotograaf de markt kapot maakt. Als je als prof goed genoeg bent dan houdt je je klanten toch wel :j
Ik ben ook gewoon hobbyfotograaf, al probeer ik natuurlijk constant bij te leren en beter te worden. :j

Maar feit blijft dat we nog steeds zitten met locaties die kapot gaan door meetings... En geloof mij daar baal ik echt van omdat ik weet dat ik zelf wel heel netjes ben qua spullen opruimen, geen natuur verknallen, etc...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:42

Kijk, je zegt het zelf al. Maar ook genoeg die zich professioneel fotograaf noemen (niet per se op bokt) en die kiekjes maken die ik nog creatiever en netter kan maken.

Ik beetje goede inschatting van je eigen kunnen lijkt me niet verkeerd, ook niet als fotograaf zijnde.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:43

Wat ik wel goed vind aan dergelijke discussies is dat zaken bijvoorbeeld misbruik maken van de beginner om zo gratis foto's te krijgen. Ook daar ben ik toen ingetuind.
Om dat te voorkomen is voorlichting belangrijk en dat moedig ik aan, alleen niet op de manier die de laatste tijd vaak gezien wordt: dwingend en neerbuigend.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:44

Anoli schreef:
Moonfight schreef:

Idd, want ik ben benieuwd hoe je dan iemand moet noemen die op een paard rijd, maar niet mee doet aan de prof. klasses...

Gewoon iemand die paard rijdt en iemand die foto's maakt. Omdat ik soms foto's maak, mijn eigen prutje kook, mijn eigen badkamer poets, mijn eigen muur schilder en mijn eigen raam zeem, ben ik toch niet ineens fotograaf, kok, schoonmaakster, schilder, ramenwasser etc. ??? Zou wat zijn moet ik straks ook nog voor al deze neven activiteiten een facebookpagina starten :Y)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 15-08-13 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:44

Ik snap eerlijk gezegd die ophef nooit zo..(misschien omdat ik geen fotograaf ben...) Ik bedoel, de fotograaf kiest er zelf voor om hieraan mee te doen. Ben je het er niet mee eens, of wil je dit niet? Dan doe je toch niet mee?

Ik vind fotomeetings altijd erg gezellig, en ik zal niet ontkennen dat ik er graag aan meedoe. Voor mij gaat het niet eens om de gratis foto's, want ik wil er ook prima een kleine bijdrage voor neerleggen als de fotograaf dat zo graag wil. :) En soms houdt ik er zelfs leuke vrienden, kennissen, of buitenrij-maatjes aan over!

Ook denk ik dat het voor een fotograaf goede reclame is. Mijn Exmoor heeft al enkele keren meegedaan aan een meeting, en die foto's gaan vaak internationaal, waardoor ook veel complimenten volgen, en zelfs al vervolg-shoots zijn geboekt bij enkele fotografen. Ook bestel ik regelmatig na, dus zijn ze zeker niet voor niks gekomen.

Ik vind het altijd een beetje overkomen alsof het model een profiteur is, maar de fotografen komen er toch echt zelf op af.
Ik waardeer de inzet van de fotografen altijd ontzettend, en dat laat ik ze meestal ook wel weten. Wij als modellen (als ik dat zo mag zeggen.. :') ) steken er overigens ook wel behoorlijk wat moeite in om ons paard schoon en op locatie te krijgen.

Het komt van 2 kanten, en zolang iedereen zich op vrijwillige basis aanmeld, zie ik geen probleem.