Fotomeetings, de Do's en de Don'ts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:31

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:53

HijadelaLuna schreef:
Marjoow schreef:
Dat begint al met de motivatie om een meeting te organiseren. In mijn ogen is dat voor modellen puur om gratis foto's te krijgen van fotografen.

Inderdaad om foto's te krijgen, maar of ze gratis moeten zijn? Als fotograaf ben je nog altijd afhankelijk van het animo vd modellen. Bij mij is het zo dat de fotografen ook kiezen welke modellen er mee mogen, juist om uit te sluiten dat de fotografen modellen voor de lens krijgen die ze zelf niks waard vinden. Als je dat als fotograaf geen systeem vind, geef je dan gewoon niet op. Zie het anders gewoon als een kans om te laten zien dat je ook van een minder mooi (getoiletteerd) paard een mooi plaatje kan maken.

Nouja, de modellen krijgen sowieso fotos op webformaat. En die zijn in principe gratis. Ik heb nog geen enkele nabestelling gekregen, en ik ben al bij véél meetings geweest. Ik ga er ook niet heen voor nabestellingen, maar voor portfoliomateriaal. En met stemming houd je dat ook niet helemaal tegen, want dat merk ik wel bij een andere meeting. 2 paarden die ik retegaaf vind en graag voor de lens wil hebben. Helaas was ik de enige met die mening :P .

HijadelaLuna schreef:
Marjoow schreef:
En er zijn vast fotografen die daar aan mee willen werken, maar ik niet. Het uitkiezen van modellen/fotografen zal vaak of op snelheid gaan, of op selectie. Modellen wordt vaak op gestemd maar hoe selecteer je fotografen? Ik selecteer fotografen altijd op stijl, ervaring en dergelijke. Om zo veel mogelijk variëteit te krijgen in stijl maar ook beginnende fotografen een kans geven vind ik erg belangrijk.

Daar heb je gelijk in, maar wat als het animo fotografen én modellen beperkt is? Hier heb ik altijd ruimte voor 12 fotografen, ik heb het nog nooit vol gehad, dus iedereen mag mee als fotograaf. Kwaliteit van de foto's wisselt enorm, maar iedereen heeft een kans. Dit is wel iets wat ik nav deze post voortaan ga veranderen; fotografen stemmen op de modellen en, mochten er 12+ fotografen op de lijst staan, stemmen de modellen op de fotografen.

Ik kom wel vaker tegen dat ik echt moet selecteren, bijvoorbeeld bij een VD meeting die ik organiseer. Want ook het feit dat je je aanmeldingen nooit vol hebt, geeft gewoon aan dat er veel te veel meetings zijn. Ik zou dan serieus afvragen of je nog wel door wilt gaan met de meeting, als je met de vaste lijst nog niet eens genoeg fotografen of modellen hebt :P
Modellen op fotografen laten stemmen lijkt mij een slecht plan. Op die manier krijgen beginnende fotografen geen kans, omdat een model toch kiest voor de kwalitatief goede fotograaf in plaats van de beginnende :)

HijadelaLuna schreef:
Marjoow schreef:
Het feit dat je tijdens een meeting logischerwijs bezig bent met je paard in plaats van met de meeting. Er word geen overzicht gehouden, en vaak word de tijd dus ook niet lekker in de gaten gehouden. Bij 1 modellen groep is dat niet zo'n punt, maar als je 2 dagdelen vol hebt is dat minder fijn.

Ik denk dat deze inmiddels wel duidelijk is. Snap dat niet met ieder paard en ieder persoon haalbaar is. Ik kan tien dingen tegelijk en ben ervaren in leiding geven, dankzij mn werk in de fastfood, ik heb een paard wat alles prima vind, dus dan kan dat. Denk dat dat ook vrij uniek is. En das helemaal niet arrogant bedoeld, maar gewoon realistisch.

Dat is niet arrogant inderdaad, maar jij kunt dat dus wel, daarin ben je wel een van de weinigen. Ik heb ook een meeting op me genomen, maar die organisatie heb ik overgenomen. Omdat ik als fotograaf gewoon te veel heb staan heb ik besloten mijn shetjes mee te nemen maar ook gelijk iemand erbij gehaald die mij wilt helpen met de organisatie op de dag zelf. Die shetjes eisen namelijk ál mijn aandacht op :P

HijadelaLuna schreef:
Marjoow schreef:
Ook dat modellen vaak maar 1 dagdeel aanwezig zijn, daardoor is dus vaak de organisatie ook maar 1 dagdeel aanwezig. Je kunt immers niet van alle paarden vragen om even een paar uurtjes op de trailer te blijven staan, en persoonlijk vind ik dit ook niet eerlijk tegenover de paarden.

Dat zou ik ook zeer triest vinden; paard halve dag op de trailer :( En een halve dag maar aanwezig als organisatie zijnde? Dát zou idd gewoon niet mogelijk mogen zijn.

Het gebeurd helaas wel... Dan heb ik eerlijk gezegd nog liever dat ze weg gaan na het ochtend gedeelte, zodat dat paard lekker naar stal kan of op de wei kan.

HijadelaLuna schreef:
Marjoow schreef:
Daarbij, er worden zó veel meetings georganiseerd tegenwoordig. Ik zou het liefst elke maand wel een paar meetings afgaan, maar ik kies voor mezelf om dit beperkt te houden. Zelf organiseer ik besloten meetings met een bekend groepje of meetings waar iets speciaals is, een thema.

Ik vind de frequentie inderdaad ook vrij hoog, en daardoor is denk ik het animo ook steeds verder aan het dalen "er komt er volgende maand wel weer een". Jammer...

Precies, dat staat mij ook echt tegen en houd mij tegen aan te melden bij meetings of zelf meetings te organiseren. Heb nog 2 ideetjes in mijn hoofd zitten, maar zie gewoon geen ruimte om het uit te voeren vanwege de hoeveelheid meetings die er al zijn

HijadelaLuna schreef:
Marjoow schreef:
Wat mij vooral tegenstaat (en dat is overigens niet enkel modellen, maar ook vaak zat bij fotografen zo) dat er geen rekening gehouden word met zaken als de boswachter, vergunningen, bereikbaarheid van de locatie, bereikbaarheid van de deelnemers enzo. Dat weerhoud mij al heel gauw om mee te doen met een meeting als het georganiseerd word door een model of een fotograaf die zelf nog nooit bij een meeting is geweest.

Dit is iets waar je mensen op kan wijzen, sommigen denken daar gewoon niet aan. De eerste keer ben ik ook door iemand erop gewezen en ben daar ook erg dankbaar voor geweest. Misschien een toevoeging voor de OP?

Lijkt mij inderdaad een goede om in de OP te vermelden, velen vergeten dit helaas nog. Modellen houden er zelf ook geen rekening mee. Heb 1x gehad dat modellen hebben afgemeld omdat ze €10,- moest betalen voor een dagkaart voor de locatie...

HijadelaLuna schreef:
Marjoow schreef:
Ik heb laatst bij een meeting geholpen met de organisatie, TS wist zelf gewoon nog niet goed hoe alles in elkaar stak en ik vind het dan geen probleem om te helpen.

Maar niet iedereen krijgt/vraagt die hulp, en dat is mijn idee al een grote gedeelte van de oorzaak waar het mis gaat; organisatoren die niet weten hoe en motivatie die vervolgens zowel bij hun als bij deelnemers daalt tot onder het vriespunt.

Yup. Mensen moeten om hulp durven te vragen, en Bokkers moeten zich inhouden in hun verwijten en commentaren.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:58

Bellatrix schreef:
Zo makkelijk zijn modellen anders niet te vervangen hoor...lees wel eens dat ze er al 3 van de reservelijst hebben benaderd en geen van allen kunnen ze. :\

ik kom niet eens op reservelijst.... maken ze een lijst, en dan nog een x paarden die het mooist zijn... dan vind ik dit soort verhalen toch jammer, want ik zou er wel alles aan hebben gedaan :j

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:04

unihorses schreef:
Bellatrix schreef:
Zo makkelijk zijn modellen anders niet te vervangen hoor...lees wel eens dat ze er al 3 van de reservelijst hebben benaderd en geen van allen kunnen ze. :\

ik kom niet eens op reservelijst.... maken ze een lijst, en dan nog een x paarden die het mooist zijn... dan vind ik dit soort verhalen toch jammer, want ik zou er wel alles aan hebben gedaan :j

Echt? Wat raar..
Ik doe alles op de reservelijst die min 1 stem heeft gehad..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:05

Ik organiseer verder ook even geen meetings meer voorlopig, animo te laag en visitekaartje te negatief, dus maar ff neutraliseren.

Ik had er nog eentje gestart voor in juni, gezien een meeting die op dezelfde locatie was niet door ging, verwachtte ik wel animo, maar die blijft tot op heden uit. Inmiddels weet ik dat ik die dag niet aanwezig zal kunnen zijn, er is iemand anders die wil organiseren, maar nog steeds lang niet genoeg animo. Andere meeting ging trouwens niet door omdat die organisatie stil viel, dat vond ik erg sneu voor de deelnemers, maar die lijken er zelf niet echt mee te zitten :?

Er staat er nog een voor in mei als vervanging voor een meeting die ook door veel last minute afmeldingen niet door kon gaan, maar ook daar blijft animo uit.

Boodschap is voor mij wel duidelijk; voorlopig geen meetings meer. Ik ga nadenken hoe ik het aantrekkelijker kan maken. Zal waarschijnlijk moeten gaan zoeken in unieke locatie icm bijzondere modellen. Maar dat is een langere-termijn-plan.

Reservelijst gaat bij mij ook gewoon op volgorde van stempunten, en daarna aangevuld op volgorde van aanmeldingen; zgn last minutes

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:11

Cynn_x schreef:
unihorses schreef:

Echt? Wat raar..
Ik doe alles op de reservelijst die min 1 stem heeft gehad..

haha niet eens een stem -O-
nee, heb volgnes mij bij jou nog geen fotomeeting ingeschreven. heb het een paar x gedaan en was er toen een beetje klaar mee

Cynn
Fotograaf

Re: Fotomeetings, de Do's en de Don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:15

Kan ik me ook wel voorstellen.. :(:)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:18

Ik ook :j :( Terwijl als zo'n dag goed georganiseerd is en daadwerkelijk door gaat het echt hartstikke leuk is.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 11:38

Zo, leuk topic :) Heel herkenbaar ook. Mijn eerste fotomeeting was georganiseerd door de mensen die zich nu als HPE voorstellen. Was erg geslaagd. Alles was goed geregeld, iedereen had genoeg tijd, alles was super duidelijk. Helemaal top :). Ik heb er echt ontzettend van genoten toen. Als fotograaf was alles duidelijk, iedereen enthousiast. Geweldig leuke en bijzondere modellen op de foto mogen zetten en ook prachtige portfolio platen kunnen maken. Dat wilde ik wel vaker :)

Al snel gaf ik me op voor een tweede meeting. Een meeting met het thema 'indianen en cowboys'. Voor mij bijna 40 euro aan reiskosten, maar goed... Als ik dan een keer echt wat gave foto's kon maken vond ik dat geen probleem. In eerste instantie heeeeel veel deelnemers, dus ik had er al zin in. Helaas haakten de modellen één voor een af. Uiteindelijk bleef één iemand over die bereid was om te komen als indiaan, de rest allemaal afgezegd. Uiteindelijk last minute nog wat modellen geregeld. Geen bijzondere paarden, maar ach. Mijn treinkaartje was al gekocht, dus ik kwam wel. Zondagochtend om half 8 in de trein gestapt of zo zodat ik op tijd zou zijn. Netjes opgehaald door iemand bij het station (samen met nog een paar mensen) en daar stonden we dan op de afgesproken plek. Iets te vroeg, maar geen fotograaf te bekennen. Geen paardentrailer te zien. Organisatie had geen telefoonnummers, dus niemand was bereikbaar. Oh en alsof dat nog niet genoeg was, waren er geen vergunningen geregeld terwijl dat op die plek wel moet. Uiteindelijk kwam er een groepje van 5 ruiters te paard. Dat waren dan onze modellen. Paarden al helemaal bezweet. Uiteindelijk nog één indiaan gekomen en dat waren dan onze fotomodellen... Ik vind het heel leuk om te fotograferen, maar portretten maken van paarden die al helemaal bezweet zijn. De groep viel op de locatie een beetje uit elkaar. Ik was op een gegeven moment nog bezig met het maken van een paar portretten van één paard. Uiteindelijk wilde ik terug lopen naar de rest van de groep en toen was ik gewoon iedereen kwijt. Ik heb een half uur lopen zoeken naar de andere paarden, maar ik zag ze gewoon niet. De grootste flop ooit, ik had het helemaal gehad met fotomeetings.

Maar goed, een paar maanden later begon het weer te kriebelen. Wederom een keer meegegaan met een HPE meeting die weer super geslaagd was. Ik heb er toen echt van genoten. Weer heel leuke mensen leren kennen, heel leuke paarden op de foto gezet. Het was echt top :D Zodoende gaf ik me op voor meer meetings. De ene na de andere meeting ging niet door. De ene keer konden we geen datum vinden dat iedereen kon, de andere keer was alles geregeld maar bleek de locatie verboden te zijn voor paarden/ruiters. Weer een andere keer kwam er bij mij zelf iets tussen (betaalde opdrachten gaan echt voor) en zo was er iedere keer wel iets.

Uiteindelijk vorig jaar toch nog een paar keer mee geweest met meetings die wel doorgingen. Georganiseerd door een hele hoop enthousiaste bokkers. Ook nu vielen er af en toe wel modellen af, maar toch onwijs gave foto's kunnen maken. Zelf nog geprobeerd een meeting te organiseren die helaas niet door ging vanwege het weer.

Na 2 jaar heb ik mijn lesje wel geleerd. Ik ga mee met een meeting, mits alles duidelijk is en het liefste ook bij ééntje die georganiseerd wordt door iemand die al meerdere fotomeetings heeft georganiseerd die ook een succes waren. Er staan er weer een paar op de planning, dus wie weet...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 12:50

Wat is HPE?

Sta echt verbaasd om deze verhalen, had geen idee ervan! Zie zoveel topics en resultaat topics dus had niet in de gaten dat er een duidelijke keerzijde kan zijn.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 13:10

Idd wat is HPE? Of ben ik blond :')

Ja blijkbaar zit er veel meer irritaties en negatieve punten aan de fotomeetings dan van te voren bedacht kon worden. Cynthia en ik hebben er wel eens over pb't en ook met andere bokkers sprak ik wel op fotomeetings zelf over dit soort dingen. Vandaar ook dat ik dacht "dat moet anders kunnen" :j

Van deze richtlijnen kan het groene team een sticky maken, en als organisatie een link naar deze sticky in de OP zetten. Volgens mij kom je dan al een heel eind :j

Het zou namelijk jammer zijn als de fotomeetings voortaan een negatief imago krijgen :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:10

Nou Susan, die tweede meeting viel enorm mee. Dat ging zeker niet hoe jij het schetst. De modellen hadden wel vergunningen, deze hadden zij zelf allemaal al. Iedereen, behalve het ene indianenmodel was op tijd. En op een gegevemoment dat jij de groep kwijt was, misschien kwam dat omdat jij met 1 model ergens anders heen liep zonder ook maar iemand iets te laten weten?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:11

HPE is Horse Photo Event als ik het goed heb. Worden -als ik het goed heb, correct me if I'am wrong- georganiseerd door onder ander Lisa Dijk.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 13:15

Femke_Tweety schreef:
HPE is Horse Photo Event als ik het goed heb. Worden -als ik het goed heb, correct me if I'am wrong- georganiseerd door onder ander Lisa Dijk.

Dat is een groepje fotografen wat zich verzamelt heeft ofzo?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:42

Ik geloof wel zoiets. In ieder geval redelijk strak georganiseerde meetings, waarbij -volgens mij- van zowel de modellen als de fotografen een kleine bijdrage wordt gevraagd. (Paar euro of zoiets) daar wordt dan de locatie van geregeld, en nog wat extra's.
Maar precies weet ik het niet, ik ben er zelf nooit geweest.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 13:48

Aha vandaar. Maar als iedereen een kleine bijdrage moet betalen ben je er wel zekerder van dat er serieuze bokkers op af komen (fotografen en modellen)

Maar goed dat moet weer via boktmarkt dan want zoiets is commercieel toch?

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:54

Femke_Tweety schreef:
Ik geloof wel zoiets. In ieder geval redelijk strak georganiseerde meetings, waarbij -volgens mij- van zowel de modellen als de fotografen een kleine bijdrage wordt gevraagd. (Paar euro of zoiets) daar wordt dan de locatie van geregeld, en nog wat extra's.
Maar precies weet ik het niet, ik ben er zelf nooit geweest.

Klopt, ben 1x mee geweest. Was allemaal erg goed geregeld. Jammer zijn deze meetings er niet meer omdat er idd dus geld voor werd gevraagd.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 13:56

Aha vandaar dat ik ze niet meer zie.
Kan mij de naam namelijk wel herinneren vaag :j

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:08

was wel van plan om in de zomer eens een meeting ( proberen ) te organiseren in Havelte. dan zou ik eerst daarheen gaan, vragen of / wat er mag. je mag er wel rijden . prikpaaltjes regelen, enzo dit allemaal van te voren. dan 3 datums kiezen.
dan zou ik van tevoren al een schema maken voor de dag, met wanneer paard 1,2,3,4 etc wat moet doen, ook met fotograaf 1,2,3,4,5 etc en als dan de modellen en fotograven bekent zijn die (eventueel in overleg, als iemand van wat verder moet komen ) bij een nummer zetten. op de dag zelf zou ik meerdere mensen regenen als hulp ( eventueel ook een aanvraag voor bokkers ) om zo alles georganiseerd te laten verlopen. maar het is dus wat ingewikkelder? ( o ja, wou het organiseren omdat je toch wat moet doen om poon mee te laten mogen O:) )

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:31

Geld vragen vind ik ergens ook een beetje belachelijk voor deze meetings. Waar gaat het geld heen? Als ik zie hoe je een goede meeting op kunt zetten, hoef ik daar echt geen geld voor te krijgen. Ik vind het zelf leuk om te doen!
En er zitten sowieso bokkers tussen waarvan je weet: Die gaan vast afzeggen. Daar kun je rekening mee houden. En mocht er binnen 24 uur voor de meeting alsnog afmeldingen zijn is het de kunst van de organisatie om daar goed mee om te gaan en een passende oplossing te vinden. Zelf organiseer ik veel meetings bij mijn verzorgpaard in de buurt. Mocht het nodig zijn, zou ik last minute nog modellen kunnen regelen vanaf stal ofzo :)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:51

Marjoow schreef:
Nou Susan, die tweede meeting viel enorm mee. Dat ging zeker niet hoe jij het schetst. De modellen hadden wel vergunningen, deze hadden zij zelf allemaal al. Iedereen, behalve het ene indianenmodel was op tijd. En op een gegevemoment dat jij de groep kwijt was, misschien kwam dat omdat jij met 1 model ergens anders heen liep zonder ook maar iemand iets te laten weten?

Goed, in mijn ogen is het wel zo gegaan ;) Ik vond het een enorm slecht georganiseerde meeting. En ik weet zeker dat wij nog minstens een kwartier hebben gewacht omdat er mensen niet op tijd waren. Maar goed... En dat ik de groep kwijt was, zou dan opeens aan mij liggen... :') Ik ben met één model gebleven waar we hadden verzameld en jullie zijn weggelopen. Maar goed, het is lang geleden. Het is alleen wel zoals ik tegen deze meeting aankijk. Voor mij ook een reden om niet meer naar een meeting gegaan die door deze organisatie was georganiseerd :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 17:12

unihorses schreef:
was wel van plan om in de zomer eens een meeting ( proberen ) te organiseren in Havelte. dan zou ik eerst daarheen gaan, vragen of / wat er mag. je mag er wel rijden . prikpaaltjes regelen, enzo dit allemaal van te voren. dan 3 datums kiezen.
dan zou ik van tevoren al een schema maken voor de dag, met wanneer paard 1,2,3,4 etc wat moet doen, ook met fotograaf 1,2,3,4,5 etc en als dan de modellen en fotograven bekent zijn die (eventueel in overleg, als iemand van wat verder moet komen ) bij een nummer zetten. op de dag zelf zou ik meerdere mensen regenen als hulp ( eventueel ook een aanvraag voor bokkers ) om zo alles georganiseerd te laten verlopen. maar het is dus wat ingewikkelder? ( o ja, wou het organiseren omdat je toch wat moet doen om poon mee te laten mogen O:) )

Tja en om die rede heb ik een oudere paarden fotomeeting bedacht... :)
Heel leuk bedacht en werd ook leuk ontvangen :j
En vervolgens moet ik mijn eigen verzorgpaarden als model schrappen omdat ze tegen de tijd van de meeting waarschijnlijk niet meer leven -O-
:evaw: leuk idee...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:30

Dat is niet leuk. :(:)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 17:35

Bellatrix schreef:
Dat is niet leuk. :(:)

Nee zeker niet, en ook onvoorzien.
Maar goed naast het feit dat ik baal voor mezelf, baal ik ook voor de fotografen...
Weer 2 modellen minder... en oudjes zijn er niet makkelijk te vinden :n

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:37

Als je nou in 2008 dat topic had geopend.. *Baalt nog steeds heel erg dat ik nooit een fotoshoot heb laten doen met mijn oudje*