Fotomeeting Heerjansdam 19 mei

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:51

Ik heb nog een foto van Joyride toegevoegd aan mijn facebookpagina
https://www.facebook.com/renate.leijen?ref=tn_tnmn
Van de andere paarden komen deze week ook foto's op mijn fb, verwacht van mij geen grote hoeveelheden :) en wel bewerkingen. Joyride heb ik hier in een een totaal ander
landschap gezet.

maaaikkee

Re: Fotomeeting Heerjansdam 19 mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:27

Die is wel mooi, bijna geschilderd lijkt die wel!

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 08:03

dank je Maaike, dit is wel een hele extreme bewerking, de achtergrond helemaal veranderen. Meestal haal ik alleen storende dingetjes weg. maar deze foto van Joyride vroeg om een mooie omgeving. overigens is het een foto van onze vakantie in Schotland, dus niet Amerika, maar ze past wel in het landschap vind ik :j

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 10:48

Zoooo, nog van twee fotografen fotos ontvangen, en dan gaan we maar eens alles op een rijtje zetten betreft nabestellen!

Het is gewoon allemaal perfect, de fotos, de locatie, de outfits en de paarden. Ben gewoon helemaal weg van deze fotos. ^^

En ik wil nogmaals even duidelijk vermelden dat ik de fotos van mijn paarden (of dit nu wel of niet met mijn hoofd erbij is)
nergens anders wil vinden, dan de links die jullie hebben getoond. Wil je ze wel ergens anders plaatsen, vind ik het niet meer
als netjes als je dit even navraagt, of eigenaarsvermelding er bij toevoegd. Ik heet Denise ****, dus een kleine moeite om dat
even mee te nemen.
Dankjewel voor dit begrip. Wellicht zelf nooit meegemaakt, maar ik heb al meer als tien keer moeten bewijzen dat het mijn
eigen paarden zijn. Dankjewel.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 27-09-21 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam op verzoek verwijderd

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:23

Ik weet niet van wie ik nog dingen moet ontvangen. Had namelijk het lijstje gebruikt van opgeven, maar daar was natuurlijk het 1 en ander in veranderd.

Kan al wel zeggen, dat de keuze echt moeilijk gaat worden :'), niet alleen betreft afdrukken maar ook voor een bokt topic :').

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:25

Morgenavond zal ik trouwens het linkje van Joyride in het topic zetten, dat was ik vergeten van de week.. :o

En ja, het blijft moeilijk Lizet. :P

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:27

Had mijn moeder al wijsgemaakt dat ik alle foto's wel als behang motief wou hebben. Dan hoefde ik niet te kiezen. Vond mijn ma alleen geen goed idee. Die haat behangen. _O- En ze kwam tot de conclusie dat ik toch niet genoeg oppervlakte had om te behangen. :')

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 11:34

Haha, ik heb wel een lijstje die klopt. Heb de namen alleen snel opgeschreven, dus excuses voor schrijffouten of halve namen.
Als t voor mij maar duidelijk is x'D

Jess_VH
Zihuatanejo
RDL
Mootje68
Luwaniej1
RandyOrton
Selente
Fennnee
Wenny

Dit was volgens mij het lijstje :)

saabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:39

xDenies schreef:
Zoooo, nog van twee fotografen fotos ontvangen, en dan gaan we maar eens alles op een rijtje zetten betreft nabestellen!

Het is gewoon allemaal perfect, de fotos, de locatie, de outfits en de paarden. Ben gewoon helemaal weg van deze fotos. ^^

En ik wil nogmaals even duidelijk vermelden dat ik de fotos van mijn paarden (of dit nu wel of niet met mijn hoofd erbij is)
nergens anders wil vinden, dan de links die jullie hebben getoond. Wil je ze wel ergens anders plaatsen, vind ik het niet meer
als netjes als je dit even navraagt, of eigenaarsvermelding er bij toevoegd. Ik heet Denise **, dus een kleine moeite om dat
even mee te nemen.
Dankjewel voor dit begrip. Wellicht zelf nooit meegemaakt, maar ik heb al meer als tien keer moeten bewijzen dat het mijn
eigen paarden zijn. Dankjewel.

Het is toch altijd zo dat de fotografen alles mogen doen met de foto's na de meeting? Foto's blijven altijd eigendom van de fotograaf..
De fotografen gaan de foto's ook niet zomaar overal neer gooien neem ik aan..
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 23-10-21 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Achternaam op verzoek verwijderd

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 11:41

Fotograaf mag er niet alles mee doen, want het is nog steeds mijn hoofd en mijn paarden die er op staan. Fotograaf mag de fotos gebruiken voor portfolio materiaal, en daar blijft het bij.

Daarnaast vraag ik alleen maar of ze hier rekening mee willen houden, kleine moeite toch. Degene waar ik fotos van maak, krijgen ook altijd te horen waar de fotos geplaatst zijn.

Heb dit ook overigens van te voren gemeld, dus nu echt geen punt om druk over gemaakt te worden :)

Om nog even mijn uitleg aan Saabine te laten lezen, en het spijt me zeer als ik hier mensen mee op hun ziel trap.
Het nadeel is alleen, een foto die gefotografeerd is - prima. Maar een foto die gebruikt word voor manipulaties: Dat is nergens afgesproken en op geen enkel moment de bedoeling geweest. En ik hoef mijn fotos niet terug te vinden op deviantart, waar ie wereldwijd word gebruikt voor manipulaties.

Wat is een manipulatie? Wat er met bijv Joyride is gebeurd. Foto op een andere foto plakken. Dat is geen fotografie, en niet de aanleg voor de meeting geweest, heel simpel
En daar heb ik mijn paarden ook nooit voor 'uitgeleend'.

Ik heb voor iedereen respect, hoe of wat de fotos zijn geworden etc. Maar ik zie liever mijn paarden niet verschijnen in een manipulatie noch op websites
waar dus om stock fotos gevraagd word - en dan ineens mijn eigen paarden voorbij zie komen. Dankjewel :)
Ook respect voor ieder hun stijl hoor, maar niet iets wat bij voorbaat niet duidelijk was.
Laatst bijgewerkt door xDenies op 26-05-13 12:01, in het totaal 2 keer bewerkt

saabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:57

portfolio materiaal is wel het enige doeleinde inderdaad.

wat denise net tegen mij zei over het plaatsen van de foto's op een 'wereldwijde' site zoals deviantart en dergelijke ben ik het wel mee eens dat dit niet zomaar gedaan mag worden. Daar wordt inderdaad veel van elkaar gebruikt en dit staat los van het portfolio-materiaal-doeleinde. :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:07

xDenies schreef:
Haha, ik heb wel een lijstje die klopt. Heb de namen alleen snel opgeschreven, dus excuses voor schrijffouten of halve namen.

Jess_VH
Zihuatanejo
RDL
Mootje68
Luwaniej1
RandyOrton
Selente
Fennnee
Wenny

Is Mootje68 dan de tante van AZNLady dan? Kan dat kloppen?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:21

saabine schreef:
portfolio materiaal is wel het enige doeleinde inderdaad.

wat denise net tegen mij zei over het plaatsen van de foto's op een 'wereldwijde' site zoals deviantart en dergelijke ben ik het wel mee eens dat dit niet zomaar gedaan mag worden. Daar wordt inderdaad veel van elkaar gebruikt en dit staat los van het portfolio-materiaal-doeleinde. :)

Dingen zoals voor portofolio gebruik zijn natuurlijk vanzelf sprekend dat dit gewoon normaal is. Als Reclame zoals dit -> http://boktimg.nl/sites/default/files/6 ... 59b236.jpg Vind ik ook prima.
Echter "doorverkopen" van foto's ben ik minder fan van. In overleg vind ik het prima om eventueel voor andere dingen reclame materiaal te zijn, maar dan wil ik wel achter "het product" staan. En er niet ineens achter komen dat ik met mijn kop op websites sta waar ik misschien totaal niks mee heb.

Opzich ben ik echt niet moeilijk met dit soort dingen, maar word wel graag op de hoogte gehouden zodat ik niet voor verassingen kom te staan.

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:02

Hallo,

Even voor de duidelijkheid, het copyright blijft hoe dan ook altijd van de fotograaf, tenzij je het afkoopt en dan moetie denken aan een bedrag met drie nullen per foto. De fotograaf is de eigenaar en mag de foto's bewerken, gebruiken, verspreiden etc ook zonder berichtgeving. Als er mensen op de foto staan dan wordt er in een contract vastgelegd wat er met de foto's gedaan mag worden. Ik heb een dergelijk contract voor diegene die dat wil hebben. Overigens zul je mij geen foto's zien plaatsen van mensen, tenminste niet in een herkenbare vorm, dus gezicht zichtbaar. Ik ben puur dierenfotograaf :)

Op het moment dat je met je paard aan een meeting meedoet weet je dat er foto's gemaakt worden, toch? De fotograaf mag hier mee doen wat zij/hij wil, dus ook van twee foto's een nieuw beeld scheppen of de sfeer veranderen, filters gebruiken enz. Dat je het niet mooi vindt en dus niet bij mij wilt kopen vind ik geen probleem :D Er zijn nog 9 andere fotografen die anders werken, als je dat mooier vindt dan moet je gewoon bij hun een foto aanschaffen.

Kortom, wat een fotograaf met de beelden doet gaat het model alleen wat aan als er een contract is, en dan heb je het alleen over mensen, een paard is een ding.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:51

Het is een beetje een rare discussie, Zihuatanejo heb ik ook in een ander topic ook al gezien met een discussie hierover.. Zelf ben ik niet moeilijk qua foto's. Ja, ze zijn van de fotograaf maar dat betekend niet dat je ze overal en nergens mag gebruiken zonder het eerst eventjes aan de eigenaar te vragen of het allemaal geen probleem is.. Mij zou het ook een raar idee lijken als een foto van mijn paard/ikzelf alle kanten op word gegooid omdat het 'toch hun foto is' net als dat bewerken enzo, aan de ene kant begrijp ik het model, het is geen manipulatie maar fotografie wat je doet. En aan de andere kant is het ook weer zo dat je dan wel mooier beeld krijgt. Maar de achter grond veranderen etc vind ik weer een beetje te extreem eigenlijk. Zelf voeg ik wat contrast toe, verscherp het en gooi mijn logo in een hoekje. Thats it! Heb geen zin om úren te moeten bewerken om 'geweldige foto's' te laten zien en uiteindelijk maar 2/3 hebben. Dit is zonde van de tijd en de hele dag dat je bent wezen shooten.

Net als de rode beenkappen van Denise, ík had er geen last van hoor! Het hoort júist bij de westernruiters, anders gaan scheuren die pezen dacht ik? Maarja, voor zo'n iemand die een hele achtergrond kan wegshoppen en veranderen dan zullen beenkappen wegwerken ook geen probleem zijn, toch? :Y)

En buiten dat, met contracten werken is ook een heel gedoe, volgens mij mag ik dat ook nog niet eens met mijn 14 jaar. :)) Even vragen aan de modellen of je hun foto's mag nabewerken/ergens op een site zetten buiten je portfolio is toch geen groot probleem? Naamvermelding etc zou ook moeten kunnen vind ik! Doen al die profs ook.. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

- Nee, ik wil geen ruzie/verdere discussies, ik ben een 14 jarige snotneus met een duidelijke mening. :+

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:06

Ten eerstestart ik de discussieniet en ten tweede weet ik als beroeps heel goed wat ik wel en wat ik niet mag doen. Discussie voor mij gesloten.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 16:23

Ik start ook geen discussie, ik zeg wat ik verwacht en wat ik niet wil met mijn paarden. Heel simpel. Als je alleen mijn paarden ergens gaat plaatsen, vind ik eigenaarsvermelding niet meer als normaal.

Daarnaast heb je nergens vermeld dat je de fotos zodanig bewerkt, dat je ze in andere omgevingen zet etc. :) Dus dat mag best gezegd worden, wellicht voor jou iets om dit de volgende keer wel te vermelden als je mee doet aan een fotoshoot. Extra informatie is nooit weg!

Is het zelfde als ik fotos van jouw honden heb gemaakt, en die ineens overal ga plaatsen zonder te zeggen wie de eigenaar is. Zou jij ook niet fijn vinden, of zeg ik nu weer iets héél raars. Ja dat kan hoor, gebeurd wel eens vaker .... T_T

Verder geef jij zelf aan dat je beroeps bent, dat je zoveel ervaring hebt etc, dan is het ook niet meer als vreemd als mensen meer van je gaan verwachten
dan als je als beginennd fotograaf komt aanzetten. Mag toch hopen dat je die beredenatie wel begrijpt.

Maar prima, discussie gesloten :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 16:36

miss_lizje schreef:
xDenies schreef:

Jess_VH
Zihuatanejo
RDL
Mootje68
Luwaniej1
RandyOrton
Selente
Fennnee
Wenny

Is Mootje68 dan de tante van AZNLady dan? Kan dat kloppen?

Jaa :)

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:52

Het maakt mij absoluut niets uit als er foto's van mijn honden of door mij gefokte katten door anderen geplaatst worden, waar dan ook. Ik ben altijd trots op mijn dieren. Al is het een slechte foto. Vermelding van de eigenaar is ongebruikelijk en eerlijk gezegd voegt het ook niets toe, behalve reklame voor de eigenaar of fokker. Voor mij als beroepsfotograaf is een meeting geen opdrachtgever, al kan er altijd overlegd worden en kun je natuurlijk aan mij vragen of ik een bepaald beeld kan neerzetten.

Je mag verwachten dat ik de regels ken, dat ik netjes mijn BTW etc afdraag en dat ik, als ik in opdracht werk, lever wat gevraagd wordt. Maar als ik vrij werk maak ben ik ook vrij om zo te werken als ik wil, en ik ben niet verplicht van te voren te melden dat ik bewerk. Ik weet ook pas als ik de foto's gemaakt heb of een bewerking het beeld sterker maakt of juist niet. Onmogelijk om dat van te voren te zeggen. Nogmaals ik werk vanuit een ander idee dan alleen scherpe plaatjes schieten. Je kunt het mooi of niet mooi vinden, het is mijn manier van beeldend werken.

Op een meeting zijn meerdere fotografen,iedereen zal ongtwijfeld de beelden vinden die zij/hij mooi vindt.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 16:57

Dan heb je de bedoeling van deze meeting toch verkeerd opgevat, erg jammer. Vraag me dan ook af of je als beroepsfotograaf wel thuis bent op meetings.. als je toch al zo ver bent zou ik het toch hoger opzoeken - iets waar je nog wel van leert.

Aber gute .....

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:01

Ik keer het even om ik wil mijn foto's nergens op internet tegen komen zonder logo of naamsverwijzing
en mag het model ze ook niet gebruiken voor reclame doel einde etc zonder mijn toestemming :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 17:02

Dat lijkt me niet meer als logish ...

Vind het allemaal prima zo. Ik ga naar Ridderkerk en morgen naar school.
Als dus een discussie wil hebben, via PB - en anders morgen.

Have a nice day :D

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:05

xDenies schreef:
Dat lijkt me niet meer als logish ...

Vind het allemaal prima zo. Ik ga naar Ridderkerk en morgen naar school.
Als dus een discussie wil hebben, via PB - en anders morgen.

Have a nice day :D

Was niet om een discussie te maken ;)

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:07

xDenies schreef:
Dan heb je de bedoeling van deze meeting toch verkeerd opgevat, erg jammer. Vraag me dan ook af of je als beroepsfotograaf wel thuis bent op meetings.. als je toch al zo ver bent zou ik het toch hoger opzoeken - iets waar je nog wel van leert.

Aber gute .....

Volgens mij heb ik aan de voorwaarden voldaan:
Als fotograaf zijnde word er van je verwacht dat je geduld neemt met de paarden die je aan het fotograferen bent en uiteraard zelf ook met initiatief komt voor stands, plaatsen etc. Het is fijn als jij je volledige aandacht bij het paard of paarden hebt die je op dat moment aan het fotograferen bent. En dat je het beste en mooiste resultaat er op dat moment uit haalt en uiteindelijk, ook voor jezelf, fotos kan aanbieden om te verkopen

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:35

Dames ik vind deze "discussie" een beetje uit de hand lopen.

Het lijkt me meer dan logisch dat de modelen niet aan de foto's gaan frunniken om de logo's weg te halen. Dat doe je gewoon niet.

Zoals ik al aangaf, ik het er zelf geen probleem mee om als reclame materiaal te worden gebruikt op de website van de betreffende fotograaf en vind het ook doodnormaal om in het portofolio te staan. Mocht de fotograaf de foto aan derdenen willen "verkopen/lenen/whatever" word ik daar graag van op de hoogte gebracht, echter "verplicht" ik het niet. Maar ik vind het gewoon fijn en leuk om te weten waar ik met mijn hoofd/paard bij sta.