Fotomeeting strand IJmuiden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Re: Fotomeeting strand IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:17

Die foto's worden ook maar steeds groter. Tegenwoordig kunnen er maar 500 a 600 RAW foto's op een kaartje van 16GB. :=

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:19

Bagheera_206 schreef:
NathalietjeB schreef:
mij maakt het qua kleuren niet uit...als t maar droog is

Droge kleuren? Zijn dat lichte pasteltinten? :=

:') bedoelde meer qua weer hahaha...

:j hier gaan er ook 2 kaartjes mee qua geheugen ik schiet op mijn kaartjes 16 gig zo een 500 foto's en dan is ie vol in raw dan he geen jpg
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 13-11-12 22:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:19

Ik kan er rond de 1000 op 15mp 16gb raw schieten hoor :)

Ik kon met mijn vorige camera (10mp) 1000 foto's op jpeg schieten :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:29

Bagheera_206 schreef:
Die foto's worden ook maar steeds groter. Tegenwoordig kunnen er maar 500 a 600 RAW foto's op een kaartje van 16GB. :=

Daarom denk ik dat ik het maar bij JPG hou.. Ik ben toch geen drastische bewerkingen van plan :P

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 07:06

Bagheera_206 schreef:
Als je niet weet hoe je RAW moet bewerken of wat de verschillen tussen RAW en JPG zijn raad ik je aan op JPG te schieten.

Dat heeft lijkt mij niks te maken met kennis maar met het programma wat je gebruikt? Of had je het in het algemeen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 08:05

Als het goed is heeft het ook niets te maken met het programma, want als je een camera koopt die in RAW kan fotograferen zit er altijd een CD van de fabrikant bij met sofware waarmee je de RAW foto's van de camera om kunt zetten naar JPG of TIF om ze vervolgens verder te bewerken in je eigen favoriete programma. Bij Canon en Nikon krijg je er iig een CD'tje bij en ik denk dat het bij Sony, Pentax, Sigma en de andere fabrikanten ook wel zo zal zitten. :=

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 08:11

Zal eens kijken heb wel een programma gedownload maar die bewerkt ook meteen de foto's als ze naar JPG worden omgezet :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 08:13

lovey_ou schreef:
Zal eens kijken heb wel een programma gedownload maar die bewerkt ook meteen de foto's als ze naar JPG worden omgezet :=

Welk merk camera heb jij? Heb jij er geen CD'tje bij gehad? :=

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 08:27

Sowieso als je nog niet goed weet waarom je RAW zou schieten, zou ik het lekker nog niet doen, dat komt vanzelf wel dan :)

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:11

Ik weet wel waarom het probleem is alleen dat ik met photofiltre niet in RAW kan bewerken en die het dus automatisch omzet in JPG waardoor het ook meteen bewerkt is. Heb ook een programma gedownload die bestanden omzet maar dan worden ze ook meteen bewerkt :j

Heb wel een CDtje thuis als het goed is zal eens kijken wat dat precies is! :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:15

Adobe Lightroom 4, Adobe Photoshop CS6 en Adobe Photoshop Elements 11 moeten er gewoon mee om kunnen gaan hoor. Dat gebruik ik liever dan DPP van Canon. :=

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:17

Bagheera_206 schreef:
Adobe Lightroom 4, Adobe Photoshop CS6 en Adobe Photoshop Elements 11 moeten er gewoon mee om kunnen gaan hoor. Dat gebruik ik liever dan DPP van Canon. :=

nou dat zeker richard die DPP van canon is best wel gaar...ik werk zelf met adobe LR en PS :j

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:20

Lightroom werkt prima inderdaad :j Maar ik vind dat lightroom al zulke fijne bewerkingsmogelijkeden heeft, zonder kwaliteitsverlies, dat ik de voordelen RAW niet eens vind opwegen tegen de ruimte dat het inneemt.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:21

NathalietjeB schreef:
Bagheera_206 schreef:

nou dat zeker richard die DPP van canon is best wel gaar...ik werk zelf met adobe LR en PS :j

Gaar wil ik niet zeggen, want het is gewoon functioneel. Alleen iets minder gebruikersvriendelijk. :=

Hou wel rekening met je Picture Styles in LR/ACR als je met RAW werkt. ;) Dit kan anders nog wat vreemde effecten/kleuren opleveren. :=

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:43

Nog even wat algemene informatie:

Informatie Modellen:
- Zorg dat jij en je paard een geheel vorm. Niet te opvallende kleuren, tenzij dat je bedoeling is of het erg goed staat. Het mooiste is wanneer je in harmonie bent met je paard, door niet al te schreeuwerige kleuren aan te trekken.
- Zorg dat je in nette kleren komt, geen gescheurd oid.
- Je kunt ervoor kiezen om je paard te knotten, zorg er dan wel voor dat je paard netjes geknot is! Dat is natuurlijk wel zo mooi voor de foto's. Bij paarden met lange manen is het vaak mooier om deze los te houden. Een hengsten vlecht kan ook erg mooi zijn.
- Zorg dat je tuigage goed schoon is. Het liefst ook dat je tuigage dezelfde kleuren hebben. Dus liever geen bruin zadel met een zwart hoofdstel. Leren en show/voorbreng halster kunnen vaak erg mooi op de foto zijn!
- Probeer iets mee te nemen wat de aandacht van het paard kan afleiden. Bijvoorbeeld rammelende geluidjes ect. Een tweede hand kan ook altijd van pas komen!
- Neem een borstel mee, kan altijd van pas komen.
- Het is de bedoeling dat we beginnen met portret foto's, wat inhoud zonder zadel.
- Neem zelf iets van drinken voor het paard mee, dit is er niet aanwezig.
- Lees ook nog even de informatie voor fotografen door, dan weet je wat je kan verwachten!

Informatie Fotografen:
- Er worden geen GRATIS originele bestanden weg gegeven. Dit om het voor elke fotograaf eerlijk te houden.
- Probeer in ieder geval 5 foto's per model aan te houden. Meer mag, minder mag ook als je maar iets leuks weet af te leveren.
- Er komt géén site waar alles op komt, maar iedereen dient zelf een webalbum aan te maken waar de foto's in staan, deze linkjes komen in een aparte quote.
- Neem zelf je drinken/lunch mee. Er is waarschijnlijk geen wc aanwezig, hou hier rekening mee. Er is wel een tent maar ik weet niet hoe/wat of die open is dan.

BELANGRIJK!
Aangezien niemand van ons zin heeft om loslopende paarden te hebben wil ik alle eigenaren van de modellen nu alvast op het hart drukken, laat alleen je paard tussen de prikpaaltjes als je vrijwel zeker weet dat het paard er niet doorheen rent. Als je het niet aandurft neem dan voor de zekerheid een longeertouw mee. Dan kan het paard ook gewoon vrij bewegen en de fotografen zijn in staat het longeertouw weg te werken. Dus dat hoeft verder niet heel veel problemen voor het resultaat van de foto te geven. Safety first!

De meeting is geheel op eigen risico!

Mochten er nog vragen zijn, neem dan contact op met mij :) Jullie hebbben als het goed is allemaal mijn 06

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:13

Fijn zo'n overzicht! :j We zorgen dus als fotografen dat er van elk model rond de 5 foto's met copyright op klein formaat in een webalbum staan? En deze foto's mogen ook in het topic gepost worden?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:59

mijn foto's komen eerlijk gezegd niet op klein formaat in een web album te staan maar gewoon in mijn oypo account
vind klein formaat foto's online in een album ook gratis weggeven van foto's

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:34

Nathalie dat zijn de voorwaarden, als je je daar niet aan wilt of kan houden hoef je niet te komen :)

Het is een standaart, maar kan ook bijv 15 foto's, zolang ze op 800x600 incl klein right fijn :)

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:44

Ik heb me helaas toch af moeten melden. -O- Financieel is het gewoon niet haalbaar.
Ik wens jullie veel plezier zondag! :j

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:49

Begrijpelijk, ik ga niet meer opzoek naar een fotogra!g, we hebben nu 9 fotografen (smiddags 8) en dat vind ik prima zo. Als het er minder worden dan 8 ga ik wel opzoek :)

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:51

Laraax schreef:
Begrijpelijk, ik ga niet meer opzoek naar een fotogra!g, we hebben nu 9 fotografen (smiddags 8) en dat vind ik prima zo. Als het er minder worden dan 8 ga ik wel opzoek :)

Ik bedenk me nu trouwens pas dat het 8/10 was dus 8 / 8/9 is dan inderdaad ook prima :)
Ik blijf jullie volgen :)

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:17

Top allemaal! :) Handig zo'n overzichtje met regels. Mijn foto's zijn zonder copyright, is dat heel erg? :') Ik vind mezelf nog niet goed genoeg om een copyright erop te zetten of moet ik nu even snel iets simpels in elkaar fixen? :)
Alleen snap ik deze regel niet helemaal? :o

Er worden geen GRATIS originele bestanden weg gegeven. Dit om het voor elke fotograaf eerlijk te houden.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:31

Neem aan dat je dus gewoon copyright erop zou moeten zetten anders zijn het 'orginele' bestanden die mensen zo uit kunnen printen. Daarom worden er ook geen gratis bestanden weg gegeven want stel jij bent de enige die de foto's gratis weggeeft dan gaat iedereen naar jou toe en word er bij de rest niks besteld :)

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:03

OH! Op die manier! Ik snap het, top bedankt voor de uitleg! :j *gaat copyright maken* :+

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:05

Je kan ook gewoon © Joey doen of iets in die richting :)