Fotomeetings: als paddenstoelen de grond uit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:40

Ik heb twee keer mee gedaan aan meetings met mijn mini's van een bokt shoot en dat waren ook de laatste twee. Ik boekte altijd elk jaar een fotograaf om 1 of 2 shoots van mijn mini's te laten maken maar werd uit genodigd voor twee shoots maar hemeltje lief.....was leuk en gezellig en prachtige foto's maar ik heb ook geleerd welke fotografen ik NIET wil boeken, fotografen waar je geen enkele foto van krijgt, foto's met het logo dwars door het paard alhoewel dat bij een enkele fotograaf was en het gros het gewoon netjes afhandelde maar de discussie die er uit voor vloeide was overbodig in mijn ogen. Dit jaar weer gewoon twee shoots geboekt zoals ik dat voorheen altijd deed en dan uiteraard bij de fotografen die de shoots ook netjes afhandelde, de flauwerikken die logo's dwars door de foto zetten of fotografen waar je niks meer van hoort hoeven van mij geen telefoontje te verwachten voor een boeking. Ik heb overigens ook een aantal foto's nabesteld, niet omdat ik ze zo hard nodig had maar omdat ik vond dat er van mijn kant ook wat terug moest komen.

Dit is dus de andere kant van het verhaal, wordt toch een beetje moe van het gemek dat het alleen om gratis foto's gaat en dat de fotograaf zoveel werk heeft aan het nawerk, natuurlijk is dat ook zo maar waarom organiseren jullie de shoots dan en achteraf commentaar geven dat het de eigenaren alleen om gratis foto's gaat ? Moet wel een beetje twee richtingsverkeer zijn, jullie hebben het werk achteraf en de paarden eigenaren hebben het extra werk op voorhand, vooral als je een bleekscheet hebt. :P

Nee voor mij geen shoots meer bij meetings, ben weer terug naar hoe ik het altijd deed en als je als fotograaf zorgt dat JOU foto's eruit spatten komt die boeking vanzelf maar pas op dat topics als deze je niet tegen gaan werken.

Cynn
Fotograaf

Re: Fotomeetings: als paddenstoelen de grond uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:44

Ik snap de logo's dwars door de foto's heen wel.. je foto's tegenkomen op paardenspellen is ook niet leuk. Dan doe je er inderdaad wat op wat niet makkelijk weg te werken/af te snijden is.
Dat er fotografen zijn die geen enkele foto naleveren, daar kan de organisatie vaak niets aandoen. Wel een eens bericht sturen van joh, modellen wachten nog op foto's van je, maar als een politieagentje er achteraan zitten werkt niet. Het enige wat de organisatie dan kan doen is de naam noteren en ze niet meer aannemen bij fotomeetings en/of het doorspelen bij andere meetings waar diegene bij op de lijst staat.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 14:50

Bassenqua schreef:
Dit is dus de andere kant van het verhaal, wordt toch een beetje moe van het gemek dat het alleen om gratis foto's gaat en dat de fotograaf zoveel werk heeft aan het nawerk, natuurlijk is dat ook zo maar waarom organiseren jullie de shoots dan en achteraf commentaar geven dat het de eigenaren alleen om gratis foto's gaat ? Moet wel een beetje twee richtingsverkeer zijn, jullie hebben het werk achteraf en de paarden eigenaren hebben het extra werk op voorhand, vooral als je een bleekscheet hebt. :P

Nee voor mij geen shoots meer bij meetings, ben weer terug naar hoe ik het altijd deed en als je als fotograaf zorgt dat JOU foto's eruit spatten komt die boeking vanzelf maar pas op dat topics als deze je niet tegen gaan werken.

Ik denk dat je niet helemaal de essentie van het topic snapt :) Het gaat hier niet zo zeer om de 'winst' van de fotografen, maar vooral om het kapot maken van een hele boel mooie natuur. Ik hoop dat mensen snel in gaan zien dat het op deze manier niet veel langer kan met fotomeetings. En ja er zijn genoeg nog onontdekte stukjes natuur die prachtig zijn, dat zeker :). Maar het is zonde dat we nu niet alleen voor Bokkers de boel verknallen, maar ook voor een hele hoop andere paardeneigenaren die vaak rondrijden in de al genoemde gebieden :) Want het begint met het feit dat een meeting niet meer mag, maar ik denk dat er hierdoor ook meer controles komen in de betreffende natuurgebieden :) Zonde toch?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:31

Anoli schreef:
Ik ken zelf gewoon erg weinig mensen met paarden die ik kan fotograferen en die dan geen verwachtingen van mij hebben. (om te oefenen dus)

Tja, ik zou dolgraag beginnend fotografen hebben die eens komen oefenen, desnoods op wedstrijd of training ofzo als dat dichterbij is, maar dat is er dus niet bij, want dan wordt wel van mij verwacht dat ik kilometervergoeding betaal. Aangezien ik dan al weer snel vastzit aan minstens 35 Euro aan kilometers en dan heb ik nog geen foto besteld ;) , ja, dan heb ik ook verwachtingen aangaande de kwaliteit.
Als er een beginnend fotograaf op Bokt zit die echt voor het oefenen gewoon gratis wil komen fotograferen, die is van harte welkom. Mooie omgeving heb ik niet te bieden, wel mooie paarden.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:41

Queelens schreef:
unihorses schreef:
en ookal zou ik aan een fotomeeting mee mogen doen, ooooooooooooit :P dan nog zou ik ook gewoon een betaalde shoot boeken, gewoon, van foto's in de bak en hun huisje.

Dat is leuk om te lezen. Zelf krijg ik namelijk het idee dat particuliere paarden eigenaren er alles aan doen om gratis shoots te krijgen en anders wel goedkoop.
Want als jij een betaalde shoot zou boeken en je mag kiezen tussen een startende fotograaf van 30 euro en een (bijna) beroepsfotograaf van (ruim) boven de 100 euro, waar zou jij voor kiezen?

eerst zou ik een wat goedkopere fotograaf laten komen ( afhankelijk van hoeveel tijd deze ook ervoor uit wil trekken ) om gewoon te ervaren hoe het gaat, en wat foto's. als ze zich dan goed gedraagt, en het me bevallen is wil ik nog eens een duurdere fotograaf laten komen, maar dan wil ik wel garantie dat het niet een enorme teleurstelling wordt van een paard wat niet mee werkt ;)
helaas zitten wel alle mensen waar ik foto's van wil hebben onder in nederland :(

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:33

Goed geschreven, ik ben het helemaal met je eens! :j

Ben benieuwd welke natuurgebieden volgen.. D:

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:34

Wow lang verhaal maar het klopt allemaal _/-\o_

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:45

Zelf heb ik als paardeneigenaar ook een speciale fotomeeting georganiseerd einde juli. Het ging hier alleen om minipaarden en dit in een kasteeldomein, niet zover van mijn deur. Ik heb maanden op voorhand een vergunning aangevraagd voor dit gebeuren, fotografes en modellen mochten van me allemaal komen naargelang er plaats was, wie eerst vroeg, eerst mocht. Dus er werd niet specifiek gekozen door mij,...parking was er trouwens ook in overvloed aanwezig en ben de dag ervoor alles er gaan voorbereiden door de beste plekjes al uit te gaan zoeken. Mijn prioriteit was gezelligheid en een leuke uitstap samen voor de minipaardliefhebbers en tegelijkertijd een unieke kans geven aan de fotografes om hun portfolio uit te breiden met deze mooie paardjes in showtoestand in een prachtige locatie. Toch heb ik op het laatst voorwaarden moeten stellen, ik wou namelijk dat iedereen aan anderen hielp waar het nodig was. Volgens mij is er altijd genoeg te doen, al was het opruimen, helpen dragen van wat gereedschap, paardjes vasthouden of klaarmaken, of het allerbelangrijkste, ...paardjes mooi laten poseren door hun aandacht vast te krijgen. Echter waren er een paar mensen hiermee niet akkoord, ze wilden komen maar als ze gedaan hadden met hun eigen paardjes ook snel weer vertrekken. Daar ging mijn idee over gezellig samen zijn...dit vond ik niet leuk en het was niet de bedoeling om alleen maar deel te nemen voor die gratis foto's en heb dus die mensen niet meer laten komen, en ja...ze waren wel kwaad... heb hieruit maar weer eens geleerd, hoe graag je ook voor iedereen goed wil doen, altijd is er wel iets of iemand die niet tevreden kan of wil zijn. De shoot is dan doorgegaan met de mensen die wel heel de tijd aanwezig waren, iedereen heeft goed geholpen en het was een echt succes en tof gebeuren. Misschien wel voor herhaling vatbaar,...maar sowieso pas volgend jaar, want elk weekend zoiets gaan organiseren...neen, dan kan het niet leuk blijven, heb er heel wat werk en tijd ingestoken om het goed georganiseerd te krijgen, maar of dit geapprecieerd is geweest, is maar de vraag...want heb er niet veel dit woordje erna horen zeggen, "bedankt".

Foto's van de meeting, "behind the scenes", https://www.facebook.com/vanessa.vander ... 427&type=3
En mijn topic toen... [ITP] Fotoshoot AMHA hengstje Limited Edition

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:59

_Alarm_wlkp schreef:
De hele goede fotografen willen dan meestal niet komen dus tja :)

Ik kom nog als iemand mij boekt voor een 30 jarig paard met staar en 3 benen :') dus een shoot boeken kan altijd. Denk namelijk niet dat er ook maar een fotograaf een betaalde shoot afwijst ;)

Ben het overigens eens met TS

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 01:19

Ik lees hier heel geïnteresseerd mee maar wilde toch even reageren op laureas: ik heb een keer deelgenomen met mijn merrie aan een fotomeeting maar ben na de foto's (tijdens de rijfoto's van de rest van de groep) direct vertrokken. Had graag willen blijven, maar voor mijn merrie was het mooi geweest en eenmaal op de trailer moet ik direct gaan rijden met haar (fijn....jonge paarden en hun fases :+ ). Wellicht was dat voor sommigen de reden van vertrek? Ik kan me zo voorstellen dat niet alle paarden ''onbeheerd'' kunnen worden achtergelaten zodat de eigenaar een leuke dag heeft en dat zou mijn keuze sowieso al niet zijn, tenzij mijn paard er echt 0,0 probleem van zou maken om een tijdje op de trailer hooi te knabbelen.

Vind het verder een interessante discussie in ieder geval. Ik heb me bij de meeting waaraan ik deelnam naderhand verbaasd over enkele paarden; ik had mijn merrie showclipped en in de makeup staan maar er waren erbij die gewoon niet in fotoshootconditie waren (althans...naar mijn bescheiden mening). Ik begrijp dat niet iedere eigenaar zijn paard scheert en in de makeup zet, maar ik vind dat een strak-in-de-vacht en goed verzorgd paard toch wel het minste is. Per slot van rekening word je toch uitgekozen voor zo'n meeting en in mijn opinie dien je je paard dan toch optimaal voor te stellen, ook ten bate van de eventuele portfoliofoto's van de fotografen.

Overigens heb ook ik mij schuldig gemaakt aan geen enkele foto nabestellen...kreeg in die periode ineens een stortvloed aan foto's van mijn merrie toevallig haha.

*kruipt weer onder meeleessteen*

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 01:27

+:)+ Helemaal waar!

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:52

@Amyz: De minipaardjes dat hieraan deelnamen zijn meestal erg gewend of moesten er net aan leren wennen, aan het feit dat ze hele dagen op show ergens geduldig moeten wachten, ze worden ook niet bereden of van die zaken,...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:46

Oh ok op show hebben ze geen box? Nee dan begrijp ik je punt inderdaad..

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:09

Urielle schreef:
Over het boeken van een fotoshoot:
Voor mij zijn de nadelen
- de fotografen vragen vaak kilometergeld (vrij logisch natuurlijk) maar ik woon voor de fotografen waar ik een goede indruk van heb echt in Verweggistan, dus alleen al de fotograaf laten komen kost een fortuin. - -- ik heb thuis meerdere paarden.
- je moet zelf een mooie locatie zoeken. Ik zou niet weten waar. Het is bij ons maar een rommeltje en alleen buitenrijden kan ik niet.
- bij een shoot heb ik van verschillende fotografen de beste foto's. Met een fotograaf moet je al een hele goede hebben wil je dat kunnen evenaren.

Ik ben wel heel blij met de fotoshoot die ik gedaan heb, want ik heb zelden hulp met rijden, laat staan een fotograaf!

Dat ben ik met je eens.
Ik wil graag foto's van mijn oudje en een paar van mijn oudje en mijn merrie samen. Dan moet ik al 2 shoots boeken á 150-200€, als mijn oudje nog leeft en mijn veulen komt terug uit de opfok zou ik graag wat foto's van hun 3 samen willen hebben, kost dan zomaar 450-600€, want het zijn 3 aparte paarden en dat is wel een hoop geld.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:48

Amen!

Ik durf al amper over een andere locatie te praten, want anders gaat iedereen daar weer naartoe en zo hebben we op ten duur geen prachtige locaties meer om met paard te komen. Time will tell, zeker? :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:09

Vreemd dat je hier leest dat betaalde fotografen niet zouden komen?
Mijn twee fotoshoots met paarden waren door betaalde fotografen. 1 fotograaf die semi-professioneel was en eentje die pro is, zij fotografeert ook Indoor Brabant en Horse Event bijvoorbeeld. En ja dat kost heel wat geld. Maar ik heb een fotoboek van mijn afscheidsshoot die mij zeer dierbaar is. Het paard krijg ik nooit meer terug, maar ik heb wel waanzinnig mooie foto's. Dat is toch ook geld waard?

In mijn ogen zou het dan ook een goede ontwikkeling zijn als er een bijdrage gevraagd zou worden aan alle deelnemers. Bijvoorbeeld €10 en dan krijg je 5 foto's zonder watermerk o.i.d.. Blijft het goed betaalbaar, maar de fotograaf heeft in ieder geval iets.

Jammer inderdaad dat het tegenwoordig overstroomt van topics met halflingers in de duinen *bij wijze van spreken*.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:39

Gaan we weer op die Haflinger tour.. :') In t algemeen zie je er veel ITP voorbij komen met fotomeetings. Wat maakt t ras nou uit.. _O-

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:41

BIJ WIJZE VAN SPREKEN.. Oftewel er had KWPNer in het bos kunnen staan :)

Edit: aha, jij hebt een haflinger. Niks mis mee hoor :)

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:50

Rustig zeg. Ik zeg toch alleen dat je beter kan zeggen dat t gewoon vol staat met fotomeetings? Achja dat mag dus ook niet meer gezegd worden.

Om weer on topic te gaan: heb zelf binnenkort een fotomeeting op een locatie die t afgelopen jaar ook vaak is gebruikt. Zelf twijfel ik heel erg om t af te blazen. Ik ruim de troep altijd op en t is altijd erg gezellig en goede sfeer, maar ik zou t jammer vinden dat mijn meeting, ondanks dat alles goed verloopt, net de druppel moet zijn om t te laten overlopen.. Dat t gewoon net even teveel daar wordt.. Daarnaast vind ik t organiseren ook steeds minder leuk worden.. Mensen die op uitgebreide informatiePb's niet reageren, niet bevestigen of ze nou komen of niet.. Dan toch op t laatste moment gaan afmelden zonder reden.. en er zit allemaal best veel tijd in. :=

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:54

Niet afblazen (als we het over hetzelfde hebben) ik heb nu net die gekozen omdat jij het organiseert. -O-
Maar het is inderdaad waar we rekening mee moeten houden, wellicht de actiefoto's aflassen inderdaad.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:59

Die wil ik graag door laten gaan, maar ik ga inderdaad zaterdag overleggen hoe we dat met de actiefoto's gaan doen. En na die ga ik op die locatie ook niet meer organiseren..
Maar de meeting waar ik t nu over heb is niet die jij bedoelt trouwens. Die is een weekje eerder en niet daar :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:05

Aha ok, ik schrok al. Maar je hebt helemaal gelijk, dat gebied mag nu ook op 'rust'. We moeten maar kijken wat wijsheid is ja qua actiefoto's.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:05

niet alleen fotoshoots als paddestoelen, wat dacht je van alle fotograven.
Merendeel van de foto's kun je zelf ook wel maken als je een beetje een leuk cameraatje hebt, daar ga ik echt geen geld voor betalen. Wat maakt dat je de "titel" fotograaf aanneemt, iedereen met een camera die foto's voor een ander maakt is een fotograaf toch ;)
Nemen ze allemaal oh zo leuke fotografie-namen en het zijn er echt 100 in een dozijn.

Nee hoor, van mij hoeft het niet, al die fotoshoots en ik snap ook zeker de zorgen van TS, where does it end?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:08

Hahaha, nee sorry, ik kan met mn fototoestel geen mooie foto's trekken. :') Zelfs niet als ik het toestel van Lisa Dijk of Nyckle of Hypo Focus zou hebben :')
Bij fotografie komt heel wat meer kijken dan op een knopje drukken hoor ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:12

maar het draait uiteraard wel allemaal om dat knopje <<) :)) zonder knopje geen foto's. :)) Maar jah, sommige mensen hechten gewoon minder waarde aan kwaliteit en zijn al tevreden met een fotograaf die het gratis doet :)