[P/M/H/O] Concept meeting op korte termijn; vanuit fotograaf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anne_joy

Re: [P/M/H/O] Concept : Meeting op korte termijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:17

Ik begrijp wat je bedoeld XxDiandraxX :) , maar ik begrijp ook heel goed dat je als fotograaf reiskosten vraagt. Zeker als de fotoshoot geheel gratis is. Natuurlijk kost het veel tijd voor het model om naar de locatie te gaan en eventueel te wassen. De tijd die een fotograaf kwijt is, wordt alleen vaak onderschat. Zelf ben ik toch met veel foto's een uur bezig. Te bedenken dat dat voor 10 foto's al 10 uur is. Zelf doe ik portfolio fotoshoots wel geheel gratis, maar dan reis ik dan ook niet verder dan een half uur.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 08:10

Het is echt iets wat alleen op bokt gebeurt hoor... Laatst nog een echt professionele fotograaf, wilde graag foto's van de paarden in de studio. Komt vanuit Groningen naar Eindhoven gereden, levert alle goede foto's (dus niet 5-10) ook op groot formaat en ik krijg nog eens 75 euro omdat ik tijd voor haar maak. En dat is voor haar vrij werk, ze verdient er dus niets aan. Stuurt de foto's wel in bij wereldwijde foto wedstrijden en wint daar awards mee en hoopt dus ook prijzengeld te winnen. Daarnaast inderdaad portfolio materiaal.

Tegenwoordig vraagt iedere fotograaf reiskostenvergoeding, ongeacht hoe goed het materiaal is wat ze leveren. Ik doe daar dus ook niet aan mee. Ik ben Best bereid om mijn paarden ter beschikking te stellen, tijd te besteden aan hun verzorging en optoming. Kosten te maken om ergens naar toe te rijden met grote slurpende, auto en trailer. Tijd kost ook geld. Maar als ik dan vervolgens ook nog de kosten van de fotograaf voor mijn rekening moet nemen dan pas ik.

Het is natuurlijk anders als ik de vragende partij ben, maar als de fotograaf modellen nodig heeft dan mag ze daar ook in investeren.

En ik weet hoeveel tijd goed nabewerken kost. Ik fotografeer zelf ook met spiegelreflexcamera en bewerk dus ook foto's na. Het is niet voor niets niet mijn ambitie om daar geld mee te verdienen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:24

@DShots:

Ik als fotograaf kan mij alleen maar aansluiten bij Amable en vindt het ronduit arrogant om te denken dat je als fotograaf voor een portfolioshoot meer werk hebt. Ook vind ik eigenlijk dat je zelf heel erg denigrerend bent richting het vak fotograaf. “De hond kijkt leuk, zit even leuk en je hebt foto’s.” Met andere woorden; ff een paar klikken op de knop als de hond leuk kijkt en tada.

Een portfolioshoot is nooit een reportage waarbij je kosten misloopt. Je kiest er namelijk zelf als fotograaf voor om op tfp basis je portfolio uit te breiden waarmee je commerciëlele inkomsten wil derven. Als je echt een professionele fotograaf bent betaal je normaal gesproken zelf voor de tijd van een model als je er commerciële bedoelingen mee hebt. En helemaal in een situatie waarbij je dus zelf, geheel bewust van de reisafstand, een locatie kiest waar je zelf reiskosten voor moet maken. Kom op zeg, dat is een compleet bewuste keuze omdat je perse op die locatie wil fotograferen. Je kunt ook een locatie dichterbij huis kiezen, alleen dan mis je waarschijnlijk het unieke van de locatie verder weg. Maar dat is een keuze.

Het is iets wat van twee kanten moet komen. Een fotograaf en model hebben ter plekke even veel werk, je kunt wel vinden dat je als fotograaf ‘aanwijzingen’ geeft en dus veel drukker bent.. Als eigenaar van een model moet je daar wel mooi zijn, je dier onder controle houden en medewerking verlenen. En denk eens even aan de voorbereiding? Ik heb een donkerbruin paard, korte manen en weinig wit. Als ik mijn paard netjes wil hebben ben ik ook zo anderhalf uur verder. En portfoliomodellen zijn vaak ook nog eens paarden met een bijzonder (vaak licht) kleurtje en lange manen. Enig idee hoeveel werk dát is?

Denk er nou eens goed over na. Is het realistisch om iemand anders, die net zo veel werk er aan heeft als jou, voor jouw reiskosten op te laten draaien waar jij zelf commercieel gewin aan hebt?

(En ik wens je veel succes met deze houding "Je krijg ook als dank fotos, en had ook kunnen zeggen de fotos zijn voor mezelf en jij krijg niks." Denk dat je zelf ook wel begrijpt dat je dan geen enkel model meer voor je lens krijgt.)

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:40

Dit topic is toch voor (bokt)fotomeetings op korte termijn?
Bij fotomeetings vergoeden de modellen en de fotografen elkaar eigenlijk nooit. Dat is juist het leuke aan de fotomeetings op bokt.

Daarnaast klopt het wel dat modellen ook veel werk hebben, ik ben dan een mensmodel (heb geen paarden/honden), maar ik moet regelmatig kleding aanschaffen/kopen voor een fotomeeting. Als er geen visagie is moeten wij zelf onze make-up en haar doen. Dat moeten sommigen van te voren eerst een paar keer oefenen, make-up kopen, enzovoorts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:44

Klopt mingming. Buiten Bokt om (en dan specifiek de paardenfotografen hier) zul je nooit een vergoeding zien als er op tfp basis wordt gewerkt. Op het moment dat er commerciële zaken mee gaan spelen dan komt er wel een vergoeding in beeld. Maar dat is in het geval van een portfolioshoot gewoon niet zo. Dat is een win-win situatie voor beiden, fotograaf kan weer wat nieuwe beelden opnemen en ervaring op doen; model heeft weer wat nieuwe foto's.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:48

Ik had ook kunnen zeggen het is €25 euro, dit is pakket nummer 2 bij mij. Had je er dan anders naar om gekeken?

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:53

Ja, ik wel, want dan had je hem niet hier aangeboden, maar was het gewoon een fotoshoot geweest die je kan boeken. Dan had hij op facebook/boktmarkt gestaan.

Edit; maar misschien moeten we er maar over ophouden, het zou zonde zijn als dit topic straks wordt gesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:54

Op het moment dat je dat had gedaan is het geen portfolioshoot meer en zul je mensen krijgen die jou bewust willen boeken en dan is de andere partij vragende. Dan vind ik het inderdaad een ander verhaal. In dit geval ben jij de vragende partij en vind ik niet dat je van de andere partij reiskosten kunt eisen.

Je had hem dan ook niet hier aangeboden omdat het dan helemaal niets meer met een fotomeeting/portfolioshoot te maken heeft.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:57

Als een fotograaf mij benaderd met de vraag of hij/zij mijn hond mag fotograferen en die foto's mag gebruiken als portfolio materiaal, een locatie kiest ruim een uur van mij vandaan, en dan reiskosten vraagt pas ik daarvoor.

Ik maak zelf ook kosten, moet mijn hond lang genoeg laten stilzitten, luisteren en 'mooi laten kijken'.

Maar als ik zelf een fotograaf benader, voorstel om fotos van mijn hond te gebruiken als portfolio materaal, vind ik het heel normaal om reiskosten te betalen.

AvanKol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:37

Jongens deze discussie is zonde van dit super leuke topic!!
Ik ben zowel als model (lichte pony) en alsnfotograaf actief en het is voor beide veel werk. Voor modellen vooraf en voor fotografen achteraf, en het is niet met elkaar te vergelijken.
Miss dat hier een apart topicje over moet komen, hier in dit topic was het juist zo leuk al die spontane meetings!!! :) beter gaan we daar mee door

Kimmetjee04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:42

AvanKol schreef:
Jongens deze discussie is zonde van dit super leuke topic!!
Ik ben zowel als model (lichte pony) en alsnfotograaf actief en het is voor beide veel werk. Voor modellen vooraf en voor fotografen achteraf, en het is niet met elkaar te vergelijken.
Miss dat hier een apart topicje over moet komen, hier in dit topic was het juist zo leuk al die spontane meetings!!! :) beter gaan we daar mee door

Helemaal mee eens!
Voor beiden is het een investering, maar ook beide partijen krijgen er iets voor terug! :))

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:51

Omdat k deze discussie wel heel interessant vond, heb ik er een topic over open gegooid, zodat we hier terug on-topic kunnen gaan, en dat we daar de discussie kunnen houden!

[FK] Wanneer vraag je een vergoeding?

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:09

Iemand in de buurt van Zwolle misschien zin om aanstaande vrijdag ergens foto's te gaan maken? Dus zijn er misschien modellen geïnteresseerd en fotograferen die mee willen haha?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:34

Ik heb wel interesse met mijn Fjord :) Heb alleen geen vervoer, dus ik kan als het op de fiets te doen is :j

Afbeelding
Afbeelding

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:53

Ik stuur je even een pb!

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:29

Zijn er fotografen en modellen die zin hebben om op 23 april te gaan shooten? Ik ben onverwachts toch vrij die dag en heb wel zin om weer model te staan :D Ik ben bereid te reizen ervoor! Kom vanuit de omgeving van Gorinchem (ZH).

https://www.instagram.com/helene_ming/
foto's van mij.

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:41

Nouja, het is nu wel op korte termijn geloof ik haha. Voor aankomende zondag op zoek naar een fotograaf, omdat iemand helaas heeft moeten afmelden..

Waar? Rozendaalsche veld.
Datum? 17 april.
Het is voor honden overigens!

Meer info via pb!

Kimmetjee04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:56

Weet iemand in de buurt van de Posbank/Arnhem/Nijmegen (max 30/40 min rijden vanaf 6687LD) een mooi stuk natuur waar de bodem ook niet te hard is (dressuurfoto's mogelijk)? Rozendaalse zand ben ik wel eens geweest maar daar vind ik het zand vrij zwaar.

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 22:28

_Ilsee_ schreef:
Iemand in de buurt van Zwolle misschien zin om aanstaande vrijdag ergens foto's te gaan maken? Dus zijn er misschien modellen geïnteresseerd en fotograferen die mee willen haha?

Ja ik maar dat wist je al haha!

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 22:34

Haha ja! Maar twee fotograferen zonder model zou ook zo zielig zijn :')

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:31

Hoe laat vrijdags dames? Ik heb evt wel interesse. Niet heel veel normale kleding, maar ook kostuums in de aanbieding haha

AvanKol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:42

Een oproepje voor een Super-last-minute!!
Vanmiddag fotograferen Monique Martens Fotografie en ik bij de bloesembomen in Soest, en we zoeken nog 1 model voor 15.30-16.15 uur!! Graag een pb als je interesse hebt!! :)

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:45

Ik heb nog een plek voor een model (paard of hond) die bereid is te reizen naar het Hallerbos, Halle (regio Brussel) België.
Het gaat om aanstaande zaterdag 16 April in het begin van de middag. Natuurlijk mag iemand ook meefotograferen als daar animo voor is ;)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:13

karlli schreef:
Ik heb nog een plek voor een model (paard of hond) die bereid is te reizen naar het Hallerbos, Halle (regio Brussel) België.
Het gaat om aanstaande zaterdag 16 April in het begin van de middag. Natuurlijk mag iemand ook meefotograferen als daar animo voor is ;)

Aah, zo jammer dat ik zaterdag moet werken anders wou ik wel komen met mijn hond..

Kimmetjee04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:20

XxDiandraxX schreef:
karlli schreef:

Aah, zo jammer dat ik zaterdag moet werken anders wou ik wel komen met mijn hond..

Waar woon je Diandra?
Ik heb namelijk een meeting de 17e in het Hallerbos en die duurt tot ongeveer half 4.
Mocht je in de buurt wonen dan wil ik jouw gave hond (even op je profiel gekeken en gezien dat je een australian shepherd hebt) eventueel daarna nog even op de foto zetten :)
(Ik reis met een andere fotograaf, dus moet dan even vragen of dat kan, en als het kan zijn er dus 2 fotografen :) )