Fotomeeting voor beginners - poging 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mayling27

Re: Fotomeeting voor beginners - poging 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:38

Nou heb even aandachtig de pagina's terug gelezen (kan niet uitproberen met de camera want zit op het werk).

Ik fotografeer eigenlijk laatste tijd altijd in M.
Nu heb ik afgelopen weekend mijn eerste meeting gehad, sommige foto's zijn mooi geworden, maar er zitten ook heel veel foto's bij waarbij het paard onscherp is en de achtergrond heel scherp is.. Ik krijg hem soms niet scherp op het paard (portret).
Verder zag ik dat ik bij sommige echt heel veel ruis had (had iso meestal maar op 400 staan)
Ik denk dat dit komt door het helemaal inzoomen, maar dan heb ik dus de instellingen verkeerd gehad?
Ik krijg hem soms gewoon niet scherp gesteld op het paard, en als het lukt en moment dat ik wil knippen, stelt hij zich net scherp op een takje dat achter haar hangt zeg maar... Dit is echt vervelend.

Verder lijkt het dat de foto scherp is als ik terug kijk op display, maar als ik dan thuis ben op de computer kijk is hij helemaal niet scherp.. Kan ik dit op display op een of andere manier al terug zien ( ja zover ik weet kan dat, maar moet het ook begrijpen hahah)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:27

Anoli schreef:
Wat lijkt het toch simpel als jij het uitlegt Richard... -O-
Maar goed er is wel wat meer duidelijk nu voor mij :j

Ik doe zaterdag maar warme kleren aan, thermoskan met thee mee, want ik tril al van mezelf met mn handjes en dat moet niet nog erger worden (niet handig voor de foto's) :')

Zie je wel dat het helemaal niet moeilijk is? :P Gewoon dagje met mij op stap. :+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:28

NRJ schreef:
Bagheera_206 schreef:

Graag gedaan. ;) Als je hem nou voor zondag koopt kun je zondag met ons mee naar GaiaZOO. :+

Haha, dat zou kunnen ja! :D Toevallig woon ik daar in de buurt ;)

Je bent welkom. ;) Zie onderschrift. :+

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:28

Bagheera_206 schreef:
Anoli schreef:
Wat lijkt het toch simpel als jij het uitlegt Richard... -O-
Maar goed er is wel wat meer duidelijk nu voor mij :j

Ik doe zaterdag maar warme kleren aan, thermoskan met thee mee, want ik tril al van mezelf met mn handjes en dat moet niet nog erger worden (niet handig voor de foto's) :')

Zie je wel dat het helemaal niet moeilijk is? :P Gewoon dagje met mij op stap. :+

Kost dat?

Ik als arme student, kan alleen maar kwijlen bij al die mooie lenzen _O-

Maar nogmaals top dat jullie dit willen doen voor ons :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:32

Mayling27 schreef:
Nou heb even aandachtig de pagina's terug gelezen (kan niet uitproberen met de camera want zit op het werk).

Ik fotografeer eigenlijk laatste tijd altijd in M.
Nu heb ik afgelopen weekend mijn eerste meeting gehad, sommige foto's zijn mooi geworden, maar er zitten ook heel veel foto's bij waarbij het paard onscherp is en de achtergrond heel scherp is.. Ik krijg hem soms niet scherp op het paard (portret).
Verder zag ik dat ik bij sommige echt heel veel ruis had (had iso meestal maar op 400 staan)
Ik denk dat dit komt door het helemaal inzoomen, maar dan heb ik dus de instellingen verkeerd gehad?
Ik krijg hem soms gewoon niet scherp gesteld op het paard, en als het lukt en moment dat ik wil knippen, stelt hij zich net scherp op een takje dat achter haar hangt zeg maar... Dit is echt vervelend.

Verder lijkt het dat de foto scherp is als ik terug kijk op display, maar als ik dan thuis ben op de computer kijk is hij helemaal niet scherp.. Kan ik dit op display op een of andere manier al terug zien ( ja zover ik weet kan dat, maar moet het ook begrijpen hahah)

Zal nog stukje over AF proberen te typen vd week... :=

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:34

AF? :o?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:35

automatische focus toch??

of te wel automatische scherpstelling van de lens.
Op je lens zit een knopje die kun je op automatisch zetten of handmatig.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:39

Klopt.

Dit heb ik wel eens gebruikt en dacht ik alles scherp te hebben, en toen ik thuis kwam bleek alles onscherp te zijn. Dus die heb ik meteen weer uitgezet en op automatisch gezet

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:41

pffff....kan jullie ook niet bijhouden en heb vanavond pas tijd om mijn "huiswerk" te maken....

ik vraag mij af of ik wel AF heb....haha...fotografeer nu meestal op M, maar bevalt niet echt... heb mijn toestel nog maar net en sinds kort ook een nieuwe lens 70-200mm f2.8

mijn fotos van laatst komen erg overeen met het verhaal van Mayling... t blijft moeilijk, maar komt vooral denk ik omdat ik de sluitertijd hoger moet zetten denk ik... dus kortere sluitertijd...??

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:57

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:02

miranda_x schreef:
Hahah ja dat kan ook nog :')

Heb evt nog 2hengstenkettingen hier liggen, zal ik die meenemen?

Als je die mee wilt nemen graag. Ik heb ik maar 1 en 2 paarden die mee moeten.

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:38

janneke584 schreef:
miranda_x schreef:

Als je die mee wilt nemen graag. Ik heb ik maar 1 en 2 paarden die mee moeten.

Geen probleem!!

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:48

miranda_x schreef:

Als je die mee wilt nemen graag. Ik heb ik maar 1 en 2 paarden die mee moeten.[/quote]

Geen probleem!![/quote]

Super, dank je. Is voor jullie ook makkelijker wegwerken dan een touw :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:14

Libiris schreef:
pffff....kan jullie ook niet bijhouden en heb vanavond pas tijd om mijn "huiswerk" te maken....

ik vraag mij af of ik wel AF heb....haha...fotografeer nu meestal op M, maar bevalt niet echt... heb mijn toestel nog maar net en sinds kort ook een nieuwe lens 70-200mm f2.8

mijn fotos van laatst komen erg overeen met het verhaal van Mayling... t blijft moeilijk, maar komt vooral denk ik omdat ik de sluitertijd hoger moet zetten denk ik... dus kortere sluitertijd...??

Euhm... Wat doet een 70-200mm f/2.8 op een beginnersmeeting? :=

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:21

Wellicht een camera kopen en gehoord hebben dat die 70-200mm f/2.8 een prachtige lens is.. En dus meteen aangeschaft..

Wou dat ik die had hahah

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:27

Mayling27 schreef:
Wellicht een camera kopen en gehoord hebben dat die 70-200mm f/2.8 een prachtige lens is.. En dus meteen aangeschaft..

Wou dat ik die had hahah

pfff...soms ben ik een beetje impulsief....en af en toe pak ik gewoon stiekum mijn oude Nikon D50 met gewone lens en lekker op de automaat :D

maar beginner ben ik nog steeds :(

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:35

Als ik het geld had, had ik die lens ook gehad hoor... Ook ben ik nog beginner haha

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:53

Ik ben zelf begonnen met de 18-135mm als eerste lens voor bij mijn 550D. :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:55

Automatische en handmatige focus
Handmatige focus (MF)
Dit zul je niet gauw bij de paardjes gebruiken. Voorbeelden wanneer je dit dan wel gebruikt is bij macrofotografie, landschapsfotografie of natuurlijk bij het filmen. Op dit moment ondersteunen DSLR’s nog geen AF tijdens het filmen.

Automatische focus (AF)
In bijna alle andere gevallen zal je camera op AF blijven staan. Tegenwoordig is de autofocus zo goed dat ze veel sneller/nauwkeuriger kunnen scherpstellen dan jij zelf.

Afbeelding

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:57

AF Modus
ONE SHOT
Eenmalig scherpstellen. Je kunt de ontspanknop half indrukken om scherp te stellen en dan doordrukken om de foto te maken. Je kunt ook je camera bewegen na het scherpstellen voor een mooiere compositie en dan doordrukken om de foto te maken. Dit heet “hercomposeren”. ONE SHOT gebruik je bij statische onderwerpen, maar kan dus ook prima gebruikt worden bij stand- en portretfoto’s. De camera stelt sneller scherp dan bij AI SERVO.
Voorbeeld bij springen: Je stelt scherp op bovenste balk van de hindernis en wacht net zo lang tot het paard erover springt en je drukt door.

AI SERVO
Blijvend scherpstellen. Je drukt de ontspanknop half in en blijft je bewegende onderwerp volgen. Dit gebruik je dus bij riij- en losgooifoto’s.
Voorbeeld bij springen: Je blijft paard volgen vanaf vlak voor de hindernis en drukt pas door als paard erover springt. Let op de omgeving als ergens een hindernis/paal tussendoor komt, want de camera heeft vaak de neiging om dan op het voorste onderwerp scherp te stellen en dit is vervelend als dit niet het paard is. :=

AI FOCUS
De camera kiest voor je welke stand hij staat. In ONE SHOT of AI FOCUS. Het is handiger als je zelf kiest dus deze stand zul je weinig/niet gebruiken.

Afbeelding

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:04

Transportmodus
Single shot
Als je op de knop drukt maakt je camera maar 1 foto. Ook als je deze ingedrukt houd. (pictogram 1 rechthoekje)
Continuous
Als je op de knop drukt maakt je camera meer dan 1 foto. Zolang je de knop ingedrukt houdt blijft de camera foto’s maken. (pictorgram 3 rechthoekjes over elkaar) Hoe lang en hoeveel hangt af van je buffer van je camera, snelheid van het geheugenkaartje en of je in JPG/RAW fotografeert.

Afbeelding

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:10

Scherpstelpunten
Meer punten
De camera kiest zelf uit alle punten welke hij zal gebruiken. Het kan dus gebeuren dat de camera hierdoor op iets anders scherp stelt dan jij zelf zou willen. Vaak is dit het onderwerp wat het meest dichtbij is en/of waarop de camera het makkelijkst op scherp kan stellen.

Een punt
Jij kiest zelf je focuspunt. Hou er rekening mee dat het niet exact dit punt is, maar ook het gebied erom heen. Vaak is het middelste punt sneller en nauwkeuriger. Doe hier je voordeel mee met rij- en losgooifoto’s als je het idee hebt dat je camera langzaam scherpstelt. Dit middelste punt is vaak kruisgevoelig. De kwaliteit van je lens heeft ook invloed op de snelheid van scherpstellen. In AI SERVO kies je het correcte punt uit waar je mee wilt scherpstellen. Bij ONE SHOT kun je dus bijvoorbeeld scherpstellen met het middelste punt om daarna je camera een beetje te verschuiven om tot een mooiere compositie te komen en dan pas doordrukken om de foto te maken.

Afbeelding
AF met 9 punten van bijvoorbeeld 1100D/550D/600D/etc.

Afbeelding
Uitgebreide AF van Canon 7D met 19 kruisgevoelige punten

vivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:12

Richard, weet jij waar ik deze opties op de nikon kan vinden?

Ik weet nu ook meteen waarom veel van mijn SGW foto's niet scherp zijn. ~~}>

Van AF modus
Scherpstelpunt weet ik wel

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:13

vivan schreef:
Richard, weet jij waar ik deze opties op de nikon kan vinden?

Ik weet nu ook meteen waarom veel van mijn SGW foto's niet scherp zijn. ~~}>

Van AF modus
Scherpstelpunt weet ik wel

With Canon, Bokt can! ~~}>

Vraag maar even aan Madelon, want ik weet niet alle vertalingen/tegenhangers bij Nikon. :=

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:26

Je krijgt hier hopelijk wel voor betaald richard...
Of komt de rekening zaterdag??