Fotomeeting voor beginners - poging 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:05

Anoli schreef:
Bagheera_206 schreef:
Feestboek is ideaal om te netwerken, om foto's te delen, feedback op foto's te geven en ook feedback op eigen foto's te krijgen. :+

Die fotograaf die de workshop fotografie doet bij die Passiedag heb ik ook op mijn feestboek staan. :)

Voorlopig ben ik nog te slecht en mijn materiaal is niet goed genoeg om te netwerken :n
Kom ik aan met mn huis-tuin en keuken kiekjes _O-

Zal trouwens nog even antwoord geven op de laatste opdracht :oo
Heb er zin in zaterdag!!

Ah, jij bent de Ilona door wie ik net ben toegevoegd op feestboek?

Anoli

Re: Fotomeeting voor beginners - poging 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:10

Richard, draai mn boktnaam eens om :)*

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:12

Haha!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:14

Bagheera_206 schreef:
Haha!

Verbaasd mij telkens weer hoe lang het duurt voor mensen dat door hebben :')

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:16

Ok mijn antwoord op de sluitertijd:

Mijn camera gaat van 30" oftewel 30 seconden, tot 1/4000 oftewel 4000e van een seconde...

En heb ik mn toets gehaald muurp??

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:22

1. Min 1/10 en Max 1/4000
2. Max inzoomen is 200mm er staat BLUB >;) ?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:31

Lauwttje schreef:

Welke camera heb jij? BULB(B) wil zeggen dat je zelf je sluiter opent en sluit. Dit kan dus langer zijn dan de vaak standaard 30 seconden wat de maximale waarde is. In B zal je camera bij 1e druk van knop open gaan en als je voor een 2e keer op de knop drukt zal hij weer sluiten. Ideaal voor bijvoorbeeld nachtfotografie. :)

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:49

Bagheera_206 schreef:
Lauwttje schreef:

Welke camera heb jij? BULB(B) wil zeggen dat je zelf je sluiter opent en sluit. Dit kan dus langer zijn dan de vaak standaard 30 seconden wat de maximale waarde is. In B zal je camera bij 1e druk van knop open gaan en als je voor een 2e keer op de knop drukt zal hij weer sluiten. Ideaal voor bijvoorbeeld nachtfotografie. :)

Canon 1100D, dus ik bepaal met mijn reactietijd (of met mijn hand) zelf zeg maar de sluitertijd?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:54

Dat klopt, maar BULB gebruik je dus alleen als je sluitertijden wilt gebruiken langer dan 30 seconden. Die heb je bij de paardjes dus nooit nodig. Misschien met landschapsfotografie of nachtfotografie, maar daarbij zul je altijd een statief nodig moeten hebben.

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:59

Jeetje wat is er veel gekletst! Zal zo even terug lezen.
Hier wel alvast antwoord op de opdracht! :)

Minimale sluitertijd is volgens mij 1/4 (al gaat ie wel verder terug, maar dan geeft ie een getal met '' aan. de maximale sluitertijd is 1/4000.
Als ik maximaal inzoom met mn lens heb ik een minimale sluitertijd nodig van 300 nodig.

Ik fotografeerde voorheen altijd in M. Maar nadat ik een workshop heb gevolgd bij Femke, ben ik op Av gaan fotograferen. Maar ik hou dan wel de sluitertijd in de gaten.

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:02

Bagheera_206 schreef:
Libiris schreef:
wil ook graag een keer die workshop van Lightroom doen:-) helaas toen niet gelukt met een grote groep...
dus hoor het graag als er een plaatsje vrij is :)

uhhh huiswerk?? :D moet het topic denk ik even helemaal doorlezen, aangezien ik pas een dag hier actief ben...

Oh ja, jij stond ook nog op de lijst. :)

Lijst voor workshop zou kunnen zijn:
LynnDenise
Miranda_x
Vivan
Adamootje
Libris

Lijkt me interessant! :)
Heb nu Adobe CS6 op mn laptop, maar misschien dat ik lightroom er nog een keer bij wil kopen. Maar anders leer ik natuurlijk ook dingen die ik bij cs6 kan toepassen.
Ik reis doordeweeks en in het weekend gratis met de trein, maar heb evt ook de auto bij het huis staan.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:04

miranda_x schreef:
Jeetje wat is er veel gekletst! Zal zo even terug lezen.
Hier wel alvast antwoord op de opdracht! :)

Minimale sluitertijd is volgens mij 1/4 (al gaat ie wel verder terug, maar dan geeft ie een getal met '' aan. de maximale sluitertijd is 1/4000.
Als ik maximaal inzoom met mn lens heb ik een minimale sluitertijd nodig van 300 nodig.

Ik fotografeerde voorheen altijd in M. Maar nadat ik een workshop heb gevolgd bij Femke, ben ik op Av gaan fotograferen. Maar ik hou dan wel de sluitertijd in de gaten.

Av en M zijn prima standen om mee te fotograferen hoor. Als je maar de voor- en nadelen weet van deze standen en je er je voordeel mee doet. ;) Ik ben ook een luie Av fotograaf en gebruik M eigenlijk alleen als ik flits en als ik binnen sta te fotograferen bij concerten/optredens.

Dat " wil zeggen seconden.
1"= 1 seconde
15" = 15 seconden

Kijk even in het andere topic mbt de LR Workshop. ;)

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:05

Nja ik fotografeerde altijd in M, maar ik merk dat ik de AV toch prettiger vind haha! Maarja misschien zaterdag maar is met beide fotograferen en kijken wat beter lukt qua eindresultaat! :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:16

Er is nog een soort van tussenweg. :+ M + Auto ISO, maar dat is teveel om nu in detail te gaan. Dat licht ik zaterdag wel even toe voor de mensen die zijn geïnteresseerd. ;)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 05:50

Het weer op weeronline ziet er aardig uit voor zaterdag. :) Laten we die voorspelling vasthouden en vanaf vandaag een zonnedansje doen? :P

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 07:10

Camerastanden

Afbeelding
Groen: Vol-automatisch
P: Vol-automatisch, maar je kunt zelf bijvoorbeeld ISO instellen
Av: Diafragmavoorkeuze. Je stelt zelf ISO en diafragma in en camera kiest sluitertijd voor jou
Tv: Sluitertijdvoorkeuze. Je stelt zelf ISO en sluitertijd in en camera kiest diafragma voor jou
M: Jij kiest zelf ISO, diafragma en sluitertijd
Rest: Gebruiken we niet. :P En die standen zitten vaak niet op camera's uit het hogere segment.

Ik denk dat we zaterdag vooral diafragmavoorkeuze (Av) zullen gebruiken, omdat dit een fijne stand is om mee te beginnen en om je camera en belichting beter te leren begrijpen.

Meer info: http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... efgebruik/
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 24-10-12 07:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 07:11

Lichtmeten
Jouw camera kan op diverse manieren lichtmeten. Laten we het eenvoudig houden en er maar 2 bespreken. Je camera kan lichtmeten over het hele beeld (matrix) of alleen met het midden (spot). In het 1e geval (matrix) verdeelt je camera het beeld in een aantal blokjes en neemt daar dan de gemiddelde belichting van. In negen van de tien keer zit je goed als je je camera op deze manier laat lichtmeten en daar zullen we zaterdag dan ook vooral mee gaan werken. In het 2e geval (spot) meet jouw camera alleen met het middelste deel. Dit kan handig zijn in lastige lichtsituaties zoals bijvoorbeeld bij tegenlicht, silhouette of blackfoto’s. Let hierbij op dat de spotmeting niet mee gaat met je AF-punt, maar in het midden blijft. ;)

Afbeelding
Pictogram van rechthoekje met rondje en stip erin (matrix)

De camera denkt voor jou uit hoeveel licht er binnen moet komen om de foto correct te belichten. In de stand P/Av/Tv zal de camera altijd proberen het streepje van de lichtmeter in het midden op 0 te zetten. Wil je onderbelichten bij bijvoorbeeld een donker paard of juist overbelichten bij een licht paard dan kun je met de +/- knop/functie aangeven dat je meer of minder licht wilt registreren in de foto. Knop ingedrukt houden en met je wieltje scrollen.
Afbeelding

Meer info: http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... tmethodes/

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 07:16

Belichting
In het Engels heet het ook wel Exposure Value (EV).

Korte samenvatting van de 3 stukken theorie:
ISO: Gevoeligheid van je sensor. Hoe hoger, hoe gevoeliger, maar ook meer ruis.
Diafragma: Hoe kleiner het diafragmagetal (f/2.8) des te groter is je diafragma en vang je meer licht en is je achtergrond waziger.
Sluitertijd: Hoe korter de sluitertijd hoe beter je beweging bevriest, maar hoe minder licht je vangt.

Zoals jullie zien hebben deze 3 zaken impact op elkaar om tot een juiste belichting van je foto te komen. Alle drie de zaken hebben impact op de hoeveelheid licht die je sensor registreert. Een stop meer of minder licht wil zeggen dat er 2x meer of 2x minder licht geregistreerd wordt door je sensor. Door een van de drie elementen hoger/lager te zetten creeer je speelruimte om de twee overgebleven elementen ook aan te passen om zo te kunnen spelen met scherptediepte en het bevriezen van je onderwerp.

Zet je je ISO 2x zo hoog (1 stop), bijvoorbeeld van ISO200 naar ISO400 dan registreert je sensor ook 2x zoveel licht.
Zet je je diafragmagetal 1 stop kleiner bijvoorbeeld van f/5.6 naar f/4.0 dan registreert je sensor 2x zoveel licht, omdat je diafragma 2x zo groot is.
Zet je je sluitertijd 2x zo lang, bijvoorbeeld van 1/1000s naar 1/500s dan registreert je sensor ook 2x zoveel licht.

Voorbeeld 1:
Stel dat je camera in diafragmavoorkeuze (Av) staat en je diafragma wijd open staat op f/5.6 en je kunt deze niet verder openen en je wilt rijfoto’s maken met een sluitertijd van 1/1000s. Je camera staat op ISO400 en de camera geeft tijdens het lichtmeten (knop half indrukken) een sluitertijd aan van 1/500s dan kun je door je ISO 1 stop hoger te zetten naar ISO800 dus ook een 2x zo korte sluitertijd nemen. Dan kan je camera wel bij f/5.6 foto’s maken van 1/1000s bij een ISO van 800.

Voorbeeld 2:
Stel dat je camera in sluitertijdvoorkeuze (Tv) staat en je wilt een sluitertijd van 1/800s gebruiken. Blijkbaar is het zo donker dat jouw lichtmeter geen waarde 0 aangeeft, maar -2. Je zult dus een onderbelichte foto krijgen. In Tv betekent dit dat jouw camera, bij de door jouw ingestelde ISO waarde, het diafragma zo ver open probeert te zetten om de lichtmeter weer netjes op 0 te krijgen. In dit geval staat hij al maximaal wijd open en gaat de lichtmeter niet verder dan -2. := Om dan toch een goed belichte foto te krijgen voor een sluitertijd van 1/800s heeft je camera dus geen ruimte meer om je diafragma verder open te zetten en zul je dus 2 stops hoger in ISO moeten gaan. Bijvoorbeeld van ISO100 naar ISO400 (100 x 2 x 2). Dan zal je camera wel weer precies een correcte belichting geven met de meter op waarde 0. In het geval van donkere situaties is het een afweging tussen ruis en bewegingsonscherpte. Ik ga liever een stopje hoger in ISO om dan een ruizige/pluizige foto te hebben, maar waar mijn onderwerp wel scherp op staat. Ken je camera en weet wat de grenzen zijn die jij zelf acceptabel vindt. ;)

Als je eenmaal door hebt hoe deze 3 elementen impact/invloed op elkaar hebben wordt het fotograferen alleen maar steeds leuker. :)

Na de 3 stukjes theorie en dit samenvattende stuk moeten jullie nu wel de 2 onderstaande plaatjes begrijpen hoe deze 3 elementen impact op elkaar hebben.
Afbeelding

Afbeelding

Wellicht het afdrukken waard en om mee te nemen naar de meeting en om boven je bed te hangen. ;)
http://www.growsunday.com/wp-content/up ... graphy.jpg

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 07:59

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:49

Wat is dit topic super leerzaam! Ik kom niet naar de meeting, heb nog geen camera :o maar ga binnenkort de Canon 1100D aanschaffen, met telelens :D
Mede dankzij jouw tips Bagheera_206 dus bij deze dankjewel :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:50

NRJ schreef:
Wat is dit topic super leerzaam! Ik kom niet naar de meeting, heb nog geen camera :o maar ga binnenkort de Canon 1100D aanschaffen, met telelens :D

Graag gedaan. ;) Als je hem nou voor zondag koopt kun je zondag met ons mee naar GaiaZOO. :+

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:30

Ojee, ik moet zaterdag nog gaan uitvinden hoe die Canons en andere camera's werken. Op m'n Nikon ziet het er toch anders uit :')

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 10:05

Haha Madelon, komt goed.
Jij kent Nikon, ik ken Pentax, Fuji en Canon en Richard kent alles :Y)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:53

Wat lijkt het toch simpel als jij het uitlegt Richard... -O-
Maar goed er is wel wat meer duidelijk nu voor mij :j

Ik doe zaterdag maar warme kleren aan, thermoskan met thee mee, want ik tril al van mezelf met mn handjes en dat moet niet nog erger worden (niet handig voor de foto's) :')

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:22

Bagheera_206 schreef:
NRJ schreef:

Graag gedaan. ;) Als je hem nou voor zondag koopt kun je zondag met ons mee naar GaiaZOO. :+

Haha, dat zou kunnen ja! :D Toevallig woon ik daar in de buurt ;)