[FM] Friesland paarden 5/6 juli

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Re: [FM] Friesland paarden 5/6 juli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:03

Ik sluit me aan bij Froukje. Ik weet niet welke consequenties er op staan, maar ik neem aan dat jij die niet allemaal voor je rekening gaat nemen TS?

Ik denk dat er in dat gebied vast nog wel een ander mooi plekje is inderdaad, desnoods niet bij water?

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:33

De boswachter gaat ons hooguit waarschuwen als we hem net die 5 minuten tegen komen.
Boswachters zijn geen politieagenten die je direct een boete geven o.i.d.
We gaan toch niet naar het Canadameer zelf? Maar een plekje daar dichtbij waar het wel mag?
Dan lijkt me de 'illegale' oversteek van 5 minuten geen ramp als we de mest etc. netjes opruimen.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:45

Als de mest dan ook echt word opgeruimd heb ik er geen problemen mee!
Vind ik wel dat ruiters paardeneigenaren hier zelf voor moeten zorgen;)

christina75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:06

Er zijn wel meer mooie plekken in het bos maar het probleem is, dat je een poosje onderweg bent met de paarden en dat de fotografen dan op de fiets moeten of zo... Anders is het niet te doen. Ik heb er zelf niet zoveel moeite mee. We gingen met ons dubbelspan ook vaak van de ruiterpaden af. Niet met de bedoeling om dingen te vernielen maar als je er elke week komt, wil je niet altijd hetzelfde rondje rijden. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn, die het liever niet doen. Zoals Lisaapee ook zegt, de boswachter zal ons eerst een waarschuwing geven en toevallig weet ik dat er maar 1 boswachter is, die ook daadwerkelijk bevoegd is om een boete uit te delen. Als de boswachter niet bevoegd is mag hij niet eens je N.A.W. gegevens vragen. Hij moet opsporingsbevoegd zijn. Heb het uit eerste hand van een boswachter zelf. Er zijn boswachters bij, die doen niet zo moeilijk maar er zijn ook boswachters bij, die wel moeilijk doen.

En uiteindelijk zijn de regels er niet voor niks, dat besef ik heel goed.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:11

Ik vind het wel een groot risico zo te horen.. Ik zou het inderdaad ook graag wel legaal willen hebben, maar wil van te voren niet drie kwartier met mijn paard er heen lopen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:15

Er zijn wel redelijk wat meetings geweest, hoe deden zij dat dan?

christina75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:02

Misschien is het een optie dat Jolanda even contact opneemt met het bezoekerscentrum daar ter plaatse om te informeren of het mogelijk is legaal gebruik te maken van het pad binnendoor?

Zo niet dan zullen een andere plek moeten zoeken denk ik. We kunnen niet van mensen verwachten dat zij iets doen wat ze liever niet willen. We kunnen altijd nog uitwijken naar het Bezoekerscentrum en vanuit die plek de omringende zandpaden opzoeken. Of bij Canada 1 de weg oversteken naar de Kale Duinen. Of zit ik nu verkeerd? Ik zal de kaart even bekijken. Je mag dan wel niet in de Kale Duinen komen maar er om heen zijn ook genoeg mooie plekjes.

*aanvulling: voor zover ik me herinner is het hek wat Jolanda bedoeld een soort "boom" maar daarnaast een smal pad voor voetgangers en ruiters. Alleen aanspanningen kunnen er niet doorheen. Maar je mag volgens mij gewoon legaal met je paard om het Canadameer (over de paden) heen rijden.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:13

Is het een idee om daar bij de Bongerd bij Appelscha te parkeren? Dat zit dichtbij RCN de Roggeberg. Daar heb je ook een zandvlakte met ruiterpaden er omheen. Ik weet niet of je ook op de zandvlakte zelf mag. ;)
En dichtbij Appelscha zelf is ook nog zo'n zandvlakte.

Oh ik lees nu Christina's edit.
Mijn voorkeur gaat daar naar uit. :)

christina75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:15

Ik ben nog nooit naar de Spartelvijver geweest maar via de website gelezen dat de spartelvijver ten noorden van het Canadameer ligt. Als ik even de situatie in beeld breng zoals ik me dat herinner dan zou dat er als volgt uitzien:

Afbeelding

Ik zie dan geen problemen om met de paarden binnendoor te gaan. Het rood aangegeven pad mag je gewoon met paarden komen (volgens mij). De gele lijn is het stukje wat het parkeerterrein verbindt met het rode pad. Hiervoor zit een "boom" oftewel een dwarsbalk want daar mag je niet met je auto in rijden. Maar een voetganger kan er langs lopen (met een paard aan de hand) zoals ik het me herinner. Ik ben er een tijdje niet geweest dus misschien kun jij het kaartje even bekijken Jolanda?

*aanvulling:

Kijk ook eens naar de kaart via deze link:

https://drentsfriesewold.files.wordpress.com/2014/05/ruiterenmenroutesdfw.pdf

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:38

Daar zou mijn voorkeur wel naar uit gaan eigenlijk.. Als je dwars door dat Canada meer gaat terwijl dat niet mag is het een ander verhaal maar zoals Christina het laat zien lijkt het mij geen probleem. Maar ze hebben die vijver toch ook aangelegd voor paarden en honden? Hoe moet je er anders komen..

Ik zou persoonlijk wel graag water foto's willen maar als het echt niet kan houdt het op natuurlijk.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:41

Ik laat me verrassen! Is het een mooi gebied??

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:43

maakt mij niet veel uit als t maar niet te lang hoeven te lopen en we gwn verzamelen op het parkeerplek , want ik heb anders geen flauw idee waar ik moet zijn

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 19:38

Nou ja ik weet het ook niet meer. Het is echt een hek waar je doorheen moet, dicht met stroomdraden ad en alles. Met de hond kan je erdoor, maar dat kleine hekje gaat geen paard door passen. Spartelvijver wordt dan niks, want je kan alleen via het zwarte ruiiterpad er komen en dan moet je echt eerst drie kwartier minstens lopen. Ik heb gister die route namelijk gelopen en dat is gewoon niet prettig.

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:54

Kon je dat hek gewoon openen of was ie echt dicht? Want zoals het op het plaatje hierboven staat valt dat stukje erg mee denk ik... Ik heb natuurlijk niet me paard mee dus ik heb niks in te brengen hoor :+
Misschien klein stukje over de weg tot dat rode pad?

christina75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:23

Jolliej schreef:
Nou ja ik weet het ook niet meer. Het is echt een hek waar je doorheen moet, dicht met stroomdraden ad en alles. Met de hond kan je erdoor, maar dat kleine hekje gaat geen paard door passen. Spartelvijver wordt dan niks, want je kan alleen via het zwarte ruiiterpad er komen en dan moet je echt eerst drie kwartier minstens lopen. Ik heb gister die route namelijk gelopen en dat is gewoon niet prettig.

Oké, dan hebben ze de situatie aangepast. Het is tenslotte een poosje terug dat ik er voor het laatst ben geweest. Een sleutel is te regelen maar als niet iedereen er achter staat (en dat is begrijpelijk) dan zullen we de spartelvijver helaas moeten annuleren :(

We kunnen ondanks dat toch nog een leuke fotomeeting hebben op een andere locatie (dichtbij de oude locatie) lijkt mij!

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:46

Als het maar geen 3 kwartier lopen word voor mijn mede fotografe niet fijn haha...

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:48

Is het trouwens ook handig om even een groepsapp te hebben, zodat iedereen elkaar kan bereiken op de dag zelf?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 22:18

Ja kan wel , die groepsapp

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 22:22

Nou ja, we moeten dan eerst maar kijken naar welke locatie het nu gaat. Ik ben niet thuis, dus heb nu geen laptop bij de hand...

christina75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 22:25

Jolliej schreef:
Nou ja, we moeten dan eerst maar kijken naar welke locatie het nu gaat. Ik ben niet thuis, dus heb nu geen laptop bij de hand...

Gefeliciteerd met je veulen Jolanda! *\o/*

Morgen maar even brainstormen over de locatie :j

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 22:41

Hihi dankjewel :D

Jamira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 22:46

gefeliciteerd Jolanda met het veulen!! *\o/*

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:16

Gefeliciteerd! Ben benieuwd naar de foto's! :)

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 02:32

Aangezien ik op dit tijdstip toch niets beters te doen heb, ben ik maar even wezen speuren :')

Op de website van it Fryske Gea staan een aantal mooie natuurgebied, maar ik weet niet of dezen toegankelijk zijn voor paarden. Er staat een heldere legenda bij, waarin bij sommige gebieden staat dat er vrije toegang is: ook voor paarden?

Als je op die site zoekt naar ruiterpaden, dan kom je maar uit op 2. Maar ik weet bijvoorbeeld dat het Grikelan en Turkije bos ook ruiterpaden betreft, maar die staan niet op het kaartje, terwijl het wel als natuurgebied wordt genoemd.

Misschien is het de moeite waard om uit te zoeken of we in 1 van die mooie vrij toegankelijke gebieden welkome zijn?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 07:49

Citaat:
Jildau: wel
Donja: niet
NadjaNadja: wel
Ketly: wel
Furbie: wel
Kabayo: wel
Lisaapee: wel

Ik ga geen 3 kwartier lopen met mijn jonkie. Het is voor haar de eerste keer ergens heen (na de stamboekopname vandaag.... ben benieuwd hoe dat gaat :D ). Ben bang dat ze dan al kapot is van alle indrukken onderweg..