Fotomeeting voor beginners - poging 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

Re: Fotomeeting voor beginners - poging 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 09:33

Ik wil mensen met Photoshop ook best helpen. :)
Heb alleen niet de ruimte voor een workshop.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:35

Ik werk voornamelijk met Photofiltre en PSP 9.
Heb ook CS6, maar begrijp er nog niet veel van....

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:38

Ik heb alleen CS4, maar een heel boek met stap voor stap uitleg erbij van zoom.nl
Dus als ik er gewoon een keer voor ga zitten dan lukt het wel. Nu alleen nog een keer er voor gaan zitten _O-

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:39

hahaha

Ik zal eens gaan kijken of er zo'n boek ook van Cs 6 is..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:40

Ja dat was een keer een extra uitgave van dat tijdschrift Zoom.nl
Wel heel handig, als je er in kijkt :')

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:45

heb ook photoshop en veel boeken...pff...maar teveel om te lezen...haha
dus photoshop workshop is ook leuk :)

Alleen denk ik altijd dat Lightroom makkelijker is, hoewel ik er nog niet mee gewerkt heb....

vivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:51

ik kan zon workshop zeker waarderen! Maar is het mogelijk dat ik mijn vader meeneem? Hij kan ook wel een workshop gebruilen xd. Als ik alleen kom moet ik even kijken qua reistijd.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 09:58

Hmm..
Misschien moet ik dan toch maar een keer écht een ruimte gaan regelen. := Desnoods voor geld (ik neem aan dat iedereen dan wel een klein bedrag wil betalen? )

En Anoli, ik kan jou natuurlijk altijd helpen! Jij woont een kippeneindje hier vandaan volgens mij.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:10

Ik heb wel de ruimte ervoor maar moet dan wel toestemming vragen aan mijn ouders.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:18

Als het geld gaat kosten moet het off-Bokt gehouden worden, want ik ben hier al een keer door de mods op aangesproken. :)

Dus voor de 5 personen die dan op de lijst zouden staan zou ik best die workshop willen geven bij mij thuis. ;)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 10:21

Sluitertijd

Na ISO en diafragma is het tijd voor.... Jawel, sluitertijd :D
Ik las dat er veel mensen last hebben van (bewegings)onscherpte, en de oorzaak is waarschijnlijk een te lage sluitertijd. Hopelijk kunnen we daar vanaf nu een einde aan maken!

Wat is sluitertijd?
Sluitertijd is, zoals het woord al zegt, de tijd die de sluiter krijgt om te sluiten. Oftewel, als je het andersom bekijkt; het is de tijd die beschrijft hoelang een lichtgevoelige plaat of ander lichtgevoelig element wordt blootgesteld aan een bepaalde hoeveelheid licht.
Allemaal heel moeilijk beschreven, maar ach.

De sluitertijd wordt berekend in (fractie) van seconden. Zo heb je 1/4e seconde, maar ook 1/200e seconde of zelfs 1/1000e seconde. Hoe hoger de sluitertijd, hoe meer je het voorwerp zult 'bevriezen'.
1/4e seconde betekent dus dat je camera er 0,25 seconden over doet. Dat is lang, wat als gevolg heeft dat je veel, heel veel bewegingsonscherpte hebt!
Zet je de camera op 1/200e seconde, zal dit al veel minder het geval zijn. En bij 1/1000e zal het voorwerp 'bevriezen'. Oftewel, er zal (bijna) geen bewegingsonscherpte te vinden zijn in de foto.
Het nadeel van een (te) hoge sluitertijd is dat er minder licht in de camera kan vallen. Hierdoor wordt de foto donkerder. Daarom is het belangrijk om de link te leggen met ISO en diafragma, maar dat gaat Richard jullie nog uitleggen.

Minimale sluitertijd
Je hebt altijd een minimale sluitertijd. Dit klinkt misschien raar, maar net alleen het voorwerp dat je fotografeert geeft onscherpte, maar ook jij zelf. De camera beweegt ook doordat jij hem vast hebt. Deze onscherpte moet je eerst uit de weg ruimen voordat je überhaupt een scherpe foto wilt hebben.
Zo is er een regel: De sluitertijd moet minimaal gelijk zijn aan de brandpuntsafstand.
Oftewel; je hebt een camera van bijvoorbeeld 50-200mm, en je hebt helemaal ingezoomd. Dan is de brandpuntsafstand 200m. Wat betekent dat je je sluitertijd minimaal op 1/200e moet zetten.
Let op; hiermee heb je álleen jouw eigen bewegingsonscherpte eruit gehaald. Het heeft niet zoveel effect op het voorwerp dat je fotografeert.

Sluitertijd & paardenfotografie:
Dan leggen we maar meteen de link te leggen naar paardenfotografie, want daar doen we het natuurlijk voor!
Omdat paarden zelf veel bewegen raad ik jullie aan om, tijdens portret, wel een stukje hoger te zitten dan je minimale sluitertijd. Dit hoeft niet extreem te zijn, maar 1 stop is al vaak al (meer dan) genoeg. Dus, als we weer de minimale sluitertijd pakken van 1/200e seconde, zou ik de camera op 1/400e seconde zetten.
Zo heb je ongeveer alle onscherpte eruit gehaald.

En hoe moet het met een bewegend paard?
Nou, dat is eigenlijk niet zo heel moeilijk. Hou minimaal een sluitertijd van 1/500e seconde aan. Is de foto dan alsnog onscherp? Gooi er nog 1 stop (= bijv. 1/1000e seconde) bovenop.
Met 1/1000e heb je ongeveer alle onscherpte er wel uit. Mocht dit niet zo zijn kun je natuurlijk ook 1/2000e proberen. Het is maar net wat je fijn vindt.
Stap: 1/250e
Draf: 1/500e
Galop: 1/1000e
Ik zelf fotografeer vaak rond de 1/500e, en soms zet ik hem iets hoger.
Tip; probeer 1 foto op 1/500e seconde en zoom in om te kijken of de foto scherp is, kies er daarna pas voor om er eventueel een stop bovenop te gooien. Zo hou je de sluitertijd minimaal. En hou je de foto dus ook zo licht mogelijk.

Opdracht:
1. Wat is de minimale sluitertijd van je camera? En wat is je maximale sluitertijd?
2. Als je maximaal inzoomt met je lens, wat is dan de minimale sluitertijd die je moet gebruiken?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 10:22

Bagheera_206 schreef:
Als het geld gaat kosten moet het off-Bokt gehouden worden, want ik ben hier al een keer door de mods op aangesproken. :)

Oeps.. dat wist ik wel.. :+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:23

Libiris schreef:
wil ook graag een keer die workshop van Lightroom doen:-) helaas toen niet gelukt met een grote groep...
dus hoor het graag als er een plaatsje vrij is :)

uhhh huiswerk?? :D moet het topic denk ik even helemaal doorlezen, aangezien ik pas een dag hier actief ben...

Oh ja, jij stond ook nog op de lijst. :)

Lijst voor workshop zou kunnen zijn:
LynnDenise
Miranda_x
Vivan
Adamootje
Libris

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:23

Muurp schreef:
Hmm..
Misschien moet ik dan toch maar een keer écht een ruimte gaan regelen. := Desnoods voor geld (ik neem aan dat iedereen dan wel een klein bedrag wil betalen? )

En Anoli, ik kan jou natuurlijk altijd helpen! Jij woont een kippeneindje hier vandaan volgens mij.

Ja ik denk dat wij met de auto een 15 minuten bij elkaar vandaan wonen ofzo, hooguit 25 minuten :j

@ richard, serieus je mag hier niet praten over een meeting die geld kost? Hmm moet ik maar even zien uit te vogelen met mn spooktocht...

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 10:25

Nee mag idd niet. :n Je hebt pb.

En idd, volgens mij is het heel erg dichtbij.
Nja mocht je vragen hebben hoor ik het wel!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:26

Ik heb PB??

edit: grapje duurde even voor ie binnen kwam :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:26

Heb gisteren met mijn man overlegd, voor ons is het toch niet handig om te komen zaterdag. We hebben een fris paard wat we moeten managen, maar onze kleine meid van 2,5 moet ook mee (want geen oppas zaterdag) die combi is niet handig. En 1 iemand alleen met het paard op pad is ook geen optie. Ik vind het heel vervelend voor jullie, omdat er niet veel modellen zijn. Ik had van tevoren niet ingeschat dat we zo lang bezig zouden zijn. Eventjes aan de hand gaat prima en doet hij braaf, maar ruim een uur dat gaat hem niet worden met Chaplin, ook niet met stappen tussendoor of longeren vooraf. Nogmaals ik vind het echt vervelend en baal er zelf ook van -O- hoop dat het niet te kort dag is en het nog lukt om iemand anders te vinden die graag model wil staan.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 10:28

Jammer Susan!
Maar ik vind het wel goed dat je aangeeft dat het niet gaat lukken. :) Beter dat dan een paard dat niet meewerkt...

Ik ga nu snel even proberen een ander model te regelen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:33

Ja, denk dat het een hele grote uitdaging wordt om hem mooi op de foto te krijgen dan, en dat is voor de fotografen ook niet leuk. Hij is heel braaf, maar nog best jong (7) en er zit veel bloed in. Ook heeft hij sinds hij bij ons is gekomen flink wat conditie bij gekregen. Hij wil heel graag voor je werken. Leuk als je erop zit, niet handig als je er lang naast moet staan :+

Succes met zoeken!

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:42

Als ik de keuze heb tussen een workshop lightroom of photoshop, gaat mijn voorkeur uit naar photoshop omdat ik daar mijn fotos nu al mee bewerk :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:48

@Ilona: Inderdaad. Helaas. Dan wordt je doorverwezen naar Boktmarkt, omdat het iets commercieels is.

@Susan: Jammer. -O-

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:49

LynnDenise schreef:
Als ik de keuze heb tussen een workshop lightroom of photoshop, gaat mijn voorkeur uit naar photoshop omdat ik daar mijn fotos nu al mee bewerk :)

Het is een aanvulling op elkaar he? ;)

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:49

haha ik ga dan voor beide, zodat ik dan kan zien wat voor mij het fijnste en makkelijkste is :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:54

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:43

Workshop lijkt mij ook wel leuk, alleen is Lightroom heel duur in de echte aanschaf of niet? Ik doe t nu met Photofiltre en gimp, maar merk dat ik dingen mis. Dus als er een goedkoper bewerkingsprogramma is hoor ik het graag ;D

Ik zal als ik thuis ben van school even de theorie van de sluitertijd doorlezen, en vragen beantwoorden als die erbij zitten ;)